Vanhemmille käyttäjille omat keskustelut?

  • 31 October 2021
  • 5 kommenttia
  • 17 katselukertaa

Onko mahdollista saada meille "boomereille" omaa neuvo-osastoa?Yritän löytää tietoa  hybridiliittymästä.Mitä se hybridi oikein tarkoittaa näissä reititin/modeemi asioissa?Ostin vanhan modeemin tilalle hybridi reitittimen tai modeemin(en tiedä edes mikä on noiden kahden nimityksen ero).Nyt jostakin syystä katkesi nettiyhteys ja modeemi välkytteli punaisia valoja.Yhteydet kuitenkin palautuivat hetken kuluttua.Laitoin puhelimeen päälle mobiilidatan,mutta se ei yhdistynyt.Luulin että kun wifi on poikki niin nettiin pääsee mobiiliyhteydellä.Niin ei tapahtunut.Nämä kysymykset tuntuvat tottuneilta tosi tyhmiltä,mutta tyhmät kysymykset voivat parantaa palveluja yksinkertaisemmiksi ja selkeämmiksi muillekkin kuin tietokone-mobiili ja somemaailmaan syntyneille.Vanhalla modeemilla ei ollut yhteys ongelmia(tietokoneelle),mutta tällä hybridillä on niitä usein.Ja koneeni yhteys on langallinen.


5 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@pipahoo  kirjoitti:

Onko mahdollista saada meille "boomereille" omaa neuvo-osastoa?Yritän löytää tietoa  hybridiliittymästä.Mitä se hybridi oikein tarkoittaa näissä reititin/modeemi asioissa?


Hybridissä on kiinteä laajakaista ja mobiililaajakaista yhdistetty yhdeksi liittymäksi. Periaattessa sen pitäisi tuoda lisää nopeutta ADSL tai VDSL-tasoiseen kiinteään yhteyteen ja ADSL:n kyseessäollessa useimmiten varmaan tuokin, etenkin lähtevään suuntaan (upstream). Mobiililiittymät perustuvat kuiteniin liittymän jakamiseen lukuisten asiakkaiden kesken, joten sen tuoma lisänopeus on hyvin sijaintiriippuvaista eli paljonko alueella on muita käyttäjiä. Niitäkin tapauksia on ollut että mobiiliosuus sotkee aiemmin hyvin toimineen kiinteän yhteyden huonommaksi.

 


@pipahoo  kirjoitti:

Ostin vanhan modeemin tilalle hybridi reitittimen tai modeemin(en tiedä edes mikä on noiden kahden nimityksen ero).Nyt jostakin syystä katkesi nettiyhteys ja modeemi välkytteli punaisia valoja.


Modeemi tulee sanoista modulaattori ja demodulaattori, joilla tarkoitetaan datan koodaamista jonkinlaisen modulaation tai johtokoodauksen mukaiseksi (modulointi), jotta se pystytään välittämään vastapäälle halutunlaisella siirtotiellä ja sitten purkamista siellä vastapäässä (demodulointi) takaisin dataksi. Alun perin siirtotienä oli lankapuhelinverkko, jonne data piti koodata alun perin puheelle varatulle taajuusalueelle. Nykyisin modeemia tarvitaan ADSL, VDSL sekä kaapelineteissä.

 

Reititin taas nimensä mukaisesti reitittää dataa erilaisten verkkojen välillä. Voit rakentaa kotiisi lähiverkon jossa tietokoneet ja muut laitteet voivat keskustella keskenään niinkutsutussa aliverkossa. Mutta heti kun halutaan yhteys tämän aliverkon ulkopuolelle, joko toiseen aliverkkoon tai Internetiin, tarvitaan reititin. Reititin sisältää myös yleensä osoitteenmuutoksen (NAT) joka näkyy käytännössä eräänlaisena palomuurina, eli ulkoa päin ei saada lähiverkkoon yhteyksiä ilman että ne pitää ennalta sallia. Usein reititin sisältää myös integroidun modeemin, mutta kumpiakin voi ostaa myös erikseen.

