peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
58652 Jäsentä
162966 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Mitä tehdä nettitikun ongelmatilanteissa

Ex-telialainen
Ex-telialainen

Mitä tehdä nettitikun ongelmatilanteissa

 

 

 

Liikkuva Netti on mobiiliverkkoa hyödyntävä laajakaistayhteys, joka toimii nettitikun, reitittimen tai koneessa olevan sisäisen modeemin kautta.

Joskus yhteyksissä saatat kuitenkin törmätä ongelmatilanteisiin.

 

Tässä muutamia skenaarioita sekä vinkkejä niiden ratkaisemiseksi:

 

 

Nettitikun asennus ei onnistu:

 

  • Irrota nettitikku USB -portista ja poista mahdollisesti aiemmin asennetut yhteysohjelmat koneelta.

    - Käynnistä kone uudelleen, aseta tikku usb -porttiin kun kone on käynnistynyt

    - Jos kone ei heti tunnista tikkua, odota 5-10 minuuttia. Joskus tuo tunnistaminen vie aikaa.

    - Mikäli kone ei edelleenkään tunnista tikkua, kokeile toista USB -porttia.

 

  • Jos siltikään asennus ei onnistu, käynnistä asennus AutoRun.exe tai Setup.exe -tiedoston avulla.

 

Tarkemmat tiedot vaatimuksista ja asennuksesta löydät käyttöoppaasta, tai laitevalmistajalta. Yleensä valmistajan sivuilta löytyy myöskin kiitettävästi ohjeita. Hymiö Onnellinen Helpson tarjoaa myös tukipalvelua, osaavat siellä auttaa ammattitaidolla asennusongelmissa.

nettitikku.JPG 

 

Nettitikun asennus onnistui, mutta yhteys ei toimi:

 

  • Varmista että SIM -kortti on nettitikussa, ja tikku kiinni usb -portissa.
  • Mikäli ohjelma herjaa: Device not found tai network unavailable, kokeile seuraavia kikkoja:

    - Irrota tikku koneesta ja varmista että laitteessa on SIM-kortti sisällä

    - Käynnistä kone uudelleen,

    - Kokeile yhteyden muodostamista.

 

  • Kytke myös mahdolliset wlan -verkot pois, ne voivat toisinaan häiritä nettiyhteyden muodostamista.

 

  • Mikäli saat herjan: Rekisteröinti ei onnistu, voi kyse olla siitä, että SIM -kortti ei ole vielä toiminnassa, tai siinä on jotain vikaa.
  • Jos liittymä on uusi ja noudit sen vasta postista, voi mennä muutamakin tunti, että liittymä on toimintakunnossa. Tällöin voit kokeilla yhdistämistä uudelleen myöhemmin.
  •  Voit myös kokeilla lähettää aktivointiviestin AKTIVOI 040xxxxxxx numeroon 18100. Mikäli tuokaan ei auta, olehan yhteydessä asiakaspalveluumme.

 

  • Mikäli epäilet, että SIM -kortti on viallinen, kannattaa sitä testata toisessa laitteessa, esimerkiksi puhelimessa.  Mikäli kortti ei toimi toisaallakaan, olehan yhteydessä meidän vikapalveluumme.

 

  • Jos SIM -kortti toimii toisessa laitteessa, kokeile yhteysohjelman uudelleenasennusta:

    - Irrota nettitikku ja poista yhteysohjelma joko Uninstall -toiminnolla tai ohjauspaneelin kautta.

    - Varmista vielä, ettei koneessa ole vanhoja yhteysohjelmia.

    - Käynnistä kone uudelleen ja asenna nettitikku käyttöohjeiden mukaisesti.

    - Käynnistä kone vielä kertaalleen uudelleen. Mikäli tämänkään jälkeen yhteys ei toimi, Helpistä saat apua.

 

 

Nettitikku on toiminut aiemmin, mutta yhteys ei nyt toimi:

 

  • Irrota tikku koneesta ja varmista että laitteessa on SIM-kortti sisällä

    - Käynnistä kone uudelleen ja kokeile yhteyden muodostamista.

 

  • Kokeile, toimiiko SIM -kortti muissa laitteissa. Mikäli ei toimi, ole yhteydessä vikapalveluumme.
Lue lisää

Viestintämarkkinalaki edellyttää, että operaattorin on estettävä virusten leviäminen ja niiden aikaansaamat ongelmat sekä estää matkapuhelinverkkoa/muita yhteisöjä häiriköivät laitteet. Siksi liittymä voidaan sulkea haittaohjelmien vuoksi. Sulku johtuu yleensä viruksen saastuttamasta päätelaitteesta tai spam-sähköpostien lähettämisestä.

