Yleisimmät suoratoistopalvelut ovat laskeneet kuvanlaatua – näin saat tehoa kotikatseluun

  • 27 March 2020
  • 8 kommenttia
  • 59 katselukertaa

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16


 


Suosituimmat suoratoisto- ja sosiaalisen median palvelut Netflix, Youtube, Facebook sekä Instagram ovat laskeneet palveluidensa kautta katsottavien videoiden ja kuvien kuvanlaatua Euroopan alueella. Näin halutaan varmistaa, että palvelut toimivat, kun yhä useampi ihminen käyttää niitä yhtä aikaa ympäri maailman.


 


Ihmiset ovat siirtyneet tekemään etätöitä, osa lapsista opiskelee etänä kotoa käsin ja muut kotona olevat käyttävät suoratoistopalveluja entistä enemmän. Ja tästä johtuen internetin käyttö on kasvanut viime aikoina merkittävästi. Seuraamme verkkomme tilannetta koko ajan ja tarvittaessa kasvatamme 4G-verkon kapasiteettia tai saatamme poikkeustilanteessa hetkellisesti rajoittaa sitä.


 


 


Mitä kuvanlaadun lasku tarkoittaa käytännössä?


 


Katso esimerkiksi alla olevaa videota ja vaihtele sen kuvanlaatua hammaratas-kuvakkeesta Youtube-ikkunan oikeassa alareunassa. Huomaat, kuinka videokuvan tarkkuus muuttuu. Mitä pienempi tarkkuus (eli mitä epätarkempi kuva) sitä vähemmän dataa tarvitaan videon katsomiseen, jolloin verkkojen kuormitus pienenee. Jos käyttäjiä on pienellä alueella paljon, niin käyttämällä vähemmän dataa useampi pystyy katsomaan videoita samaan aikaan.


 



 


Riippuen millä laitteella katsot videoita ja kuvia, kuinka tarkka ja iso näyttö siinä on, voi olla, että et edes huomaa kuvanlaadun laskua. Eron huomaa selkeiten isoilla, kuten älytelkkareiden ja tablet-laitteiden ruuduilla. Vaikka kuvanlaatu onkin edellä mainituissa palveluissa pienempi kuin aikaisemmin, se ei vaikuta katselukokemukseen muulla tavoin. Tämä on kuitenkin makuasia.


 


 


Suosituksemme koteihin video- ja kuvapalveluiden katsomiseksi


 



  • Puhelimet ja tablet-laitteet: Jos mahdollista käytä langatonta wifi-yhteyttä mobiilidatan sijaan, kun haluat katsoa videoita esimerkiksi jutussa mainittujen palveluiden kautta

  • Tietokoneet, pelikonsolit, älytelkkarit sekä muut laitteet: Jos mahdollista kytke ne nettiin langallisesti, näin langaton wifi-yhteys vapautuu muille laitteille

  • Laajakaistamodeemi: Sijoita mahdollisimman keskeiseen paikkaan, näin yhteys kattaa suurimman osan kotia. Jos modeemisi on esimerkiksi sähkökaapissa, ota se sieltä pois koska metallinen kaappi heikentää langatonta signaalia ja tämä vaikuttaa yhteyden laatuun ja nopeuteen

  • Etätyöskentely: Käytä videoyhteyttä vain tarvittaessa. Näin vähennät netin kuormitusta, koska videoyhteys käyttää enemmän dataa kuin pelkkä ääniyhteys


 


 


MITEN TUNNISTAT Kiinteän ja mobiilikaistan TOISISTAAN


 


Oman yhteytesi voit tarkistaa katsomalla meneekö reitittimestä virtajohdon lisäksi seinäpistokkeeseen:


 



  • verkkokaapeli (ethernet)

  • puhelinkaapeli (DSL)

  • antennikaapeli (kaapeliverkko)



Jos käytössäsi on mobiiliverkon modeemi, silloin laitteesta löytyy sim-kortti. 4G-modeemeissa saattaa olla ulkoiset antennit.


Jos sinulla on Telian toimittama laite, tarkemmat tiedot löydät näistä ohjeista:


 



Lisäksi on olemassa Hybrid-reititin, joka hyödyntää sekä kiinteää kaistaa että mobiiliverkkoa.


 


Mobiilidatassa puhelin tai tabletti ottaa nettiyhteyden suoraan tukiasemaan (vaatii sim-kortin). Wi-Fi-yhteydessä laite yhdistää nettiin kodin reitittimen kautta.


