omat sivut ja laskut


Ensinnäkin kiitokset Soneralle erinomaisesta palveluportaalista, Omista Sivuista! Tämä kulkee valovuosia parin muun nimeltämainitsemattoman tahon portaaleja edellä. 

 

Haluan antaa palautetta laskutusosiosta, joka sinänsä on hyvä mutta ainakin omalla kohdallani toimii hieman harhaanjohtavasti. Minulle tulee laskuja kahdesta eri sopimuksesta eri laskutusrytmeillä, molemmat ovat kuitenkin sähköisiä laskuja. 

 

Nyt esimerkiksi minulla on tilanne että palvelun A maksamattoman laskun eräpäivä on aa.7.2015. Palvelun B laskun olen juuri maksanut joten sille ei ole vielä tehty uutta laskua (tuleva eräpäivä on bb.8.2015). Kun kirjaudun Omille Sivuille, niin palvelu kertoo ystävällisesti että "Seuraavan laskusi eräpäivä on bb.8.2015" - eli laskun jota ei vielä edes ole tehty. Tästä voisi äkkiä erehtyä luulemaan että kaikki laskut on maksettu - asia ei kuitenkaan ole näin. Jos huomaa asian tarkistaa laskutussivulta niin sielläpäs onkin näkyvillä tämä maksamaton lasku, jonka eräpäivä on aa.7.2015. Tuolla ei kuitenkaan ole mitään viitettä laskusta, jonka eräpäivä on bb.8.2015.

 

Tutkin asiaa hieman tarkemmin ja todellisuudessa käy seuraavasti: 1) Etusivulla näkyy muutaman millisekunnin ajan tämä aa.7.2015 eräpäivämuistutus ("Sinulla on maksamattomia laskuja"), mutta tämä korvautuukin heti perään päälle liukuvalla harmaalla palkilla joka kertoo bb.8.2015 eräpäivästä. Ei varmaankaan ole tarkoitus toimia näin? Joskus nämä ristiriitaiset ilmoitukset ovat näkyneet myös allekkain, mutta nykyään menevät ilmeisesti sitten päällekkäin ainakin minun koneellani.

 

Käytän Safaria (8.0.7).

 

Lisäksi toisesta laskusta tulee sähköpostiilmoituksia ja toisesta ei, vaikka toimitustapa on sama. Miksi näin? Tämä ilmoitusten epäsatunnaisuus on omiaan lisäämään muutenkin epäselvyyttä laskutusrytmistä.

 

Sinänsä nämä ovat pieniä asioita ja tuntuu hieman turhalta valittaa näistä. Jokainen näistä yksistään on aika mitätön asia, mutta minulla nämä yhdessä luovat sellaisen jatkuvan tarpeen käydä tarkistamassa Omilta Sivuilta että olisikohan siellä jotakin maksettavaa. Sähköisten palveluiden ei liene tarkoitus johtaa tällaiseen toimintatapaan :smileyhappy:

 

Olisikohan muuten näitä erillisiä laskuja mahdollista saada yhdelle lapulle - tilausta tehdessä olen aina näin pyytänyt tehtävän mutta näin ei ole vielä tapahtunut :smileyhappy:


10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Itsekin olen ihmetellyt noita laskumuistutuksia omilla sivuilla ja tosiaan hieman ärsyttävät siellä. E-laskuna on puhelin- ja mobiililaajakaistalasku. Molemmat tulee erillisinä laskuina, vaikka eräpäivä on sama kun aikoinaan valitsin sopivan eräpäivän ja tietenkin tuolla omilla sivuilla maksettu lasku näkyy maksettuna vasta n. 3 arkipäivän jälkeen. Huonomuistisinako meitä pidetään? 

Minulla taas maksusuoritukset näkyvät omilla sivuilla välittömästi kun ne e-maksuna on suorittanut.

