e-laskun tilaaminen ei onnistu

  • 17 November 2017
  • 20 kommenttia
  • 58 katselukertaa

Olen yrittänyt about 20 kertaa tilata verkkopankissa e-laskun Telialta, mutta ei onnistu. Vaikka syötän vaaditut laskun yksilöimistiedot ym. niin ei onnistu. Olen chatissa kysynyt neuvoa, mutta siellä ei osata auttaa, sanottiin vaan että ota yhteys pankkiin. Kysyin sitten pankista, mutta sieltä vastattiin, että ota yhteys laksuttajaan. Mitä siis tehdä kun kumpikaan ei kykene ratkaisemaan ongelmaa?


20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Routtu!


Näillä ohjeilla pitäisi kyllä e-laskun tilaus onnistua, kun toimii täsmällisesti kyseisen laskun suhteen. Eri laskuissa vaaditaan hieman erilaisia tietoja ja voi hieman kestää jos tilaus sattuu lähelle uuden laskun muodostusta. https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/laskutus/e-lasku

Sama täällä, joka kuukausi tulee yritettyä uudelleen, mutta aina lasku kilahtaa sähköpostiin. Kaikki muut mahdolliset laskut on e-laskuna, joten rasittavaa tämän yhden takia aina kikkailla ja yrittää muistaa onko se maksettu vai ei. 

 

Asiakaspalvelu laittaa joka kerta tuota samaa linkkiä, mistä ei ole mitään apua. Vika on jossain muualla, jos kymmenen kertaa koettaa toimia tuon ohjeen mukaan, mutta lasku ei silti lähte toimimaan. Satun olemaan töissä eräässä pankissa ja sinne on tullut kasapäin asiakkaita Telia laskujen kanssa kertomaan kuinka ne eivät toimi suoramaksuna, eivät myöskään sen jälkeen kun ne pankissa tehdään uudelleen. 

 

Itselläni tässä taitaa olla vihdoin sopiva hetki vaihtaa tämä ylihintainen liittymä Elisalle/DNA:lle..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@KEURUUNPALLO kirjoitti:

Sama täällä, joka kuukausi tulee yritettyä uudelleen, mutta aina lasku kilahtaa sähköpostiin. Kaikki muut mahdolliset laskut on e-laskuna, joten rasittavaa tämän yhden takia aina kikkailla ja yrittää muistaa onko se maksettu vai ei. 


 


Asiakaspalvelu laittaa joka kerta tuota samaa linkkiä, mistä ei ole mitään apua. Vika on jossain muualla, jos kymmenen kertaa koettaa toimia tuon ohjeen mukaan, mutta lasku ei silti lähte toimimaan. Satun olemaan töissä eräässä pankissa ja sinne on tullut kasapäin asiakkaita Telia laskujen kanssa kertomaan kuinka ne eivät toimi suoramaksuna, eivät myöskään sen jälkeen kun ne pankissa tehdään uudelleen. 


 


Itselläni tässä taitaa olla vihdoin sopiva hetki vaihtaa tämä ylihintainen liittymä Elisalle/DNA:lle..




Osuuspankkiin on kyllä onnistunut e-laskun tilaus noiden ohjeiden mukaan ja kaikkein helpointa on ollut siirtää joku lasku e-laskuksi kun sen on pankin sivuilla maksanut ja siihen tulee ehdotus siirrä e-laskuksi.


Jos e-laskun tilaus osuu lähelle laskutuskauden vaihtumista, niin silloin on ollut vähän viivettä. Eri pankkien sivuillakin pitäisi olla ohjeita e-laskun tilaamiseen, mutta olisiko aiemmin ollut vaikeuksia Danske Bankin kanssa muistelisin ? 


Elisalla aikoinaan sai laskun vain sähköpostiin (tai eivät muuta edes ehdottaneet), miten lienee nykyään?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kiisseli67 kirjoitti:


@KEURUUNPALLO kirjoitti:

Sama täällä, joka kuukausi tulee yritettyä uudelleen, mutta aina lasku kilahtaa sähköpostiin. Kaikki muut mahdolliset laskut on e-laskuna, joten rasittavaa tämän yhden takia aina kikkailla ja yrittää muistaa onko se maksettu vai ei. 


 


Asiakaspalvelu laittaa joka kerta tuota samaa linkkiä, mistä ei ole mitään apua. Vika on jossain muualla, jos kymmenen kertaa koettaa toimia tuon ohjeen mukaan, mutta lasku ei silti lähte toimimaan. Satun olemaan töissä eräässä pankissa ja sinne on tullut kasapäin asiakkaita Telia laskujen kanssa kertomaan kuinka ne eivät toimi suoramaksuna, eivät myöskään sen jälkeen kun ne pankissa tehdään uudelleen. 


