Käyttökokemukset Nokia 8


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10285 kommenttia

Tähän ketjuun voit kirjoitella käyttökokemuksia Nokia 8 -puhelimesta. Jos harkitset tällaisen hankintaa ja mietit jotain erityistä niin tässä ketjussa voit kysyä puhelinta käyttäviltä lisää :)


 


Lue myös Nokia 8 esittely Yhteisön blogista.


 


 



 



15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20


Sain testikäyttöön tämän vasta ja onhan tämä kuin kotia palaisi, sillä olen uskollisesti käyttänyt aiemmin Nokian puhelimia vuodesta 1999 - vuoteen 2015.


Toki minulla on vieläkin satunnaisessa käytössä Nokia 6233 ja Nokia C7-00 (Sonera edition).


 


Nyt on tietenkin menty huima harppaus eteenpäin, koska puhelimissa on muuttunut käyttöjärjestelmä tyystin. Minulla harppaus Symbianista Androidiin tapahtui jo keväällä 2015 Nokia C7-00 ---> Sony Xperia Z1 Compact :smileywink:


Aikalailla puhdas android puhelin tämä Nokia 8 ja sujuva käyttää.


 


Muotoilu puhelimessa on todella miellyttävä. Takakuoren metalli on sileää ja viileää, puhelin suhteellisen painava vaikka on ohut.


Puhelimen kamera on upea ja jännittävä, tosin olisin kaivannut siihen enemmän säätöjä. En löytänyt oikein mitään millä sitä voisi säätää hämäräkuvauksessa. Kaksoiskuvaus toki on hurja edistys.


 


Nämä siis ensituntumat puhelimesta :smileyhappy:


 


EDIT Tero: siirsin tämän viestin Nokia 8 -blogista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Muutama kuva, jotka on otettu Nokia 8 puhelimella, automaatti-ja manuaalisäädöillä ??



 



 



 



 



 



 


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Pientä kuvavertailua automaatti asetuksilla ja HDR kuvaus kolmella eri puhelimella.





Sitten muutama kuva pelkästään Nokia 8:lla otettuja :)


 




Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Olen käyttänyt Nokia 8 -puhelinta jo reippaasti yli viikon ajan ja nyt on aika antaa hieman ensiarviota tästä mallista ja mitä olen siitä mieltä.


 


Puhelimen muotoilu on tyylikkään ajaton ja takakuoren metalli on viileän, sileän tuntuinen. Puhelin on mukavan ohut ja näytön koko on ainoastaan 5.3 tuumaa, joten se pujahtaa helposti farkun taskuun. Puhelimesta kannattaa kuitenkin pitää kunnolla kiinni, koska se voi luistaa helposti ellei omista suojakoteloa tai -kuoria.


 


Puhelimen käyttöjärjestelmänä toimii Android 7.1.1, joka on melko puhdas versio eli ei sisällä ylimääräisiä sovelluksia ja lisäksi puhelin oli helppo ottaa käyttöön. Viime viikolla puhelimeen saapui odotettu Android 8.0 Oreon -päivitys ja joka tapauksessa puhelimeen tulee hyvään tahtiin uusia ominaisuuksia, korjauksia ja parannuksia. Snapdragon 835 -suoritin takaa nopean suorituskyvyn ilman takkuamista, joten käyttö on todella sulavaa! Mallissa on 3090 mAh akku, joten virta ei tässä mallissa ihan hetkessä lopu. Puhelin käyttää USB-C-tyypin liitäntää eikä ole siis väliä miten päin sen laittaa pimeässä lataukseen.


