Millainen on sinun kännykkätarinasi?


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia

Me suomalaiset olemme kännykkäkansaa joten ajattelin että laitan pystyyn ketjun jossa jokainen voi jakaa oman kännykkätarinansa :)


 


---


 


Minulla tarina alkaa vuodesta 1994, ostin silloin ensimmäisen puhelimeni, Nokian 101, NMT900-puhelimen. Minulla on se edelleen tallessa kaapin pohjalla :)


 



 


Muistan, kun mietin NMT-puhelimen ja Ringon välillä että kumman hankin mutta en muista että miksi sitten lopulta päädyin tähän luuriin. Mutta siitä se sitten lähti, NMT450-kuuluvuus oli siihen aikaan hyvä mutta tämä 900:n kohisi ja pätki yllättävänkin paljon mutta olihan se retee liikkua kylillä 🙂 Kuvassa näkyvä punainen suojapussukka ja vyökotelot olivat kovassa huudossa ja minullakin roikkui puhelin vyöllä, puhelin oli siihen aikaan jopa jonkinlainen statussymboli. Oli se kyllä hienoa liikkua ja pystyä soittamaan, vaikka siihen aikaan elämänmeno ei ollut niin hektistä kuin nyt eli sellaista akuuttia asiaa ei kyllä monestikaan ollut. Mutta kun piti saada uusi lelu niin se piti saada :)


 


Tämän luurin jälkeen hommasin myöhemmin ensimmäisen GSM-puhelimen, taisi olla Nokian 1611 (tai 1610, en muista enää). Oli aika nannaa kun ääni ei enää pätkinyt tai ainakaan kohissut kuten NMT-puhelimessa teki :)


 


Sitten taisin hommata Nokian "venttikympin" eli 2110:n, se oli jo sirohko puhelin verrattuna muihin ja isolla monirivisellä näytöllään se oli suut loksauttava puhelin. Seuraavana taisi olla Nokian 3110:n vuoro ja sen jälkeen "banaanipuhelin" eli 8110 (tai toisinpäin). Nokian 5110:n jälkeen en enää oikein muista miten homma eteni mutta hiljalleen nuoresta miehestä alkoi kehittyä orastava puhelinfriikki.


 


Elettiin karkeasti vuotta 1997 ja tekstarit tekivät silloin tuloaan. Muistan kun monesti ihmettelin että "mitä ihmettä nyt noilla tekisi, mitä järkeä on naputella hitaasti jotain sanomaa kun voi nopeasti soittaa ja kertoa asiansa". No ei mennyt kauaa ja tekstareista tuli melkoinen menestystarina maailmanlaajuisesti... Tässä vaiheessa jo taisin olla siirtynyt Ericssonin leiriin, GH388 ja GH688 olivat hyviä ja kestäviä luureja metallirunkoineen.


 


Tästä kun mentiin eteenpäin niin puhelimet ja koko ala kiinnosti koko ajan enempi ja enempi. Hakeuduin lopulta töihin alalle ja myyjäksi matkapuhelinliikkeeseen jossa pääsin hypistelemään aina uusia malleja niiden tullessa markkinoille, se oli taivas nuorelle miehelle :)


 


Ericssonit olivat siinä kohtaa eniten lähellä sydäntä, ja olen jälkeenpäin haalinut itselleni muistoksi muutaman legendaarisen mallin noilta ajoilta:


 



 


Ericssonin läppäpuhelimet T10, T18, T28, T39 olivat hienoja laitteita - pieniä kooltaan vs. muut aikansa luurit mutta suht hyvällä akunkestolla varustettuja. Ne sisälsivät pieniä näppäriä ominaisuuksia, mm. T18:sta alkaen puhelinta pystyi ohjaamaan puheella ja kun tuli puhelu niin läpän avaamalla puhelu yhdistyi ja kun läpän laittoi kiinni niin puhelu meni poikki. Ja näissä kaikissa oli sisäänrakennettu värinähälytin! 🙂 (muistaakseni ainakaan kovin monessa puhelimessa ei ollut siihen aikaan nimenomaan sisäänrakennettua värinää?) Ericssonin minipuhelin T66 pitäisi saada jostain touhuttua, se on varmaan vieläkin yksi maailman pienimmistä puhelimista.


 


Muistan, kun 90-luvun lopussa/2000-luvun alussa alettiin puhumaan WAP:sta, "netti kännykässä". Kauhea hype mutta mitä todellisuudessa sillä sai oli vain jotain suppeita palveluita, en edes muista oliko WAP:n kautta saatavissa mitään järkevää, ainakaan alkuvaiheessa?


