Käyttökokemuksia Sony Xperia M5


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10308 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.


 


Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.


 


---


 


Avaan pelin omilla kokemuksillani.


 


Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 


 


Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.


 



 



 


Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.


 


Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.


 


Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.


 


Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.


 


Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.


 


Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten :)


 


Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!


 


299 kommenttia

Hyvältä vaikuttaa, mutta äkkiseltään kuulostaa vaikka Sonyn z5compactilta joka oli itselläni testissä.
Kamera takkuaa, puhelin lämpiää. Mutta akku kestää ja puhelimella pärjää.
Pakko oli käydä paikallisessa kivijalassa katsomassa puhelinta livenä, samalla tarkistettua Black friday -tarjoukset. Kultainen näytti upealta, mutta itse käytössä oli ilmeisesti joku demomoodi päällä kun ei se oikealta tuntunut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kultainen voisi olla komia juu :)


 


Tämä on omalla tavallaan pieni taideteos, mukava hypistellä käsissä kun varsinkin nuo lasipinnat tuntuvat mukavan sileiltä käsissä :)

Mulla ollut nyt 9päivää tämä M5. Todella hyvä puhelin, mutta sammuu koko ajan itsekseen ja ainoa millä saa käyntiin on laittamalla laituriin kiinni siksi aikaa että käynnistyy.
Sileä lasipinta ja viileät, kuivat kädet. Kuulostaa juuri sopivalta yhdistelmältä. Mutta niinhän nämä kaiki ovat tuollaisia "saippuanpalasia" jotka lentelevät miten sattuu.
Tuosta itsestäänsammumisesta on kirjoitettu muuallakin, mutta jonkun päivityksen luulisi siihen auttavan (tai sitten ei)
Jostain olin lukevinani tuosta kamerasta, että kaikki ei olisikaan ihan kohdillaan. Mutta voi olla huhukirjoittelua sekin, joten enempi käyttökokemuksia tulee siitäkin luettua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Mulla on ollu tämä oma jo muutaman päivän eikä tämä yksilö ainakaan sammuile tai tilttaile.


 


Joo siis tottakai sileä pinta ja kuivat kädet ovat huono yhdistelmä, mutta omaan makuun tällainen viimeistely on just hyvä. Ja tällainen "hyvä sormituntuma" tuo aavistuksen luksuksen tuntua vs. siihen että pinta olisi matta tai karhea.


 


Kuvailin taas muutaman otoksen ulkona, harmi kun niitä ei saa upattua tänne Klaanin koska kokoraja tulee vastaan.


 


(tähän meillä on ratkaisu haussa, ylläpidon osalta siis)

No huomenna vien Porvoon liikkeeseen ja saavat toimittaa huoltoon katsotaan mitä on syönyt.. Toivottavasti on vain joku maanantai kappale koska muuten täyden kympin luuri!
Itse tykkään tästä enemmän ku Z3:sesta
Ei siis toimi vaikka sain vaihtolaitteen sama show jatkuu
Itellä tokaa päivää käytössä ja muuten todella tyytyväinen mutta kuumenee välillä aika paljon ilman suurempaa rasitusta. Jäähtyy tosin myös nopeasti. Oisko jotain tän uuden Mediatekin prossun juttuja. Edellinen puhelin z3 compact (nyt pikkusiskolla iphone 5c:n tappajana) 🙂 Itellä akku m5:ssä kestäny just päivän. Varmaa sais kestämää pitempääki sovelluksia estämällä. On just sopiva toi 5" näyttö ja vielä full hd:nä. Näytön lasin tyyppi kiinnostais tietää, ei oo mainittu muuta kun että turvalasi. Z3 compactissa oli kai gorilla glass 3 että tuskin tämä huonompi on. Alkuvaikutelmana oon kyllä erittäin tyytyväinen, ehkä pikku miinus toi snapdragonin vaihto Mediatekin prossuun. Plussaa toi 3g keskusmuistia. Milloonkohan tulee androidin uusi päivitys, oli vanhassa 5.1.1 lollipop ja tässä 5.0.

Omat kokemukseni M5sesta on positiiviset kaikinpuolin, niin akun kesto ja laite on toiminut muutenkin moitteettomasti.

Ainoa huono ominaisuus on sen kamera, huono tarkennus, todella hidas, mikäli vähänkään liikkuvasta  kohteesta yrität ottaa kuvaa niin ei onnistu mitenkään ja vaikka maisemakuvan otat niin se on todella epätarkka.

Ihmettelen kovasti kun mainoksissa kehuvat sitä kovasti ja sen perusteella sen ostinkin ja mielellään sen palauttaisin takaisin Idea Parkin Sonera liikkeeseen mistä sen ostinkin.

 

Näin huonolla kameralla varustettua puhelinta ei ole minulla ollut sitten vuoden 2010 jälkeen, muuten kyllä tyytyväinen olen ollut.


