Uudet laskutustavat aiheuttavat hämmennystä


Kunniamerkki +4

Minulla on Telialta tällä hetkellä adsl, kuten myös mobiiliyhteys. Nyt näiden maksamiseen ehdotetaan taas jotain uusia menetelmiä. Joskus aikoinaan minulle tuli postissa lasku, jonka maksoin, sitten piti maksaa siitä laskuttamisesta, sitten sitä ja tätä, nyt taas pitää maksaa jollain tavalla..miten ensi kerralla? Poistuuko kaikki "palvelut" ja pitää käydä pääkonttorin tiskillä maksamassa 50 erkkiä?


En myöskään löydä tälle urputukselleni mitään oikeaa osiota. Ehkä modeilla parempi osaaminen.


 


Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu


 


82 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Sähköpostitse saapuvat laskut alkavat olemaan historiaa yrityksillä ja on niissä enemmän tietoturvariskejä kuin kirjeitse tai palveluissa jonne käyttäjän täytyy tunnustautua verkkopankkitunnuksilla.

 

Suosittelen lämpimästi ottamaan pankin e-laskulle tai "Lasku Minun Teliaan" laskutustavan:

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/lasku-minun-teliaan

 

Lisää tietoa käyttöönotosta löytyy linkin takaa kohdasta "Laskutustavat". Käytän pankkini tarjoamaa e-laskupalvelua, koska saan kaikki laskut sinne ja halutessani kytkettyä suoralaskutuksen niille päälle erikseen, jolloin pankkitililtäni veloitetaan automaattisesti eräpäivänä 🙂>

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

Näillä joilla ei ole verkkopankkia niin maksavat olikohan se suoramaksu (vanha suoraveloitus) eli pankki maksaa automaattisesti ja postitse tulee lasku jossa lukee suoramaksu. Paperilaskulisä tais tulla kuitenkin, muistelen kylläkin, ettei sitä lisää aina tullut.

 

Itse ainakin suosin sitä, että paperilla tulee laskut, muuten helposti unohtuu tai joutuu niistä stressaamaan. E-lasku ehkä ois hyvä, mutta käsittääkseni sekin pitää erikseen hyväksyä eli voi jäädä maksamatta jos ei pariin viikkoon verkkopankkiin kirjaudu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

E-laskun voi ainakin omassa pankissani (Säästöpankki) ohjelmoida siten, että lasku menee:

- pitää varmistaa

- automaattisesti, summaan X asti (jos tiedät, että maksu on aina X tai enintään Y, niin maksu menee automaattisesti)

- on aivan automaattinen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Jos ei käytä laisinkaan verkkopankkia, niin yksinkertaisin tapa on toki vastaanottaa lasku kirjeitse yrityksiltä vaikka siitä peritään pieni maksu 🙂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi@  kirjoitti:

Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.


Kannattaa kyllä lukea pankkinsa hinnasto huolellisesti läpi. Mm. S-pankki varaa oikeuden veloittaa e-laskujen arkistoinnista. Mikäli aikoo ilmaiseksi selvitä, asiakas joutuu arkistoimaan laskunsa omille tietovälineilleen ja poistamaan ne verkkopankista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus@  kirjoitti:

@Purnipsi@  kirjoitti:

Verkkopankkiin kytkettävä e-laksu on aina ilmainen, itse käytän sitä.


Kannattaa kyllä lukea pankkinsa hinnasto huolellisesti läpi. Mm. S-pankki varaa oikeuden veloittaa e-laskujen arkistoinnista. Mikäli aikoo ilmaiseksi selvitä, asiakas joutuu arkistoimaan laskunsa omille tietovälineilleen ja poistamaan ne verkkopankista.


No arkistointi on asia erikseen. Tarkoitin e-laskun vastaanottamista, josta nyt tässä keskustelussa laskun vastaanottamisesta oli puhetta. Jokainen varmasti on pankin kanssa sopimuksia tehdessään (ainakin toivottavasti) tutustunut palvelumaksuihin.

Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.

Käyttäjätaso 7

@Knojoh@  kirjoitti:

Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.


Hmmmm...

 

Itselläni on käytössä e-lasku , mutta kurkkasin Minun Teliassa avointa laskua ja siellä voi sen maksaa suoraan. En vienyt tapahtumaa loppuun , mutta luulisin , että pankin valinnan jälkeen laskun tiedot kopioituu suoraan pankkiin eikä tarvita mitään viivakoodia. Oletko kokeillut??

Vain jos omaa pankkia ei löydy listalta , niin tiedot pitää kopioida käsin , vai olenko väärässä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Knojoh@  kirjoitti:

Ja nyt kun on valittu "lasku minun teliaan", niin lasku on ilman viivakoodia. Miksi? Siis taas on menty taaksepäin. Tyypillistä Teliaa.




