Käyttökokemukset Sony MDR-1000X -kuulokkeet

  • 15 October 2016
  • 9 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10305 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia Sonyn bluetoothilla toimivista vastamelukuulokkeista. Lue blogista lisää. Tästä ketjusta löydät myös testilaite-skaban voittajien eli  ja  tekemät laite-esittelyt ja arviot aina sitä mukaa kun testit etenevät :) 


 


Voit tilata omat kuulokkeesi Soneran verkkokaupasta.


9 kommenttia

 

Tässä hieman ensituntumaa kuulokkeisiin. Näin jo muutaman päivän verran videon kuvaamisen jälkeen perstuntuma kuulokkeista on hyvä.  Onko ne äänenlaadullisesti ihan siellä jonkun muun n. 400€ luurin tasolla — ei välttämättä, mutta ehkä pieni sisäänajo parantaa vielä sointia. Näissä kuulokkeissa on kuitenkin muita ominaisuuksia, jotka nostavat hintaa merkittävästi ja pääpointti ei välttämättä olekaan absoluuttisen timanttinen äänenlaatu. Ei sillä, että siinä laadussa olisi mitään vikaa. Suurin osa näiden käyttäjistä todennäköisesti nauttii näiden tarjoilemasta äänenlaadusta. Oma taustani kuunteluun tulee pääasiassa studiotyöskentelyn kautta, jossa olen tottunut tietynlaiseen kriittiseen, jopa raakaan, siloittelemattomaan ja mahdollisimman paljastavaan äänentoistoon. Siihen peilaten en ehkä kuule aivan kaikkea haluamaani, mutta totuttelun jälkeen uskaltaisin melko todennäköisesti käyttää näitä jopa äänen työstämiseen.

Videosta jäi puuttumaan monia pikkuseikkoja, kuten erilaiset vaimennustilat yms. Kerron niistä seuraavassa pätkässä lisää, jahka olen saanut kunnolla tunteja alle nämä päässä. Jos teitä kiinnostaa jokin yksityiskohta, niin pistäkää palautetta ja koitan paneutua niihin seikkoihin. Tällä hetkellä osaan sanoa vaimennuksesta sen, että ainakin jatkuva vaimennus toimii hyvin, mitä nyt pieneen tilaan ahdetut etuasteet ja muu elektroniikka tuottavat vähän kohinaa. Se on kuitenkin kohtuullisen vaimeaa. Monilla menee varmasti kokonaan ohi ja se peittyy viimeistään minkä tahansa kuulokkeista toistettavan, melko hiljaisenkin äänen alle. Vaimennus ei ole täydellinen, enkä sellaista edes odottanutkaan, mutta pelkkään kuulokkeen rakenteen vaimennukseen verrattuna merkittävä. Hiemankaan kovempaa kuunnellessa ulkomaailma katoaa täysin ja vastaavasti vaimennuksen vuoksi musaa pystyy kuuntelemaan myös poikkeuksellisen hiljaa — seikka, jota arvostan itse tosi paljon.

Hinta voi tuntua kovalta, mutta tämän kaltaisia kuulokkeita kaipaavalle se on kuitenkin harkinnan arvoinen investointi. Jokainen toki joutuu itse punnitsemaan minkä verran on valmis kallistamaan vaakakuppia tässä hintaluokassa äänenlaadun sijaan noihin muihin ominaisuuksiin, kaikkea ei voi saada tähän rahaan. Suosittelen kokeilemaan, jos tilaisuus tarjoutuu. Varauksetta en uskalla ainakaan vielä tässä vaiheessa suositella, vaikka fiilis on tosiaan positiivisesti yllättynyt.

Ja näin alkaa testiaika Sonyn MDR 1000X Bluetooth vastamelukuulokkeille. Tässä on ensimmäinen video kolmesta, joissa yritän saada kuulokkeista jonkinlaista kuvaa niiden toimivuudesta käytännössä kaikkien tuotetietojen ja mainostuksen takaa. Ensimmäinen video on enemmänkin tavaran vastaanottamisesta, ensifiiliksestä ja kertausta etukäteen kuulluista ominaisuuksista yleisesti. Seuraava tuotos tulee olemaan käyttöpainotteinen ja viimeinen video yhteenveto kanssaelämisestä vastamelukuulokkeiden kanssa.

