Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 60299
Kirjoituksia 166004

Mikä on Mobiilivarmenne?

Ex-telialainen

Mikä on Mobiilivarmenne?

 

 

 

Mobiilivarmenne on käytännössä henkilöllisyystodistus sähköisessä muodossa.

Varmennetta voit käyttää erilaisissa verkkopalveluissa, -kaupoissa sekä joissain pankeissa.

Pankkeja ei taida tosin hirveästi olla mukana tässä vaiheessa, mutta moni yhtiö tarjoaa jo vakuutusasioihin tätä kirjautumistapaa.

 

Itselläni mobiilivarmenne voisi ehkä olla hiukan aktiivisemmassakin käytössä.

Muutamia kertoja olen tätä käyttänyt. Viimeksi taisin kirjautua Kelan asiointipalveluun tarkistamaan jotain maksujuttuja.

 

Mobiilivarmenteella voit tunnistautua esimerkiksi seuraaviin :

 

Meidän Omat Sivut

Diacor eLääkäriasema

IF Vahinkovakuutus (IF kansio)

Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Varma

Väestörekisterikeskus

Useiden kuntien kuntapalvelut

Useiden yliopistojen ja oppilaitosten palvelut

Rikosilmoituksenkin jättö onnistuu mobiilivarmenteella

 

Varmenne on oikein kätevä, kun ei tarvi aina niitä verkkopankkitunnuksia kuljettaa mukana, homma hoituu ihan näppärästi muutaman napin painalluksella ja puhelinnumeron sekä tunnusluvun syötöllä. Kirjoituksen loppupuolella näytän tarkemmin miten helppoa tämä oikeasti on. Hymiö Onnellinen

 

Seuraava kuva löytyi mobiilivarmenne -sivustolta. Mielestäni tämä kertoo aika kivasti näistä käyttökohteista.

mobiilivarmenne verkkoasiointipizza.PNG

 

Suomalaiset teleoperaattorit ovat yhdessä toteuttaneet mobiilivarmennepalvelun, jota voit  hyödyntää turvallisesti palveluntuottajien erilaisissa sähköisissä palveluissa. 

Telia ID on mobiilivarmenne-palvelu meidän matkapuhelinasiakkaille.

 

Telia ID:n käyttöönotto ei maksa sulle mitään. Palvelusta ei myöskään veloiteta kuukausimaksua, eikä SIM–kortin vaihtomaksua. ID tarvitsee toimiakseen SIM-kortin, joka tukee toiminnetta.

 

ID:n voit ottaa käyttöön Telia Kaupassa. Ota mukaan voimassa oleva henkilöllisyystodistus, eli Suomen passi, Suomen poliisin myöntämä henkilökortti, tai Suomen poliisin myöntämä voimassaoleva ajokortti.

 

Voit nyt myös tilata ja aktivoida ID:n verkossa! Rekisteröimiseen tarvitset yhteistyöpankkien verkkopankkitunnukset.

 

ID–palvelun tunnusluvun valitset itse ID:n käyttöönoton yhteydessä. Kortista löytyvä PIN on tarpeeton

 

Hyvä muistaa:

 

Mikäli henkilötietosi jossain vaiheessa muuttuvat, päivitäthän ne mahdollisimman pikaisesti meille. Mikäli unohdat tietosi päivittää, toimii palvelu enintään 3kk.

 

Muutoin palvelu on voimassa viisi vuotta kerrallaan.

 

Jos hukkaat puhelimesi, ilmoita siitä meidän Asiakaspalveluun nopeasti. Olet itse vastuussa ID:llä tehdyistä toimista, kunnes meille tulee tieto sen katoamisesta. Eli heti kun huomaat että laite on kadonnut, soitto meille ja suljetaan liittymä. ID sulkeutuu samalla.

 

Usein kysytyt kysymykset Telia ID:stä täällä.

 

Mobiilivarmenteen käyttö pähkinänkuoressa:

 

Kun olet kirjautumassa vaikkapa Terveystalon verkkopalveluun,

-valitse Mobiilivarmenne

-Syötä puhelinnumerosi sekä häirinnänestokoodi, jos se on käytössä

-Näppäinlukko puhelimesta auki, hyväksy ja syötä tunnuslukusi

 kirjaudu sisään.PNG

 

 

kirjautuminen.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Saat matkapuhelimeesi tunnistuspyynnön (kuva 1).

-Näet puhelimesi näytöllä, mitä tietoja sinusta välitetään palveluun (kuva 2).

-Näppäile puhelimeesi henkilökohtainen Telia ID-tunnuslukusi (kuva 3).

-Sinut tunnistetaan ja palvelu aukeaa (kuva 4).

