Käyttökokemukset Apple iPhone X

  • 6 November 2017
  • 7 kommenttia
  • 136 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Tänne voit kirjoitella käyttökokemuksia uudesta Apple iPhone X lippulaivapuhelimesta. Jos mietit kympin hankintaa niin täällä voit kysyä myös neuvoa puhelimen omistavilta.


 



 


 



7 kommenttia


 


Siinä se nyt sitten on, odotus on ohi. Mitkä ovat ensivaikutelmat – täyttääkö X ennakko-odotukset? Siinäpä ihmeteltävää viikonlopuksi! Puhelimen koko yllätti ensimmäisenä, se ei ole juuri 4.7” iPhone 7:sta suurempi.


 


EDIT Tero: siirretty viesti tähän ketjuun

Viikonloppu meni iPhone X:n ”puhtaan asennuksen” parissa, halusin eroon kaikesta vanhasta, mitä vuosien varrella on iPhonen backupeihin kertynyt.


 


Puhelin on aivan loistava: terästä ja lasia, ja laatu on aivan viimeisen päälle. Sen TUNTEE. Uusi näyttö on ehdottomasti paras iPhonen näyttö tähänastisista. Kuten aina, Apple on panostanut näytön luonnollisuuteen. iPhone X on ehdottomasti laadukkain iPhone – sanon sen sillä kokemuksella, että olen ollut iPhonen käyttäjä ensimmäisestä USA:ssa myynnissä olleesta 2G-mallista saakka. Mielestäni X on merkittävin hyppäys eteenpäin sitten iPhone 5S:n. iPhone 6, 6S, 7 ja 8 ovat kaikki enemmän tai vähemmän samankaltaisia ja etenkin nyt X:n tultua tylsiä, vaikka teknistä edistystä on niiden aikana tapahtunutkin.


 


Olin skeptinen sen suhteen, miten ilman kotinäppäintä pärjää, ja yllätys oli melkoinen: X:n käyttö eleillä on niin sujuvaa, että en ole kaivannut kotinäppäintä kertaakaan. Itse asiassa X osoittaa, miten turha koko kotinäppäin on. Ilman kotinäppäintä iPhonen käyttökokemus on entistä sujuvampi. Kotinäppäimen vannoutuneille kannattajille se on todellakin jotain, mikä täytyy itse kokea ja hoksata.


 


Koska kotinäppäintä ei ole, X:n kompastuskivi olisi voinut olla FaceID:n toimivuus: TouchID on aina ollut huomaamaton osa iPhonen käyttöä. Tässä tuli ehkä se suurin yllätys: FaceID on vielä huomaamattomampi ja toimii loistavasti. Kun puhelimen ottaa käteen, autentikointi tapahtuu huomaamatta, ja kotinäyttöön pääsee pyyhkäisemällä näyttöä ylös. Tuo yksi luonteva ele korvaa kotinäppäimen painamisen, ja FaceID on tehnyt autentikoinnin jo ennen kuin näyttöä ennättää pyyhkäistä.


 


Autentikointia vaativien applikaatioiden käytössä FaceID:n nerokkuuden huomaakin vielä paremmin: kun applikaation avaa, autentikointi tapahtuu huomaamatta saman tien (esim. 1Password). Yksi vaihe – kotinäppäimen painaminen – jää tyystin pois eikä autentikointia tarvitse edes ajatella. Kirjautumista vaativien sovellusten käyttö on entistä sujuvampaa.


 


FaceID:n toimintavarmuus hämmästyttää: itselläni se ei ole pettänyt vielä kertaakaan. Silmälaseilla tai ilman, pimeässä, osa kasvoista tyynyssä, tai vinosta kulmasta puhelin pöydällä – FaceID yksinkertaisesti toimii. Välillä sitä ei voi muuta kuin ihmetellä.


 


AR:ää ja kameroita en ole vielä kunnolla kokeillut, niiden vuoro on tulevina päivinä. Silti jo viikonlopun käytön perusteella voin sanoa, että iPhone on ottanut valtavan harppauksen eteenpäin. Apple mainostaa X:ää tulevaisuuden puhelimena. Sitä se on, ja hintansa väärti.


 


Ainoa pieni miinus tulee siitä, että kaikkia sovelluksia ei ole vielä optimoitu skaalautumaan X:n pidempään näyttöön. Ylös ja alas jää toisinaan kapeat mustat palkit, mutta tuo pieni kauneusvirhe korjaantuu ajan kuluessa, kun sovelluksia päivitetään.