 

Ensimmäisenä avatessani pakettia sain heti todella positiivisen vaikutelman tulevasta, sillä pakkaus jo itsessään oli tyylikäs ja laadukas. Myös sisältä paljastuva kantolaukku toi pienen hymynkareen huulille. Kuulokkeet ovat kantolaukun sisällä juuri sopivan ahtaasti, mutta laukku antaa silti kuulokkeille säätövaraa, jottei niitä tarvitse aina mitoittaa uudelleen päähän laitettaessa (mikä sinällään ei ole ongelma sekään).

 

Kuulokkeet ovat laadukkaan tuntuiset ja näköiset ja itse pidin sileän ja nahkamaisen pinnan vuorovaikutuksesta keskenään. Korvatyynyt olivat mainostamisen arvoisia ja vähäisetkin napit joita käytössä tarvitsee ovat kohomerkitty ja lyhyellä opettelulla nekin tulevat luonnostaan. Pelkäsin hieman kosketuspinnan toimivuutta, mutta positiivisena yllätyksenä sormen liu'utukset toimivatkin suhteellisen tarkasti ja helposti. Ainoa hentoinen huono puoli on vahinkokoskeminen jos kuulokkeiden asentoa parantaa tai ne ottaa syystä tai toisesta pois päästä välissä. Eiköhän siihenkin totu pian.

 

Tein videota muokatessani koelatauksen ja muutaman koekuuntelun. Kuulokkeet todella parantavat hieman huonojen äänitiedostojen äänitasapainoa (riippuen tietenkin nauhoitteen alkuperäisestä laadusta). Kuunnellessa muuten hiljaisessa paikassa musiikin ylä- ja alapää olivat tasapainossa, mutta otettaessa vastamelu pois päältä basso hivenen karkasi ja keskikorkeudet hallitsivat enemmän. Basson karkaaminen tapahtui myös äänekkäässä bussissa (enkä osaa syytä oikeastaan analysoida). Mutta ei kuulokkeissa ole lähellekään niin paljoa pahaa kuin mitä hyvää; musiikin laatu oli loistava, kuulokkeet ovat kompaktit arkikäyttöön ja ne näyttävät todella hyviltä päässä.

 

Tätä kirjoittaessani istun linja-autossa jo toista tuntia ja täytyy sanoa, ettei matka ole ikinä tuntunut näin lyhyeltä. Pääsen ensi viikolla käsiksi Xperiaan ja pääsen näkemään, suosiiko Sony Sonya. Testaamatta tälle kerralle jäi myös pelikäyttö, tietokonekäyttö ja perus piuhakäyttö muiden soittimien kanssa. Kuulokkeiden hiljentäminen oikealla kädellä (ns. käsikuppitekniikalla) tuntuu toimivan ja ambient-toiminto tosiaan toi bussikuulutukset kuulokkeiden läpi, muttei paremman puoliskon puhetta viereiseltä penkiltä. Joissain tilanteissa tuo voi olla voitto jo itsessään.

 

Ensikokemukseni on siis todella positiivinen ja odotan innolla kaikkia mahdollisia testitilanteita! Jos mieleen tulee kohtuullisia pyyntöjä, niin ne otetaan mieluusti vastaan kommentteihin. Oikein hyvää viikonloppua koko Klaanille!

Kirjoitan pidemmän tekstin ajan kanssa, tällä kertaa meni aikani muiden hommien kanssa tämän videon tekemiseen ja kuten siitä näkyy, kuvaamiseenkin meni pienoinen hetki. Pysykää kuulolla, viimeinen arvostelu tulee vielä, siinä on sitten kokonaisvaltainen arvio laitteesta ja sen hyödyllisyydestä.

Kiitos ja kumarrus.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Cerosden kirjoitti:


Kirjoitan pidemmän tekstin ajan kanssa, tällä kertaa meni aikani muiden hommien kanssa tämän videon tekemiseen ja kuten siitä näkyy, kuvaamiseenkin meni pienoinen hetki. Pysykää kuulolla, viimeinen arvostelu tulee vielä, siinä on sitten kokonaisvaltainen arvio laitteesta ja sen hyödyllisyydestä.


Kiitos ja kumarrus.




Aah, videon parasta osuutta olikin tuo kunnon jenkkiveturi ja äänet. Kyllä on monipuolisesti kokeiltu jo tässä vaiheessa!


 


Tuntuuko noista kuulokkeista sellainen paine korviin? Itse testasin joskus kaupassa jonkin valmistajan kuulokkeita, hinnaltaan 99-500€. Kaikista tuli sellainen paine korviin, ilmeisesti kun vastamelua tuottaa.