Minun Teliassa laskuissa ei ole viivakoodia, mutta laskun maksaminen onnistuu kuitenkin näppärästi verkkolaskuna. Vien tämän palautteesi meillä eteenpäin, kiitos siitä. 🙂>


Minun Teliassa laskuissa ei ole viivakoodia

Miksi "Minun Telia" -laskuissa ei ole viivakoodia? Kyseessä on kuitenkin aika perustavaa laatua oleva käytettävyystekijä.

 

Viivakoodin luominen ei voi olla mitenkään teknisesti ylitsepääsemätön asia, siihenhän tulee vain saajan tilinumero (ensimmäiset 16 numeroa), sitten maksun summa (seuraavat kahdeksan numeroa aina 999 999,99 summaan asti, isommat summat käyttävät enemmän numeroja), sen jälkeen viivakoodin keskikohtana toimivat kahdeksan nollaa, sitten 15-numeroinen viitenumero ja lopuksi eräpäivä muodossa yy-mm-dd.

 

Jos siis maksu menee Telia Finland Oyj:n tilille FI33 8000 xxxx yyyy zz, summa on 24,99 euroa, viite on 4211 aaaa bbbb ccc ja eräpäivä vaikkapa 24.5.2021, silloin virtuaaliviivakoodiksi tulisi

 

338000xxxxyyyyzz00002499000000004211aaaabbbbccc210524

 

Ja sen puolestaan saa triviaalisti muutettua vaikkapa Code128-viivakoodiksi, tai mitä formaattia nyt sitten halutaankaan käytettävän.

 

Molemmat voisi automatisoida liitettäväksi "Minun Telia" -laskuun.

 

Aiemmassa sähköpostilaskussa viivakoodi löytyi, sekä lukukelpoisena että virtuaalimuodossa (numerosarjana). Kysymys kuuluukin, miksi Minun Telia- laskussa ei kyseistä ominaisuutta ole. Ehkä viivakoodi on ajateltu tarpeettomaksi...

 


...mutta laskun maksaminen onnistuu kuitenkin näppärästi verkkolaskuna.

Näppäryydestä voidaan olla montaa mieltä. Melko varma olen siitä, että viivakoodin lukeminen oman pankin sovellukseen olisi näppärämpää ja laskun maksaminen nopeampaa, koska silloin ei tarvitse vaihdella sovelluksia mobiilivarmennuksen takia (pankkisovellus normaalisti kysyy mobiilivarmennusta maksun hyväksymiseksi). Itse käyttäisin viivakoodia, jos sellainen olisi.

 

Verkkolaskun maksaminen onnistuu, jos käyttää "Minun Telia" -sivustoa verkkoselaimella. Silloin laskun maksaminen aukaisee selaimeen sivuston, jonka osoitteen ja https-protokollan käytön pystyy varmistamaan. Tämä on ihan OK, standardi verkkopankkimaksu.

 

Minun Telia -sovellus puolestaan on musta laatikko (suljetun lähdekoodin ohjelma), joka kyselee verkkopankkitunnuksia eikä kerro minulle riittävän tarkasti, miten sovellus tätä tietoa käsittelee. Verkkopankin valinnan jälkeen aukeava sovelluksen sisäinen ikkuna näyttää kyllä ihan asialliselta, mutta se ei ole mikään takuu. Sikäli kuin minä tiedän, kyseessä voisi yhtä hyvin olla laadukas phishing-hyökkäys tai man-in-the-middle -hyökkäys. Näiden välttämiseksi paras tapa on käyttää periaatetta, jossa verkkopankkitunnus syötetään vain ja ainoastaan pankin omaan sovellukseen, tai selaimeen, johon voi luottaa ja josta voi osoiteriviltä varmistaa oikean osoitteen ja suojatun protokollan käytön.

 

Toimivia tapoja maksaa lasku Minun Telia- sovelluksen kautta olisivat esimerkiksi:

 

1. Pankkikorttimaksu (Debit), mobiilivarmennuksen kanssa

2. Luottokorttimaksu (Credit)

3. Sovellus aukaisee oletussovelluksessa sivun laskun maksua varten, ei siis sovelluksen sisäisesti

4. Virtuaaliviivakoodi, jonka voi kopioida pankin omaan sovellukseen uudeksi maksuksi

5. PDF-laskussa luettava viivakoodi, jonka voi lukea pankin omalla sovelluksella uudeksi maksuksi

 

Jos tietoturva ei kiinnosta riittävästi, tai haluaa luottaa siihen, että Telia tietää mitä on tekemässä, siitä vain maksamaan sovelluksen kautta. Muuten tällä hetkellä ainoa tapa maksaa "Minun Telia" -lasku on selaimen kautta maksettava verkkopankkimaksu.

