Mikä on legendaarisin nokialainen?


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19


 


Lähes kaikilla meillä matkapuhelinta käyttävillä on jonkinlainen muisto tai kokemus nokialaisesta, tai monikossa nokialaisista. Aika monella se on ollut ensimmäinen kännykkä, jota ei koskaan unohda. On pelattu matopeliä, tilattu soittoääniä ja taustakuvia, ja joku on kuuleman mukaan käyttänyt puhelinta vasaranakin. 


 


C Moressa julkaistaan tositapahtumiin perustuva draamasarja Made in Finland, joka käsittelee Nokian historiaa ja käännekohtia. Sen ensimmäiset jaksot ovat katsottavissa 14.4. alkaen. Tämän uutuussarjan myötä mekin innostuimme muistelemaan vuosien varrella käytössä olleita kännyköitä, sekä niitä harvinaisempia malleja joita ei nähnyt kuin kuvissa. Haluammekin nyt kysyä mikä on juuri sinun mielestäsi legendaarisin nokialainen?


Osallistu keskusteluun ja jaa muistosi 📱>



 

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä se legendaarisin nokialainen minulla oli 3310, vaikka ei ollut ensimmäinen nokialainen minulla (se oli 1611).

Nokia 3310 puhelimen ostin uutena ja se oli kiiltävän punainen, ostin sille myös legendaarisen suojakotelon 😂> ettei lattia särkynyt kun puhelin tipahti.

Oikeasti minulla lipsahti se puhelin suojakotelosta ulos ja suoraan asfaltille ? mutta ei tullut kumpaakaan onneksi mitään damagea 😁>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tämä on itseasiassa aika vaikea kysymys. Onko se ihka ensimmäinen puhelin minkä olen ostanut, Nokia 101, vaiko joku muu? 3210 taisi olla ensimmäinen antenniton malli (?) ja se on kyllä jäänyt mieleen ihan vain tuosta syystä. 8850 zippo oli makee. 7650 oli jotain käsittämätöntä uuden käyttiksen ja kameran takia. Sitten on vielä ainakin erityisesti kommunikaattorit mitkä ansaitsevat kunniamaininnan.


 


Tosi vaikea valita se legendaarisin 😀>


 


Nokia-sarja pitää kyllä väijyä kunhan se tulee.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Nokia 2110i. Siinä oli tyyliä. Jalopuu jäljitelmä kuorella. Tehoakku toi lisää toiminta-aikaa mutta paksuus kasvoi samassa suhteessa. 

Sai myös jouluversiona, jossa soittoäänenä kulkuset kulkuset sekä näytössä joulupukki rekensä kanssa. 

Aikansa huippupuhelin. Monta versiota oli käytössä ja parista murtui antennin juuri. 

Vastaavat mallit Nokia 880 ja Mobira 5000. 

Pöytälaatikossa vielä käyttämätön vyöklipsi minkä sai liimattua akkuun kiinni. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Eikös Nokia 3210 tullut vasta 1999, kun Nokia 8810:ssa oli sisäänrakennettu antenni jo 1998? Muuten, lempinimen ”Zippo” sai Nokia 8810. Nokia 8850 on Zipon seuraaja.

 

Nokialla on niin paljon erilaisia malleja, että legendaarisimman valitseminen on todella vaikeaa. Oma suosikkini on Mobira Cityman 900.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@irritus  kirjoitti:

Eikös Nokia 3210 tullut vasta 1999, kun Nokia 8810:ssa oli sisäänrakennettu antenni jo 1998?




Totta, piti ihan Googlettaa. Ei näitä meinaa enää muistaa 🙂>


 



@irritus  kirjoitti:

Muuten, lempinimen ”Zippo” sai Nokia 8810. Nokia 8850 on Zipon seuraaja.




Minun makuun oli 8850 hienompi kuin edeltäjä 8810, vaikkakin 8810 oli kyllä tosiaan se "zippo" 🙂> 8810 oli jotenkin rimpula, heikkotekoinen, 8850 oli jämäkämpi.


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Kuukkelinpuu  kirjoitti:

Pöytälaatikossa vielä käyttämätön vyöklipsi minkä sai liimattua akkuun kiinni. 




Ai että, vyöklipsit ja vyölaukut. Oi niitä aikoja 😃>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe  kirjoitti:

@Kuukkelinpuu  kirjoitti:

Pöytälaatikossa vielä käyttämätön vyöklipsi minkä sai liimattua akkuun kiinni. 