 


Itselläni tässä taitaa olla vihdoin sopiva hetki vaihtaa tämä ylihintainen liittymä Elisalle/DNA:lle..




Osuuspankkiin on kyllä onnistunut e-laskun tilaus noiden ohjeiden mukaan ja kaikkein helpointa on ollut siirtää joku lasku e-laskuksi kun sen on pankin sivuilla maksanut ja siihen tulee ehdotus siirrä e-laskuksi.


Jos e-laskun tilaus osuu lähelle laskutuskauden vaihtumista, niin silloin on ollut vähän viivettä. Eri pankkien sivuillakin pitäisi olla ohjeita e-laskun tilaamiseen, mutta olisiko aiemmin ollut vaikeuksia Danske Bankin kanssa muistelisin ? 


Elisalla aikoinaan sai laskun vain sähköpostiin (tai eivät muuta edes ehdottaneet), miten lienee nykyään?




Totta! Ainakin Osuuspankin kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia e-laskutuksen kytkennässä tai poistamisessa :smileyhappy:

Kunniamerkki +14

@Sekunti kirjoitti:


Totta! Ainakin Osuuspankin kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia e-laskutuksen kytkennässä tai poistamisessa :smileyhappy:



Myöskään Nordean asiakkaana en ole koskaan törmännyt ongelmiin e-laskun tilauksen suhteen.. :)

Mulla on kyllä ihan eri kokemus. Olen juurikin Osuuspankin verkkopankissa tätä yrittänyt lukuisia lukuisia kertoja ja NIMENOMAAN niin, että vasta laskun maksamisen jälkeen olen painanut linkkiä "muuta e-laskuksi", mutta koskaan se ei ole onnistunut. Olen yrittänyt eri yksilöimistietoja eikä mikään toimi. Alkaa vähitellen kyllästyttää kun kaikkialla muualla tämä toimii ja Telialta ei saa toimivia ohjeita.

@Routtu kyllä kytkennän pitäisi onnistua ohjeiden mukaan ihan näppärästi. 
Tarkistatko vielä, että sulla ei roiku siellä E-laskuissa jotain vanhaa epäonnistunutta kytkentää meidän laskuille, joka mahdollisesti voisi haitata tuota? 
Kun pyrit laskua kytkemään E-laskuksi, onnistuuko se näennäisesti pankissasi vai saatko esimerkiksi jonkinlaisen virheilmoituksen? 

Ei kannata valittaa, ettei laskua saa siirrettyä e-laskuksi.

Minä olisin tyytyväinen, jos lasku tulisi jossain normaalimuodossa, eikä karhukirjeenä.

Viime kuun alussa tuli karhu laskusta, jota en ole nähnytkään. Kun soitin ASPA:an, sieltä luvattiin lähettää seuraavakin lasku saman tien sähköpostilla. Eipä ole näkynyt. Ilmeisesti sieltä tulee seuraavaksi taas karhu.

 

Sanoisin muuten sopimukset irti, mutta talon kuitu on Telian. Jos siihen haluaisi jonkun muun ISP:n, nopeus putoaisi kymmenesosaan. Toista sopparia en voi muista syistä katkaista.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@mistofeles Onko sulla sähköpostilasku tilattuna vai pitäisikö laskut tulla normi postin mukana? Jos laskut pääsääntöisesti pitäisi tulla sähköpostiin, kannattaa vilasta roskapostikansio ettei laskut ole siellä. Varsinkin gmaililla on ollut tapana heittää meidän posteja roskapostiksi. Eli sitä suosittelen kurkkaamaan nyt ihan ensiksi. Myös Minun Telia -sovellus kannattaa ladata puhelimeen. Sieltä on näppärä tarkistaa onko laskuja avoimena vai ei. Sovelluksesta löydät lisätietoja täältä.

Nimenomaan sen pitäisi onnistua. Ja kyllähän se on usein näyttänyt onnistuvan ja aina olen ajatellut että no nyt se varmaan meni läpi. Mutta aina on kuitenkin seuraava lasku tullut sähköpostiin.
Ja kyllä - olen toiminut tarkkaan ohjeiden mukaan. Voin koettaa vielä kerran tietenkin ja toivoa että se nyt menisi läpi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Heippa @Routtu!


 


Yritän auttaa parhaani mukaan. Käytän apuna kuvia, joissa osa tiedoista on puoliksi piilotettu. Kysy, jos tuli jokin ongelmakohta :smileyhappy:


 



  1. Aloitetaan poistamalla kaikki identtiset tilatut e-laskut osoitteessa https://uusi.op.fi/


 




 


 


Huomioitavaa!


Jos haluat poistaa alkuperäisen kytkennän verkkopankistasi, tee uusi kytkentä vasta poistoa seuraavana päivänä. Minulla tällä toimenpiteellä ei ole ollut vaikutusta.