@pyryeemeli kirjoitti:

Omat kokemukseni M5sesta on positiiviset kaikinpuolin, niin akun kesto ja laite on toiminut muutenkin moitteettomasti.


Ainoa huono ominaisuus on sen kamera, huono tarkennus, todella hidas, mikäli vähänkään liikkuvasta  kohteesta yrität ottaa kuvaa niin ei onnistu mitenkään ja vaikka maisemakuvan otat niin se on todella epätarkka.


Ihmettelen kovasti kun mainoksissa kehuvat sitä kovasti ja sen perusteella sen ostinkin ja mielellään sen palauttaisin takaisin Idea Parkin Sonera liikkeeseen mistä sen ostinkin.


 


Näin huonolla kameralla varustettua puhelinta ei ole minulla ollut sitten vuoden 2010 jälkeen, muuten kyllä tyytyväinen olen ollut.




Vie Sonera kaupan kautta huoltoon, ei sen kameran pitäisi noin huono olla.

Mielellään palautan ja rahat pois. Ei viitsi alkaa leikkimään romujen kanssa, jos 1,5vko vanhaa puhelinta pitää alkaa huollattamaan niin ei anna kovinkaa hyvää kuvaa puhelimesta.

 

Lisäksi kun usein kun kameran käynnistää niin näyttö on ihan musta ja näytössä lukee:VIRHE kamera ei ole käytettävissä.

 

Kameran saa sen jälkeen toimimaan ainoastaan käynnistämällä puhelin uudelleen.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@pyryeemeli kirjoitti:

Mielellään palautan ja rahat pois. Ei viitsi alkaa leikkimään romujen kanssa, jos 1,5vko vanhaa puhelinta pitää alkaa huollattamaan niin ei anna kovinkaa hyvää kuvaa puhelimesta.


 


Lisäksi kun usein kun kameran käynnistää niin näyttö on ihan musta ja näytössä lukee:VIRHE kamera ei ole käytettävissä.


 


Kameran saa sen jälkeen toimimaan ainoastaan käynnistämällä puhelin uudelleen.


 


 




Ikävä kyllä vaikuttaa siltä että puhelimessasi on vikaa, minulla ei ole tämä oma edelleenkään sammunut/bootannut kertaakaan. Eikä sen näin kuulu tehdäkään, joten huoltoon vain. Varmasti harmittaa, voin kuvitella omalle kohdalle, mutta joskus elektroniikan kanssa homma voi olla näin. Joskus laite pelaa ongelmitta 10 vuotta, kun toisella siihen tulee vika vaikka heti käyttöönoton jälkeen.


 


Minulla tuo kameraongelma mistä mainitsit, on tullut sen yhden ainoan kerran. Nyt ei ole enää toistunut mutta seurailen toki tilannetta.

Tässä vielä esimerkki, kuva otettu M5sella juuri äsken. Aika suttua on -->https://flic.kr/p/AYkahk

 

 

Laitan tähän vielä eri puhelimella otetun kuvan-->https://www.flickr.com/gp/97342533@N07/M6Pk1m Tästä voi sanoa että on hyvä kamera puhelimessa.

 

Sony olis omaan käyttööni oikein sopiva koska sillä pääsen etänä ohjaamaan hyvin Sonyn A7 järkkäriä, mutta häätyy nyt alkaa miettiin mikä seuraavaksi.

 

 ei tuo sun kamera vaikuta ihan normaalista, jos vertaa esim täältä löytyvään testikuvaan.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +8

Jopas on suttuinen kuva. Tarkennus ei tunnu pelaavan oikein. Ihan vaan tuli mieleen sellainen aloittelijan kysymys, ettei linssin edes vaan ole vielä jotakin suojakalvoa.

@Leonita. Ei ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tässä pari testikuvaa jotka räppäsin äsken. Pienensin kokoa vähän että saan ne tänne upattua (3 megan tiedostoraja).


 


Tässä tarkennus on tuohon kankaiseen sankaan kuvan etualalla.



 


Ja tässä tarkennus on tuossa puun rungossa parin metrin korkeudella. Tässäkin muuten näkyy tuo että kuvassa on paljon kontrastia. Voisi kokeilla myöhemmin noita manuaalisäätöjä.


Tässä vielä pari kuvaa M5sella.

1. Takakameralla(pääkamera)-->https://flic.kr/p/Azp3Zq

2. Etukameralla(selfie kamera)-->https://flic.kr/p/BnmwXh

 

Mielestäni tällä selfiekameralla otettu kuva on terävempi kuin puhelimen "pääkameralla" otettu. Tarkennus on molemmissa samassa kohtaan, eli sytkärin yläosassa.

