Käyttökokemukset Sony WI-SP500


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia Sony WI-SP500 -kuulokkeista. Jos mietit näiden hankintaa niin tässä ketjussa voit kysyä lisätietoja ennen ostopäätöstä.


 




2 kommenttia

Laitetta on kokeiltu viikon verran. Pariliitäntä IPhone 6S plus - puhelimeen sujui vaivatta. Pariliitos pitää aina purkaa, jos tarkoituksena käyttää muissa laitteissa. Pariliitos purkaantuu painamalla laitteen virtapainiketta 7 sekunnin ajan. Eipä siitä suurta vaivaa.

Itse kuulokkeet ovat aika isot. Minun korvakäytäviin korvakappaleet eivät ehkä asetu tarpeeksi syvälle, äänet jäävät jotenkin vaimeaksi. Muutoin kuulokkeet pysyvät hyvin korvissa.

Ajoittaista äänen pätkimistä olen havainnut. "Liiku vapaasti ilman johtoja ja nauti harjoittelusta avomallisten elementtien myötä, kun kuulet ympäristön äänet samalla, kun kuuntelet musiikkia." - toiminto ei minusta toimi. Ympäristön äänet eivät ainakaan minun korviin kuulu. Puhelimeen tulevat viestiäänet ja puhelut toimivat moitteetta kuulokkeiden kanssa. Akut tuntuvat toimivat hyvin, luvatut 8h varmaan toteutuu.

Olen testannut laitetta autolla ajaessa, trimmeröidessä ja ruohonleikkuussa. Autolla ajaessa olen kuunnellut nettiradiota, Napapiirin pohjoispuolellahan ei tunnetusti kuulu mitään kunnon musiikkikanavia (Radiorock, Radio SuomiPop, SuomiRock yms.) radiosta. Hyvin soveltuu siihen. Trimmeröidessä ja ruohonleikkuussa kuulokkeet sopivat Peltorin alle juuri ja juuri tietyssä asennossa. Hikisessä hommassa toimivat moitteetta. Testaus jatkuu... 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

 


Itelläni on testikäyttöä pari viikkoa takana. Aiemmin olen käyttänyt Sony Ericsson MW-600 settiä, joka on vastaava, mutta pitää sisällään myös FM-radion. Sain käyttööni Sonyn valkoiset kuulokkeet, jotka omiin silmiini näyttävät vaaleanharmailta, jos vertailukohtana pitää alla näkyvää A4-paperia. Sopivan neutraali väri joka tapauksessa. 


 



Laitoin kuulokkeet aluksi lataukseen. Ohjekirjan mukaan latausaika tyhjästä täyteen olisi noin kaksi tuntia. Mikro-USB-tyyppinen latausliitäntä sijaitsee oikeanpuoleisen pötkylän yläpäässä suojakannen alla. En ole täysin vakuuttunut, kestääkö läppää ja pötkylää yhdistävä ohut nauha koko akun käyttöiän. Toisaalta ratkaisu estää suojaläpän katoamisen näin aluksi.


 


Yhdistettävyydestä: Runsaan tunnin latauksen jälkeen punainen ledvalo oli sammunut ja laite oli valmiina testiin. On huomioitavaa, ettei kuulokkeita voi käyttää latauksen aikana. Käytössäni on useita eri brändien matkaviestimiä, joten erilaiset paritustavat tulivat tutuiksi. Apple on rajoittanut laitteidensa NFC:n (Near Field Communication) toiminnallisuutta siten, ettei nykyaikainen ’Täppää  kuuloketta kännykän pohjalla’ -ominaisuus ole ainakaan toistaiseksi käytössä. Muiden merkkien kanssa NFC-kommunikaatio toimii odotetusti, ja yhteyden voi jopa ”ryöstää” iPhonesta tai iPadistä näin halutessaan. Onneksi kuulokkeet yhdistyvät automaattisesti viimeiseksi käytetyn laitteen kanssa, joten ainoastaan yhtä laitetta käyttävien ei tarvise parittaa kuulokkeita ja puhelinta kuin kerran. 


 


Toiminnallisuus: Perisuomalaiseen tapaan käyttöohjetta ei avata kuin hätätilassa. Kuulokkeen toimintoja hallitaan oikean korvakkeen napeista. Alaosassa sijaitseva virtakytkin toimii myös pitkään painettuna laitteiden yhdistäjänä sekä avaa puhelun, kytkee kuuntelun päälle ja tauolle sekä pysäyttää sen. Pitkän sivun painikkeet toimivat äänenvoimakkuussäätiminä sekä kappale eteen ja taakse päin kytkimenä. Painikkeiden sijoittelut ovat mielestäni toimivia ja harkittuja.


 


Kuulokkeet ovat tyypiltään korvakäytävään ujutettavaa mallia. Itselläni on vuosien kokemus ko. tyyppisistä kuulokkeista, enkä koe niitä häiritsevinä. Omassa käytössäni posken syrjää nuoleva pötkylä alkoi ajottain painaa pyöräilykypärän nauhojen alla, mutta ilman kypärää tapahtuva käyttö oli huoletonta. Pakkauksen mukana tuli myös pienemmät sovitteet, jos nämä keskikokoiset eivät mahdu korvakäytävään tai alkavat muuten painaa.


 


Käytössä: Mainosmateriaalin ja kuvituksen perusteella päättelin, että Sony WI-SP500 -kuulokkeet on tarkoitettu liikunnalliseen elämään. Tämä pitänee paikkansa. Kuulokkeet pysyivät hyvin päässäni, vaikka testijakson aikana vietettiin vuosisadan hellejaksoa. Ulkona tai salilla on harvoin täysin hiljaista, jolloin kuulokkeiden ilmeisen alhainen SNR ei häiritse. Tämä on oletukseni, koska valmistaja ei ole tietoa vaivautunut minnekään saataville lisäämään.


 


En laske itseäni kultakorvaksi, mutta käytän jatkossakin hifikuuntelussa kotioloissa piuhallisia tunnetun saksalaisen tuotemerkin HD-sarjan kuulokkeita. Älkää käsittäkö väärin, etteivätkö testikuulokkeet täyttäisi hyvin tehtäväänsä liikennevälineissä, autossa, lenkeillä, ulkoilussa tai muussa paikassa, jossa ei ole koskaan muutenkaan täysin hiljaista. Taustakohinan huomaa parhaiten hiljaisissa kohdissa kuten kappaleväleissä tai kuunnellessa puheohjelmia podcasteinä. 


 


Mielestäni Sony on onnistunut luomaan hintaluokassaan houkuttevan vaihtoehdon. Kuulokeääni on muuten puhdasta ja sointuvaa, eikä millään tapaa teollisen tuotettua, jollaiseksi taustamelunpoisto saattaa äänen ainakin omiin korviini tehdä. Puhelut kuuluivat ulkotiloissakin hyvin, eikä vastapuoli sanonut kertaakaan, etteikö olisi kuullut puhettani. Akkukestokin on vallan mainio.


 


 


Edit Tero: Muokkasin kuvaa

Vastaa