 


 


Laitteiden kytkentä kiinteään tai WiFi-verkkoon


 


Tarkista omasta tietokoneestasi onko siinä verkkokaapelille paikkaa (LAN-portti). Jos paikka löytyy, niin kytke tietokone verkkokaapelilla modeemiin tai reitittimeen. Näin takaat vakaamman yhteyden tietokoneellesi.


 



 


Lagattoman verkon määrittäminen WIN10


 


Wifin voit kytkeä päälle puhelimen asetuksista: Yhteydet > Wifi. Laita yhteys päälle ja valitse listasta haluamasi verkko ja paina verkon nimeä yhdistääksesi siihen. Jos verkko on suojattu, syötä wifi-yhteyden salasana ja paina yhdistä. Puhelin muistaa jatkossa käytetyn yhteyden ja yhdistää siihen automaattisesti wifin ollessa päällä puhelimen asetuksissa.
Huom! Eri puhelinmalleissa ja eri Android-versioissa näkymissä saattaa olla eroja.



Lue myös:



 


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Olen ainakin laittanut merkille, että omalla alueella 4G-mobiiliverkon nopeudet ovat puolittuneet. Iltaisin tulee pieniä pätkimisiä vaikka nopeus liikkuu 34/6M. Ei mikään ihme kun ihmiset kotona enimmäkseen. Hybridmodeemin ADSL-yhteys hyvin tasaa kuormitusta kotona :smileyvery-happy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Meillä ei taas iltaisin oikein pysty katsomaan Telia TV:tä digiboksin kautta Telian Yhteys kotiin mobiililaajakaistalla, kun pätkii kuva, pysähtyy, jähmettyy paikoilleen ja puuroutuu välillä ?


Onneksi on myös antennidigiboksi käytössä. Nopeudet kiikkuu iltaisin molemmin puolin 10M ?



 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

On totta, että käyttäjämäärät on varmasti lisääntynyt ja sitä myöten myös datan käyttömäärä. 4G:n kapasiteetti on varmasti kovalla käytöllä siellä, missä kiinteää kaistaa ei ole saatavilla jakamaan kuormaa.

Jos tukiaseman jakama nopeus on totaalisen loppu, ei omien laitteiden asetuksilla enään paljoa voi tehdä. Tämä on kuitenkin aina hyvä tarkistaa meidän asiakaspalvelumme kautta, kun saadaan liittymän tiedot ja osoite nähtyä. Tietojen kanssa voimme tarkistaa, onko kotiosoitteessa mahdollisesti käytössä eri 4G:n taajuus, jolla nopeudet voisi parantua tai voisiko modeemin sijoittaa kotona paremmin.

Tämän jälkeen tulee 4G -modeemin hallinnasta tehdä muutos käytettävään taajuuteen, johon ohjeet löytyy asiakastuestamme, jos modeemi on meiltä toimitettu. Vaikkei ratkaisua hitauteen heti löytyisikään, on meille tärkeää saada tietoa alueista, missä nopeudet hidastelee, jotta osaamme kohdentaa alueelle parannusta. Jo rakenteilla olevia parannuksia voi seurata myös meidän rakenteilla olevat verkot -sivuilta.

Tässä vinkki kuinka saada HELPOSTI langallinen nettiyhteys talon/asunnon eri huoneisiin ILMAN, että joutuu vetämään piuhaa metrikaupalla. Käytä verkkovirta sovitinta, itselläni on tämmöinen ZyXEL HD Powerline Adapter.

 

Miten tämä toimii? Tässä paketissa on 2 identtistä laitetta. Toinen sijoitetaan reitittimen läheisyyteen (1st contact eli mihin asuntosi internet tulee ulkoa) ja toinen on itselläni älytelevision luona.

 

1. Kytke Ethernet-kaapeli reitittimestä/telkkarista laitteen keltaiseen porttiin.

2. Laita kyseiset laiteet normaaliin sähköpistokkeeseen.

3. Odota hetki, että valot syttyvät.

4. Paina laitteiden kyljessä olevaan nappia (muistaakseni järjestys oli ensin reitittimeen kytkettyä ja sitten muut) jotta laitteet tunnistavat toisensa ja netti alkaa toimimaan.

