Koeajossa Tesla Model S, täysin sähköllä kulkeva tehokas nörtin unelma-auto

  • 16 November 2021
  • 0 kommenttia
  • 20 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10328 kommenttia

 


 


 


 


Saimme kollegani @VilleVent kanssa idean, "mitäs jos tehtäisiin Klaaniin koeajo Teslan sähköautosta". Se kun on täysin sähköllä kulkeva auto - siinä ei siis ole ollenkaan perinteisiä polttomoottoreita - ja joka pitää sisällään mielenkiintoista tekniikkaa, esim. Soneran mobiiliyhteyksistä alkaen.


 


Otin yhteyttä Teslamotorsin Mia Pelttariin ja saimme sovittua koeajon parin viikon päähän. Moni ehkä tunnistaa Jussi Hallin telkkarista ja radiosta Ajoneuvoksesta mutta harva tietää että hän on töissä meillä täällä Soneralla, Jussi vastaa Soneran kaupallisesta toiminnasta Soneran onlinekanavissa. Otimme myös Jussiin yhteyttä pyytääksemme mukaan tuomaan rautaista koeajokokemusta tätä juttua varten ja Jussi suostuikin mukaan alta aikayksikön.


 


Aika kului hitaasti mutta lopulta koeajopäivä koitti ja lähdimme Villen kanssa Vantaalle Teslamotorsille hakemaan koeajoautoa ja Mia tutustutti meidät auton saloihin.


 


Minä pääsin ensimmäisenä ratin taakse. Jännitti kuin mummolla joka kahvimerkkiä vaihtoi, kyseessä oli nimittäin Model S:n kallein malli kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla ja auton hintalappu oli päälle 170 000eur. Siis sata seitsemänkymmentä tuhatta euroa. Suunnitelmamme mukaan ajoimme Vantaalta Helsinkiin Vallilaan hakemaan Jussi kyytiin. En ole kertaakaan ajellut Helsingissä autolla ja heti pääsin ajamaan siellä 170k eur autolla (kalleimmalla autolla jolla olen koskaan ajanut) 🙂 Ilmassa oli siis jännitystä monestakin syystä.


 


Teslalla ajaminen on helppoa. Todella helppoa. Avain taskuun, ja kun lähestyt autoa niin sen kyljistä pongahtaa esiin ajon aikana piilossa olevat ovenkahvat ja pääset hyppäämään kyytiin. Pidät avainta edelleen taskussa, virtalukkoa ei ole, painat vain jarrupolkimen pohjaan joka aktivoi samalla auton ja sen järjestelmät, ratin oikealla puolella olevasta viiksestä =vaihteenvalitsimesta vaihde D-asentoon ja eikun menoksi. Olin todella epäileväinen kun mitään ei kuulunut mistään, ei niin mitään, "että tästäkö tämä nyt muka siis lähtee liikkeelle". Mutta kyllä, auto lähti liikkeelle eleettömästi ja vaivattomasti ja ennenkaikkea äänettömästi. Koko koeajon ajan oli epätodellinen fiilis, olen autoharrastajana tottunut polttomoottorin ääneen, varsinkin risteyksissä oli aina outo fiilis, tuntui kuin auto olisi sammunut ja se pitää laittaa käyntiin jotta pääsee liikkeelle.


 


 


On Teslalla on muutoinkin helppo ajaa. Autossa on jarrutusenergiantalteenottojärjestelmä joka parantaa auton toimintasädettä. Tässä järjestelmässä on kaksi eri asentoa, "kova" ja "pehmeä" ja asetuksen ollessa tehokkaimmassa asennossa (eli energiankeruu on tehokkaimmillaan) jalan nosto kaasupolkimelta hidastaa autoa merkittävästi ja jopa niin merkittävästi että autolla voi ajaa liikennevirrassa ilman, että varsinaiseen jarrupolkimeen tarvitsee edes koskea! Tähän featureen kun hiljalleen oppi niin aloin pitämään siitä niin paljon että toivoisin tehokkaan moottorijarrutuksen muihinkin autoihin, se tekee ajamisesta vaivatonta kun ainoa poljin jota suurimmaksi osaksi tarvitaan on kaasupoljin. Mutta tämä vaatii totuttelua, pienikin kaasun nosto hidastaa autoa ja tämä voi tehdä äkkiseltään ajamisesta nykivää. Arvioisin että muutaman millin ylös/alas-painalluksilla autolla voi ajaa sulavasti virran mukana. Tässä on toinenkin hyöty, jarrut kuluvat vähemmän kuin tavallisessa autossa ja näin saadaan säästettyä huoltokuluissa.