 

käyttö.png

 

 

 

 

 

 

Onko sulla jo mobiilivarmenne käytössä? Miten käytät sitä?

Artikkelissa on 28 kommenttia
Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399
Käytössä on... Kunhan se toimisi tuola Kelan sivuilla ensimmäisellä kerralla... välillä pari kertaa joutuu laittamaan ennen kuin pelittää... Soneran mobiilivarmenteesta kannattaa lukea täältä http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/esittelyssa/id ja sieltä voi myös ottaa käyttöön helposti. Sonera ID ottaminen käyttö on ilmaista mutta myymälässä kerrottiin että SIM kortin vaihto maksaa 5€ jos tarvetta. Minulla nyt on uusi kortti joten ei ollut tarvetta.
Konkari
Kirjoituksia: 571

 

Takavuoina nostatettiin hypeä teleoperaattorien mobiilivarmenteesta, mutta tokko se juuri paremmin on menestynyt kuin paljon maksanut onnettoman mahalaskun tehnyt virallinen sähköinen henkilökortti - sellainenkin on Suomessa käytettävissä mm. nettikäytössä. Jos olisi ollut tarjolla TeleFinlandin liittymiin, olisin mobiilivarmennetta kokeillut sen ymmärryksen saamiseksi, jota mobiilivarmenteen markkinamateriaalista ei ole tarjolla. Mobiilivarmenteen hyväksyviä palveluita on vähän: http://www.mobiilivarmenne.fi/fi/purposes/all/

 

Suomessa toimivin sähköinen tunnistauuminen on verkkopankkien palvelu, joka webbisivulta pyydettynä välittää verkkopankkitunnistautumisen perusteella palveluntarjoajalle (vaikkapa "Omia Sivuja" pitävälle Soneralle) tiedon asioivasta henkilöstä. Nordea näyttää juuri ottaneen käyttöön mobiilipalvelun jossa avainlukutaulukoiden käytön voi korvata älypuhelinsovelluksella. En ole tutustunut.

 

Ymmärsinköhän oikein, että Soneran mobiilivarmenne (vastaavat on myös Elisalla ja DNA:lla) on SIMmiltä lisäominaisuuksia edellyttävä älypuhelinsovellus (iPhone, Android, WindowsPhone), johon verkkopankkitunnistaumisen perusteella saa henkilön yksilöivän "Sonera ID:n" (numeerinen pin, ei saa sotkea "Sonera Tunnukseen"). Palveluun tunnistautumiseksi verkkopankkitunnistautumisen sijaan voidaan osassa palveluita valita mobiiilitunnistautuminen, joka lähettää puhelinnumeron ilmoittaalla puhelimeen kyselyn henkilön Sonera ID:stä jonka syöttämällä  puhelimeen katsotaan henkilöllisyys varmistetuksi ja vastaavasti kuin verkkopankki teleoperaattori välittää palveluntarjoajalle tiedon kyselyyn liittyvästä asioivasta henkilöstä.

 

 

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399

Mobiilivarmenne ei käytä erillistä sovellusta vaan SIM korttia, SIM kortin sovellusta, joka on oletuksena kännyköissä valmiina. Ei vaadi älypuhelinta tietääkseni sillä ei käytä älypuhelin sovellusta. 

Lady
Lady
Kirjoituksia: 3 222

Voit nyt myös tilata ja aktivoida ID:n Omilla Sivuilla! Eli kun kirjaudut palveluun Sonera Tunnuksel... Niin että miten voi tuon ID:n aktivoida omilla sivuilla? Minulla on ID- sim, enkä löytänyt omilta sivuilta kohtaa sen aktivoimiseksi...

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399

Itse komentoisin jo tästä asiasta. http://www.sonera.fi/tutustu+ja+osta/esittelyssa/id Tuolta pääset rekisteröimään Sonera ID:si.

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399

http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/Usein-kysyttya-Sonera-ID:sta?id=7a300241-15a1-4cc1-af...

 

Toimiiko Sonera ID -palvelu kaikissa puhelinmalleissa?

Sonera ID -palvelu toimii kaikissa 2000-luvun 2G/3G -matkapuhelimissa.