 

Näitä laitteita voi olla siis useampikin samassa asunnossa, kuten tietokoneelle, pleikkarille yms. älytelevision lisäksi.

 

Jos laitteet eivät löydä toisiaan, tarkoittaa tämä sitä että kyseiset sähköpistokkeet, missä laitteet on kiinni, kuuluvat eri virtapiiriin. Uudemmissa, pienissä ja keskikokoisissa asunnoissa tätä ongelmaa ei pitäisi olla, mutta vanhoissa ja todella isoissa taloissa voi olla jaettuja alueita sähköpistokkeiden osalta. Itselleni kävi näin kerran vanhassa kerrostaloasunnossa, mutta korjasin ongelman siten että kytkin reititinlaitteen kiinni sulakelaatikon sisällä olevaan pistokkeeseen mikä on yhteydessä kaikkiin eri virtapiiriin kuuluviin alueisiin (enkä käytävällä sijaitsevaan pistokkeeseen - mikä kuului siis eri virtapiiriin kuin olohuone).

 

Oletteko ennen kuulleet kyseisestä laitteesta mikä mahdollistaa internetin jakamisen sähköpistokkeen kautta?

Kunniamerkki +5

Kohdallani on turha tehdä mitään muutoksia, kun kuvalaatua lasketaan jo muualla. Taikka sitten kaistaa. Suoralla ethernetkaapelilla valokuitukohteessa voi viikonloppuisin YouTube livessä olla ongelmia vaikka yhteys on 100 Mbps. Kuvaa saa korkeintaan240p laadulla Telia TV:n sovelluksella. Missä kaista loppuu kesken? Pitää selvittää voinko laittaa tähän kuvanäytteen, jonka otin ruudusta. Ainoat mitkä toimivat ovat puhelimen ja selaimen soittimet. Jopa ChromeCast on jumissa. Tähän voisin vielä kokeillla uutta ChromeCast Ultraa johdolla taikka apuvälinettä, joka muuntaa ChromeCastin johdolliseksi wlanin sijaan.

 

Kaistan kutistaminen vaan tarkoittaa sitä ettei valitettavasti haluta vastata omiin lupauksiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei @finlemon pientä tarkennusta haluaisin jotta osataan mahdollinen pullonkaula paikallistaa. Sinulla on siis valokuituyhteys meidän kautta? Onko kyseessä kotikuitu vai taloyhtiön nettiyhteys joka tulee asuntoon ethernet tekniikalla?


 


Oletko testannut tietokoneella ja verkkokaapelilla suoraan kuitumuuntimesta/huoneistojakamon noususta miten yhteys toimii?


Vai toimiiko nyt yhteydet reitittimen kautta verkkokaapelilla yhdistäen normaalisti ja langattomasti ilmenee kertomasi ongelma?


 

Kunniamerkki +5

Tällä hetkellä sama striimi näyttää taas siltä kuin sen pitäisi. Tiettävästi sitä mitä lähettäjän TriCaster 9000 laittaa maailmalle. Tiettävästi 720p laadulla. Ongelmana yleensä lauantai-iltaisin klo 21.00 - 24.00, joko erittäin pakattua kuvaa taikka ajoittain puskurointia.

Arriksin vastaanotin siis suoraan kytkettynä reittitimeen. Tämä taas cat6 kaapeleilla talonousuun, joka on käsittääkseni fttb, Taloyhtiössä on talokaistasopimus, johon olen hankkinut nopeuden noston Telia TV:n avulla.

Muilta osin yhteys toimii niin kuin sen pitäisi. En huomannut että suurempaa ongelmaa olisi normaalien iptv kanavien kanssa edes HD laadulla. Samoin nettiyhteydetkin toimivat normaalisti kevyessä käytössä. Jos nyt muistan oikein, niin jopa läppärin wlanin avulla samaan aikaan antoi parempaa kuvaa kuin Telia TV:n tuottama kuva.

ChromeCasti on sitten oma lukunsa ja sitä ei tule käytettyä kovinkaan useasti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Okei, eli selvästikkään reitittimelle tuleva yhteys ei ole pullonkaulana.Chromecast ongelmassa reitittimen asetuksista kannattaa kokeilla 5GHz wlan verkon kaistanleveyttä laskea 20MHz taajuudelle. Sekä varmistaa että Chromecast on yhteydessä reitittimeen kyseisellä 5GHz taajuudella.

Vastaa