 


Muutamien ensikilometrien jälkeen päästiin moottoritielle ja pääsin kokeilemaan miltä noin 800 hevosvoimaa tuntuu. Koeajossa meillä oli siis nelivetoinen P90D -malli jossa on siis kaksi sähkömoottoria, molemmilla akseleilla omansa. Taka-akselilla on voimaa päälle 500 ja etuakselilla päälle 200 heppaa. Vääntöä autossa on melkein 1000nm, joten jo pelkästään lukuja tuijottamalla alkaa huimaamaan. Mutta kun sen pääsi itse kokemaan niin se oli jotain uskomatonta - sähkömoottorit ovat suoraan kiinni akseleissa joten polttomoottoriautoihin verrattuna voimalinjassa liikkuvia osia on vähemmän ja näin mm. tehohävikkiä on vähemmän. Ja koska sähkömoottorien luonne on muutenkin sellainen että voima on heti käytettävissä niin kaasuvaste on jotain ihan käsittämätöntä tässä autossa. Selkänojille todellakin on tarvetta tässä autossa! Ja kun miettii että kuinka paljon pätäkkää pitää lyödä pöytään että saa vastaavilla tehoilla varustetun polttomoottoriauton niin Tesla alkaa kuulostaa tässäkin mielessä "järkevältä" vaihtoehdolta.


 


 


Täyskaasu- tai muissa kiihdytyksissä auton takaa kuuluu mukava pieni pikantti vihellyksen kaltainen ääni joka tulee muistaakseni invertteristä - ääntä voidaan pitää vähän samanlaisena kuin polttomoottoriauton turbon vihellys ja kun se kuuluu niin se tuo kiihdytykseen omanlaista nautintoa myös (tarkoille) korville sen lisäksi että kiihdytys tuntuu niskassa asti. Mutta ilman tuota pientä ääntä kiihdyttelyt eivät mielestäni "tuntuisi" samalta. Fiilisjuttuja IMO.


 


Äänimaailmasta puheenollen, kaupunkinopeuksissa Tesla meni kuin sukkasiltaan ja omalla tavallaan kyyti oli siinäkin mielessä jopa luksusta. Moottoritienopeuksissa kabiiniin kuuluu jo sitten rengasmelu joten isommissa nopeuksissa Tesla on äänimaailman suhteen kuin mikä tahansa muu auto. Polttomoottoriautoissa ainakin paremman pään autoissa isoissakaan nopeuksissa moottorin äänet eivät kantaudu sisälle asti ja ainoa ääni tulee siis renkaista ja tuulen suhinasta. Tässä mielessä Teslalla ajaminen muistutti ihan tavallista autoa.


 


Model S P90D painaa melkein 2600 kiloa se on todella raskas, mutta ainakaan tällainen kuitenkin tavisautoilija ei huomaa painoa edes mutkissa. Jussi toki kommentoi tätä painoasiaa ja vertasi Teslaa ruotsinlaivaan 🙂 Mutta omissa käsissä painoa en huomannut, ei kiihdytyksissä kuin ei myöskään mutka-ajossa vaan auto on todella hyvä käsiteltävä normaalissa ajossa.