 


@pipahoo  kirjoitti:

Nyt jostakin syystä katkesi nettiyhteys ja modeemi välkytteli punaisia valoja.Yhteydet kuitenkin palautuivat hetken kuluttua.Laitoin puhelimeen päälle mobiilidatan,mutta se ei yhdistynyt.Luulin että kun wifi on poikki niin nettiin pääsee mobiiliyhteydellä.Niin ei tapahtunut.Nämä kysymykset tuntuvat tottuneilta tosi tyhmiltä,mutta tyhmät kysymykset voivat parantaa palveluja yksinkertaisemmiksi ja selkeämmiksi muillekkin kuin tietokone-mobiili ja somemaailmaan syntyneille.Vanhalla modeemilla ei ollut yhteys ongelmia(tietokoneelle),mutta tällä hybridillä on niitä usein.Ja koneeni yhteys on langallinen.


Voit käyttää liittymässäsi edelleen myös vanhaa modeemiasi, jos hybridin kanssa on jatkuvaa ongelmaa. Ja vaihtoehtoisesti jos tuntuu että vika liittyykin kiinteään verkkoon, pitäisi hybridin käyttö onnistua myös pelkästään mobiililaajakaistan varassa. Itselläni ei tätä ole koska on valokuitu, mutta perustan nämä oletukset tällä palstalla olleisiin aiempiin keskusteluihin. Aika monilla on ollut haasteita hybridin kanssa, mutta joillakin toimii ihan hyvinkin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@pipahoo  kirjoitti:

Onko mahdollista saada meille "boomereille" omaa neuvo-osastoa?Yritän löytää tietoa  hybridiliittymästä.Mitä se hybridi oikein tarkoittaa näissä reititin/modeemi asioissa?Ostin vanhan modeemin tilalle hybridi reitittimen tai modeemin(en tiedä edes mikä on noiden kahden nimityksen ero).Nyt jostakin syystä katkesi nettiyhteys ja modeemi välkytteli punaisia valoja.Yhteydet kuitenkin palautuivat hetken kuluttua.Laitoin puhelimeen päälle mobiilidatan,mutta se ei yhdistynyt.Luulin että kun wifi on poikki niin nettiin pääsee mobiiliyhteydellä.Niin ei tapahtunut.Nämä kysymykset tuntuvat tottuneilta tosi tyhmiltä,mutta tyhmät kysymykset voivat parantaa palveluja yksinkertaisemmiksi ja selkeämmiksi muillekkin kuin tietokone-mobiili ja somemaailmaan syntyneille.Vanhalla modeemilla ei ollut yhteys ongelmia(tietokoneelle),mutta tällä hybridillä on niitä usein.Ja koneeni yhteys on langallinen.




Kiitos tästä ajatuksesta! On varmasti totta, että jatkuvasti etenevän tekniikan perässä on joskus hankala pysyä. Erilaisia termejä, teknistä sanastoa sekä laitteistoa on jos jonkinmoista. On aivan selvää, etteivät nämä ole meille jokaiselle tuttua huttua. 

Täällä Yhteisössä olemme kirjoitelleet eri tuotteista ja palveluista blogeja, ja pyrimmekin aina kertomaan niissä asiat mahdollisimman selkeästi ja helposti ymmärrettävästi. Jos termejä käytämme, pyrimme aina kertomaa mikä se on ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Blogia pääsee myös aina kommentoimaan ja esittämään lisäkysymyksiä, jos jokin seikka jäi itselle epäselväksi. Oletko käynyt jo lukaisemassa blogit Hybridikaistasta ja Hybridikaistan kokemuksista? Selkeyttäisikö ne ja saisitko sieltä vastauksia mietityttäviin asioihin? Asiakastuki-sivustolta löytyy myös Hybridin käyttöohje.

