Akun kulutus

  • 16 January 2017
  • 4 kommenttia
  • 40 katselukertaa

Hei! Minulla on puhelimena Honor8 olen siihen tyytyväinen mutta akku huomasin äskettäin että puhelin saattaa kulututtaa kerralla 2% eikä 1% esim. Äsken puhelimessani oli akkua 62% sitten se laski 61% ja ei aikaakaan kun akku olikin 59%. Mihin tämä 60% hävisi ja miksi kulutus on niin suuri? Asetuksista katsottu ja mikään sovellus ei pitäisi viedä akkua. Mobiilidata ollut ainoastaan päällä.


4 kommenttia

Kunniamerkki +14

Tuohon akun kulumistahtiin vaikuttaa esimerkiksi puhelinverkon signaalin voimakkuus siellä missä olet, mahdolliset automaattisesti päivittyvät ohjelmat (sähköposti, whatsapp, facebook jne..),  Play-kaupan tekemät softapäivitykset sun muu. Ja tietysti siis kaikki se mitä itse teet puhelimella, striimaatko musiikkia/videota, onko näyttö muuten vaan päällä, viestitteletkö netissä... Päätellen siitä, että olet seuraillut akun kulumista niin olet siis tehnyt itse puhelimella jotain, ja sehän vie sitä akkua aina.


 


Akkumittari saattaa tipauttaa numeroita joskus nopeastikin, jos välillä on tehty jotain enemmän virtaa vievää, esim asennettu sovelluksia tai pelattu. Akun kuluminen ja mittarin lukema ei aina etene tasaisen lineaarisesti, ja joskus se voi pompata useammankin prosentin kerralla.


 


Tarkempia tietoja akun kulutuksesta saa Asetukset -> Akku -> klikkaa akun prosenttilukemaa niin näet tarkempia kulutustietoja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kjns kirjoitti:

Tuohon akun kulumistahtiin vaikuttaa esimerkiksi puhelinverkon signaalin voimakkuus siellä missä olet, mahdolliset automaattisesti päivittyvät ohjelmat (sähköposti, whatsapp, facebook jne..),  Play-kaupan tekemät softapäivitykset sun muu. Ja tietysti siis kaikki se mitä itse teet puhelimella, striimaatko musiikkia/videota, onko näyttö muuten vaan päällä, viestitteletkö netissä... Päätellen siitä, että olet seuraillut akun kulumista niin olet siis tehnyt itse puhelimella jotain, ja sehän vie sitä akkua aina.


 


Akkumittari saattaa tipauttaa numeroita joskus nopeastikin, jos välillä on tehty jotain enemmän virtaa vievää, esim asennettu sovelluksia tai pelattu. Akun kuluminen ja mittarin lukema ei aina etene tasaisen lineaarisesti, ja joskus se voi pompata useammankin prosentin kerralla.


 


Tarkempia tietoja akun kulutuksesta saa Asetukset -> Akku -> klikkaa akun prosenttilukemaa niin näet tarkempia kulutustietoja.




Jep ja jos puhelin on aivan uusi, ei mittari ole todennäköisesti vielä kalibroitunut oikein. Eli pari kertaa täydestä - tyhjäksi sykli, niin pitäisi mittarin tarkkuus parantua.

Juu ei ole vasta kun 3pv vanha ja pari kertaa ladattu vasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@jokkeli22 kirjoitti:

Juu ei ole vasta kun 3pv vanha ja pari kertaa ladattu vasta.




Uudessa laitteessa voikin kestää hetken, ennen kuin akun varaus on paras mahdollinen, sekä akun mittaus on kalibroitunut oikein. Vaikka jossain pelotellaan päästämästä akkua tyhjäksi, niin päästä vain 0% asti, kunnes laite sammuu. Akuissa on itsessään sen verran älyä, että ne eivät päästä itseään tilaan, joka vahingoittaisi niitä, vaikka toisin yleensä pelotellaan.


 


Tarkista myös, onko puhelimeen saatavilla ohjelmistopäivityksiä.


 


Tuossa @kjns kirjoittikin, että kannattaa kokeilla poistaa kaikki automaattisesti päivittyvät ja synkronoivat softat käytöstä. Esimerkiksi Facebook ja Messenger kuluttavat akkua varsin kovasti. Jos tälläisiä ohjelmia on, niin kokeile poistaa ne - ainakin kokeeksi. Tai ainakin tarkistaa, kuinka usein ne tarkistavat uusia viestejä. Myös sähköpostisovellus, jos sellainen on käytössä, voi kuluttaa akkua. 


 


Kannattaa myös muistaa, että 4G kuluttaa enemmän akkua kuin esim. 3G tai Wifi -verkko. Varsinkin jos matkapuhelinverkon kuuluvuus on heikko, kulutetaan virtaa huomattavasti enemmän kuin paikassa, jossa kuuluvuus on hyvä. Oma kotini on kuin bunkkeri, jos käytän vain matkapuhelinverkkoa, akku kuluu nopeasti, mutta käyttäessäni langatonta lähiverkkoa (WIFI) akun kuluminen on maltillisempaa.


 


Menee ehkä yli ymmärryksen, mutta nykyisin yleistyvät 4G+ (LTE-A) verkot kuluttavat akkua entistä nopeampaa, koska puhelin vastaanottaa dataa kahdella eri taajuudella, tavallisten 4G verkkojen yhden taajuuden sijasta.


 


---


 


Mutta jos akun kulutus ei tunnu asettuvan, vaikka sovellukset yms. vaikuttavan olevan kunnossa, kannattaa kokeilla ennen huoltoon lähettämistä tehdasasetusten palautusta. Tämä sitten jyrää kaiken tallennetun datan laitteesta, joten kuvat yms. talteen. Jos ei sittenkään tunnu olevan toiminta järjellistä, niin huoltoon vain.


 

Vastaa