 


Jossain kohtaa markkinoille alkoi tulla värinäytöllisiä puhelimia ja olihan ne kyllä hienoja, kuin siirtyminen mustavalkotelkkarista väritelkkariin! Ericssonin T68 ja Nokian 7650 olivat ensimmäiset näiltä kahdelta isolta merkiltä (myymälässä jossa olin töissä ei ollut silloin Motorolan puhelimia edes myynnissä). Tästä eteenpäin palasin Nokian "leiriin", 7650 Symbian-käyttiksellä se vaan oli jotain todella makeeta siihen aikaan! Kamera ei ollut häävi mutta jostain se oli aloitettava 🙂 Siinähän ei ollut kuin still-kuvaus, videokuvausta ei ollenkaan, ja muistan kun jostain touhusin siihen aikaan tosi spessuhomman videokuvaus-softan ja se fiilis kun pääsi ekaa kertaa kuvaamaan kännykällä liikkuvaa kuvaa, huh huh että oli jännää! :)


 


Näihin aikoihin Ericssonilla oli myynnissä nykyisten tablet-laitteiden esi-isiä, pienoistietokoneita, Epoc-käyttiksellä varustettuna. Esim. MC218 oli hieno laite, 6-7" mustavalkoisella kosketusnäytöllä ja täysiverisellä qwerty-näppäimistöllä varustettu pienoistietokone jossa oli tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmat, ToDo-listat ja kalenterit jne. WAP-selain sekä internet-selain löytyvät myös ja netti toimi siten että infrapunaportin kautta siihen pystyi yhdistämään puhelimen ja jos puhelimessa oli sisäänrakennettu modeemi (kaikissa ei ollut!) niin sen avulla pääsi sitten nettiin. Siihen aikaan ei ollut vielä GPRS/Edge/3G-yhteyksiä (pakettidata) vaan silloin netti avattiin soittamalla tiettyyn puhelinnumeroon ja netistä veloitettiin ajan perusteella 🙂 Muistan, kuinka näidenkin laitteiden kohdalla mietin että "no mitäs sitä näillä nyt sitten, muuta kuin surffailla netissä", on hienoa huomata kuinka väärässä silloin olin myös tässä asiassa :)


 


Tekniikka kehittyi koko ajan ja hiljalleen tullaan kohti nykypäivää, kymmeniä ja kymmeniä luureja on käsien läpi mennyt ja aina jokainen on tuonut tullessaan jotain uutta ja mullistavaa markkinoille.


 


Tässä lyhyesti minun tarinani, millainen on sinun kännykkätarinasi? :)


 


EDIT: korjailin kirjoitusvirheitä


EDIT2: korjasin otsikon kuntoon :)


34 kommenttia

Ei tässä ihan kaikki ole.  Pölysiä aikakin.?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Aijai, nyt on komiaa ! :)


 


Kerros lyhyesti mistä ja miten homma lähti sinulla liikkeelle?

Muistan hyvin, kun enimmäisen kerran ostin kännykän vuonna 91 ja sehän maksoi vaikka kuinka paljon. Se mahtui hyvin rintataskuun, mutta merkkiä vain en muista, kuin sen että se oli vihreä. 

 

Sitten ostin Benefon kännyköitä ja nehän ne vasta pieniä olikin.

 

Siemens oli sitten seuraava ja tuosta puuttuukin litteä isompi kännykkä. Yhden Siemensin olen vaihtanut Sonera kaupassa uudempaan eli tohon oranssiin. 

 

Samsung on tullut jäädäkseen, ehkä.?