Kolmannen käyttöpäivän kokemuksia. En tiedä muista mutta oma xperia m5 kuumenee videota katsellessa melkeen polttavan kuumaks alta 5 minuuttia ja akku ei kestä ku päivän hätäseen vaikkei puhuis juuri lainkaa ja jonku verran tubee, facebookkia ja suplaa. Tänään kävi joku ihme tiltti iltapäivällä, näytti että akkua on 32% ja äänet hävis, käynnistin uudestaa ja akkua olikii yhtäkkiä enää 6% jäljellä. Lataukseen ja n.4h kesti että tuli täyteen ilman että käytin puhelinta. Korjaantuukohan noi pikku fibat kun se ohjelmisto päivitys joskus tulee vai mikä mättää?
Lisää hieman negatiivista havaintoa xperia m5 luurista tältä päivältä, oli 42% akkua jäljellä, näyttö pimeeksi ja mistää napista ei tapahtunu mitää. Vasta äsken kun tulin koti ja laitoin laturiin kiinni nii lähti päälle virtanapista. Oli sammunut kokonaan eikä käynnistynyt ilman laturiin liittämistä vaikka akkua oli jäljellä tuo 42%. Taitaa olla mulla joku sunnuntai painos, ens vkol takuuhuoltoon jos vielä temppuilee.
Kokemus on valitettavasti negatiivinen. Koska olen aika iso Sonyn fani ja ollut monta Sony(SonyEricssoni) kännykkä. Nyt hetkellä joo toinen M5, joka ylikuumene ja akunkesto n. 6 tuntia (jos sitäkään). Sama juttu, näyttö mene pimeeksi, mutta käynnistyy itse uudestaan. Käyttänyt nettiradio ja facebookia,en tiedä miksi Sonyn laatu on laskenut 😞
Pojalle ostin tämän M5:sen, ja puhelin ilmoittaa että kamera ei ole käytettävissä. Yritetty startata puhelin uudelleen ja yritetty myös palauttaa tehdasasetuksiin, kumpikaan ei auta. Puhelin startattu myös ns. Safe Mode tilassa, eikä toimi kamera silloinkaan. Onko vielä joku kotikonsti ennen kuin palautan puhelimen takaisin ja vaadin kaupan purkua ja rahoja takaisin? Puhelin siis muutaman viikon vanha.

Tässä nyt asiaa selvittettyäni, niin M5sen kamera on oikeasti huono laatuinen, elikkä omassa puhelimessa ei ole mitään vikaa kameran suhteen, muuta kuin kamera jumittaa välillä ja on huono laatuinen se kuuluu M5sen ominaisuuksiin.

 

Kävin eilen Jumbon Sonera myymälässä kokeilemassa muita M5sia eikä niissä ollut omaani mitään eroa kuvan laadussa ja sielläkin oleva M5sen kamera oli jumissa kun sinne menin, myyjä käynnisti puhelimen uudelleen pyynnöstäni jotta voin kokeilla kameraa ja tulos oli sama, kuvat aivan suttua.

 

Ihmettelen kovasti kun tätä puhelinta markkinoidaan valheellisesti "Huippu kameralla". 

Lainaus Soneran puhelin esittelystä:

"aito Xperia - pitkä akunkesto ja huippukamera"

 

"pääkameralla suorastaan pysäytät ajan"

 

 

Näihin mainoslauseisiin menin totaalisesti lankaan ja hankin itselleni puhelimen jossa on tosi surkea kamera. Ottaa ankarasti pattiin tämä hankinta. Mikäli esittelyssä ei olisi ylistetty puhelimen kameraa "Huippukameraksi" olisin jättänyt ostamatta koko puhelimen ja sen sijaan ostanut jonkin muun vaihtoehdon jossa on hyvä kamera.

 

Koska ostin puhelimen Soneran myymälästä, niin silloin ei ole mahdollisuuksia palautuksiin, näin minun annettiin eilen ymmärtää.

 

Nyt laitan vahingon kiertämään, elikkä piakkoin ilmoitus Tori.fi sivustolle, niin joku onnellinen saa"Huippukameralla" olevan puhelimen itselleen.

Ei tässä muukaan auta.

 

Puhelimeen olen muuten erittäin tyytyväinen ja voin suositella sitä 100%, mikäli et tarvi kameraa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

, sytkärikuvissa tarkennus on paremmin kohdallaan kuin siinä kirjahyllykuvassa. Ja oikeastaan kirjahyllykuvassa tarkennus ei ole siellä päinkään. Ja kun minä vertaan kuviasi omaan yksilöön niin väitän että puhelimessasi on vika. Ja huomaa tosiaan RaMarian postaama kameratestin kuva myös. Toki on outoa että myymälän puhelimen kamera oli samanlainen, mutta edelleen väitän että kyllä tässä vähintään kohtalainen kamera on.


 


Tässä tuore kuva verrokiksi.


 



 


 


 


 

Vastaa