 

Yleisesti ottaen aiemman sähköpostilaskun käytettävyys oli parempi, kuin nykyisen "Minun Telia" -laskun käytettävyys. Viivakoodin lisääminen "Minun Telia" -laskuun palauttaisi käytettävyyden aiemmalle tasolle ja lisäksi tarjoaisi mahdollisuuden maksaa lasku verkkopankkimaksuna, jos sen kokee näppärämmäksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HerraTohtori@  kirjoitti:

Minun Telia -sovellus puolestaan on musta laatikko (suljetun lähdekoodin ohjelma), joka kyselee verkkopankkitunnuksia eikä kerro minulle riittävän tarkasti, miten sovellus tätä tietoa käsittelee.


Hyvä nosto!

 

Tämä ongelma koskee myös Dot-sovellusta. Minullekin maksukorttitietojen päivitysruudusta tuli ensimmäisenä mieleen MITM-hyökkäys. Pankin sopimusehtojen mukaisesti verkkopankkitunnuksia ei saa luovuttaa Telialle, joten en enää päivitä maksukortin tietoja. Nykyisen maksukortin mentyä vanhaksi täytynee siirtyä täysin sähköpostilaskuun.

 

Hieman ristiriitaisia signaaleja Telia kyllä antaa. Matkapuhelinpuolelta sähköpostilaskutusta ollaan lopettamassa, mutta Kotinumero- ja Dot-asiakkaita taas ohjataan sähköpostilaskutuksen piiriin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@HerraTohtori  kirjoitti:



Viivakoodin lisääminen "Minun Telia" -laskuun palauttaisi käytettävyyden aiemmalle tasolle ja lisäksi tarjoaisi mahdollisuuden maksaa lasku verkkopankkimaksuna, jos sen kokee näppärämmäksi.

Laskun viivakoodi Minun Telia -laskussa on meillä tarkastelussa siitä vastaavalla porukalla. En voi vielä luvata sen lisäystä tässä suoraan tai aikataulua sille, mutta palaute oli hyvä ja ilmoitellaan tännekin ketjuun, mikäli tilanne tämän suhteen liikahtaa eteenpäin.

Sähköpostilaskusta luopuminen on kyllä selkeä huononnus! Asiakkaiden pakottaminen vaihtoehtoisiin maksutapoihin muka "parannuksena" on höpö-puhetta. Miksi sähköpostilasku maksutapana pitää lopettaa? Todella helppo ja vaivaton tapa maksaa joko virtuaaliviivakoodilla, tai viivakoodin skannaus pankin omalla sovelluksella suoraan näytölle avatusta laskusta (pdf). Pankkisovellus täytyy joka tapauksessa avata joten kahden eri sovelluksen välillä hyppiminen EI ole kätevää tai helpompaa (vs. tähän asti on tarvinnut avata ainoastaan pankkisovellus). Kuten edellisetkin kommentoijat jo totesivat, minäkään en aio syöttää pankkitunnuksiani mihinkään muuhun kuin pankin omaan sovellukseen tai pankin sivuille.


@r0uta@  kirjoitti:

Sähköpostilaskusta luopuminen on kyllä selkeä huononnus! Asiakkaiden pakottaminen vaihtoehtoisiin maksutapoihin muka "parannuksena" on höpö-puhetta. Miksi sähköpostilasku maksutapana pitää lopettaa?


 

Telian asiakastiedotteiden mukaan syy on sähköpostilaskun tietoturvapuutteissa. Sinällään siirtyminen ei ole mitenkään välttämätöntä, suurin osa yrityksistä käyttää edelleen sähköpostilaskua jossain muodossa.

 

Toisaalta sähköpostilaskussa on kyllä ihan oikeita tietoturvapuutteita, joiden vuoksi siirtyminen muihin laskutustapoihin on sinänsä positiivinen asia. Esimerkiksi sähköpostin lähettäjän väärentäminen (spoofing) on mahdollista, jolloin jos joku saa tietoonsa sähköpostiosoitteesi, on mahdollista lähettää huijauslasku jossa lasku näyttää päällisin puolin täsmälleen samalta kuin oikea lasku, näyttää tulleen oikeasta osoitteesta, mutta lähettää rahat huijarin tilille maksettaessa. Toinen mahdollisuus on tilanne, jossa lasku menee väärälle henkilölle sähköpostiosoitteen kirjoitusvirheen vuoksi.

 

Ongelma ei sinällään ole sähköpostilaskun poistuminen käytöstä, vaan käytettävyyden heikkeneminen, koska tilalle tulevat maksutavat eivät ole ihan yhtä joustavia. Kuten kirjoitit, viivakoodilla laskun maksaminen oli helpoin tapa suorittaa maksu kännykän verkkopankkisovelluksen kautta. Itsekin käytin tätä tapaa maksaa lasku.

