Tässä kirjoituksessa käsitellään yleisimpiä ongelmia, joihin mobiililaitteen kanssa ulkomailla voi törmätä.
Ja kuinka niistä päästään eroon.
Kun reissu lähestyy, on hyvä tarkistaa, ettei liittymältä löydy roaming- tai dataroamingestoa. Kätevimmin tämän hoidat Telia tunnuksilla, Omilla Sivuilla.
Jos verkkoa ei löydy lainkaan
Joskus määränpäässä lennon jälkeen puhelinta käynnistellessä saattaa näytölle tulla teksti ”ei verkkoa”. Tästä ei heti kannata huolestua, sillä puhelimella voi kestää hetki hakeutua vieraan operaattorin verkkoon. Mikäli verkkoa ei hetken odottelulla tunnu löytyvän, kannattaa kokeilla moneen ongelmaan hyvänä ensiapuna toimivaa laitteen uudelleenkäynnistystä.
Mikäli tulos on edelleen sama, voi verkkoa lähteä hakemaan manuaalisesti. Tällöin laite hakee saatavilla olevat verkko -operaattorit listaksi näytölle, josta voi kokeilla yhdistämistä käsipelillä.
Alla pikaohjeet Android-, iOS- (iPhonet) sekä Windows Phone -laitteille.
Polku oikeaan asetusvalikkoon voi poiketa hieman laitevalmistajasta ja käyttöjärjestelmäversiosta riippuen, mutta kaava on aina sama.
Jos verkko löytyy, mutta nettiyhteys ei toimi (mobiilidata)
Tarkista puhelimen yhteysasetukset. Mobiilidata -asetus tulee olla käytössä kuten kotimaassakin. Tämän lisäksi tulee sallia myös dataverkkovierailu. Osassa puhelimista (esimerkiksi iPhonet) löytyy yhteysasetusvalikosta myös EU-internet –asetus ja tämän tulee olla pois päältä, jotta yhteys lähtee toimimaan. Asetusten ollessa kohdallaan, oli muutoksia tehty tai ei, kannattaa laitetta vielä käynnistellä uudelleen.
Joskus myös lentotilan (päällä ja pois) käyttäminen saattaa auttaa yhdistämisongelmissa.
Teksti- tai multimediaviestit eivät mene perille
Mikäli reissussa lähetetyt teksti- tai multimediaviestit eivät mene perille, kannattaa ensin kokeilla kyseiseen numeroon soittamista. Jos puhelu menee perille, mutta viestit eivät, kyse voi olla operaattoreiden välisistä sopimusasioista.
Puhelut ovat aina varmimpia ja niiden tulisi aina onnistua. Viestien osalta käytettävien operaattoreiden välillä tulee olla jonkinlainen sopimus viestien toimittamisesta, muuten niiden perillemenoa ei voida luvata.
Tällöin puhelimeen voi ladata esim. WhatsApp -sovelluksen, jolla välittää kuvalliset tervehdykset oikeaan "osoitteeseen". 🙂
Tutustu myös telia.fi/matkalla -sivuun ja ota kaikki mobiilimatkailijan vinkkimme talteen. Mahtavaa matkaa!
Teknisen Asiakaspalvelun asiantuntija Karri M.
Kirjaudu Yhteisöön ja kommentoi! Jos et vielä ole Yhteisön jäsen, rekisteröidy ja tule mukaan. Löydät kirjautumislinkit sivun oikeasta ylälaidasta.