Käyttökokemuksia Sony Xperia M5


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.


 


Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.


 


---


 


Avaan pelin omilla kokemuksillani.


 


Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 


 


Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.


 



 



 


Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.


 


Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.


 


Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.


 


Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.


 


Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.


 


Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten :)


 


Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!


 


299 kommenttia

Onkos ton wlan ac?.Netti väittää että olisi pelkkä n.

Onkos muilla ollut sellaista ongelmaa että näyttö pimenee joskus eikä lähde päälle , menee muutama minuutti ja toimii jälleen.Siihen voi soittaa ja hälyyttä normaalisti, mutta näyttö pysyy pimeenä.Puhelin on nyt vaihdettu uuteen edellisen akkuongelman takia , on tehnyt tuota ongelmaa nyt pari kertaa..

@Markosep, kyllä tuota ongelmaa on myös Z sarjassa jopa iphonella.

No niin nyt tuo ongelmapesäke teki sitten lopullisen laupeuden ? ei oikeastaan toiminut enään lopulta mikään.vein sfc huoltoon ja siinä odotellessa huomasin että puhelimen takakansi alkoi lämpiämään ja Akun varaus hävisi  huimaa vauhtia ( mitään sovelluksia ei ollut enään päällä ) annoin puhelimen työn vastaanottajalle ja kysyin että onkohan vähän normaalia lämpöisenä. Kun kerroin mitä kaikkea Tämä kyseinen SER jäte oli parinviikon aikana tehnyt ei tuntunut tulevan yllätyksenä.

No nyt sitten odotellaan millaisena tulee takasin.Ai niin näköjään Soneran verkkokauppa ei enään näitä näytä myyvän..

Viimeinen päivitys tämän Sony M5 puhelimen osaltani.Eli SER jätteeksi meni,en sen tarkemmin kysellyt mitä oli tapahtunut koska sain vastaavanlaisen tilalle.Harmi homma sinänsä toimiessaan tuo M5 oli hieno peli mutta jos muutaman kuukauden kestää ..,..Soneran verkkokaupalle täydet pisteet asian ripeästä hoidosta.

Olen varmaan huono ihminen mutta itsellä ei vieläkään ole ollut mitään ongelmia puhelimen kanssa, nyt jo noi puolen vuoden aikana. Kaikessa on toiminut mitä olen tehnyt, myönnetään etten ole puhelimen suurkuluttuja ja en varmaan aja laitetta mitenkään äärirajoille.

 

Muuten olisin kysellyt onko operaattoreilla mitään "sisäpiiritietoa" milloin Sony näihin alkaa 6.0:aa jakamaan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei Raiggu!


 


Tuolta Sonyn tukisivustolta voi tarkistaa päivitykset : http://support.sonymobile.com/fi/xperiam5/software/

Marshmallow on saatavana nyt M5:een. Ainakin companionin kautta päivitti, en tiedä tuleeko OTA:na vielä.

Eilen oman kännyn päivittelin.

Onpa nyt taas merkillistä menoa puhelimen kanssa. Toiminuthan tuo on siitä asti kun sain sen uuden tammikuulla mutta nyt ihan yhtäkkiä pari viikkoa sitten kadotti soittoääniä. Eli niitä jotka olin ladannut ja yksilöinyt eri henkilöille.

 

Kahdeksalle eri ihmiselle on oma äänensä ja kolme (!!!) niistä toimii ihan kuten pitääkin, viisi kadottaakin sitten sen soittoääniasetuksensa ihan omia aikojaan eikä tilalle putkahda käyttöön edes oletusääni vaan suoraan pelkkä värinä jolloin aika monta puhelua on jäänyt vastaamatta.

 

Päivitys puhelimeen tuli muutama päivä sitten ja ongelma ilmaantui jo ennen sitä, päivityksen asentaminenkaan ei tilannetta korjannut vaan äänet katoaa ihan omia aikojaan liki samantien kun olen ne uudelleen asettanut soittoääniksi. Soivat kyllä siellä musiikkitiedostossa ääntä vaihtaessa ihan kuten pitääkin mutta sen jälkeen enää ei.