 

Jos Minun Telia -laskuun saadaan viivakoodi, silloin kaikki on kunnossa ja vaihtoehtona maksamiseen on nettimaksu sovelluksen kautta, nettimaksu selaimen kautta (perus verkkopankkimaksu), ja maksu pankkisovelluksen kautta viivakoodi lukemalla tai liittämällä virtuaaliviivakoodi. Tällöin käytettävyys olisi samalla tasolla, kuin sähköpostilaskun kanssa, mutta ilman sähköpostilaskun tietoturvaongelmia.

 

Toivottavasti Telia saa tämän ominaisuuden lisättyä Minun Telia -laskutusmuotoon mahdollisimman pikaisesti!

Käyttäjätaso 7

Yksi tykkää äidista ja toinen tyttärestä sananlaskun mukaan. Itse olen käyttänyt e-laskua jo kymmenkunta vuotta. Kokemuksesta voin sanoa , että toimii ja on helpompi käyttää kuin mikään edellä kerrotuista maksutavoista ja tietoturvakin on parhaasta päästä.


@r0uta@  kirjoitti:

Sähköpostilaskusta luopuminen on kyllä selkeä huononnus! Asiakkaiden pakottaminen vaihtoehtoisiin maksutapoihin muka "parannuksena" on höpö-puhetta. Miksi sähköpostilasku maksutapana pitää lopettaa? Todella helppo ja vaivaton tapa maksaa joko virtuaaliviivakoodilla, tai viivakoodin skannaus pankin omalla sovelluksella suoraan näytölle avatusta laskusta (pdf). Pankkisovellus täytyy joka tapauksessa avata joten kahden eri sovelluksen välillä hyppiminen EI ole kätevää tai helpompaa (vs. tähän asti on tarvinnut avata ainoastaan pankkisovellus). Kuten edellisetkin kommentoijat jo totesivat, minäkään en aio syöttää pankkitunnuksiani mihinkään muuhun kuin pankin omaan sovellukseen tai pankin sivuille.




@HerraTohtori n vastaus olikin täyttä asiaa, kiitos kattavasta palautteesta. Kuten @JoonasLam tuolla kirjoittikin, tuo viivakoodiasia on selvittelyssä. Toivotaan, että se etenisi toivottavalla tavalla.

En ole erimieltä ja tottumuksia on käyttäjillä monia 🙂>

 

Tiedostan kyllä riskit sähköpostilaskuissa(kin) - toisille se on varmasti suurempi riski kuin toisille. Toivottavasti jatkossa (oli maksutapa sitten mikä tahansa) on mahdollisuus edes saada sähköpostiin ilmoitus kun uusi lasku on tullut maksettavaksi. Nimenomaan sähköpostiin, koska se ei turhaa piippaile yöaikaan kuten tekstiviestit (tai push notifikaatiot) tekee. Kyllä, puhelimen saa laitettua yöksi hiljaiseksi, mutta pakotetaanko käyttäjät omaksumaan myös totutusta poikkeava tapa puhelimenkäytössä vain siksi että sähköpostilaskutus poistuu?

 

Ja kyllä, yksi tykkää tyttärestä jne. Samoin yksi tykkää e-laskusta jne. Aina ei kyse kuitenkaan ole pelkästään tykkäämisestä, vaan siitä mikä on vaivattomin ja sopivin tapa juuri itselle. Minulle se on ollut sähköpostilasku, koska sähköpostia tulee muutenkin käytettyä useita kertoja päivässä. Sähköposti on aina auki, ei tarvitse kirjautua tai käyttää mitään toista sovellusta vain siksi että pääsee laskuun käsiksi ja saa sen maksettua (ja ladattua koneelle). Tietysti pankkisovellus täytyy avata puhelimessa, mutta se pitää avata joka tapauksessa. Haluan myös arkistoida laskut (pdf) omalle koneelle ja se käy kätevästi siinä samassa. Minäkin toivon että viivakoodi pysyisi jatkossakin laskussa mukana.

 

Mutta kuten nimim.


@irrituskirjoitti:

Hieman ristiriitaisia signaaleja Telia kyllä antaa. Matkapuhelinpuolelta sähköpostilaskutusta ollaan lopettamassa, mutta Kotinumero- ja Dot-asiakkaita taas ohjataan sähköpostilaskutuksen piiriin.