 



 


Itse koukutuin Teslasta monessakin mielessä. Edellä mainittujen lisäksi maininnan arvoinen asia on toimintasäde, maahantuoja lupaa että Teslalla voi ajaa jopa 500 km ilman latausta - Teslalla pääsee käytännössä melkein minne vain. Joten Tesla on paljon muutakin kuin vain "kauppakassi". Koeajomme aikana range lyheni yllättävän vähän joten voitaneen olettaa että noin 500 km range voi pitää paikkaansa. Tavallinen verkkovirtalataus lataa Teslan akun täyteen noin 7,5 tunnissa, ja supercharger jopa 30 minuutissa joten latausajatkaan eivät todellakaan ole ongelma! Julkisia latausasemia kun löytyy Suomesta jo noin 200 ja lisää tulee koko ajan lisää.


 


Mitä tulee varusteisiin niin koeajomallissa oli tosiaan kaikki herkut; parhaimmat penkit (joita en tosin malttanut sen kummemmin säädellä koska olin niin innoissani autosta itsestään) ja sisustamateriaalit, ilma-alusta joka tarjosi pehmeät kyydit vaikka kyydissä oli parhaimmillaan jopa viisi aikuista(!), autopilotti, panoraamakattoluukku, sähköinen takaluukku yms yms. Kaikkea en enää edes muista.


 


 


Tuo autopilotti oli kyllä huikea kokemus; sen avulla auto pysyy itsestään kaistojen välissä ja kuskin painaessa vilkkuviikseä auto vaihtaa jopa kaistaa itsekseen. Se seuraa myös edellä ajavaa autoa ja jos se jarruttaa niin Tesla jarruttaa myös.  Ja mikä huikeinta, Teslaa pystyy ohjaamaan jopa puhelimella joten esimerkiksi auton parkkeeraus ahtaaseen rakoon onnistuu tosiaan siis puhelimella! Ja toisinpäin, tulet kaupasta niin voit puhelimella ohjata auton sinne missä sinä olet... Väkisinkin tulee mieleen James Bondit ja muut agenttiseikkailut!




 


Model S on päältä ja sisältä kuin karkki, muistuttaa joistain kulmista Jaguaria joka on ehkä tarkoituksellista tai sitten ei mutta pidän tätä vain hyvänä asiana. Viimeistely ja laadun tuntu on hyvää mitä tulee sisustamateriaaleihin ja ulkoiseen habitukseen. Sisustassa on yksi ainoa vähän erikseen "opeteltava" asia - siellä ei ole perinteisiä näppäimiä ja vipstaakeleita kojetaulussa vaan siellä on 17" kosketusnäyttö jonka kautta hallinnoidaan lähes kaikkia auton toimintoja. Esimerkiksi ilmastointi, peruutuskamera, navigointi ja niin edelleen kaikki hoituu tuon yhden ja saman näytön kautta ja alkushokin jälkeen tämä kehitys on itseasiassa aika pirun nerokasta! Näyttöruutua on helppo käyttää, siinä on periaatteessa kaksi navigointi"elementtiä", yksi näytön vasemmassa reunassa pystyssä ja toinen näytön yläreunassa vaakassa. Nämä elementit sisältävät painikkeet joista löytyy kaikki auton toiminnot, joten ne löytää helposti ja niitä on tosiaan helppo käyttää. Aivan näytön alareunaan on sijoitettu mm. ilmastoinnin painikkeet jotka ovat muistaakseni siellä aina näkyvissä, niitä kun käytetään kaikista eniten. Tesla toimii hyvin yhteen Applen laitteiden kanssa ja ainakin itselleni tuli mieleen että tämä auton näyttöruutu ja käyttöjärjestelmä siellä taustalla pyörii iOS:lla, niin paljon se muistutti iOS:n valikoita ja hyvää käytettävyyttä.


