peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
57923 Jäsentä
161429 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Laajakaistassa ongelmaa, mitä viankartoitus ja korjausprosessi pitää sisällään?

Ex-telialainen
Ex-telialainen

Laajakaistassa ongelmaa, mitä viankartoitus ja korjausprosessi pitää sisällään?

 ethernet.jpg

 

 

Laajakaistatuotteiden viankorjausprosessi alkaa käyttäjän ilmoituksesta. Ilmoituksen voi heittää meille omilta sivuilta tai soittamalla vikapalveluun. Omien sivujen vikailmoitukset käydään aina ensin läpi vikapalvelumme toimesta. Selkeissä tapauksissa vika siirretään verkonhallinnan tutkittavaksi. Puutteellisissa ilmoituksissa vikapalvelu soittaa käyttäjälle tietojen tarkennusta varten yleensä kahden arkityöpäivän aikana tai nopeammin.

 

Sitten ne kysymykset joita vikapalvelu esittää:

Miksi vikapalvelu haluaa tietää, montako modeemia yhteydessä on testattu? Käytetäänkö langatonta verkkoa? Kuinka pitkä puhelinjohto on käytössä? Mikä on käyttäjän kengännumero ja kummin kissan kaiman koiran nimi? Kysymykset eivät johdu meidän sadistisesta luonteesta, vaan niiden tarkoituksena on pitää viankorjausprosessi lyhyenä. Samalla voimme kertoa suoraan, jos vika jää paikkaan jota operaattori ei voi korjata.

 

Miksi modeemin toiminta kannattaa testata? Yhteyden testaaminen toisella modeemilla kertoo epäselvissä tilanteissa suoraan, onko vika modeemissa vai linjassa. Jos itse ei omista toista modeemia, voi lainalaitetta pyytää vaikkapa naapurilta tai kaverilta. Myös omaa modeemia voi testata kaverin luona. Myöskin Sonera kaupalta voi pyytää modeemia testiin. Modeemi testaus voi lyhentää selvitysaikaa useita päiviä. Lisäksi sillä voidaan varmistaa. että asentaja ei tuo mukanaan 99€ yllätyslaskua. Mekään ei haluta sitä teille.

 

Mitä puhelinjohdon pituus vaikuttaa linjaan? Puhelinjohdoissa käytetty kuparikaapeli lisää linjaan signaalivaimentumaa. Pitkällä puhelinjohdolla signaalivaimentumaa tulee enemmän. Mitä enemmän signaali vaimenee, sitä voimakkaammin normaalit linjavirheet vaikuttavat yhteyden toimintaan. Lyhyt alle kahden metrinen puhelinjohto on toimintavarmin. Jatkopalat puhelinjohdossa on huonoin mahdollinen ratkaisu vaimentuman kannalta. Samasta syystä kysymme myös puhelinpistokkeiden määrää, sekä onko yhteyttä kokeiltu niistä kaikista.

modem-1833_640.jpg

 

Miksi sitten pitää tarkastaa onko puhelinjohto varmasti kiinni modeemissa ja seinässä, vaikka johtoon ei ole varmasti koskettu? No jos johto onkin irti, kannattaa osoittaa sormella puolisoa tai lemmikkejä. Kaapelit on voitu vetää irti siivotessa tai leikkiessä, joko vahingossa tai ihan kiusallaan. Kuullaan tätä aika usein ja sillä vältyttiin taas 99€ inhottavalta turhalta maksulta.

 

Mitä tapahtuu, kun vikailmoitus on tehty? Verkonhallinta laittaa viestin, että vikailmoitus on käsittelyssä. Tällöin vikailmoitus on ihmissilmien edessä luettavana. Liittymälle tehdään vielä analyysi. Kokonaan toimimattomassa yhteydessä työ siirretään asentajalle, jos korjaus ei onnistu etänä.

Pätkivissä ja hidastelevissa tapauksissa verkonvalvonta analysoi tarkemmin liittymän toimintaa linjavirheiden, nopeuden sekä katkosten osalta. Korjausprosessi aloitetaan linjan hiensäädöllä ja yhteyden toimintaa seurataan muutaman päivän ajan. Mikäli hienosäätö ei ongelmaa korjaa, jää vika silloin fyysisesti linjaan ja työ siirretään taas asentajalle tutkintaan.

 

Verkonhallinta laittaa taas viestin kun työ siirretään asentajalle. Kun asentaja saa tiedon keikasta, alkaa auto liikkumaan yleensä seuraavana työpäivänä. Asentaja käy ensimmäisenä meidän laitekeskuksella, jossa tarkastetaan kytkentä ja mitataan linja. Mikäli vikaa ei löydy laitekeskukselta, antaa linjamittaus arvion vikapaikasta. Jos arvio on epäselvä, käy asentaja tarvittaessa mittaamassa linjan myös käyttöosoitteen puhelinpistokkeesta. Harvemmin kuitenkin tulee tarve käydä rasiaa ihan kotona asti rassaamassa.

 

Kun vikapaikka on paikannettu ja ongelma korjattu, ilmoitetaan siitä tekstiviestillä käyttäjälle. Hidastelevissa ja pätkivissä tapauksissa korjaus ei mene aina putkeen ensimmäisellä yrityksellä. Näissä käyttäjälle laitetaan ohjeviesti vikailmoituksen uudelleenavausta varten. Näin ollen jos vika ei tulekaan ensimmäisellä korjauksella kuntoon, on siitä uudelleenilmoittaminen helppoa.

 

Heräsikö sinulla kysymyksiä viankorjaukseen liittyen tai muistuuko kenties hyviä juttuja mieleen viankorjauksesta tai asentajakäynneistä. Kommentoi alle.

4 Kommentit
Konkari ☆

Otsikossa puhutaan laajakaistasta, mutta unohdetaan taas, että osalla asiakkaista se laajakaista on kaapelinetti, josta ei puhuta mitään. Puhelinjohto...

Rekisteröitynyt ☆

Meillä on käytössä Soneran 4G langaton modeemi. Huawei LTE CPE E5186. Ukkonen rikkoi boksin. Boksi tuli Soneralta sopimuksen mukana. Miten saan uuden? Myydänkö Sonera kaupassa vai joudunko tilamaan uuden Soneralta?

Ex-telialainen

PasiS, kaapelinetin kanssa korjausprosessi ei valtavasti eroa DSL yhteyksistä.

Vikapalvelun kanssa kartoitetaan vastaavasti laitteet ja kaapelit. Poikkeuksena kaapeli-tv:n toiminta selvitetään jo vikapalvelussa kun samaa verkkoa pitkin tulevat.

 

Merkitsevä ero selvityksessä on naapureiden tilanne. Kaapeliverkko on isompi yhtenäinen kokonaisuus ja verkosta johtuvat ongelmat ilmenevät yleensä koko naapurustossa. Verkonhallinta pystyy tarkastelemaan alueen signaalia ja sitä kautta siirretään työ tarvittaessa asentajalle. Asentaja käy tarkastamassa alueen vahvistimien säädöt ja kunnon sekä tarvittaessa mittaamassa käyttöosoitteen rasialta signaalia. Mikäli alueen signaali on hyvä, vika jää monesti asunnon antennirasiaan, haaroittimeen tai modeemiin.

Moderaattori

Moi @DanneNB! Valitettavasti ukkosen aiheuttamat vauriot eivät mene takuun piikkiin, joten tässä tapauksessa ei auta kuin hankkia uusi tai sitten viedä modeemi huoltoon. Uuden tilaus onnistuu kätevästi verkkokaupastamme.