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Jep, Benefonista tuli mukavia flashbackeja mieleen 🙂 Ne olivat tosiaan pieniä, ja muistanko oikein mutta niissä oli joissakin vai peräti kaikissa paikka kahdelle sim-kortille?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minun ensimmäinen kännykkäni taisi sittenkin olla  Nokia 1611, koska siinä oli se tekstiviesti mahdollisuus. Sen sain vasta 1999. Elämäni ensimmäisen saamani tekstiviestin muistan ikuisesti, se oli : " HAISTA V....U! ". Kyseessä oli väärinkäsitys, mutta mieleen se jäi 😉 Sen jälkeen ostin käytettynä Nokia 3110, jolla sai erikoismerkeistä muodostettua vaikka poron tekstiviestiksi ( tavallaan siis muodostui kuva ).Sitten taisin hankkia Nokia 5110.  Sitten oli vuorossa v. 2001 Nokia 3310 punaisin kuorin ja heti uutena tippui asfaltille, mutta ei edes naarmua tullut. Myöhemmin kissamme merkkasi sen pissaamalla päälle ja selvisi siitäkin ( Löytyy täältä klaanista kirjoituksena : Kestävin puhelin). 2003 ostin ensimmäisen värinäytöllisen puhelimen Nokia 3510i, joka varastettiin minulta discossa 2004. Sitten tuli Nokia 3100, jolla sai jo wap - yhteyden ja niin sai uusia soittoääniäkin ladattua. Sitten piti saada itselle välkkyvä Nokia 3220, joka olikin monta vuotta. 2008 tilasin Soneralta Nokia 6233, jolla tuli ahkerasti räpsittyä kuvia. 2014 keväällä sain eka älypuhelimen Nokia C7-00 ja tänä keväänä laitoin Sony Xperia Z1 compactin. Eli 9 Nokialaista on tainnut olla itsellä. Varsinaista Nokia - huumaa 15 vuotta ;)

Niin olikin 2 paikkaa. ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Pieni lisäys Nokialaisiin, löytyy vielä kaapista puolikosketusnäytöllinen Nokia 3X-02. Eli täysi 10 Nokiaa ja 15 vuotta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tuossa vasemmanpuoleisessa Nokialaisessa on tosi hyvät näppäimet, niissä on todella hyvä näppäintuntoma. Varmaan parhaimpia näppäinnäppäimiä mitä puhelimissa on koskaan ollut :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Toimii vieläkin hyvin ja akku kestää edelleen viikon vaikka on alkuperäinen (2008). Sain jopa asennettua Opera Mini selaimen tuohon, nyt loistava varapuhelin.

Työpuhelimia ollut jostain -95 alkaen, ainakin Nokian:


2110i, klassikko


6110, klassikko II


5140, parempi taskulamppuna kuin puhelimena, muttei ollut kovin hyvä taskulamppunakaan


Tässä välissä oli joku perus-Nokia 3???, jota en muista 


N70


E51, hyvä kätevänkokoinen S60-puhelin, mutta gps puuttui


E75, tästäkin tykkäsin, mutta vaimo laittoi pesukoneeseen.


Lumia 820


Omat:


C6, liian pieni kosketusnäyttö, huono ostos.


Lumia 820

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Oliko @PasiS venttikymppi ihan sillä perus mustalla kuorella vai tuunasitko sitä siihen aikaan kovalla jutulla eli värikuorilla? :)

Muistan, kun minulla oli joskus Nokia 1611 "jalopuu"kuorilla, vitsi se oli hieno! Jostain löysin siihen myös "jalopuu"akunkin niin se oli koko luuri yhtä jalopuuta :)

Siinä oli jo työnantajan värikuoret...

Eka kapula jonka omistin oli 3310 kameleontti kuorilla ja teho akulla. Seuraava puhelin jonka omistin oli 3330 mutta puhelin jota ilman en tulisi toimeen on samsung xcover 2 kun tahtoo nuo puhelimet ottaa osumaa ja muutenkin pyörii mitä mielenkiintoisemmissa paikoissa jossa tarvitaan suojaa ja kestävyyttä ja hyviä kamera ominaisuuksia.

 

Mun eka luuri oli Nokia 2110 armon vuonna 1998 ja miksipä en toisaalta pärjäisi.. Se ei kooltaan oo mun nykyistä älyluuria paljoa isompi (paksumpi oli tosin) ja akkua joutu latamaan aivan yhtä usein - kerran vuorokaudessa.

 

20 tekstiviestin muisti toki saattais tuntua vähän rajalliselta.. 

Hyvin pystyisin kuitenkin elämään pelkkien puhelujen ja tekstiviestien varassa, koska tietokoneella mä oon tottunut nettiselailun ja sosiaalisen median hoitamaankin.

 

 

Jos en nyt ihan väärin muista kännykkä historia on....

1997 Nokia 1611

1998 Nokia 6110

2000 Nokia 8210

2001 Nokia 6210

2001 Nokia 6310 GPRS:n takia piti tehdä vaihto. Ei ollut mitään siirtorajoja datassa eikä kyllä mitään nopeusrajoitustakaan.