 

Sen sijaan huomasin että minullapas on nyt taas näkymä muuttunut omilla sivuilla. Siellä lukee seuraavaa:

 

Sinulla on avoimia laskuja: LAAJAKAISTALASKU (aa.7.2015)

Seuraavan laskusi eräpäivä on: (bb.8.2015) <<-- tämä siis ei pidä paikkaansa

 

Vielä sellainen huomio että LAAJAKAISTALASKU ei ole laajakaistapalveluista, vaan yksistään Sonera Viihde Mobiilista. Seuraava lasku onkin sitten taas MATKAPUHELINLASKU, johon kuuluu ainoastaan Liikkuva Laajakaista 4G :smileyhappy:

 

En tiedä tekikö Sonera jotakin palvelulle vai toimiiko tämä nyt taas sattumalta. Joka tapauksessa toivon, että laskutusta saisi jatkossa hieman selkeämmäksi.

 

Huomasin myös että näissä palveluissa onkin erilainen laskun toimitustapa:

Palvelu A: Sähköinen (maksuton)

Palvelu B: Sähköpostilasku <- ilmeisesti kuitenkin myös maksuton

 

Ehkäpä laskutusmuistutusten eroavaisuus johtuu tästä :smileyhappy:

 

Hauskaa tässä on se että sähköisestä laskusta ei tosiaan tule muistutusta, mutta sähköpostilaskusta tulee kerta se toimitetaan sähköpostiin :smileyhappy:

Pieni päivitys edelliseen.

 

Huomasin että ristiriitaiset laskutusilmoitukset menevät taas Safarilla päällekkäin. En tiedä mikä on muuttunut.

 

Tosiaan ei iso tai kriittinen juttu sinänsä, mutta jos käyttäjälle ilmoitetaan jotakin niin sen pitäisi myös pitää paikkaansa.

 

Toivottavasti tätä korjataan jollakin aikataululla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No kyllä ne menee ihan cromellakin päällekkäin. Jos Soneran laskut maksaa omilla sivuilla, niin suoritus näkyy heti. Jos maksaa pankissa e-laskuna, niin näkyy noin 3 päivän päästä suoritus. Jospa ne vielä kehittelis tuota laskuosiota. Ainakin laskuarkistossa näkyi, ettei mulla ole avoimia laskuja ;)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Verkkopankissa tai muu laskutustapa kuin Omilta sivuilta maksaminen se ei mene heti perille koska pankin rahasiirto on yleensä ainakin yhden työpäivän ajan. Siksi viivästytyy 3 päivällä. Tätä ei oikein voi nopeuttaa mitenkään.

Mä laitoin tästä infoa eteenpäin, kiitti kun jaatte huomionne tänne. :) 


 


Väkeä on lomalla tällä hetkellä, en uskalla luvata aikataulua milloin tähän saadaan jotain, mutta kuitenkin, tiedoksi on mennyt. :)

"Tietojen päivitys epäonnistui. Yritä myöhemmin uudelleen."

 

Kaksi viikkoa yrittänyt siirtää erääntymättömän ja nyt jo erääntyneen laskun eräpäivää. Ei vain toimi.

Lasku ei siis ole sopimuksen mukainen.

Siksi olen yrittänyt saada pelivaraa laskun ja sopimusekoilun selvittämiseksi.

 

 

 

 

 

@JFK_One Jos lasku ei vastaa sovittua, ota mahdollisimman pian yhteyttä meille päin, joko Omien Sivujen chatin kautta, tai Facebookin privaviestillä, niin selvitellään sopimusasia, ja katsotaan laskut siinä samalla!

Show must go on.

Ja uusimmassa laskussa edelleenkin roikkuu se 1 aiheeton rivi.

Olisi huomattavasti helpompaa saada työnantajalta kuitattua kk maksut pois jos onnistuisitte sen oikean, sopimuksen mukaisen laskun toimittamaan.

 

Palaan vielä tuohon edelliseen heinäkuun laskuun, soitin 3 puhelua aspaan ~ 20 minuuttia ja mikään ei ole muuttunut. Korjatun laskun sijaan tuli maksukehari, laskusta josta reklamoin.

Ilmeisesti helpoin ja halvin tapa saada asia korjattua on purkaa sopimus?

 

 

 

 

No johan nyt! Tarkistetaas vielä asiaa, laita tuonne Faceen meille privaviestillä laskun numero, ja taustaa asiasta, tutkitaan mikä siellä oikein mättää.

Vastaa