Puhelin lapselle

  • 15 October 2016
  • 8 kommenttia
  • 4 katselukertaa

Moi,
Meillä on sonera.fi:ssä tällainen päivitystä odottava sivu:

https://www.sonera.fi/kauppa/puheliittymat/lapsille/

 

Tarkoitus olisi tuonne sivulle tietty päivittää liittymä- ja tuoteasiat, mutta ennen kaikkea tuottaa sinne sisältöä, joka auttaa etenkin niitä vanhempia joiden (todennäköisesti ensimmäisen kouluvuotensa aloittava) lapsi on saamassa ensimmäisen puhelimensa.

 

Olisi hienoa täältä saada ideaa, minkälaisia vinkkejä sinne kannattaa nostaa puhelimen käyttöön liittyen, esim.

  • Lapsen netin käyttö puhelimella
  • Tietoturva-asetukset
  • Sosiaalinen media
  • Whatsappaaminen
  • Lapsen puhelimen etähallinta ja paikantaminen
  • Kuvien julkaisu itsestä ja kavereista jne.

Tiedän, aihe on laaja mutta yritän sitten parhaani mukaan koostaa vinkeistänne hyvän setin.

 

Vinkeistänne etukäteen kiittäen,

Hale O.

 

 


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ensinnäkin teroittaisin yhteisiä pelisääntöjä puhelimen käyttöön. Luottamus ja ohjaus ovat tärkeitä lapselle.


 


• Kulutuksen hallintaan joko Saldosopimus 2e/kk tai Saldovahti 0e/kk. 


• Netin käytöstä sovitaan säännöt ja kontroloidaan tarvittaessa vaikka sovelluksilla


  ( esim. Screen Time Parental Control )


• Tietoturvana joko ilmainen tai maksullinen virusturva ( esim. Avast, F-Secure )


• Sosiaaliseen mediaan ja Whatsappaamiseen tarvitaan ikää 13 - 16 vuotta ( ikäraja esim. Whatsappiin on 16 vuotta, myös mahdollisia sovelluslukituksia voi käyttää )


• Puhelimen etähallintaan ja paikantamiseen löytyy erilaisia sovelluksia ( esim. Android Device Manager, Etsi iPhoneni, Windows Live Paikanna puhelin -palvelu )


• Neuvotaan lasta, ettei kuvia kavereista saa julkaista ilman lupaa eikä omia kuvia kannata julkaista mihin tahansa. Voidaan sopia, että lapsi hyväksyttää kuvat ensin vanhemmilla ennenkuin ne julkaistaan.

Olen huomannut monen lapsen saavansa ensipuhelimekseen Samsung Galaxy Trend mallistoa, puhelin on edullinen ja siihen saa aika paljon kuvailemiasi ohjelmia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

 Tossa jo listasi hyvän listan. :)


 


Vaikka minulla itsellä ei ole lapsia, niin monien tuttujen lapsia hoitaneena olen huomannut seuraavia:


 



  • Palveluviesti/mobiilimaksu/palvelupuheluestot. Epähuomiossa tai ymmärtämättömyyttään tehdyt ostokset kun aiheuttavat yhä turhan monelle harmia. Ei sitä karkkia tai limuakaan aina tarvitse tilata. Tämä pitää ihan MYYJÄN myyntitilanteessa muistaa ja osata varmistaa, että ei tule sitten ajattelemattomuutta turhaa harmia.


 



  • Yhteiset pelisäännöt, joista ei luisteta. Kaikki ei voi olla aina mukavaa ja pakko oppia sietämään pettymyksiä ja vastoinkäymisiä.


 



  • Periscope yms. streaming -ohjelmat. Mikäs on hauskempaa kuin kavereitten kanssa kuvata jotain kaikkien nähtäville. Voihan kaverit vaikka katsella, kun jutellaan jotain, mutta kyllä siellä saattaa vaania vaikka kuka. 


 



  • Onko operaattorin puolesta mahdollista tehdä jokin "kellokytkin" netin käytölle? Että vaikka mobiiliverkko ei pelitä klo 21-06 välillä, ainakaan arkipäivisin.


 


Jätän tämän tähän... Ehkä hieman kliseinen ja jopa meemiksi muodostunut Tietokoneräppi.


(En lisääkkään videota tähän, koska Lithium herjaa Tuntematonta virhettä. Laitetaan linkki vain:


https://www.youtube.com/watch?v=lDLpoaX6Stc

Kiitos tosi hyvistä vinkeistä! Meillä  tekee sitten näistä koostetta. Laitetaan vaikka linkkiä tänne kun julkaistaan. Lisääkin vinkkejä otetaan mieluusti vastaan!

 

Noista saldorajoista ja palveluviesteistä tms. en voisi olla enempää samaa mieltä. Olen ollut pariinkin kertaan mukana keskustelussa, jossa tyttäreni luokkakavereiden vanhemmat päivittelevät hirveitä puhelinlaskuja. Itselle on ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan vanhempi antaisi lapsellensa täysin rajoituksettoman puhelimen käyttöön.

Kunniamerkki +14

@Purnipsi kirjoitti:



  • Palveluviesti/mobiilimaksu/palvelupuheluestot. Epähuomiossa tai ymmärtämättömyyttään tehdyt ostokset kun aiheuttavat yhä turhan monelle harmia. Ei sitä karkkia tai limuakaan aina tarvitse tilata. Tämä pitää ihan MYYJÄN myyntitilanteessa muistaa ja osata varmistaa, että ei tule sitten ajattelemattomuutta turhaa harmia.


 




 


Pistäisin tähän samaan syssyyn myös huomion noista App Store / Play kauppa ostoista. Ei kannata laittaa lapsen puhelimeen omaa tiliään ja antaa sitten höylätä isoa laskua luottokortille jostain mobiilipelistä. Tekee sitten mieluummin lapselle oman tilin ja hankkii siihen vaikka appsi-kauppojen prepaid lahjakortteja joilla voi ostaa appseja ja pelejä joita tarvitsee. Näitäkin kannattaa ehkä opettaa käyttämään aika maltillisesti...


 


Omilla vanhemmillani oli tehokas tapa opettaa vastuullista ja maltillista puhelimenkäyttöä. Luurin hankinnasta kun tuli keskustelua niin vastaus oli "Juu, senku hankit kännykän, mutta omilla rahoillas ostat ja maksat kaikki laskut itse" :D


 


Siinä sai juuri yläasteelle siirtyvä pojankoltiainen perspektiiviä kännykän käyttämisen arvoon, kun ensimmäisestä kesätyöpaikasta sai palkkaa koko kesältä n. 1500 markkaa ja käytetty Nokia 2110 maksoi 500 mk, ja olihan nuo puhelu/sms hinnatkin vähän eri lukemissa siihen aikaan...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Haleok kirjoitti:

Noista saldorajoista ja palveluviesteistä tms. en voisi olla enempää samaa mieltä. Olen ollut pariinkin kertaan mukana keskustelussa, jossa tyttäreni luokkakavereiden vanhemmat päivittelevät hirveitä puhelinlaskuja. Itselle on ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan vanhempi antaisi lapsellensa täysin rajoituksettoman puhelimen käyttöön.




Itse olen lukuisten tuttujen kanssa aiheesta juteltuani saanut kuulla, ettei tiedetä puhelinliittymän maksuvälineominaisuuksista. Jos myyntitilanteessa asiaa ei ole kerrottu, eikä sen koommin kukaan ole hoksannut sitä, on tullut järkyttävän suuria laskuja. 90% kohtaamistani henkilöistä (ei voi mihinkään yleistää) ovat kuulleet ensimmäistä kertaa mm. mobiilimaksusta ja palveluviesteistä, kun olen asian ottanut puheeksi.


 


Operaattorit ovat osakeyhtiöitä, ja niiden tehtävä on tuottaa maksimaalista voittoa osakkeenomistajille. Kuitenkin olisi hyvä löytää jokin roti voitontavoittelun keskellä.

Moi

 

Itse ostin kahdelle nuorimmalle aivan perus näppäinpuhelimet(Nokia 222 ja Nokia 215). Hintaakaan ei näille tullut kuin n. 60e yhteensä.

En halunnut ensimmäisiksi puhelimiksi mitään monen sadan älypuhelinta, koska haluan, että oppivat ensin varsinaisen puhelimen käytön. Mielestäni lapset(tässä kyseessä 7 ja 9 vuotiaat) eivät tarvitse vielä mitään sosiaalista mediaa tms.

 

Perusasiat oppiin ensin :)

 

EDIT: Ja mikä hyvä niin akku kestää pirun kauan näissä ei niin älyllisissä puhelimissa.

 

EDIT: Jos nyt pitää heti olla älypuhelin niin esim. Androidiin on play-kaupassa ilmaiseksi ladattavia Parental Control-ohjelmia, jotka antavat puhelimeen tehdä lapselle käyttöprofiilin. Tähän pystyy vanhemmat määrittämään mitä sovelluksia lapsi saa käyttää. Ei tarvi sitten miettiä onko tytär tai poika Periscopessa tms...

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@f0rbdn kirjoitti:

Moi

 

Itse ostin kahdelle nuorimmalle aivan perus näppäinpuhelimet(Nokia 222 ja Nokia 215). Hintaakaan ei näille tullut kuin n. 60e yhteensä.

En halunnut ensimmäisiksi puhelimiksi mitään monen sadan älypuhelinta, koska haluan, että oppivat ensin varsinaisen puhelimen käytön. Mielestäni lapset(tässä kyseessä 7 ja 9 vuotiaat) eivät tarvitse vielä mitään sosiaalista mediaa tms.

 

Perusasiat oppiin ensin :)

 

EDIT: Ja mikä hyvä niin akku kestää pirun kauan näissä ei niin älyllisissä puhelimissa.

 

EDIT: Jos nyt pitää heti olla älypuhelin niin esim. Androidiin on play-kaupassa ilmaiseksi ladattavia Parental Control-ohjelmia, jotka antavat puhelimeen tehdä lapselle käyttöprofiilin. Tähän pystyy vanhemmat määrittämään mitä sovelluksia lapsi saa käyttää. Ei tarvi sitten miettiä onko tytär tai poika Periscopessa tms...

 


Lapsena minullakin oli Nokian mustavalkonäytöllinen puhelin. Sillä opeteltiin Mato-peliä pelaamaan :smileywink:

 

Vai pitikö sillä kenties soittaa? 

Viihdelinjoille soittaminen tai tekstaaminen ei onnistunut, koska siihen oli kytketty estot sitä varten. Olisihan siitä tullut mojova lasku! :smileyvery-happy:

Vastaa