 

Heipä hei taas vaan! Hyvä tovi ehti vierähtämään kuulokkeita testatessa ja teinkin tällä kertaa hieman pidemmän pätkän kuin aiemmin. Keskityn siinä käyttökokemuksiin erilaisissa tilanteissa. Paljon jäi vielä sanomatta ominaisuuksien toimivuudesta, äänenlaadusta yms., mutta kerron niistä lisää vielä lopullisessa arviossani noin kahden viikon kuluttua.

Esittäkää kysymyksiä ja myös ehdotuksia seuraavaan videoon, mikäli jokin asia jäi mietityttämään.


@Purnipsi kirjoitti:

@Cerosden kirjoitti:

Kirjoitan pidemmän tekstin ajan kanssa, tällä kertaa meni aikani muiden hommien kanssa tämän videon tekemiseen ja kuten siitä näkyy, kuvaamiseenkin meni pienoinen hetki. Pysykää kuulolla, viimeinen arvostelu tulee vielä, siinä on sitten kokonaisvaltainen arvio laitteesta ja sen hyödyllisyydestä.

Kiitos ja kumarrus.


Aah, videon parasta osuutta olikin tuo kunnon jenkkiveturi ja äänet. Kyllä on monipuolisesti kokeiltu jo tässä vaiheessa!

 

Tuntuuko noista kuulokkeista sellainen paine korviin? Itse testasin joskus kaupassa jonkin valmistajan kuulokkeita, hinnaltaan 99-500€. Kaikista tuli sellainen paine korviin, ilmeisesti kun vastamelua tuottaa.


Kun kuulokkeet laittaa päälle niin kyllä sen tuntee, mutta Ambient noice -toiminto helpottaa tähän, samoin kuin musiikin kuuntelu. Pidemmän päälle niiden olemassaolo on jopa hetkittäin helppo unohtaa ja rekkaveturissakin hämmentyi, kun ne otti pois päästä siitä, että sitä meteliä olikin ympärillä aivan epämukavan paljon! Eli se ali/ylipaineen vaihtelu tasaantuu kuunnellessa eikä sitä oikeastaan huomaa ambientin kanssa (jolloin ympäristöstä kuuluu valikoidusti asioita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Pääsin itsekin testaamaan näitä kuulokkeita töissä noin viikko sitten. En ollut koskaan aikaisemmin testannut ensimmäisiäkään vastamelukuulokkeita joten yllätys oli valtaisa kun löin nämä päähän 🙂 Tuntui, kuin olisin tullut kuuroksi, fiilis oli jopa jotenkin yliluonnollinen kun hälinä ympäriltä katosi aivan täysin. Tästä innostuneena painelin paikalliseen Sonera Kauppaan ostoksille.


 


Nyt noin viikon käyttäneenä olen edelleen tyytyväinen ostokseeni. Käytän näitä työssänikin todella paljon, olen päivittäin puhelinpalavereissa ja näiden kanssa on osallistua niihin koska jos ympärillä on hälinää niin voin keskittyä täysin kuitenkin itse palaveriin. Tai jos ympärillä on hälinää niin luurit vain päähän ja voin keksittyä työhöni 100%:sti mitä se sillä hetkellä sitten onkaan. Ja kun nämä ovat langattomat niin kesken palaverin on helppo vaikka nousta hetkeksi seisoskelemaan tai vaikka vähän jopa kävelemään, varsinkin jos palaveri on pitkä ja haluaa välissä vähän oikoa jäseniä.


 


Minulla on herkät korvat, vuosikausia olen kärsinyt siitä että vähäinenkin musankuuntelu kuulokkeilla tekee korvani kipeiksi. Vaikka en kuuntelisi musaa isolla niin silti. Oletin, että näillä Sonyn kuulokkeilla kipuilu vähenisi koska musan levelin voi pitää alhaisena koska sen ei tarvitse "taistella" äänentasosta minkään ympäröivän äänen kanssa. Ja toden totta, näin tekikin ehkä vähän mutta aikaisemmin mainittu paineen tunne on ainakin omille korvilleni paikoin vähän turhan suurta. En käytä ambient-toimintoa, haluan sulkea ulkomaailman täysin pois. Voi olla, että ajan myötä korvani tottuvat näihin, toivottavasti.