 


 


2. Tilaa uusi e-lasku, jos kyseessä on pelkkä matkapuhelinliittymä, niin valitse aihe "Telia matkapuhelin/liikkuva netti". Syötä viimeisimmän kyseessä olevan matkapuhelinliittymän laskun viitenumero ja laskun ensimmäinen puhelinnumero (ilman välilyöntejä). Löydät kaikki laskusi Telian Omilta Sivuilta, jonka suora osoite on seuraavanlainen:


https://www.telia.fi/OmatSivut/messagingCenter.do (Laskut ja viestit -sivu)


 






 


 


3. Nyt kaikki pitäisi olla valmista! Muutaman päivän päästä Telian Omilla Sivuilla laskutustiedot muuttuvat automaattisesti :smileyhappy:


 


Lähde: https://www.telia.fi/OmatSivut/customerInfo.do?action=BILLING


 


Huomioitavaa!


Etkö saanut e-laskua verkkopankkiisi? E-laskun kytkentä on osunut liian lähelle seuraavan laskun muodostumista ja siksi lasku on vielä entisellä laskutustavalla; paperi- tai sähköpostilaskulla.


 



 


Toivottavasti näillä ohjeilla onnistuisi viimeinkin e-laskun kytkeminen! :smileyvery-happy:

Kiitos ohjeista. Poistin nyt ylimääräiset kytkennät joita olikin melkoinen lista. Jäljelle jäi vain yksi MATKAPUHELIN/LIIKKUVA NETTI -kytkentä. Sitä vain ihmettelen että jos puhelin ja liikkuva netti ovat samassa, niin miksi puhelimen lasku tulee suoraan e-laskuna, mutta liikkuvan netin lasku ei tule. Siksi olen näitä yrityksiä tehdä lukuisia kertoja huonolla menestyksellä.
Onko siis nyt parempi odottaa ja katsoa mitä tapahtuu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ole hyvä @Routtu!


 


Sinulla ei taida olla yhteislaskuna liittymät, jolloin joudut tekemään kaksi (2) erillistä e-laskustusta:


- puhelimen lasku (joka oli ylläolevassa ohjeessa)


- netin lasku


 


Nykyisin Telian asiakkaat voivat tehdä yhteislaskun itsepalveluna Omien Sivujen laskutustiedot-sivulla joka vilahti ohjeissani eli yhdeksi laskuksi. Sitten tuosta ensimmäisestä yhteislaskusta tarvitaan se viitenumero ja asiakasnumero tai yksilöintitieto e-laskun kytkentään sekä aihekategoriaan "..ja yhteislasku" verkkopankissa :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Vinkki yhteislaskun käyttäjille


 


Jos Telian verkkokaupasta tekee uuden liittymätilauksen, niin lomakkeessa on vaihtoehto "olen jo Telian asiakas ja haluan pitää nykyisen laskutustavan". Puhelimessa tai myymälässä asioidessa kannattaa varmuuden vuoksi mainita, että haluaa samalle laskulle eli yhteislaskulle.

Hei!

 

Vielä kerran kysyn tätä asiaa, koska juuri nyt tuli lasku edelleen sähköpostiini, vaikka olin juuri tilannut e-laskun. Siitä tosin on vain jokunen päivä aikaa, joten voi kai olla ettei ole vielä ollut vaikutusta, jos lasku oli jo tuloillaan. Mutta mietin  silsi menikö oikein.

 

Minulle on vielä hieman epäselvää, kun mulla on sekä puhelin että 4G liikkuva netti, niin teenkö siis kaksi kertaa MATKAPUHELIN/LIIKKUVA NETTI -kytkennän. Eli käytänkö liikkuvassa netissäkin yksilöimistunnisteena sitä puhelinnumeroa, vaikkei se puhelinliittymä varsinaisesti olekaan. Vai miten se pitäisi tehdä. Alkaa vain näyttää siltä ettei tämä vieläkään onnistu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Routtu kirjoitti:

Hei!


 


Vielä kerran kysyn tätä asiaa, koska juuri nyt tuli lasku edelleen sähköpostiini, vaikka olin juuri tilannut e-laskun. Siitä tosin on vain jokunen päivä aikaa, joten voi kai olla ettei ole vielä ollut vaikutusta, jos lasku oli jo tuloillaan. Mutta mietin  silsi menikö oikein.


 


Minulle on vielä hieman epäselvää, kun mulla on sekä puhelin että 4G liikkuva netti, niin teenkö siis kaksi kertaa MATKAPUHELIN/LIIKKUVA NETTI -kytkennän. Eli käytänkö liikkuvassa netissäkin yksilöimistunnisteena sitä puhelinnumeroa, vaikkei se puhelinliittymä varsinaisesti olekaan. Vai miten se pitäisi tehdä. Alkaa vain näyttää siltä ettei tämä vieläkään onnistu.