Hybridi-reitittimessä on sekä mobiili että kiinteälaajakaista käytössä, jos puhelinjohto ja SIM-kortti ovat paikoillaan ja toimintakunnossa. Jos jompikumpi on pois kytkettynä tai vialla, käyttää Hybridi-reititin vain toista yhteyttä. Puhelimen tai muiden laitteiden tulee olla aina yhdistettynä wifiin kun käytetään Hybridi-reitittimen yhteyttä. Jos kytket puhelimen asetuksista päälle pelkän mobiilidatan ilman wifiä, silloin puhelin käyttää puhelimen omaa mobiilinettiyhteyttä SIM-kortin kautta.

Haluan vielä lisätä, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa vaan jokainen kysymys on yhtä hyvä ja paikallaan! Täällä Yhteisössä on niitä hyvä kysyä, koska apua löytyy varmasti ja ehkäpä moni muukin hyötyy ja saa avun myös itselleen! 🙂> 

Hei.

Kiitos vastauksistanne.On vain niin että vaihdossa uuteen Hybridi reitittimeen palautin vanhan modeemin Telialle(kierrätys mielessä),eli en voi laittaa sitä hybridin sijalle.Edellinen laite oli Thomson,senkin pyysin saada pitää itselläni kun palautin silloin Soneralle muuta rompetta jota en tarvinnut( sekin oli aikanaan joku paketti tarjous Soneralta). Halusin pitää Thomsonin,koska se toimi hyvin.Kun katselin Telian laitteista tietoa huomasin ettei Thomsonit kuuluneet enää laitetarjontaan ja ilmeisesti sitä ei enää edes päivitetty operaattorin toimesta.Siksi tilasin hybridin kun ajattelin,että siinä olisi operaattori päivitykset kunnossa.Minulla on tässä kaapelina se vanhanaikainen,kupari kaapeliksiko sitä nyt kutsutaan?Asun napapiiriltä  pohjoiseen sijaitsevassa kylässä rajajoen varrella(toisella puolen on Ruotsi).Mietin nyt että onkohan minun parempi vaihtaa tuo hybridi pois.Sillä on vielä takuuaikaa jäljellä.Tuo Thomson oli minulla kauan,en muista edes kuinka kauan.

Olen käsittänyt että täällä ei onnistu langallinen yhteys kuin Telian palvelulla,enkä tiedä onko asia jo muuttunut muuksi.Sonera/Telia on kuitenkin ne kaapelit alkujaan tänne vetänyt.

Kun mainitsin että hybridi laite vilkutti punaista silloin yksi päivä,tuntui että yhteys parani uuden käynnistymisen jälkeen...oliko kyseessä joku päivitys systeemi (se firmware mm.ja jotakin muuta,johon ei tietoni riitä)sitä en osaa sanoa,mutta eikös operaattorin taholta suoriteta tälläisia asioita?

Niin että kyllä näissä on pohtimista ihan tarpeeksi meille vanhemmalle yksityis ihmiselle.Korostan että olen kyllä käyttänyt tietotekniikkaa aktiivisesti ja tiedän siitä enemmän kuin ikäiseni tuttavapiirissä ja suvussa.Nyt vain alkaa olla se aika että tipun minäkin kärryilta kaikkien uusien systeemien ja  ilmaisujen edessä.

Tarkkailen tuota yhteyttä ,että pysyykö kunnossa edelleen....Siis ennen kuin  modeemi pätkäisi valojen vilkkuessa punaisena,oli enemmän niitä katkoksia esim. katsellessa jotakin ohjelmaa tai suoratoistoa.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@pipahoo  kirjoitti:

Onko mahdollista saada meille "boomereille" omaa neuvo-osastoa?


 


Nämä kysymykset tuntuvat tottuneilta tosi tyhmiltä,mutta tyhmät kysymykset voivat parantaa palveluja yksinkertaisemmiksi ja selkeämmiksi muillekkin kuin tietokone-mobiili ja somemaailmaan syntyneille.




Lyhentelin kirjoitustasi vastatakseni tähän sinun toiveeseen.