 


Matkustan muuten työni puolesta paljon, lennän jatkuvasti Vaasa-Helsinki -väliä. Lentokoneessa nämä kuulokkeet ovat aivan ehdottomat, lentokoneen suihkumoottorien äänet ovat vain pienoista suhinaa joten nyt lentomatkustaminen on aavistuksen verran mukavampaa ja vaikka nukkuminenkin on helpompaa kun ei ole mekkalaa 🙂 Jännä sinänsä, en tosiaan käytä Ambientia ollenkaan ja silti lentoemäntien kuulutukset kuuluvat todella selvästi läpi? 

Ja tässä se vihoviimeinen. Upea kokeilujakso kertakaikkiaan!

 

Tähän alkuun paras asia; kuulokkeet kestivät akun puolesta aina, ne ovat luotettavimmat tekniset härvelit tämän suhteen mitä olen kuunaan omistanut! Ambient-toimintoja ei edes voi selittää, se täytyy kokea. Olin peloissani, josko pidemmän päälle korvat puutuisi ja/tai hikoaisi, kuulokkeet suhisisivat tai aiheuttaisivat epämiellyttävää painetta korvakäytävään. Nämä pelot olivat pääosin turhia. Tottakai laittaessasi kuulokkeet päähäsi ensi kertaa ilman että niitä on kytketty ja niin, että ne ovat päällä, voit tuntea paineen, mutta se loppuu heti kun kuulokkeilla tekee jotain eikä näin ollen oikeasti häiritse. Kohinaa Ambientin kanssa tietenkin on, sillä kuulokkeiden mikrofonit eivät nyt NIIN hyvälaatuiset voikkaan olla. Mutta toisaalta ambientin kanssa metelissä kuulee puheen ja kaiken muun tärkeän selkeämmin, niin kuulokkeet kyllä voittaa tässä suhteessa.

 

Äänenlaatua arvostelin jo aiemmin. Mitä enemmän kuulokkeita käytän, sitä vähemmän minulla on ikävä vanhoja kuulokkeitani (mitään niistä kolmesta, joita käytin säännöllisesti). MDR:rät ovat korvanneet ne kaikki ja nyt käytän kuulokkeita myös tilanteissa, joissa sitä ennen en tehnyt. Musiikin kuunteluun ja tekemiseen laatu on tarpeeksi kohdallaan ja vastamelu poistaa mahdolliset ulkopuoliset häiriöt. Basso on rikas (ja ihana <3) mutta tietenkin hifivehkeillä saa enemmän matalaa meteliä aikaiseksi, mutta se ei ole näiden kuulokkeiden ideanakaan. MDR:rät enemmänkin yhdistää äänen niin ettei matalan leikkaantuminen kuulu niin selkeästi ja näin ollen on mukavammat musiikin kuunteluun sellaisenaan.

 

Ne ovat myös todella käytännölliset. Salilla käytän näitä aina (paitsi penkkipäivinä nappeja, kun sangalliset tuppaa putoamaan selälleen maatessa), ja olen törmännyt jopa toiseen MDR:rien käyttäjään! Tuntuu kuin salaseuran tervehdykseltä, kun molemmat samanaikaisesti nostavat oikean käden kuppina korvalleen ja hymyilevät tyhmästi. Mutta tärkeintähän on, että musiikin vaimennus ja keskustelun tuominen kuulokkeisiin toimii, vaikka se hölmöltä näyttäisikin.

 

No onko näihin sitten varaa? No tietenkin on -jos omistaa melkein 400 euroa ylimääräistä. Koen kuitenkin, että jos nämä kaiken tämän muun ihmeellisyyden jälkeen vielä kestävät kauankin, nämä ovat täysin hintansa arvoiset ja enemmänkin. En ole ikinä omistanut näin mukavia kuulokkeita: akku ei lopu kesken, bluetooth toimii, ääni on uskomaton, ulkomaailma unohtuu JOS haluaa, nappeja ei ole vaan aivan ihana kosketuspinta, ulkonäkö on pettämätön...

 

MDR-1000X on kuulokkeiden Rolls Royce, siitä ei pääse mihinkään.

 

Kiitos tästä, jos tulee kysyttävää, vastaan niihin kyllä kun kerkeän. Toivottavasti joskus jatkossa saan tämänkaltaisia toimeksiantoja lisää, mutta aika näyttää. Hyvää joulunalusaikaa kaikille!