2002 Nokia 7210

2004 Nokia 6600 Ensimmäinen symbian.

200x Nokia N70 (2 vuoden kytky)

200X Nokia N95 (2 vuoden kytky)

201X Nokia 6120 Classic

201X Nokia C6 Ensimmäinen Kosketusnäyttö ja qwerty-näppäimistö

201X Samsung Xcover Ensimmäinen Android ja viimeinen Samsung :)

201X Huawei G510-0200 ja tällä mennään edelleen. Tosin vain autossa spotify / navigaattori-roolissa. Sitten ollut vuosien saatossa jotakin muita kakkospuhelimena.

 

Töitten puolesta on sitten ollut 2006 lähtien.

Nokia 6600

Nokia E65

Nokia E71

Nokia Lumia 720 Tämä yksilö taisi tulla meille sinä päivänä, kun tuon 720:n toimitukset alkoivat toukokuulla 2013 ja hyvin toimii edelleenkin. Enkä ole edes saanut näyttöä rikki :)

 

 

 

Eka oli joku Philips...ei enää tallessa,meni vaihdossa.Muutama sitten kuvissa.

Oliko se Philips vihreä kännykkä? Minä olen kovasti miettinyt minkä merkkinen se minun ensimmäinen kännykkä


 


Edit: Googlella selailin ja kyllä Philipsilläkin oli kännykäitä.


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Onpa komia kokoelma @arvoolavi :)

Mikös oli tuo Nokian puhelin, tuo erikoisen muotoinen? Sitä en ole itse käpistellyt koskaan 😞 Mä tahtosin vieläkin vaikka kolmospuhelomeksi tollasen Zipon, hieno 🙂

Ei ollut vihreä,oli aikaisempi versio muistaakseni.Joku Nokia-version kopio....etsin paremmalla ajalla tietoa siitä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Eipä taida valtaosa Klaanilaisista olla vielä syntynytkään, kun ensimmäistä omaa kännykkää käyttelin. Kuten juuri äsken otetusta kuvasta näkyy, niin se toimii edelleen! Mobira Ciryman 100 NMT. Akkua tosin piti hieman latailla ensin, jotta värkin sai hereille. Alkuperäinen laturi on hävinnyt jonnekin, mutta onneksi lataukseen löytyi muutkin keinot.

 

Tämä oli eka oma puhelin, tosin kauan tätä ennen joskus 80-luvun alussa tuli soiteltua ensimmäiset mobiilipuhelut ARP-puhelimella, joka oli NMT:n edeltäjä. Siinä puhelu tilattiin keskukselta kertomalla sinne numero, mitään numeronäppäimistöä tai pyörityslevyä ei ARP:issa ollut. Lisäksi puhuttaessa piti painaa ns. tangenttia, koska yhteys oli Simplex.

 

 

Img15302crop.jpg

Nyt olen reissun päällä,laitan jotain tietoa sitten kun palaan.Tarkoiti varmaan mukana tulevaa kuvassa olevaa..

Eka kännykkäni oli suora kopio Nokia 101:stä,nimi vaan oli Philips....numeroa en muista.Valmistettu kuitenkin Suomessa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=philips%20pr%20143&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCO6rhLr08sYCFYWKLAodlhIB4A&url=http%3A%2F%2Fmobilgyujtemeny.hu%2Findex.php%3Fpage%3Dphilips_pr_143&ei=SbyxVa5jhZWyAZalhIAO&psig=AFQjCNHCEDgq5pqgraszaDBGNo1f4wfIAw&ust=1437797685708525

Oliko mahdollisesti tuo Philips PR 143?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@SINAD kirjoitti:

Tämä oli eka oma puhelin, tosin kauan tätä ennen joskus 80-luvun alussa tuli soiteltua ensimmäiset mobiilipuhelut ARP-puhelimella, joka oli NMT:n edeltäjä. Siinä puhelu tilattiin keskukselta kertomalla sinne numero, mitään numeronäppäimistöä tai pyörityslevyä ei ARP:issa ollut. Lisäksi puhuttaessa piti painaa ns. tangenttia, koska yhteys oli Simplex.




Itseasiassa minä muistan tuon ARP-puhelimen, isä ajoi siihen aikaan kuorma-autoa ympäri Lappia ja hän käytti ARP:ia silloin. Mieleen on jostain syystä painunut juurikin tuo että soitettiin ensin keskukseen ja pyydettiin yhdistämään puhelu :)



@arvoolavi kirjoitti:

Nyt olen reissun päällä,laitan jotain tietoa sitten kun palaan.Tarkoiti varmaan mukana tulevaa kuvassa olevaa..




Juurikin tuota puhelinta tarkoitin, mikä malli tuo on?

Vastaa