 

Osaako kukaan sanoa mitä, miksi, koska tai häh? Itse en enää keksi mitään millä ne saa pysymään kuten pitäisi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

En osaa sanoa johtuuko tuosta päivityksestä, mutta itsellä on ollut joskus tuota samaa ilmiötä eli soittoäänen kadotuksia johtuen musiikkisovelluksen päivittymisestä. Toisinaan on riittänyt puhelimen käynnistäminen uudelleen ja toisinaan on pitänyt hakea ja asettaa soittoäänet uusiksi (minulla tosin Sony Xperia Z1 Compact).

Jotenkin epäilen ettei liity päivitykseen koska aloitti temppuilun jo ennen sen tuloa. Käynnistelykään ei tunnu auttavan ja tuntuu jotenkin omituiselta että soittoäänet toimii kyllä siinä kohtaa kun ne asettaa soittoääniksi, sen jälkeen ne sitten vaan katoavat niin että kun olen asettanut soittoäänen, kurkannut jonkun toisen soittoäänen olemassaolon / tai -olemattomuuden niin kas, juuri äsken asettamani soittoääni siltä toiselta tyypiltä on taas kadonnut ja tilalle ei ole valikoitunut edes oletusääntä... perin juurin omituinen juttu.
Täytynee kokeilla niin että poistaa nuo joiden kohdalla ääni katoaa jatkuvasti aloitusnäytöltä ja laittaa ne sitten uudemman kerran sille, josko se sitten auttaisi.. Huoks.

Käynti telefinlandin pisteellä tuotti sikäli tulosta, että nyt soittoäänet toimii uudelleen. Se tosin edellytti sitä, että poistin jokaisen yhteystiedon joka ei pelittänyt ja laittelin ne alusta asti uudelleen. Ei telenkään poika oikein tajunnut miten puhelin oli innostunut ne kadottamaan, hämärä homma kaikkineen.

Päivityksen jälkeen tuli semmonen ongelma että herjaa muistikorttia. Siirsin kuvat koneelle ja alustin uusiks,toimi hetken ja kappas taas sannnoo ettei voi tallentaa SD-kortille. Mitvit..?! Miks ei vois *******e kerrasta toimia?? ?

Minulle tuli sama ongelma, mutta puhelin meni jumiin ja  tuli ilmoitus ettei tunnista android.com ohjelmaa. Herjaa ei saatu pois ja lähti huoltoon. Ollut siellä nyt kaksi viikkoa ja sain kuulla, ettei Sonylta tule tarvittavia varaosia. Tulee joko uusi puhelin tai kauppa puretaan. Soneralta ei ole tullut vielä tietoa asiasta. Kuulemma en ole ainoa... Olen kyllä ollut tyytyväinen puhelimeen,  tosin se joutui heti alkuun softapäivitykseen huoltoon, kun sammui ja ei lähtenyt käyntiin ilman, että oli latauksessa. Harmi.


@Tirppaliisa1 kirjoitti:
Päivityksen jälkeen tuli semmonen ongelma että herjaa muistikorttia. Siirsin kuvat koneelle ja alustin uusiks,toimi hetken ja kappas taas sannnoo ettei voi tallentaa SD-kortille. Mitvit..?! Miks ei vois *******e kerrasta toimia?? ?

 

Mitenkäs muiden akun kesto?

Tässä on alusta asti ollut kohtalaisen huono akun kesto. Tai näin äkkiseltään alta päivän valmiusaika tai puolen päivän käyttöaika ei tunnu siltä miltä mitä odottaa.

Täysillä kentillä 4g alueella pärjää aamusta lähes iltaan, kun puhelimeen ei koske ollenkaan. Jos puhelinta käyttää viestittelyyn, soittamiseen ja somen räpläilyyn, niin puolilta päivin pitää laittaa lataukseen.

Hirveän paljon ylimääräisiä ohjelmia ei taustalla pyöri. Paikannin on pois päältä, langaton verkko on pois. Näytön kirkkaus puolessa välissä. Mobiilidata on päällä, sähköposti synkkaa 15 minuutin välein. Face/mese pyörii taustalla, watsapp samoin. Avoimet ohjelmat suljettu.

PokemonGotahan tuolla on yritetty, mutta virtapankinkaan avulla ei pitkää keikkaa heitä.

Puhelimessa on uusimmat päivitykset.