Eli toisaalta sähköpostilaskussa on tietoturvapuutteita jonka takia (vai oliko oikeasti jo muu syy?) siitä tavasta luovutaan, mutta toisaalta siinä ei ole tietoturvapuutteita koska sellaiseen käytäntöön ollaan osaa porukasta ohjaamassa. Olisin vain toivonut että sähköposti yhtenä laskunmaksutapana olisi jätetty kaikille tarjolle (kun se mahdollisuus joillekin kuitenkin voidaan tarjota).

 

(Seuraava ei koske pelkästään tätä tapausta, vaan voi ymmärtää laajemmin)

Se, että toimintapoja muutetaan ja mahdollisuuksia rajataan, kääritään palveluntarjoajan toimesta usein "parannukseksi", mutta asiakkaan näkökulmasta todellisuus voi olla toinen. Esim. tässä tapauksessa Telia markkinoi muutosta näin:


Valitse nyt helpompi laskutustapa

Olemme siirtymässä sähköpostilaskusta muihin laskutustapoihin, sillä haluamme tarjota asiakkaillemme vaivattomampia tapoja laskujen hoitoon. Tutustu eri vaihtoehtoihin, joilla maksat laskusi entistä helpommin ja turvallisemmin sekä pysyt aina ajan tasalla laskuistasi.

Kuinka monelle tämä sitten on helpompi ja vaivattomampi, jää jokaisen mietittäväksi....

Käyttäjätaso 7

@r0uta@  kirjoitti:

Toivottavasti jatkossa (oli maksutapa sitten mikä tahansa) on mahdollisuus edes saada sähköpostiin ilmoitus kun uusi lasku on tullut maksettavaksi. Nimenomaan sähköpostiin, koska se ei turhaa piippaile yöaikaan kuten tekstiviestit (tai push notifikaatiot) tekee.


Lienee vähän pankkikohtaista , mutta minulle tulee pankista ilmoitus saapuneesta laskusta sähköpostiin eikä maksa mitään.

 


@r0uta@  kirjoitti:

Ja kyllä, yksi tykkää tyttärestä jne. Samoin yksi tykkää e-laskusta jne. Aina ei kyse kuitenkaan ole pelkästään tykkäämisestä, vaan siitä mikä on vaivattomin ja sopivin tapa juuri itselle. Minulle se on ollut sähköpostilasku, koska sähköpostia tulee muutenkin käytettyä useita kertoja päivässä. Sähköposti on aina auki, ei tarvitse kirjautua tai käyttää mitään toista sovellusta vain siksi että pääsee laskuun käsiksi ja saa sen maksettua (ja ladattua koneelle). Tietysti pankkisovellus täytyy avata puhelimessa, mutta se pitää avata joka tapauksessa. Haluan myös arkistoida laskut (pdf) omalle koneelle ja se käy kätevästi siinä samassa. Minäkin toivon että viivakoodi pysyisi jatkossakin laskussa mukana.

 


Tottumuksista lienee kyse. Minulla ainakin on lähes aina sähköposti ja selain auki ja ei sinne pankkiin kirjautuminen vie kuin muutaman sekunnin , kun sähöpostiin kilahtaa ilmoitus saapuneesta laskusta. Minun pankista voi ladata kopion pdf-muotoisesta laskusta omalle koneelle omaan arkistoon.


@kustaa1967@  kirjoitti:




Lienee vähän pankkikohtaista , mutta minulle tulee pankista ilmoitus saapuneesta laskusta sähköpostiin eikä maksa mitään.





Eiköhän nämä toiminnot (sähköposti-ilmoituksen aktivointi ja laskun tallennus omalle koneelle) ole jokaisessa nykyaikaisessa pankissa mahdollisia. Tarkoitin tässä kylläkin palveluntarjoajan lähettämää sähköposti-ilmoitusta, koska vertasin toimintaa vielä tähän saakka käytössä olleeseen sähköpostilaskuun (joka siis tulee palveluntarjoajalta).


 



@r0uta@  kirjoitti:

Ja kyllä, yksi tykkää tyttärestä jne. Samoin yksi tykkää e-laskusta jne. Aina ei kyse kuitenkaan ole pelkästään tykkäämisestä, vaan siitä mikä on vaivattomin ja sopivin tapa juuri itselle. Minulle se on ollut sähköpostilasku, koska sähköpostia tulee muutenkin käytettyä useita kertoja päivässä. Sähköposti on aina auki, ei tarvitse kirjautua tai käyttää mitään toista sovellusta vain siksi että pääsee laskuun käsiksi ja saa sen maksettua (ja ladattua koneelle). Tietysti pankkisovellus täytyy avata puhelimessa, mutta se pitää avata joka tapauksessa. Haluan myös arkistoida laskut (pdf) omalle koneelle ja se käy kätevästi siinä samassa. Minäkin toivon että viivakoodi pysyisi jatkossakin laskussa mukana.