-Tero



Morjesta jälleen!

Minäkin sain vihdoin testijaksoni purkkiin ja pääsin vertaamaan muutamaan muuhunkin vastamelukuulokkeeseen, joskaan en ihan vastaavan hintaluokan tuotteisiin. Sen suhteen Sony vei mielestäni pisimmän korren, vaikkei ehkä tarkoitus ollutkaan niinkään noita muita tuoda tässä kovinkaan vahvasti vertailumielessä esiin. Opin ennen kaikkea sen, että vastameluominaisuuksissa on erittäin suuria eroja. Osa johtuu kuulokkeiden rakenteesta, osa kuulokkeiden istuvuudesta käyttäjän päähän, osa vastamelutekniikan toimivuudesta ja osa jostain muusta.

Sonyt ovat kyllä kaikinpuolin hyvät kuulokkeet, siitä ei ole epäilystäkään. Mä kuitenkin kehotan suhtautumaan äänenlaatuun hitusen varauksellisesti tämän hintaluokan kuulokkeeksi ja nimenomaan hintaluokkaan peilaten. Samalla ja jopa vähemmällä rahalla saa parempia kuulokkeita, esimerkiksi omat lempparit keskihintaisista Sennheiser HD-600 ja HD-650 soundimieltymyksestä riippuen. Kyse on kuitenkin täysin eri käyttöön tehdyistä laitteista. Niissä kaikki raha on panostettu käyttömukavuuteen ja erityisesti äänenlatuun. Niistä puuttuu kaikki se kallis vastamelu- ja kosketusteknologia, jonka vuoksi Sonyt eivät mielestäni ole suoraan verrattavissa tavanomaisiin kuulokkeisiin. Vertailuhan on todella epäreilu, koska samoilla ominaisuuksilla nuo em. kuulokkeet maksaisivat erittäin paljon enemmän ja suljetun rakenteen vuoksi äänenlaadussa jouduttaisin joka tapauksessa tekemään suurehkoja kompromisseja. Viimeisin tietty vain henkilökohtainen mielipide, ei mikään absoluuttinen totuus.

Käytettävyys on hyvä ja ominaisuuksia piisaa enemmän kuin olisin osannut kuulokkeilta edes kaivata, siltä osin nämä ovat ehdottoman hyvät. Akunkesto on hyvä, siitäkään ei ole vielä tällä käytön määrällä mitään negatiivista sanottavaa ja en edes odota mitään normaalista kulumisesta poikkeavia ongelmia. Mulla jäi vielä noiden erilaisten vaimennusmoodien käyttäminen harmittavan vähälle, koska en osannut ajautua oikein niitä kunnolla hyödyntäviin tilanteisiin ja ympäristöihin. Tuntuu kuitenkin toimivan

Eniten kaikkia kiinnostaa kuitenkin se kannattaako näitä ostaa ja siihen mä en osaa antaa suoraa vastausta. Nämä eivät ole aivan täysin aukottoman upeat ja timanttiset kuulokkeet, mutta ne ovat "riittävän hyvät" ja perstuntumalla varmasti melko kilpailukykyiset tässä ei-niin-kilpaillussa vastamelukuulokkeiden hintaluokassa. Seuraavaa laatuluokkaa tavoittelevien kannattaakin sitten varautua melkein nelinkertaistamaan budjettinsa, laatu kun ei kasva käsi kädessä hintalapun kanssa. Lopulta ehkäpä jokaisen täytyy itse määrittää omat kriteerinsä hyvälle hankinnalle, kaikkea ei voi saada yksissä kuorissa: käyttömukavuus, äärimmäinen vaimennus, äänenlaatu ja halpa hinta. Mä suosittelen testaamaan, jos budjetti kestää ja vaikkei kestäisikään, niin testatkaa verrokiksi silti! Tiedätte ainakin mitä saatte ja osaatte suhteuttaa kilpailevat tuotteet omaan kokemukseenne.

Hintaluokan unohtaen annan näille kuulokkeille vastamelukuulokkeiden kategoriassa arvosanaksi 4/5.

Kiitos tasaisesti kaikille osapuolille: Soneralle, Cerosdenille, lukijoille ja katsojille! Pistäkää kysymystä ja viestiä tulemaan, jos jotain on mielessä, olette eri mieltä, tai kaipaatte vaikka tarkennusta johonkin kertomaani. Toivottavasti nähdään vielä jatkossakin!

Vastaa