Terve @Routtu! :smileyhappy:


 


Kyllä. Sinullahan tulee kaksi erillistä laskua Telialta, joista toinen on matkapuhelinlasku. Eikö vain? Tässä tapauksessa sinun tulee tehdä 2 eri e-laskusopimusta:



  • Puhelimen e-lasku = viimeisimmän Telia puhelinlaskun tiedot (ensimmäinen laskulla puhelinnumero = matkapuhelinnumerosi ja viitenumero tilisiirtolomakkeesta). Tämä taisi olla OK?

  • Netin e-lasku = viimeisimmän Telia nettilaskun tiedot (ensimmäinen laskulla oleva puhelinnumero = liikkuvan netin matkapuhelinnumero ja viitenumero tilisiirtolomakkeesta)


 


Jos teit puhelinlaskun e-laskun kytkennän onnistuneesti, niin tiedot päivittyvät Omille Sivuille muutamien päivien päästä. Miltä siellä näyttää? Onko puhelimen osalta vielä tiedot päivittynyt?


 



 


Huom.! Jos teit kytkennän juuri ennen muodostuneen laskun aikana, niin se menee juurikin tuohon mainitsemaasi sähköpostiin.


 


 


Voit tarkistaa myös jälkikäteen OP:n sivuilla, että olet antanut varmasti oikeat laskun yksilöintitiedot. Mene Tilatut e-laskut -sivulle ja napsauta välilehdellä kyseisen e-laskun nimeäsi.


 



 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Ja sellainen lisäys tähän vielä että yleensä meneillään olevalle laskutuskaudelle tuo laskutustapa ei muutu vaan vasta sitä seuraavalle. Eli jos olet tehnyt kytkennän tämän laskutuskauden aikana niin siihen se ei vielä ehdi välttämättä muuttua. Ja kuten @Sekunti tuossa hienosti opastikin niin jos sinulle tulee kaksi laskua, niin silloin molemmista pitää tehdä oma e-laskusopimus.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J kirjoitti:

Ja sellainen lisäys tähän vielä että yleensä meneillään olevalle laskutuskaudelle tuo laskutustapa ei muutu vaan vasta sitä seuraavalle. Eli jos olet tehnyt kytkennän tämän laskutuskauden aikana niin siihen se ei vielä ehdi välttämättä muuttua. Ja kuten @Sekunti tuossa hienosti opastikin niin jos sinulle tulee kaksi laskua, niin silloin molemmista pitää tehdä oma e-laskusopimus.




Hei, saitko hoidettua nuo e-laskusopimusten kytkennät @Routtu? ?

Hei pitkästä aikaa!

 

Sain vihdoin tuon liikkuvan netin kytkettyä onnistuneesti, mutta taas tuli uusia ongelmia. Joulukuussa loppui puhelimeni liitttymäsopimus enkä ehtinyt uusia sitä kuin vasta muutama päivä sen jälkeen käymällä liikkeessä henk. koht. Eli tuli pieni gäppi ja siis kaksi sopimusta lyheyllä välillä. Enpä aavistanut että seuraava puhelinlasku tuleekin sitten paperisena ja siinä lukee että "Paperilaskun toimitusmaksu 2,90€" enkä ole sitä tilannut paperisen vaan sen piti jatkua e-laskuna kuten aiemminkin.

 

Näitä ylimääräisiä maksuja on tässä kukausien aikana päässyt tulemaan vähän turhan paljon niin että alkaa hiukkasen harmittaa. Nyt tosin ihmettelen taas laskun suuruutta, kun se on paljon suurempi kuin aikaisemmin. Koetin soittaa palvelunumeroon, mutta on ruuhkaa, Täytyy katsoa löytyykö täältä jokin selitys.

Moi @Routtu! Irtisanottiinko liittymä kokonaan tuon katkoksen aikana vai vaihdettiinko ainoastaan pakettia? Jos liittymä ehdittiin irtisanoa ja avattiin kokonaan uudestaan, niin ensimmäinen lasku tulee postiin/sähköpostiin, jonka jälkeen e-laskun aktivointi onnistuu laskulta löytyvillä tiedoilla. Ensimmäisen laskun pitäisi kyllä olla maksuton, vaikka se tulisikin postitse.

Tätä kautta emme pääse asiakas- tai liittymätietoihin käsiksi, joten menee hieman arvailuksi mistä tuo 2,90e toimitusmaksu johtuu. Voitko ottaa yhteyttä esimerkiksi chatin kautta, joka löytyy kun kirjaudut telia.fi:hin täällä? Sitä kautta homma varmasti selviää :)

Vastaa