Uusissa Windows Phone 7 -käyttöjärjestelmällä varustetuissa puhelimissa (esimerkiksi Nokia Lumia -puhelimet) näppäimistön pitää olla aktiivinen eli näppäinlukko ei saa olla kytkettynä. Näissä puhelimissa Sonera ID ei myöskään toimi äänipuhelun ollessa käynnissä. Operaattorit pyrkivät vaikuttamaan puhelinvalmistajiin ja Microsoftiin, jotta tilanne korjautuisi mahdollisimman pian.
Lady
Lady
Kirjoituksia: 3 222

Joo löysin äsken tuon sivun Hymiö Silmänisku

Ex-telialainen
Kirjoituksia: 1 346

Thanks @olkitu korjauksesta! Päivitin myös tännekin oikean linkin ja tiedot. Hymiö Onnellinen

 

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 1 279
Sellainen sisäpiirivinkki kaikille Mobiilivarmenteen käyttäjille, että sitä voi käyttää lähes missä tahansa pankkitunnuksilla tunnistautumista vaativassa paikassa valitsemalla tunnistautumisen Osuuspankin verkkopankilla, ja siellä kirjautumissivulla valitsee linkin "Tunnistaudu mobiilivarmenteella". Näin voit tunnistaa itsesi esimerkiksi Soneran verkkokaupassa, joka ei jostain kumman syystä Mobiilivarmennetta tue, vaikka he itse palvelua omiin liittymiinsä tarjoavat Hymiö Silmänisku
Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399

kjins olet oikeassa, itse olen huomannut että ei toimi kaikkialla mutta se on hyvä lisä... Jos sitten ei pääse ei voi mittään... Välillä on hyväkin asia, esim omaan verkkopankkiinikaan en pääse tolla, vaan tarvitsen pankkitunnukset.

Konkari
Kirjoituksia: 571

Olisikohan johtunut pitkään kirjoittamisesta vai siitä että uutiselle oli talletettu kirjoittamiseni aikana kommentti, että esikatselu hävitti kirjoittamiseni tähän. Koitan muistella jotain uudelleen.

 

Kiitos @olkitu ja @RaMaria mobiilitunnistautumisen selventämisestä. Asian hämäryys on varmaan aikamoinen este käytön yleistymiselle.

 

Oikaistuna olen nyt käsityksessä teleoperaattorien (Sonera, Elisa, DNA) mobiilitunnistautumisesta:

- henkilötodistuksena toimii matkapuhelin

- jonka simmille on talletettu omistajan nimi, väestörekisterikeskuksen antama sähköinen asiointitunniste (SATU, kansalaisvarmenne, FINeID)  ja henkilön valitsema tunnusluku

- palveluntarjoaja lähettää asioijan ilmoittamaan puhelinnumeroon tunnistautumispyynnön; ajatelkaamme se tekstiviestiä muistuttavana sanomana joka aktivoi puhelimen simmiltä mobiilitunnistautumissovelluksen

- asioija tarkistaa puhelimen näytöltä pyynnöstä asioinnin tiedot ja hyväksyy pyynnön syöttämällä simmille rekisteröimänsä tunnusluvun

- palveluntarjoajalle lähtee puhelimesta hyväksymisviesti, jonka jälkeen asiointia voi jatkaa

- nykyisellään mobiilitunnistautumisesta ja siihen liittyvästä tietoliikenteestä ei peritä asioijalta maksuja

 

 

Verkkopankkitunnistautumisen avainlukutaulukoita tai vastaavaa lisävarmistautumista ei käytetä. Palvelussa ei ole mahdollista suorittaa maksuja palveluntarjoajalle. Arvatenkin simmille saa rekisteröityä vain yhden henkilön tunnistustiedot (liittymän haltija).

 

Yksi toisessa yhteydessä käyttämäni tunnistautumistapa on sellainen, että kirjautuessani tunnuksella ja salasanalla palveluun palvelu lähettää tunnukselle rekisteröityyn puhelinnumeroon viestinä avainluvun,  joka on puhelimen näytöltä kirjoitettava vielä palveluun kirjautumiseen.

 

Kunhan palvelulle saataisiin käyttömassaa, tässä olisi kehityssarkaa rakentaa helppokäyttöistä, luotettavaa tapaa tunnistautua ja myös suorittaa maksuja.

 

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 1 279

@aina  tuossahan ne Mobiilivarmenteen toiminnan vaiheet tuli selitettyä seikkaperäisesti, jos mun tarvitsee joskus selittää jollekin miten se toimii, linkitän heille suoraan sun postauksesi Hymiö Erittäin onnellinen

 

Tuota puhelimeen lähetettävää lisäkoodia kutsutaan kaksivaiheiseksi tunnistautumiseksi (2FA, Two-factor authentication), joka on käytössä esim. Gmailissa. Se antaa hyvää lisäturvaa käyttäjätunnuksella ja salasanalla käytettäviin palveluihin, ja käytetäänpä sitä joissain verkkopankeissakin lisävahvistuksia vaativien laskujen maksuissakin.

