Huawei B525 VPN kytkentä


Hei,

Miten tehdään Huawein purkkiin VPN asetukset,profiiliosiossa on laitettu opengate ( Telian simmi) käyttäjänimeä ei ole,mutta jostain kumman syystä salasana tulee aina vaikkei sitä ole laitettu.....mikähän mahtaa olla salasanana?

DDNS on laitettu ja pitäis toimia.

VPN osio tökkii,en tiedä mitä sinne pitäis laittaa..mikä on tunnelin salasana??

Pitääkö vielä jotain portteja avata


10 kommenttia

Kunniamerkki +14

Miltä palveluntarjoajalta olet hankkinut vpn:n? on openvpn tuki? Palveluntarjoajan sivuilta yleensä näkee palvelimet ja protokollat mitkä on tuettu. Myös salasanan ja käyttäjätunnuksen saat tilauksen jälkeen.


esim. f securen freedome vaatii sen oman clienttinsä toimiakseen

No-ip:n kautta on VPN.

Käyttäjänimi ja salasana on tiedossa,mutta tunnelinsalasana on minulle mysteeri mitä sillä tarkoitetaan.

 


@pilkkimieskirjoitti:

No-ip:n kautta on VPN.

Käyttäjänimi ja salasana on tiedossa,mutta tunnelinsalasana on minulle mysteeri mitä sillä tarkoitetaan.

 


Pikaisen googletuksen perusteella tuon Tunnelin salasana -kohdan voi jättää tyhjäksi. LNS-osoite on VPN-palvelun verkko-osoite. Isäntäkoneen Nimi -kenttään voi kirjoittaa vaikkapa tuon No-ip ja PPP-käyttäjänimen ja -salasanan kohdalle sitte palvelun tunnukset.

Vaatii tunnelinsalasanan,jos jättää tyhjäksi niin ei hyväksy sitä.

Voiko olla No-ip:n tunnus,käyttäjänimi tai salasana?

Tarviiko mitään porttiaukaisuja tehdä?


@pilkkimieskirjoitti:

Vaatii tunnelinsalasanan,jos jättää tyhjäksi niin ei hyväksy sitä.

Voiko olla No-ip:n tunnus,käyttäjänimi tai salasana?

Tarviiko mitään porttiaukaisuja tehdä?


Pahoja kysymyksiä nyt kyllä. Osaisikohan No-IP:n oma tuki vastata tuohon? Vaihda reitittimen asetusten kieli hetkeksi englanniksi ja pistä heille sitten viestillä vaikkapa VPN-asetussivun kuvankaappaus.

Lisään vielä,että tarkoitukseni on päästä ulkomaailmasta kotiverkkoon kiinni...siksi pitäis Huaweihin saada VPN toimimaan.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Onkohan tässä mennyt nyt puurot ja vellit sekaisin?

 

En löytänyt Noip:ltä VPN-palvelua, he tarjoavat kyllä dynaamista nimipalvelua (DDNS).

 

Jos tarkoitus on päästä ulkoverkosta kotiverkkoon sisään, et toisaalta tarvitset VPN-palvelua, koska tässä tilanteessa tarjoat sen itse itsellesi.

 

Ruutukaappauksessasi olet määrittelemässä VPN-asiakkaan, client, asetuksia. Silloin kun haluat yhteyden muualta kotiverkkoosi, sinun tulee määritellä kotiin tulevaan reitittimeen VPN-palvelimen, server, asetukset. Salasanan määrittelet itse. Sieltä, mistä otat yhteyden kotiverkkoon, käytät samaa itse määrittelemääsi salasanaa.

 

Noip:n DDNS palvelu tarvitaan toki myös, ilman sitä yhteyden ottaminen kotiin on vaikeaa, koska ip-osoite voi vaihtua etkä enää sitten tiedä minne pitäisi ottaa yhteyttä.

 

Joissakin reitittimissä on ainoastaan VPN-asiakas-ominaisuus eikä lainkaan VPN-palvelinta. Mikäli Huaweissa ei ole VPN-palvelinta, tarvitset joko erillisen VPN-reitittimen tai LTE-reitittimen paremmilla VPN-ominaisuuksilla, kuten Teltonika RUT950.

 

VPN-reititintä hankkiessa kannattaa valita malli, joka tukee OpenVPN-protokollaa. Erilaisista VPN-protokollista OpenVPN sietää parhaiten osoitteenmuunnosta, NAT.

Olen itsekin todennut aikaa sitten,että on mennyt puurot ja vellit sekaisin....en todellakaan ymmärrä näitten kaikkien termien käyttöä ja tarkoitusta.

Edellinen purkki ilmeisesti tuki VPN:ää ja oletin tämän olevan samankaltainen,kun oli maininta VPN:stä.

Mitenkäs muuten pääsen tällä Huaweillä kotiverkkoon?

@irritus:lla hyviä pointteja kyllä. Itse en tosiaan nyt keksi mihin VPN:ää tarvitsee ollenkaan, jos tarkoituksena on vain päästä ulkoverkosta johonkin sisäverkossa olevaan IP-osoitteeseen kiinni. Reitittävässä tilassa porttiohjauksia täytyy kuitenkin asetuksiin tehdä. Tässä osaa tarvittaessa avustaa esimerkiksi Telia Helppi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Siis onko Huawei nyt kotona vai jossakin muualla, josta yritetään ottaa yhteys kotiin?

 

Jos Huawei on muualla, kotona olevasta VPN-reitittimestä pitäisi aktivoida L2TP protokolla ja syöttää Huaweihin asetukset kotona olevan palvelimen asetusten mukaisesti.

 

Mikäli Huawei on kotona, vastaus taitaa olla, että VPN yhteys ei onnistu, sillä Huaweissa näyttää olevan vain L2TP asiakas.

 

Jos haluat jotakin palveluita laittaa nettiin, joudut laittamaan ne paljaaltaan, ilman VPN:ää. Tällöin määrittelet tarvittavat portinohjaukset Huaweihin. Esimerkiksi valvontakameraa voisi käyttää näin - toki sillä riskillä, että koko maailma katselee.

 

Toki, jos löydät erityisesti sisäverkkojen rakentamiseen tarkoitetun VPN-palvelun, joka tukee L2TP protokollaa, homma voisi lähteä toimimaan tilaamalla tällainen palvelu ja asettamalla kaikki muutkin laitteet ottamaan yhteys samaan palveluun.

 

Onko edellisessä purkissa muuten Ethernet WAN-liitäntä? Mikäli on, kytke vanhan purkin WAN-liitäntä Ethernet-kaapelilla Huawein LAN-liitäntään ja määrittele Huaweissa vanhan purkin saamalle sisäverkon ip-osoitteelle DMZ-toiminto. Tällöin kaiken pitäisi toimia kuten ennenkin.

 

Kuka asensi edellisen purkin? Saatko samaa henkilöä enää kiinni? Kannattaisi melkein kysyä häneltä mitä protokollaa tässä käytetään ja onko vanha purkki asetettu asiakkaaksi vai palvelimeksi.

Vastaa