Tottumuksista lienee kyse. Minulla ainakin on lähes aina sähköposti ja selain auki ja ei sinne pankkiin kirjautuminen vie kuin muutaman sekunnin , kun sähöpostiin kilahtaa ilmoitus saapuneesta laskusta. Minun pankista voi ladata kopion pdf-muotoisesta laskusta omalle koneelle omaan arkistoon.




Niinpä, tottumuskysymyksiä hyvin pitkälti. Mutta ei pelkästään sitä, vaan kuten mainitsin, mikä on vaivattomin ja sopivin tapa itselle. Sinulle sopii selkeästi e-lasku. Minulle se on ollut sähköpostilasku.


 


Nyt kun tuota e-laskua niin innokkaasti suosittelet, niin e-laskussa pitää ensin tunnistautua koneella verkkopankkiin (tarvitaan puhelinta), etsiä se e-lasku jostain monen valikon ja klikkauksen takaa kunnes päästään maksuvaiheeseen (eikös tässäkin taas tarvita puhelinta maksun vahvistamiseen). Lisäksi laskun talletus täytyy tehdä vielä erikseen.


 


Sähköpostilaskussa avaat vain sähköpostista laskun (liite tai linkki), tunnistaudut kerran puhelimen pankkisovellukseen ja skannaat ruudulta laskun viivakoodin, ja talletat avatun laskun koneelle. Lopuksi voi vaikka keitellä kahvit samalla kun kaveri vielä makselee e-laskuaan. 😉> Laskun maksu hoituu siis periaatteellisesti samoin kuin minkä tahansa postissa tulevan paperilaskunkin maksu (tunnistaudutaan kerran pankkisovellukseen ja skannataan viivakoodi).


 


Juu, aina voidaan miettiä niitä turvallisuusaspekteja Pihtiputaan Mummon näkökulmasta myös. Myönnän että turvallisuusnäkökulmaa ei voi täysin kiistää, mutta aina voidaan pohtia onko "heikoin lenkki" periaate se ainut oikea lähestymistapa ja pakottaa kaikki käyttäjät toimimaan jollakin tietyllä (totutusta poikkeavalla) tavalla. Tai että e-laskun voi laittaa verkkopankissa automaattisesti maksuun (henk.koht. haluan tarkistaa jokaisen laskun ennen maksua, joten tämä ei ole minulle vaihtoehto). Mutta kukin tyylillään ja minkä itselleen vaivattomimmaksi näkee.


 


Mutta, miksi osa asiakaskunnasta ohjataan edelleen sähköpostilaskun käyttöön samalla kun toisilta se mahdollisuus poistetaan? Jos tämä nykyinen muutos johtuu ns. "tietoturvapuutteista", niin eikö olisi loogista poistaa sähköpostilaskun mahdollisuus kaikilta asiakkailta? Ja miksi näitä muutoksia aina mainostetaan parannuksina ja helpotuksena, kun ne eivät yleensä sitä ole? Joku mainitsi jotenkin että sähköpostilasku on yrityksille jo vanhanaikainen tapa laskuttaa tms. Tästä olen kyllä hyvinkin toista mieltä. Toki sähköposti on vanha keksintö, mutta edelleen yksi yleisimmistä työkaluista/ohjelmista mitä verkossa käytetään. Paperilasku-murroksessa ensimmäinen tarjottu vaihtoehto oli nimenomaan sähköpostilasku (suoraveloituksen, e-laskun ja tekstiviestilaskun ohella). Tähän siirtymistä perusteltiin paperin käytön vähentämisellä ja ties millä ilmastonmuutoksella. Nyt kun suurin osa asiakkaista on saatu pois paperilaskujen piiristä, ollaan poistamassa sähköpostilaskua. Jos sekin nyt sitten poistetaan, niin toivottavasti tilalle tarjotaan jokin vähintään yhtä helppokäyttöinen vaihtoehto (ei, e-lasku ei vieläkään ole helpompi, vaikka Pihtiputaan Mummolle se voisikin olla turvallisempi vaihtoehto).


 


Edit HannaSu: muokattu hieman lainausta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ei e-laskun maksaminen ole ollenkaan noin hankalaa. Sen voi asettaa myös menemään automaattisesti tililtä, jolloin saat pelkästään ilmoituksen sähköpostiin tai tekstiviestillä että se ja se lasku menee tililtäsi eräpäivänä.

Jos haluat maksaa useamman e-laskun tai hyväksyä ne maksuun niin voit yhdellä kertaa hoitaa ne ilman että jokaiseen erikseen pitäisi joko tunnusluku tai mobiiliavain näpytellä puhelimesta.

Itse maksan laskut tai hyväksyn ne (e-laskuja kaikki toistuvat laskut) puhelimella pankin sovelluksella ja on nopeaa. Pankin sovellukseen kirjaudun sormenjäljellä, katson laskut läpi, muokkaan tarvittaessa ja hyväksyn mobiiliavaimella ( oma keksitty pin-koodi ). Voin tulostaa jopa laskut paperisena itselleni, kun avaan laskun pdf:nä.

Joskus kauan kauan sitten sain yhdeltä nimeltä mainitsemattomalta operaattorilta sähköpostilaskun ja minä koin sen vaikeaksi, ei auennut virtuaaliviivakoodit eikä pdf:ät. Jouduin käsin näpyttelemään kaikki tiedot pankin sivulle, jotta pystyin maksamaan sen laskun.

 

Lisää ajattelemisen aihetta : https://intercom.help/accountor-go/fi/articles/3738522-mita-eroa-on-verkkolaskulla-sahkopostilaskulla-tai-e-laskulla 

Käyttäjätaso 7

@r0uta@  kirjoitti:


Niinpä, tottumuskysymyksiä hyvin pitkälti. Mutta ei pelkästään sitä, vaan kuten mainitsin, mikä on vaivattomin ja sopivin tapa itselle. Sinulle sopii selkeästi e-lasku. Minulle se on ollut sähköpostilasku.

 

Nyt kun tuota e-laskua niin innokkaasti suosittelet, niin e-laskussa pitää ensin tunnistautua koneella verkkopankkiin (tarvitaan puhelinta), etsiä se e-lasku jostain monen valikon ja klikkauksen takaa kunnes päästään maksuvaiheeseen (eikös tässäkin taas tarvita puhelinta maksun vahvistamiseen). Lisäksi laskun talletus täytyy tehdä vielä erikseen.

 

Sähköpostilaskussa avaat vain sähköpostista laskun (liite tai linkki), tunnistaudut kerran puhelimen pankkisovellukseen ja skannaat ruudulta laskun viivakoodin, ja talletat avatun laskun koneelle. Lopuksi voi vaikka keitellä kahvit samalla kun kaveri vielä makselee e-laskuaan. 😉> Laskun maksu hoituu siis periaatteellisesti samoin kuin minkä tahansa postissa tulevan paperilaskunkin maksu (tunnistaudutaan kerran pankkisovellukseen ja skannataan viivakoodi).


Hmmmm...

 

Selvästikään sinulla ei ole tietoa e-laskusta. Ehkä kannattaisi tutustua aiheeseen vähän paremmin.

 

Toki pankkikohtaisia eroja on , mutta ainakin käyttämässäni verkkopankissa avoimet laskut ovat suoraan aloitussivulla ja maksamiseen tarvitaan kaksi klikkausta ja lopuksi hyväksyntä puhelinappilla. Ei tarvitse skannailla mitään viivakoodeja , kun tiedot on esitäytetty jo valmiiksi. Voi toki laittaa automaattiseen maksatukseenkin. Laskut tallentuvat pankin arkistoon automaattisesti eli ei vaadi asiakkaalta mitään toimia ja säilyvät siellä 18kk.

Laskun näköiskopionkin voi halutessaan ladata samasta paikasta parilla klikkauksella.

 

PS. Kaikki edellä mainittu koskee kaikkia laskuttajia eikä tarvitse miettiä laskuttajakohtaisia eroja.


@kustaa1967@  kirjoitti:




Hmmmm...


 


Selvästikään sinulla ei ole tietoa e-laskusta. Ehkä kannattaisi tutustua aiheeseen vähän paremmin.


 


Toki pankkikohtaisia eroja on , mutta ainakin käyttämässäni verkkopankissa avoimet laskut ovat suoraan aloitussivulla ja maksamiseen tarvitaan kaksi klikkausta ja lopuksi hyväksyntä puhelinappilla. Ei tarvitse skannailla mitään viivakoodeja , kun tiedot on esitäytetty jo valmiiksi. Voi toki laittaa automaattiseen maksatukseenkin. Laskut tallentuvat pankin arkistoon automaattisesti eli ei vaadi asiakkaalta mitään toimia ja säilyvät siellä 18kk.


Laskun näköiskopionkin voi halutessaan ladata samasta paikasta parilla klikkauksella.




Ja selvästikään sinulla ei ole luetun ymmärtäminen ihan kohdillaan. Ehkä kannattaisi lukea kommenttini vähän rauhallisemmin ja tarkemmin, eikä vain keskittyä hehkuttamaan e-laskun erinomaisuutta (ja jossa et vastaa juuri mihinkään mitä kirjoitin). Jos et halua "skannailla mitään viivakoodeja", e-lasku on epäilemättä sinulle ja monelle muullekin se rakkain ja sopivin maksutapa, ja se on ihan OK, mutta silti moni varmasti haluaisi maksaa mieluiten sähköpostilaskulla (tai laskulla josta löytyy edes se viivakoodi).