 

Itse olen samaa mieltä, että Mobiilivarmenteella olisi mahdollisuus olla se #1 tunnistautumistapa sähköisiin palveluihin. Pankkien TUPAS-järjestelmällä vain on nykyään hyvin dominoiva rooli sähköisessä tunnistautumisessa, eikä monilla toimijoilla ole intressejä ottaa uutta tapaa käyttöön "koska vanhakin toimii hyvin).

 

Ikuinen ongelma: ei ole tarjontaa koska ei ole käyttäjiä, eikä ole käyttäjiä koska ei ole tarjontaa...

 

Ps: esikatselu (ja myös HTML tabi) tyhjentää ja lataa sivun uudestaan minullakin, ei toimi. Myös rivinvaihdot häviävät aina kun postaan viestini, mikä on ärsyttävää. Joutuu muokkaamaan viestiä uudestaan jotta saa ne sinne.

Yhteisömanageri
Kirjoituksia: 3 658

Testasin noita esikatselu- ja rivinvaihtohommia toisaalla ja näytti toimivan. Testaan tällä viestillä onko probleema vain täällä blogin puolella.

 

Joten tähän väliin nyt sitten myös rivinvaihto.

 

Jatketaan tätä viestieditoriprobleemakeskustelua (huh mikä sana) täällä --> linkki @aina @kjns

Yhteisömanageri
Kirjoituksia: 3 658

Ja sitten asiaan, minun mielestä tämä mobiilivarmenne on tosi simppeli palvelu jota mielelläni käyttäisin enemmänkin eri palveluiden yhteydessä. Meillä on firmassa VPN:n yhteydessä myös mobiilivarmenne käytössä ja sen kautta pääsee helposti ja nopsaan intraan kiinni.

 

Täytyy toki myöntää samaan hengenvetoon että en ole testannut sitä Nordean uutta Tunnuslukusovellusta, pitääpä ottaa se käyttöön tässä piakkoin niin pääsen itsekin vertaamaan keskenään näitä eri tunnistautumisvaihtoehtoja.

Konkari ☆
Kirjoituksia: 1 234

Nordean tunnuslukusovellus on muutaman päivän ollut käytössä, siinähän tunnistautuessa verkkopankkiin kirjoitetaan käyttäjätunnus ja puhelimen tunnuslukusovellukseen pin-koodi. Laskuja vahvitettaessa annetaan taas puhelimeen pin-koodi eli tunnuslukukortti jää historiaan. Toimiva systeemi vaikka ihan vähän aiheen vierestä onkin.

Vakiokalustoa ☆
Kirjoituksia: 253

No jo oli aikakin, ei tätä ole kuin errään kerran toivottu ja pyydetty. Hyvä nyt kun vihdoin sen saa, vaikka kerkesin omani hommaamaan Sonera kaupan kautta, kun oli tuon saanti niin epävarmaa. Itse käytän aina kun mahdollista ja reisussa ihan ehdoton.

Konkari
Kirjoituksia: 571

Mitä edellä sanottiin mobiilivarmenteen ilmaisuudesta käyttäjälle, koskee Soneraa. Teknisessä toteutuksessa on varmaan turvallisuutta lisääviä kiemuroita käyttäjää häiritsemättä.

 

Ajatustani kiehtoo, että ymmärtääkseni SATUn antava väestörekisterikeskus on sähköisten varmenteiden antaja kansalaisille. Esim simmilllä suojatusti olevat tunnisteet joitten kuuluminen tietylle henkilölle on viranomaisen valvonnassa, voisi olla pohjana vaikkapa sähköpostin turvallisuuden parantamiselle. Olen haaveillut, että sähköpostin lähettämisessä olisi jonkinmoinen tutustumiskättely että jos minulle tarjotaan postia joltain jonka kanssa en ole kätellyt, niin se on sekundapostia, jonka otsikon perusteella voisimme pohtia haluammeko tutustua niin paljon että otamme postia vastaan. Kättelyssä vakuuttuisimme kenen kanssa todellisuudessa olemme tekemisessä ja kuka on vastuussa lähettämisestä. Kättelytuttavuuden voisi myös irtisanoa. Kaipa edelleen yli 80% verkossa liikkuvasta viestiliikenteestä on roskaa: mainosta ja vakavampaakin haittaviestintää. Lapsenkengissä taapertava sähköinen laskutus esimerkiksi voisi kehittyä kuluttajalle asialliseksi. E-lasku, jossa laskun vastaanottaminen ja tarkastaminen ennen maksua on tehty vastenmielisen hankalaksi, joutaisi kuluttajan kyykyttämisenä laittaa romukoppaan eikä paperilaskujen ryöstöhinnoittelun edelläkävijä Soneran sähköpostilaskuissakaan nykyisellään ylistämistä ole.