 


Kameralla saa loistavia kuvia vaikka hämäräkuvaukseen se ei sovellu yhtä hyvin kuin esim. Huawei Honor P10 -puhelin. Kaksoiskuva-ominaisuus kamerassa on erinomainen edistys Nokialta. Kameran sovelluksessa ei ole vielä tarpeeksi asetuksia hienosäätöä varten, mutta kameralla saa kyllä näyttäviä kuvia joita julkaisen myöhemmin tähän ketjuun. Lisäksi 4K-videoiden toistaminen onnistui erinomaisesti ja olen kuvannut muutamia kohteita 4K-tarkkuudella. Mitä muihin ominaisuuksiin tulee kuten musiikin kuunteluun, niin äänentoistolaatu on hyvä. Huomasin ettei puhelin ilmoita, jos kytken nappikuulokkeet ja liitännän paikka on hieman tiukka. Puhelin ei myöskään tue langatonta näytön peilausta vaan vaatii tätä varten erillisen esim. Chromecast-laitteen. Laitteen avaaminen sormenjäljellä onnistuu näppärästi ja käytössäni on vielä lisäksi luotettujen kasvojen tunnistamistaminen eli yksi Smart Lock -ominaisuuksista. Kaikin puolin laitteessa on potentiaalia tulevaisuuteen ja testaaminen jatkuu, joten kannattaa pysyä kuulolla! :smileyhappy:


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Pieni videon pätkä otettu metsässä, kun tuulee aikalailla ja sataa lunta ☺️


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Löytyi muutama hyvä artikkeli, johon kannattaa myös tutustua:


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Toinen video, jossa testataan vähän zoomausta Nokia 8:lla ja kuvattu vapaalla kädellä ;)


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kiisseli67 kirjoitti:

Toinen video, jossa testataan vähän zoomausta Nokia 8:lla ja kuvattu vapaalla kädellä ;)




Hyvältä näyttää, myös zoomin jälkeen, kuvaan ei tule hirmuisesti rakeisuutta.


 


---


 


Onko kukaan käyttänyt kaksoiskameraa? Siis sitä ominaisuutta, jossa etu- ja takakamera kuvaa yhtäaikaa. Oletteko kokeneet sen hyödylliseksi ja missä tilanteissa sitä tulee käytettyä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe kirjoitti:

 



---


Onko kukaan käyttänyt kaksoiskameraa? Siis sitä ominaisuutta, jossa etu- ja takakamera kuvaa yhtäaikaa. Oletteko kokeneet sen hyödylliseksi ja missä tilanteissa sitä tulee käytettyä?




Olen kokeillut ja se sopii kun kuvaaja haluaa itsensäkin kuviin sekä jos haluaa kuvaa molemmista suunnista yhtäaikaa. Hyödylliseksi en itse vielä ole kokenut sitä, mutta hupikäyttöön kyllä sopii ;)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


 




Kuvagalleria 2017-2018 on tässä nyt koostetusti :smileyhappy:


 


Mitä mieltä olin kamerasovelluksesta ja kuvaamisesta?


Nokia 8 -puhelimen kamera ei vieläkään yllätä hämäräkuvauksessa, jonka kuvanlaatu on tyydyttävä - oli salamaa tai ei. Erinomaisia kuvia saa valoisassa ympäristössä kuten näette neljässä viimeisimmässä valokuvassa. Pakkasta oli tänään reippaasti -7 astetta ja valokuvaaminen ei onnistunut ihan täydellisesti suoraan auringosta, koska siihen tulee jonkin verran heijastuksia joita yritin saada häivytettyä hienosäädöillä. Suurin osa kuvista on automaattisella HDR-toiminnolla ilman salamaa. Eniten harmittamaan jäi Nokian oma kamerasovellus, jossa on monia puutteita asetuksissa mm. automaattitarkennuksen lukituksen suhteen videokuvaamisessa. Opettelin käyttämään, ja jota suosittelen käyttämään, on Open Camera -sovellus. Sovellus on helppokäyttöinen, maksuton ja mainokseton. Tässä sovelluksessa voi tehdä hienosäätöjä huomattavasti enemmän ja vaikuttaa täten kuvaamiseen laatuun.

Hei.

Muutaman päivän tässä koittanut opetella Nokia 8:n maailmaan (edellinen puhelin kun oli Lumia 1020 win8.1:llä).Onneksi sentään työ-samsungin kautta jotakin käsitystä androidin toiminnasta.

 

Tuntuma kädessä, näytön herkkyys, koneen toiminta oikein sujuvaa, ja Play kaupasta saa täydennettyä haluamiaan osia. Kamera on Lumian huippukameran jälkeen vähän 'meeh', mutta eiköhän siihenkin totu...