Ai että, vyöklipsit ja vyölaukut. Oi niitä aikoja 😃>


Minulla oli vyölaukku Nokia 1611 puhelimelle, oikein nahkaa 😂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@kiisseli67  kirjoitti:
Minulla oli vyölaukku Nokia 1611 puhelimelle, oikein nahkaa 

Myös minulla oli vyölaukkuja eli sellaisia vaakamalleja, jotka oli vyöllä ja joista otettiin puhelin pois kun halusi soittaa yms. Sitten minulla oli myös pystymallin suojakoteloita klipsillä, jotka oli puhelimessa koko ajan paikallaan ja joista puhelinta käytettiin ns. läpi. Oli minulla myös pelkkiä klipsejäkin, taisi tulla jonnekin akun alle kiinni.


 


Hyviä ja käytännöllisiä varusteita siihen aikaan 🙂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe  kirjoitti:

@kiisseli67  kirjoitti:
Minulla oli vyölaukku Nokia 1611 puhelimelle, oikein nahkaa 

Myös minulla oli vyölaukkuja eli sellaisia vaakamalleja, jotka oli vyöllä ja joista otettiin puhelin pois kun halusi soittaa yms. Sitten minulla oli myös pystymallin suojakoteloita klipsillä, jotka oli puhelimessa koko ajan paikallaan ja joista puhelinta käytettiin ns. läpi. Oli minulla myös pelkkiä klipsejäkin, taisi tulla jonnekin akun alle kiinni.

 

Hyviä ja käytännöllisiä varusteita siihen aikaan 🙂>


Juu vaakamalli se oli ja siinä oli lisäksi kolikkotasku ja lompakkotasku 😉>

Kunniamerkki +8

Legendaarisesta niin tiedä, yksi parhaimmista omassa taskussa olleista on E90.

 

9210i putosi lattialle vyökotelosta pois ottaessa ja sisänäyttö keskeltä halki, ei enää sen jälkeen tullut puhelinta pidettyä vyökotelossa. 880 taas oli sellainen, mikä ei pienistä hätkähtänyt. 6110 aikoinaan löytyi keväällä lumien alta ja vielä sai eloon.  

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

Kyllä omissa muistoissa nousee heti ensimmäiseksi mieleen 5110 kun Nokiaa miettii. 👍> Ja se jos puhelimen halusi laittaa lataukseen, se piti ensin kuluttaa tyhjäksi. En tiedä oliko tää edes mikään oikeaoppinen tapa, mutta itse muistan että jos akkua oli suht vähän, pelasin aina matopeliä niin pitkään kunnes se loppui ja vasta sitten piuhan päähän lataamaan. Ja toki akku kesti aina ikuisuuden, etenkin nykyisellä mittapuulla 😀>


 


Vyölaukkua tai -koteloa ei mulla ollut, mutta jossain kohtaa puhelin killui kaulassa puhelinkotelossa! 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Vanhoissa kännyköissä akku oli tyypiltään esim. Ni-MH (nikkelimetallihybridi) ja sen ominaisuuksiin kuului, että se piti tyhjentää aina ennen uutta latausta.


 


Akkutekniikoiden kehittyessä myös lataustavat ovat muuttuneet 🙂>

Nokia 3310 oli minun eka puhelin ja tallessa vieläkin.  Varmasti toimisikin, jos löytäisin laturin - tai siis osaisin päättää mikä se noista tuhannesta tuolla laatikon pojalla olevista on...

On kyllä vähän vanhempaa mallia kuin tuon kuvan 3310.  Kapeampi  ja näyttö on pienempi.  Näppäimistön alue on suurempi kuin näyttö, tuossa näyttää olevan päinvastoin.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Nokia 7710 on vieläkin toimivana laatikossa, harmi kun nuo 3G verkot poistuu 🤔>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Mulla on pöytälaatikossa Nokialaisista vain 101, ensimmäinen kännykkä minkä ostin aikoinaan. Ericssoneita mulla onkin sitten kaapissa, jostain syystä säästin tuon 101:n ja muut Nokian puhelimet mitä aikoinaan oli niin möin aina pois 🙂> Olin Nokian kultavuosien aikaan töissä kännykkäliikkeessä, joten melkein kaikki Suomessa myytävät mallit tuli näpelöityä ja moni myös ostettua itselle. Ostin uutena tai käytettynä, käytin hetken ja möin pois, kunnon kierrättämistä siinä mielessä.


 


Nythän se sarjakin on käynnistynyt, oletteko katsoneet? Minä en ole vielä kerennyt väijymään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Vanhoista Nokialaisista minulla on tallessa vain Nokia 6233, jossa on hyvä näppäintuntuma. Muut Nokialaiset tuli kierrätettettyä eteenpäin joko lapsille tai vaihtona uuteen Nokialaiseen. Ensimmäinen puolikosketusnäytöllinen Nokia X3-00 tuli annettua vaihdossa Telian liikkeeseen, kun ostin Nokia 8110 4G puhelimen uutena 🤓>

Katsoin Made in Finland - sarjan 2 ensimmäistä jaksoa heti 14.4. ja tuplaten perään pari päivää myöhemmin uudelleen, kun mieskin halusi katsoa sitä ?

Vastaa