Sony Xperia Z3+ käyttökokemukset


Kun laitteita vihdoin saatte kätösiinne, tulkaahan tänne jakamaan käyttökokemuksia ! :)


14 kommenttia

(HUOM: minulla ei ole vielä laitetta mutta olen kyllä ennakko tilannut sen, vaikka...)

 

Japanissa tämä laite on tullut joh myntiin (Z4 nimellä) ja monet ovat valittanut ylikuumenemis ongelmista, ja jotkut kaupat ovat joh laittaneet "varoituksen/huomautuksen". Tämä tapahtuu ainakin kun "benchmarkkaa" tai muissa todella rasittavissaa/vaativissa tehtävissä.

 

enemmän asiasta täältä : xperia blog

 

Sony käyttää uusinta 2.1 versiota tuosta 810 CPUsta jonka pitäis olla parempi lämmön suhteen, voi olla että Sony viel pystyy korjata tämän ongelman softa päivityksellä.

 

enemmän asiasta täältä : xperia blog

--------------------------------------------------------------------------

eli ei edes Sony pysty hallitsemaan 810 "lämpö ongelmaa"  vaikka ne sai uusimman version (v2.1) ja nillä oli enemmän aikaa.

 

Kaikilla laitteilla jossa on 810 cpu niissä sama ongelma eli aino tapa "korjata" tämä ongelma on pienetää kellotaajuutta jos ei ole mitään "hieno" ajuri ongelma mitä voisi korjata tai sitten jos Android 5ssa on jotain erikoista, esim android 5:ssa tuli todella paha muistin (ram) hallinta ongelma jota ei olla vieläkään korjattu (ehkä Android M). Minun veikkaus on että se on kaikki noi.

Joo näistä onkin ollut juttua, mielenkiinnolla kyllä odotan, miten hommat kehittyy tästä. :)


 


Vilkaisin mielenkiinnolla oman laitteen lämpöjä, alin näyttäs olevan Battery 29,2°C, ylin sensor8 ja 41,0°C.


Kerran on kamera sammunut, jotta laite voi jäähtyä. Sillon aika kovalla käytöllä se toki oli, erilaisia ominaisuuksia testasin ja sarjakuvaa otin.


Muuten ei oo ongelmia ollut.


 


 


 

mitä minä olen nyt lukenut niin z3+ menee max 68C (yleensä alle 50C) ja enemmistö ongelmista liittyi kameraan...taas. Sony sanoi että korjaus päivitys on tulossa, ne ei kertonut että milloin, veikkaan että korjaus tulee ainakin 5.1n kanssa.

 

SONY: “The Xperia Z3+ is a high-performance 64-bit octa-core device with advanced camera technology, in some cases, additional heat can cause functions to stop. Enabling applications can also be felt by the user through the glass on the back. This is normal for the unit and should cause no concern.”

 

Z3+ tuli myyntin äsken Hongkong ja  Taiwanissa ja siel kukaan ei ole viel valittanut (paitsi kamera joillakin modeilla)

 

Erikoisinta on että vaikka Samsung Galaxy S6 edge on joskus menny yli 70C niin tästä ei oo tehty numeroa

 

@RaMaria: Mä huomasin että sinä sait joh Z3+, mä toivon että sä voisit testata tämä asian (pari peliä ja 3DMark + PCMark riittää ihan hyvin) niin tästä huolenaiheest voidaan ehkä päästä pois...ja ehkä "pienestä samsung" propagandasta

 

--------------------------

tässä on pieni info 810/Qualcomm CPUsta (en jaksanut kääntää):

"one of the reasons why Qualcomm were better than the other ARM SoC manufacturers was due to their custom ARM SoC's being better  (faster and more efficient) than the competition, while the others all used standard ARM CPU's. Now that the 810 uses standard ARM CPU's the optimisations and speed improvements are thrown out the window. The software update would thermal throttle the phone and as a result slow it down. Whether or not its a noticeable difference is another thing."

 

vaikuttaa siltä että AR-peite-niminen erikoistehoste on se ainoa asia joka on yli kuumentaa tota Z3+:saa, jos tämä pitää paikkansa niin tämä on ollu kyllä "hieno" anti-Sony propaganda

Vedin testit 3DMarkilla(Ice Storm Unlimited) sekä PCMarkilla ja tulokset näyttää seuraavalta:


 



Testeissä lämmöt näyttivät pysyvän tuossa 30 asteen kieppeillä.


 


Tsekkailin tota kameraa vähän  ja AR-peitettä käytettäessä tulee kyllä varoituksia että lämmöt nousevat, jos jatkaa nousemistaan niin kamera suljetaan, ei tosin ehtinyt kuitenkaan sulkeutua. Kymmenisen kuvaa nappasin tehosteen kera. Jostain syystä siis kyseinen tehoste nostattaa noita lämpöjä. Ei mun mielestä mitenkään haittaava tekijä. :)

Eilen tuli ennakkotilattua kyseinen puhelin ja lohduttavaa kuulla ettei ihan sutta tullut hommattua vaikka noita keskusteluja onkin tullut luettua foorumeilta huolestuneena.

http://www.digitoday.fi/mobiili/2015/06/14/testi-sony-xperia-z3-kuumenee-taysin-turhasta/20157600/66

http://www.gsminfo.nl/blog/nieuws/7627/sony-xperia-z3-heeft-oververhittingsprobleem

Ite oon ainakin ollut kovin tyytyväinen. Ootan innolla muiden kommentteja, jahka laitteiden toimitus alkaa. :)


 


 

Kysynpä viisaammilta.

 

Z3+ ja Fiio USB DAC/AMP E18. Kytkeytyy kyllä usb-liittimeen ja toimii, mutta puhelin ei enää sammuta näyttöä ja virtanappikin on toimimaton. Vielä olisi 1 pvä 14 vrk:n palautuksen erääntymistä. Tällaisena puhelin melkeinpä hyödytön kapistus, jos tuon kanssa pitää elää.

 

Tilanne palautuu kun usb-kaapeli on ollut jonkun ajan irti.


@just_me kirjoitti:

Kysynpä viisaammilta.

 

Z3+ ja Fiio USB DAC/AMP E18. Kytkeytyy kyllä usb-liittimeen ja toimii, mutta puhelin ei enää sammuta näyttöä ja virtanappikin on toimimaton. Vielä olisi 1 pvä 14 vrk:n palautuksen erääntymistä. Tällaisena puhelin melkeinpä hyödytön kapistus, jos tuon kanssa pitää elää.

 

Tilanne palautuu kun usb-kaapeli on ollut jonkun ajan irti.


paras paikka kysyä apua on xda forumilta, mitä luin nopeasti netistä niin normi Z3 menetti usb DAC tuen lollipop päivityksen jälkeen, eli voi olla että ongelma on android 5ssa ja en ihmettele. Itse en kyl ymmärrä miksi tarvitset extra DAC/AMP kun Z3 ja Z3+ on joh oma integroitu DAC/AMP*, okay ei se mikään loistava ole mutta kyllä sen pitäisi riittää ihan normi käyttöön. Ainiin 5.1.1 päivitys on tulossa kohta Z3+lle ja sen pitäisi korjata todella monta ongelma, ei vaan Z3+ omia.

 

 

PS. mun arvostelu tästä Z3+sta on tulossa pari päivää sen jälkeen kuin 5.1.1 päivitys on saapunut.

 

 

*(Z3 also use TFA9890 (2x) chips. Now, this is an DAC amp with each single one can sample the music rating at 8-48kHz. Two of these brings the Z3 to be able to sample up to 96kHz.)...en tiedä jos Z3+ on parempi

 

Tuo dac/amp antaa paremman tilavaikutelman, paremman soinnin yleisesti,..... En siksi käytä että sony olisi huono, mutta fiio vaan on selvästi parempi.

Ja ei ole vika lollipopissa, samsung alaxy s4 lollipopilla toimii kuin unelma.  Väittäisin ongelman olevan siinä sonyn usblaitteen hakuohjlemassa,  mutta 5.11tä odotellessa näin. 

Entä, tietoa 5.1.1 päivityksestä?  Muilla on jo ollut tovin. 

Android 5.1.1 päivitys piti tulla tämän kuukauden aikana, mutta se siirettiin koska Sony huomasi että oli enemmän ongelmia sen kanssa kuin piti, enemistö on varmaan liittyy siihen että Sony siirty kernel 3.10 eli ne ei sitä vanha perus vanha 3.4 linux kerneliä.

 

Ainakin ‘Stagefright’ tietoturva päivitys on tulossa tän kuun sisällä, jos muistan oikein niin se on joh tullut Z3+lle pitää vaan odottaa että se tulee suomeen asti -_-

 

 

ne jotka ihmetelee minkä takia android käytää niin vanhaa kerneliä 3.4 tai 3.10 (pari vuotta vanha), kun kerran on esim. 4.2, niin lukeaa tämä : ¨Obstacles to contribution in embedded Linux¨ siinä yksi Sony kehittäjä kerto aika hyvin koko syy minkä takia android käyttää niin vanhaa linux teknologiaa, ja miten se voidaan korjata

JÄTTIMÄINEN 2GB päivitys on saapunut Z3+lle (ja Z4 tabletti), mutta valitettavasti se on vielä Android 5.0.2...vaikuttaa siltä että Sonylla oli paljon enemmä ongelmia 3.10 kernelin siirtymisen kanssa ja nyt ne pitäis olla korjattu tässä päivityksessä, valitettavasti se ei ole 5.1.1 päivitys mutta Sony varmaan ehkä skippaa sen kokonaan ja menee 6.0 suoraan.

 

mun arvio tästä puhelimesta tulee kun 6.0 päivitys on saapunut, tai jos tämä päivitys on tarpeeksi hyvä.

Aikansa ottaa tutustua tähänkin. Ainoa ongelman kaltainen on usb-liitännän kautta liitetty ulkoinen laite. Täytyy ajaa usb-detectin kautta. Muuten parempaa kuin Samsung-melkein-oikein-vaihteohdot.

Käyttöliittymä, ääni, kamera, akku, rekenne....

 

Vastaa