 


Lähdemme sillä liikkeelle, että tulemme avaamaan oman ketjun, jossa jokainen voi kysyä vapaasti mikä vain askarruttaakin ja siellä myös vastataan selkokielellä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, ei siinä ketjussa kuten ei missään muuallakaan. Jokainen tekee joskus jonkun asian ensimmäisen kerran, opettelee ja niin edelleen. Kaikki on hyviä kysymyksiä ja sitä varten Yhteisö on olemassa, täällä voi kysyä vapaasti eikä itseä todellakaan tarvitse tuntea tyhmäksi 🙂>


 


Palaamme asiaan, kun ketju on perustettu.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@pipahoo  kirjoitti:

Hei.


Kiitos vastauksistanne.On vain niin että vaihdossa uuteen Hybridi reitittimeen palautin vanhan modeemin Telialle(kierrätys mielessä),eli en voi laittaa sitä hybridin sijalle.Edellinen laite oli Thomson,senkin pyysin saada pitää itselläni kun palautin silloin Soneralle muuta rompetta jota en tarvinnut( sekin oli aikanaan joku paketti tarjous Soneralta). Halusin pitää Thomsonin,koska se toimi hyvin.Kun katselin Telian laitteista tietoa huomasin ettei Thomsonit kuuluneet enää laitetarjontaan ja ilmeisesti sitä ei enää edes päivitetty operaattorin toimesta.Siksi tilasin hybridin kun ajattelin,että siinä olisi operaattori päivitykset kunnossa.Minulla on tässä kaapelina se vanhanaikainen,kupari kaapeliksiko sitä nyt kutsutaan?Asun napapiiriltä  pohjoiseen sijaitsevassa kylässä rajajoen varrella(toisella puolen on Ruotsi).Mietin nyt että onkohan minun parempi vaihtaa tuo hybridi pois.Sillä on vielä takuuaikaa jäljellä.Tuo Thomson oli minulla kauan,en muista edes kuinka kauan.


Olen käsittänyt että täällä ei onnistu langallinen yhteys kuin Telian palvelulla,enkä tiedä onko asia jo muuttunut muuksi.Sonera/Telia on kuitenkin ne kaapelit alkujaan tänne vetänyt.


Kun mainitsin että hybridi laite vilkutti punaista silloin yksi päivä,tuntui että yhteys parani uuden käynnistymisen jälkeen...oliko kyseessä joku päivitys systeemi (se firmware mm.ja jotakin muuta,johon ei tietoni riitä)sitä en osaa sanoa,mutta eikös operaattorin taholta suoriteta tälläisia asioita?


Niin että kyllä näissä on pohtimista ihan tarpeeksi meille vanhemmalle yksityis ihmiselle.Korostan että olen kyllä käyttänyt tietotekniikkaa aktiivisesti ja tiedän siitä enemmän kuin ikäiseni tuttavapiirissä ja suvussa.Nyt vain alkaa olla se aika että tipun minäkin kärryilta kaikkien uusien systeemien ja  ilmaisujen edessä.


Tarkkailen tuota yhteyttä ,että pysyykö kunnossa edelleen....Siis ennen kuin  modeemi pätkäisi valojen vilkkuessa punaisena,oli enemmän niitä katkoksia esim. katsellessa jotakin ohjelmaa tai suoratoistoa.


 




Hybrid -modeemi käyttää samaa kiinteää yhteyttä kuin aiempi Thomson käytti. Thomsonia ei tosiaan enää valikoimasta löydy, koska laite alkaa olla sen verran iäkäs. Jos yhteydessä on vielä ongelmia, niin häiriöilmoituksista voidaan tarkistaa, onko kiinteässä tai mobiiliyhteydessä jotain häiriötä linjoilla. Toki kotona kannattaa tarkistaa yhteyttä kokeilemalla modeemia toisella puhelinpistorasialla, jos sellainen asunnosta löytyy. Toisella puhelinjohdollakin yhteyttä kannattaa kokeilla testata. Valojen vilkkuminen voi tosiaan johtua laitteen päivittymisestä mutta viimeaikoina laitteeseen ei ole tullut päivitystä. ja päivitykset pyritään tekemään yöaikaan. Vilkkuminen voi myös johtua siitä, että yhteys käy poikki.

Vastaa