 


 


Blogin otsikko sanoo että Tesla on tehokas nörtin auto. Tehoista olikin jo puhetta mutta miksi Tesla on nörtin auto? Siksi, että siihen voidaan tuoda uusia ominaisuuksia ihan vain softapäivityksillä jotka hoituvat automaattisesti mobiiliyhteyksien avulla! Mainitsemani autopilotti on yksi iso juttu jonka valmistaja voi tuoda autoon omistajan näin halutessa (tai jos hän ei ole ruksinut sitä lisävarustelistalle ostaessa autoa), eli Teslassa on valmiina kaikki anturit ja sensorit yms. ja varsinainen toiminnallisuus voidaan tuoda vain softapäivityksellä! Tesla on tuonut tuoreimpana uudistuksena autoihin Spotifyn, ja siinäkin on ajateltu käyttäjää siinä mielessä että mitään Spotifytä ei tarvitse asiakkaalla ostaa ja varsinkaan syöttää mitään tunnareita sinne, riittää että alkaa vain käyttämään Spotifyä ja Tesla tarjoaa palvelun ilman erillistä maksua. Aika näyttää mitä kaikkea uusia featureita Tesla tuokaan autoihinsa, ne voi olla kokonaan uusia juttuja tai vaikka olemassaoleviin asioihin parannuksia joista esimerkkinä vaikka kaasupolkimen muuttaminen sellaiseksi että kun nostaa jalan jarrulta niin auto lähtee ryömien liikkeelle kuten polttomoottoriautot tekevät. Tätä asiakkaat toivoivat ja Tesla toi sen päivityksien myötä ja nyt asiakas voi ottaa tämän käyttöön niin halutessaan.




 


Tesla ja TeliaSonera, nykyään Telia Company tekevät yhteistyötä nimittäin Telia Company tarjoaa Tesloihin langattomat mobiiliyhteydet joiden kautta auto pitää yhteyttä valmistajan suuntaan ja valmistaja tuo sen avulla autoihin päivityksiä ja jopa niitä uusia ominaisuuksia. Navigointi ja nettiselain käyttävät Telia Companyn yhteyksiä ja ne ovat autossa valmiina, asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin käyttää niitä. Auto ilmoittaa myös huollon suuntaan mahdollisista huoltotarpeista jotka ovat muuten erilaisia kuin tavallisissa autoissa. Mobiiliyhteys auttaa käyttäjää muutenkin, esim. jos autossasi on ilma-alusta ja vaikka mökkitiellä nostat auton maavaraa korkeammaksi niin auto muistaa sen sijainnin ja jatkossa auto tekee saman toimenpiteen automaattisesti juuri siinä karttapisteessä :)


 


Koeajon aikana kysyin Jussilta että onko Tesla automaailman Apple. Tsekkaa Jussin vastaus Youtubesta, oma mielipiteeni on - ehdottomasti. Se luo houkuttelevia ja mielenkiintoisia sekä innovatiivisia tuotteita joita ihmiset ovat valmiita jonottamaan jopa etukäteen. Molemmilla brändeillä tuotteet ovat laadukkaita ja tyylikkäitä ja molemmilta löytyy omat faninsa. Tesla teki sähköautoista haluttavia ja seksittäitäkin, mikään muu valmistaja ei ollut tehnyt sitä aikaisemmin.


 


Jäin siis aivan Teslan pauloihin ja näin tuntui olevan myös Villen kohdalla. Jussin kommentit olivat vähän varovaisempia mutta kuten koeajosta näette niin ei kyllä mies näytä olevan yhtään ainakaan mitenkään tylsistynyt Teslan ratissa vaan päinvastoin 🙂 Teslan hinta-alkaen mallit ovat noin 100k eur tasossa ja kalleimmat tosiaan noin 170k eur tasossa, joten jään odottelemaan lottovoittoa ja ehkäpä vasta lanseerattua Model 3:sta jonka hinta tulee oletettavasti olemaan normaalien autojen tasoa --> linkki.

Tässä blogissa olevat videoklipit on kuvattu kun Jussi oli auton puikoissa. Tsekkaa koko koeajofilkka alta ja katso mitä Jussi oli mieltä Teslasta :)


 


EDIT: Jussin kokemukset voit lukea myös Kauppalehden artikkelista täältä --> linkki.


 



 


 



0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa