Wanha Windows ja virukset


Hiukan historian havinaa.

 

Olen niin vanha, että olen käynyt käytössä läpi kaikki windows-versiot, vuorossa nyt 8.1.

 

Kun kirjoitin lähestymisvietinä viruksista, oli yleisenä tuomiona "ei sellaisia tarvita". Jos on osaamista , tietoa ja oikeat laitteet, ei ongelmia juuri lienekään.

 

Vanha windos ei ole koskaan tullut valmiiksikaan ja lienee virusherkinkin. Linuxin sanotaan olevan tunnoton näille madoille, mutta käyttö vähäistä, ainakin vielä. Maallikon mielestä voisi olla julkishallinnossa lyömätön ja lienee jossain "rupummassa maassa" huomattukin.

 

Anroid on käsittääkseni virusten suhteen tunnottomampi ja käytön suhteenkin helpompi. "Amerikan omena" lienee ylivoimainen, mikä APPS se olikin?

 

Hiukan kansanomaisuutta voitaisiin ehkä harrastaa tälläkin palstalla. Tämä on vain alun yritys!


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla on käytössä vielä windows xp vanhassa kannettavassa, vaikka sanotaan ettei sitä kannattaisi käyttää kun siihen ei saa enää tietoturvapäivityksiä. Uudessa kannettavassa on windows 8.1. Vanhaan kannettavaani olen laittanut virussuojan ja myös palomuuri on käytössä. Yhtään virusta ei ole koneelle tullut, kun vain virusturvan päivittää säännöllisesti ( automaattinen päivitys käytössä ). Pöytäkoneelta löytyy windows 7 ja siinä on myös virusturva sekä palomuuri käytössä. Siihen yritti virukset iskeä tässä keväällä, mutta järjestelmän palautuksella ja virusturvan päivittämisellä selvittiin. Kannattaakin tarkistaa virusturvan päivitykset, jos kone on ollut pitkään käyttämättä. Android puhelimissa on meillä myös virusturva. Hyviä ilmaisiakin virusturvia löytyy mm. Avast, joka löytyy sekä tietokoneelle että puhelimelle. Myös operaattorit myyvät turvapaketteja, joilla voidaan suojata kaikki laitteet.

Noin voi asiansa osaava toimia!

Yrittäkää muistaa, että tänne tulee myös meitä vanhoja osaamattomia, jotka kaipaavat neuvojakin.

Minä en ole ollenkaan käyttänyt 10 vuoteen maksullisia turvaohjelmia, vaan ilmaisia sellaisia.

 

Nykyään windowsissa on Microsoftin hyvät turvaohjelmat ja siksipä ei kannate turhaa kuluttaa rahaa kalliisiin turvaohjelmiin. Hyvin nuo myllää taustalla eikä ole ollut ongelmia. 

 

Minulla on tällä hetkellä Win 10 ja se tulee yleiseen jakeluun elokuussa.

@Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Minä en ole ollenkaan käyttänyt 10 vuoteen maksullisia turvaohjelmia, vaan ilmaisia sellaisia.


 


Nykyään windowsissa on Microsoftin hyvät turvaohjelmat ja siksipä ei kannate turhaa kuluttaa rahaa kalliisiin turvaohjelmiin. Hyvin nuo myllää taustalla eikä ole ollut ongelmia. 


 


Minulla on tällä hetkellä Win 10 ja se tulee yleiseen jakeluun elokuussa.




Tuo Win 10 on ollut jo tyrkyllä, mutta ei vielä asennettavissa. Eduista en tiedä!


 


Mitkä ovat nuo Microsoftin hyvät turvaohjelmat? Itsellei on tuttu ainoastaan Essentials, jonka pätevyyteen en usko. Oletettua suojaa tuo E. on kyllä antanut.


 


Uskotteko, että itse virussuojan tarjoajatkin pyrkivät saastuttamaan? Edelleen oletan, että keskutelijoiden tänne tuomat linkit voivat olla saastepesiä.


 


Tänään, muuten, tarjosi Avast ilmaista suojaa mobiililaitteille. Microsoft lienee asiallla kun asenuslupaa ei saa.

Essential ja Windows  Defender on minun mielestä ihan riittävät. 

 

Minä käytin aikoinaan Avastia, mutta kun se jossain vaiheessa alkoi työntämään mainoksiaan eteeni päätin poistaa sen.

 

Itse olen ollut tietotekniikan ksnssa tekemissä 20 vuotta ja hieman sitä opiskellutkin. 

Vastaa