Saat ilmoituksen suljetusta liittymästä tekstiviestillä sekä kirjeitse. Ilmoituksen saatuasi sinun kannattaa välittömästi vaihtaa salasanat kaikkiin palveluihin, joita olet viime aikoina verkossa asioidessaan käyttänyt, ettei tunnuksiasi väärinkäytetä.

Useat haittaohjelmat on toteutettu niin, ettei niitä saa poistettua virustorjuntaohjelmilla. Suosittelemme käyttöjärjestelmän uudelleen asennusta, jotta saat koneesi varmasti puhdistettua haittaohjelmista.

  • Tarkista asetukset yhteysohjelmasta. Jos laite on esimerkiksi lukittu 4G -verkkoon, mutta olet 3G -verkon alueella (4G -verkossa voi myös olla vikatilanne), kokeile vaihtaa asetuksia.
  • Voit myös kokeilla asentaa yhteysohjelman uudelleen.

 

 

Nettitikku toimii, mutta yhteys hidastelee/pätkii:

 

Nettitikun toimintaan vaikuttavat mm. seuraavat seikat:

    - Etäisyys tukiasemasta sekä sen suuntaukset.

    - Signaalin voimakkuus.

    - Yhtäaikaisten käyttäjien määrä.

    - Maastoesteet sekä rakennusten rakenteet, esim. selektiivilasit, betoniseinän raudoitus.

 

  • Mikäli sinulla on nettipaketissasi määritetty nopea datamäärä, varmista ettei paketti ole täyttynyt. Paketin täyttyessä nopeus hidastetaan 128kbit/s. Lisäpaketin saat tilattua Omilta Sivuilta, tai tekstarilla "TILAA JATKO" numeroon 15400. Nopeus palautuu takaisin laskutuskauden vaihtuessa, mikäli et lisäpakettia tilaa.

 

  • Testaa myös, toimiiko yhteys paremmin jos lukitset sen käyttämään vain 4G- tai 3G-verkkoa.

 

 

Yleisiä vinkkejä:

 

  • Testaa huoneistossa missä päin on parhain kuuluvuus.
  • Joissain nettitikuissa on myös kiinnike, jolla laitteen saa nostettua ylemmäs, esimerkiksi tietokoneen näytön reunaan.
  • USB -jatkojohdolla saat nettitikun esimerkiksi ikkunalaudalle.
  • Käytä mieluusti aina samaa USB-porttia. Toimintaongelmissa kokeile toista porttia.
  • Joidenkin nettitikkujen mukana tulee pieni lisäantenni, jota voit kokeilla kuuluvuuden parantamiseen. Verkkokaupastamme saat myös tilattua 3G- tai 4G -suunta-antennin.

 reititin.JPG

 

Reitittimen ongelmatilanteet:

 

Samoja ylläolevia vinkkejä voit soveltaa myös tilanteisiin, joissa kyseessä on reititin tai sisäisen modeemin sisältävä tietokone.

 

  •  Mikäli jaat verkkoa langattomasti, varmista että läppäri tai puhelin on kytketty oikeaan verkkoon.
  •  Yhtäaikaisten käyttäjien määrä saattaa heikentää yhteyttä.
  •  Mikäli mahdollista, voit kokeilla vaihtaa WLAN -kanavaa. Löydät käyttöohjeesta lisätietoja.
  •  Toisilla reitittimillä voit myös valita tietyn 4G -taajuuden, sekin voi parantaa toimivuutta.
  •  Kokeile, toimiiko yhteys USB -kaapelin avulla.
  •  Voit myös kokeilla laitteen resetointia.

 

 

 

Laitteen käyttöönottoon sekä asetusten vaihtoon löydät ohjeen laitteen käyttöohjeesta. Meidän sivustolta löydät myös lukuisia laitekohtaisia ohjeita. Myös videoita!

 

Toisinaan nettitikku tai reititin voi olla myös vikaantunut. Laitteen voit toimittaa huollon tarkistettavaksi Telia Kaupan kautta.

 

Onko sinulla takataskussa hyviä vinkkejä ongelmatilanteiden varalle? Jaa ihmeessä tähän ketjuun kikkasi, joku saattaa niistä avun saada. Hymiö Onnellinen

1 Kommentti
Konkari ☆

Pin-koodin kyselyn poistamisen olisi voinut mainita.