 

Järjestelmän puolella tähän mennessä ainoa miinus löytyy puheluasetuksissa... Numeroni on salainen, mutta puheluasetuksista ei löydy asetusta, jolla voisin laittaa nroni näkyväksi yhteystiedoissani oleville henkilöille. Eikä oikein nappaa ajatus ruveta naputtamaan kaikkiin yhteystietoihin erikseen sitä*31" osaa... No, jospa se järjestelmään vielä saadaan. Kukaan osallistunut Nokian omalla foorumille Nokia 8 -keskusteluun, menisiköhän palaute sitä kautta eteenpäin...?


@TeroRe@  kirjoitti:

Tähän ketjuun voit kirjoitella käyttökokemuksia Nokia 8 -puhelimesta. Jos harkitset tällaisen hankintaa ja mietit jotain erityistä niin tässä ketjussa voit kysyä puhelinta käyttäviltä lisää 🙂>

 

Lue myös Nokia 8 esittely Yhteisön blogista.

 

 

 


 

Minulla on pari vuotta vanha Nokia 8. Puhelimessa ilmeni sellainen ongelma, että puolet (pystysuunnassa) näytöstä on jäätynyt ja läpinäkymätön. Olen palauttanut puhelimen tehdasasetukset useamman kerran mutta ei muutosta. Asetusten palauttaminen puolella näytöllä oli aikamoista temppuilua. Kävin Gigantissa kysymässä neuvoa ja sain yllätyksekseni kuulla, että puhelimen käyttöjärjestelmä päivitykset taataan vai kahdeksi vuodeksi???? Eli tämä tarkoittaa sitä, että puhelin alkaa kahden vuoden jälkeen olla roskiskamaa!!!! Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista kokemusta?

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@HAAPAHAN@  kirjoitti:

Minulla on pari vuotta vanha Nokia 8. Puhelimessa ilmeni sellainen ongelma, että puolet (pystysuunnassa) näytöstä on jäätynyt ja läpinäkymätön. Olen palauttanut puhelimen tehdasasetukset useamman kerran mutta ei muutosta. Asetusten palauttaminen puolella näytöllä oli aikamoista temppuilua. Kävin Gigantissa kysymässä neuvoa ja sain yllätyksekseni kuulla, että puhelimen käyttöjärjestelmä päivitykset taataan vai kahdeksi vuodeksi???? Eli tämä tarkoittaa sitä, että puhelin alkaa kahden vuoden jälkeen olla roskiskamaa!!!! Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista kokemusta?


 


 




Hei,


tuo on osin totta ja osin tarua.


Yleensä Android-versiopäivitykset tulevat vain vuodeksi-pariksi, mutta tietoturvapäivitykset jatkuvat yleensä vielä yhden vuoden pidempään. Joskus, joillain valmistajilla, on jopa kolmen vuoden versiopäivitykset tarjolla. Nykytekniikka vanhenee nopasti, siinä Gigantin myyjä oli oikeassa. Nykyään jo parin kolmen vuoden takainen puhelin on vanha ja yhä useammin kun Android ei päivity, voi jotkin sovellukset lopettaa toimintaansa vanhoilla Android-versioilla.


 


Nokia 8 on jo EOL-tilassa (End of Life), vanhentunut malli, joten sille ei varmasti ole enää versiopäivityksiä tulossa. HMD on tiettävästi jakanut neljännesvuosittaisia tietoturvapäivityksiä ainakin vielä.


 


Kuvailemasi näyttöongelma kuullostaa fyysiseltä vialta näytössä. Huollossa voitaneen asiaan ottaa kantaa ja korjata laite jos varaosia löytyy.  HMD tarjoaa itse tukea englanniksi täällä: https://www.nokia.com/phones/fi_fi/support . Onko takuuaika jo mennyt umpeen? Voisi yrittää puljata huoltoa sillä perustelulla, että voisi olettaa laitteen kestävän pidempään kuin mitä se nyt on kestänyt. Tosin, jos löytyy mekaaninen vaurio (laite tippunut, puristunut, tms.) niin se menee automaattisesti omaan piikkiin.

Vastaa