 


En nyt oikein ymmärrä mitä vänkäämistä tässä edes on, sillä kyse ei varsinaisesti ole "sähköpostilasku vs. e-lasku" paremmuudesta (koska yhtä ja oikeaa kaikille sopivaa maksutapaa tuskin on olemassa), vaan - kuten jo pariinkin otteeseen todettu - mikä on kullekin asiakkaalle se vaivattomin ja sopivin maksutapa. Monelle se on sähköpostilasku, ja se vaihtoehto on nyt sitten poistumassa eikä e-lasku ole yhtä vaivaton vaihtoehto, vaikka kuinka sinä haluaisi niin ajatella. Ihan jo kuvailemasikin perusteella e-laskun maksu vaatii käyttäjältä enemmän vaivaa ja naputtelua kuin sähköpostilasku, joten toivottavasti aiheen tiimoilta löytyisi jotain muutakin (kuin e-lasku) josta haluaisit keskustella tai kommentoida.


 


Edit HannaSu: muokattu hieman lainausta.

Käyttäjätaso 7

@r0uta@  kirjoitti:


Ja selvästikään sinulla ei ole luetun ymmärtäminen ihan kohdillaan.


Joo voihan se olla niinkin tai sitten ei. Olen kyllä vuosien varrella käyttänyt jos vaikka minkälaisia laskunmaksusysteemeitä ja päätynyt sitten nykyiseen.

 

Onhan se harmi , että käyttämäsi sähköpostilasku on poistumassa , mutta siitä sinun kannattaa valittaa Telialle. Olen vain tavallinen Telian asiakas ja en voi asialle mitään muuta kuin suositella korvaavaa systeemiä.


@kiisseli67@  kirjoitti:

Ei e-laskun maksaminen ole ollenkaan noin hankalaa. Sen voi asettaa myös menemään automaattisesti tililtä, jolloin saat pelkästään ilmoituksen sähköpostiin tai tekstiviestillä että se ja se lasku menee tililtäsi eräpäivänä.

Jos haluat maksaa useamman e-laskun tai hyväksyä ne maksuun niin voit yhdellä kertaa hoitaa ne ilman että jokaiseen erikseen pitäisi joko tunnusluku tai mobiiliavain näpytellä puhelimesta.

Tästähän kommentoin jo aiemmin: "e-laskun voi laittaa verkkopankissa automaattisesti maksuun (henk.koht. haluan tarkistaa jokaisen laskun ennen maksua, joten tämä ei ole minulle vaihtoehto)". Ihan yhtälailla puhelimen pankkisovelluksella voi maksaa useita "skannattuja" laskuja kerralla. Puhelimen pankkisovellusta käytän itsekin aina kun mahdollista.

 


@kiisseli67@  kirjoitti:

Itse maksan laskut tai hyväksyn ne (e-laskuja kaikki toistuvat laskut) puhelimella pankin sovelluksella ja on nopeaa. Pankin sovellukseen kirjaudun sormenjäljellä, katson laskut läpi, muokkaan tarvittaessa ja hyväksyn mobiiliavaimella ( oma keksitty pin-koodi ). Voin tulostaa jopa laskut paperisena itselleni, kun avaan laskun pdf:nä.

Joskus kauan kauan sitten sain yhdeltä nimeltä mainitsemattomalta operaattorilta sähköpostilaskun ja minä koin sen vaikeaksi, ei auennut virtuaaliviivakoodit eikä pdf:ät. Jouduin käsin näpyttelemään kaikki tiedot pankin sivulle, jotta pystyin maksamaan sen laskun.

 

Lisää ajattelemisen aihetta : https://intercom.help/accountor-go/fi/articles/3738522-mita-eroa-on-verkkolaskulla-sahkopostilaskulla-tai-e-laskulla 


Itse en pysty suoraan puhelimesta tulostamaan laskua (pdf liitettä tai linkistä avautuvaa) paperille tai tallettamaan tietokoneelle (veikkaanpa ettei suurimmalla osalla muitakaan laskun maksajista ole näitä mahdollisuuksia), joten se minun täytyy tehdä tietokoneella. En siis selviä yksistään puhelimella (paitsi tietysti paperilaskujen maksu onnistuu). Mm. tästä syystä on helpompi maksaa sähköpostiin tuleva lasku jonka voin samalla tulostaa tai tallettaa koneelle. Minulla taas ei ole ollut mitään ongelmia (virtuaali)viivakoodien kanssa *kop kop*, mutta ymmärrän kyllä että jos se alkaa tökkimään niin sitten voi mennä työlääksi.

Vastaa