Mulla on Sony Xperia M5 ollut nyt pari kuukautta ja on todella hyvin toiminut. Akku kestää pitkään, kamera on hyvä, iso näyttö,jne. Mutta tänä aamuna huomasin että vaikka puhelin on ollut latauksessa koko yön niin siltikin tullut vain 58% akkua. Yleensä tämä on todella nopea lataamaan mutta ei näköjään tänään. Tietääkö joku mistä se voisi johtua?

Itse epäilisin ensimmäisellä kerralla, että johto ollut huonosti eikä ole ladannut. Seuraile tilannetta ja vie huoltoon, jos jatkuu.

Samaa tekee omanikin. Täytyy aina olla "jumpstartteri" mukana. Ärsyttävää muuten hyvässä luurissa.


@KepaT kirjoitti:
Lisää hieman negatiivista havaintoa xperia m5 luurista tältä päivältä, oli 42% akkua jäljellä, näyttö pimeeksi ja mistää napista ei tapahtunu mitää. Vasta äsken kun tulin koti ja laitoin laturiin kiinni nii lähti päälle virtanapista. Oli sammunut kokonaan eikä käynnistynyt ilman laturiin liittämistä vaikka akkua oli jäljellä tuo 42%. Taitaa olla mulla joku sunnuntai painos, ens vkol takuuhuoltoon jos vielä temppuilee.

Itselläni tekee vuoden vanha luuri aivan samaa: varsinkin heikossa kentässä sammahtaa eikä käynnisty muuta kuin jumpstartterilla. On kuulemma tämän mallin tyyppivika, jota tosin eivät saaneet huollossa korjattua; väittävät mokomat, ettei mitään vikaa ole.


@teutonitussu kirjoitti:


@KepaT kirjoitti:
Lisää hieman negatiivista havaintoa xperia m5 luurista tältä päivältä, oli 42% akkua jäljellä, näyttö pimeeksi ja mistää napista ei tapahtunu mitää. Vasta äsken kun tulin koti ja laitoin laturiin kiinni nii lähti päälle virtanapista. Oli sammunut kokonaan eikä käynnistynyt ilman laturiin liittämistä vaikka akkua oli jäljellä tuo 42%. Taitaa olla mulla joku sunnuntai painos, ens vkol takuuhuoltoon jos vielä temppuilee.

Itselläni tekee vuoden vanha luuri aivan samaa: varsinkin heikossa kentässä sammahtaa eikä käynnisty muuta kuin jumpstartterilla. On kuulemma tämän mallin tyyppivika, jota tosin eivät saaneet huollossa korjattua; väittävät mokomat, ettei mitään vikaa ole.




Kyllä tuohon vikaan pitäisi huollossa lääkkeet olla, ei kannata hyväksyä tuollaista vastausta. Tässäkin ketjussa on useita huollossa kuntoon tulleita puhelimia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@teutonitussu kirjoitti:


@KepaT kirjoitti:
Lisää hieman negatiivista havaintoa xperia m5 luurista tältä päivältä, oli 42% akkua jäljellä, näyttö pimeeksi ja mistää napista ei tapahtunu mitää. Vasta äsken kun tulin koti ja laitoin laturiin kiinni nii lähti päälle virtanapista. Oli sammunut kokonaan eikä käynnistynyt ilman laturiin liittämistä vaikka akkua oli jäljellä tuo 42%. Taitaa olla mulla joku sunnuntai painos, ens vkol takuuhuoltoon jos vielä temppuilee.

Itselläni tekee vuoden vanha luuri aivan samaa: varsinkin heikossa kentässä sammahtaa eikä käynnisty muuta kuin jumpstartterilla. On kuulemma tämän mallin tyyppivika, jota tosin eivät saaneet huollossa korjattua; väittävät mokomat, ettei mitään vikaa ole.




Jokos luurissa on Android 6.0, mies osti vasta uuden Sony Xperia M5:n ja siinä akku pelaa oikein ja on uusin android.

Ei onnistu.

Huollossa tilanne ei parane, eikä Sonera suostu vaihtamaan laitetta. Osa noista M5:sta voi olla OK, mutta huomattava osa susia, niiden myynti pitäisi kieltää.

Kyllä se jokusen kuukauden pelaakin, mutta sitten kun kaatuilu alkaa, on oltava mobiiliakku mukana.

Vastaa