 


Näytön yläosassa oleva ”notch” jakaa varmasti mielipiteitä: itse olen sitä mieltä, että se sopii X:n futuristisuuteen ja on osa ”interaktiivista” yläpalkkia. Hetken käytön jälkeen siihen ei tule kiinnettyä sen erityisempää huomiota.


 


Olen enemmän kuin tyytyväinen. Tällaista uutta iPhonea olen 5S:n jälkeen odottanut.


 


EDIT Tero: siirretty viesti tähän ketjuun

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hienoa @klausma, kiitos kokemuksistasi tähän asti, onpa mukava lukea kun itsekin olen tuota puhelinta odottanut kuin kuuta nousevaa 🙂 (siirsin kommenttisi blogista tähän ketjuun)


 


Jos innostut niin laita pari esimerkkivaa, millaista jälkeä uudella iPhonella saa? Ja akunkesto kiinnostaa myös, sitten kun kerkeät puhelinta enemmän käyttämään.


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

iPhone X -puhelin ei kuulema kestä kovin alhaisia lämpötiloja (esim. +6 astetta). Puhelin alkaa hyytymään ja kuva ns. palaa kiinni kuten @KALKKUT mainitsi. Lisää tästä aiheesta löytyy esimerkiksi täältä (englanninkielinen artikkeli). Sitä en tiedä kuinka kauan puhelimen pitää altistua ulkona ennen kuin sitä alkaa esiintymään :smileyhappy:


 

Iphone 6 plus hyytyi maanantaina 6.11.2017 inkoossa kalareissulla. Taisi olla liian kylmä (+5). Applen vehkeet eivät kestä yhtään kylmää.

Pikainen lyhyt arvio päivän IPhone X käyttökokemuksen perusteella. Vaihto iPhone 7:sta tähän sujui todella helposti. Tähän asti hyvä käyttökokemus, kotinäppäintä en kaipaa vaan tämä uusi pelkästään pyyhkäisemällä sovelluksen sulkeminen on helpompi tapa kuin aiempi kotinäppäin + pyyhkäisy yhdistelmä. Toisaalta en pidä siitä että sovellusten totaalinen sulkeminen vaatii jonkin suljettavan pitkään painamista jotta sovellusten vasempaan yläkulmaan tulee - merkki ja vasta tämän jälkeen sovelluksen(t) saa ylöspäin pyyhkäisemällä suljettua. Toimintakeskuksen siirtyminen alareunasta oikeaan yläkulmaan ei ainakaan itselleni ole aiheuttanut ongelmia sujuu ihan hyvin. Lisää kokemuksia kunhan niitä tämän viikonlopun aikana lisää kertyy

Nyt on viikonloppu käytetty iPhone X luuria ja lisää kokemuksia.

 

Luurin rakenne on upea ja jämäkkä, mutta lasisen takakuoren hajoamisen pelossa hankin samantien lompakkokotelon suojaamaan puhelinta.

 

Näyttö yksi parhaimmista mitä älyluureissa  olen nähnyt, selvä, kirkas ja lukukulma säilyy niin kauan kun yleensä pystyy lukemaan näyttöä käännettäessä poispäin.

 

Akunkesto parasta mitä iPhone on tähän mennessä koskaan tarjonnut, vaikka luurin käyttö oli suhteellisen intensiivistä uutena luurinsa, niin tämä puoli yllätti. Siinä missä iPhone 7 menee joka ilta lataukseen niin X:n akku kesti lähes kaksinkertaisen ajan eli eilisaaamusta tähän iltaan klo 20 asti.

 

FaceID toimii todella hyvin kertaakaan ei ole jäänyt luuri avautumatta tai pankkisovellukseen kirjautuminen epäonnistunut, tein naaman opetuksen luurille ilman lukulaseja ja silti toiminut silmälasit ja vaikka pipo päässä luotettavasti. Lisäksi olen todennut tämän paljon helpommaksi sekä nopeammaksi kuin aiemman touchID:n käytön.

 

Kotinäppäintä ei kaipaa yhtään, sovellukset sulkeutuu pyyhkäisemällä. Tosin kuten jo edellisessä viestissäni kirjoitin lopullinen sulkeminen vaati sen että kun sovellukset ovat rivissä täytyy jotain niistä painaa pidempään jotta saa miinusmerkin sovellusten vasempaan yläkulmaan, tämän jälkeen vain pyyhkäistään ylöspäin niin sovellus on suljettu. Tässä on Applen softantekijöille parannusehdotus, miksi tämä ei suju pelkästään pyyhkäisemällä ylöspäin?.

 

Jotain oli vielä mutta ei tähän hätään muista kirjoitan lisää kun uutta ilmenee, tähän saakka todella positiivinen tuntuma.

Vastaa