Uusi jäsen
Kirjoituksia: 5

TeleFinlandin liitymällä ei ole mahdollista saada mobiilivarmennetta,,en tiedä miksi????Hymiö Surullinen

Ex-telialainen
Kirjoituksia: 1 346

@RMans63 tällä hetkellä mobiilivarmenne on saatavilla vain Soneran liittymiin.

Toivottu ominaisuus tämä on myös Tele Finlandin puolellekin. Vaikka Tele Finland on myös osa TeliaSoneraa, palvelut ja tuotteet ovat omansa ja eroavaisuuksia löytyy.
Ominaisuus on kuitenkin heidän puolellaan kehityksessä, aikataulua ei kuitenkaan ole tiedossa.

Varmasti tiedottavat kunhan aikataulu tai saatavuus tarkentuu. Hymiö Onnellinen Lisäkysymyksissä auttaa Tele, esimerkiksi heidän palstallaan. Hymiö Onnellinen

Konkari
Kirjoituksia: 571
Ohikulkijan kommentti: Telefinland on TeliaSonera Finlandin yksinkertaisempien palveluiden halvempi ja vähemmän palveleva osasto, jossa palveluita muutetaan vähemmän. Enimmäkseen pysyvyyden etuna on ollut parempi selkeys ja luotettavuus.
Poistettu käyttäjä
 
Kirjoituksia: 0

Pankissa ei voi vaihtaa puhelinnumeroa, joten lähetin viestiä sinne, sillä tiedot meni vanhaan numeroon, jonka vaihdoin 2 vuotta sitten. 😞

Uusi jäsen
Kirjoituksia: 4

Hei. Olen tilannut mobiilivarmenteen/uuden sim-kortin jo yli kaksi viikkoa sitten noin 25.7.2015. Kauankohan sim-kortin saapuminen kestää?

Ex-telialainen
Kirjoituksia: 1 346

Kyllä sen @LucaRaimo olis varmastikkin pitänyt jo saapua. Voisit Omien Sivujen kautta Chatilla tai palvelupyynnöllä kuulostella tilannetta. Hymiö Onnellinen

Vakiokalustoa ☆☆
Kirjoituksia: 346

Tilasin puhelimen vaihtumisen vuoksi nano-sim kortin. Ja omien sivujen chatin kautta sain linkin missä voin mobiilivarmenteen rekisteröidä uudelle kortilleni kun en sitä suoraan omilta sivuilta mistään löytänyt. Ja sitten: "sim-korttisi ei tue jne...". Tilasin sitten taas uuden nano simmin joka tukee mobiilivarmennetta. Vaan eikö se olisi ollut älykästä jo alunperin toimittaa minulle sellainen kun vanhalla kortillani oli mobiilivarmenne jo aktiivisessa käytössä. Jääpi tämän ensimmäisen nano-kortin käyttöikä kovin lyhyeksi ja tulee Soneralle turhia kuluja jotka me asiakkaat maksamme?

 

Muuten tiedoksi: Kun omien sivujen liittymän alta painaa "Tilaa uusi sim-kortti liittymällesi", niin voi valita joko tavallisen tai nano-kortin, mutta sillä sivulla ei ole mitään mainintaa mobiilivarmennejutusta ja että tätä kautta tilattava kortti ei mobiilivarmennetta tue. Pitäisikö tilaussivulle tehdä jotain?

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399
@VMJ sama juttu minullekkin kävi kun nano-sim korttia tilasin, eipä se tukenut... No sain myymälästä uuden joka sitten tuki tota ilmaiseksi... Erikoista että ei voisi olla nyt uudet SIM kortit sellaisia jo jotka tukevat tätä mobiilivarmennetta.
Vakiokalustoa ☆☆
Kirjoituksia: 346

Nimenomaan. Ja juuri kirjoitin lisäyksen, että omien sivujen kautta tilatessa ei puhuta mitään koko varmennejutusta.

Kunniajäsen
Kirjoituksia: 4 399
@VMJ juuri niin, ei puhutakkaan... Minusta mobiilivarmenne tulisi näkyä lisäpalveluna liittymälle niin kuin muutkin palvelut.
Vakiokalustoa ☆☆
Kirjoituksia: 346

Sanottakoon että kun otin Saunalahden liittymääni uuden "tripla"kortin eli kortissa on kaikki koot lohkaistavissa niin siinä oli myös mahdollisuus mobiilivarmenteeseen ja elisa lompakkoon mukana. Tai näin olin ymmärtävinäni.