Älykellot - Kokemuksia ja keskustelua


Kunniamerkki +14
  • Irkkaaja
  • 2369 kommenttia

Onkos meillä täällä Klaanissa muita älykellon käyttäjiä kuin meikäläinen?


Itse olen käytellyt Pebblen teräksistä Steeliä nyt pari kuukautta, ja alan olemaan sitä mieltä, että älykello voi olla fiksu laite.


 



 


Pebblehän on vielä kohtuullisen yksinkertainen älykello. Siinä on mustavalkonäyttö taustavalolla, pieni muisti ja toiminnallisuus keskittyy pääosin tiedon näyttämiseen. Siinä on myös liiketunnistin, jota käytetään eleohjaukseen ja askelmittaukseen. Yksinkertaisuuden vastapainona taasen Pebblen kanssa kohtuukäytöllä pärjäilee jopa viikonkin verran kertalatauksella, kun taas monipuolisemmat ja kehittyneemmät Android Wear kellot ja Apple Watch on joka yö ladattavia.


 


Itselle onneksi se notifikaatioiden saaminen ranteeseen, olikin se pääasia ainakin tässä älykellojen ensimmäisessä tulemisessa. Oli sitten autossa, palaverissa tai muuten vaan ei jaksa kaivaa puhelinta taskusta, niin Pebble näyttää näppärästi vilkaisulla kuka soittaa tai laittaa viestiä, tai millainen sähköposti on juuri saapunut. Pebble mahdollistaa jopa viesteihin vastaamisen valmiiksi määriteltyjä pohjia tai hymiöitä käyttäen.


 



 


Pebblen käyttöliittymä on erittäin simppeli.


Vasemmassa ylälaidassa on peruutusnappi, josta myös taustavalo menee päälle. Oikeassa reunassa on kolme nappia: ylös, valinta ja alas.


Valinta-napilla pääsee valikoihin ja tehdään valinnat, ylös/alas-napeilla selataan ja peruutusnapilla pääsee aina takaisinpäin.


 


Pebbleen saa vaihdeltua useita eri kellotauluja käyttäjän mieltymysten mukaan. Valikoimista löytyy modernimpaa ja perinteisempää mallia, ja osaan saa muutakin dataa, kuten säätiedot näkyviin suoraan kellotauluun. Vieressä kuvassa kello nahkaisen rannekkeen kanssa ja suosikki kellotaulullani varustettuna. Itse pidän enemmän kokometallisesta kellosta, mutta nahkarannekekin on kyllä aika tyylikkään näköinen.


 


Pebbleen ei mene aivan vakioranneke tuon kuvassa näkyvän pykällyksen takia, mutta siihen on saatavissa adapteri jonka avulla voi käyttää kaikkia 22mm rannekkeita. Itselläni molemmat rannekkeet ovat Pebblen alkuperäisiä. Ostin kellon alunperin nahkarannekkeella varustettuna ja hankin teräsrannekkeen myöhemmin.


 


 


Alla vielä kuva muutamasta muusta kellotaulusta.


 



 


Pebblen hallinnointi ja ohjelmien sekä kellotaulujen asennus tehdään älypuhelinsovelluksen kautta. Pebblehän on yhteensopiva sekä Androidin, että IOS:n kanssa, joten sitä voi käyttää laajan laitekirjon kanssa.


 


Käytössä olevat sovellukset näkyvät My Pebble näkymässä. Koska laitteeseen saa vain 8 kellotaulua tai sovellusta kerrallaan, on mobiilisovelluksessa myös tuo Locker, jota voidaan käyttää säilönä sovelluksille joita et juuri nyt ole kellossa, mutta jotka haluat vaihtaa sinne nopeasti. Kännykkäsovelluksen kautta hallinnoidaan myös notifikaatioiden asetuksia, sekä itse kellon sovellusten ja kellotaulujen asetuksia.


 


Uusi kellotauluja ja softia saa ladattua Pebblen sovelluksen kautta toimivasta sovelluskaupasta ja kellotaulukaupasta.


 



 


Olen ollut kokonaisuutena Pebbleen hyvin tyytyväinen. Se hoitaa sen minkä haluan, ja mielestäni on vielä kellonakin melko tyylikäs. Tietysti kovasti kiinnostaisi kokeilla myös Android Wear kelloa ja niiden kehittyneitä ominaisuuksia. Kyllähän kirkkaat värinäytöt ja ääni/kosketusohjaus tuovat ihan erilaisia mahdollisuuksia kellon käyttämiseen. Hyvänä esimerkkinä Google Maps navigointi suoraan kellossa.


 


Negatiivisena puolena näissä hienommissa kelloissa on näyttöjen sammuminen tai himmentyminen kun kelloa ei käytä. Yleensä tätä on korjattu tekemällä liiketunnistuksia jonka pitäisi käynnistää näyttö kun kello tuodaan naaman eteen, mutta näiden toiminta on ilmeisesti vähän niin ja näin. Lisäksi akkukesto on todella lyhyt, ja sekä Applen Watchia, että Android Wear laitteita saa ladata joka yö kuten kännykkääkin.


 


Pebbleltäkin on tulossa uudet Time-versiot kelloistaan. Ne on varustettu värinäytöillä, mutta tekniikkana on edelleenkin vähävirtainen e-ink. Siksipä he lupaavat uusillekin kelloille jopa 7 päivän akkukestoa kuten vanhassakin versiossa.


 


Mitäpä mieltä muut Klaanilaiset ovat näistä uuden aallon älylaitteista?


Onko älykello hyödyke vai turhake, ja oletko hankkinut/hankkimassa sellaista itsellesi?


20 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tähän älykelloon liittyen video:


 


Ite oon jo tovin ollut hankkimassa älykelloa. Notifikaatioiden saanti suoraan kelloon olisi erittäin kätevää, kun esimerkiksi salilla en millään tuota puhelinta jaksaisi kuljettaa mukana. Tai lenkilläkään.
Lisäksi sykkeen mittaus ois mulle ihan kiva ominaisuus, en myöskään noiden sykevöiden kanssa enää jaksa leikkiä.


 


Samsungin Gear S kiinnostaisi, mutta vähän tuo hinta on liian tuhti. 😕
Pitäs vähän perehtyä josko löytys kiva vaihtoehto lompakkoystävällisemmällä hinnalla. :D


 


 


 

Kunniamerkki +14

@RaMaria kirjoitti:

Ite oon jo tovin ollut hankkimassa älykelloa. Notifikaatioiden saanti suoraan kelloon olisi erittäin kätevää, kun esimerkiksi salilla en millään tuota puhelinta jaksaisi kuljettaa mukana. Tai lenkilläkään.
Lisäksi sykkeen mittaus ois mulle ihan kiva ominaisuus, en myöskään noiden sykevöiden kanssa enää jaksa leikkiä.


 


Samsungin Gear S kiinnostaisi, mutta vähän tuo hinta on liian tuhti. 😕
Pitäs vähän perehtyä josko löytys kiva vaihtoehto lompakkoystävällisemmällä hinnalla. :D


 


 


 




 


Jos meinaat jättää puhelimen matkasta, niin Gear S taitaa olla tällä hetkellä ainoa kunnon vaihtoehto. En ainakaan itse ole nähnyt muita joissa olisi sim-paikka ja oma 3G. Sonyn Smartwatch 3:ssa on wlan-tuki, mutta eipä sitä wlaniakaan nyt ihan joka paikassa sentään ole saatavilla.


 


Muut kellothan on bluetoothilla kiinni kännykässä, joten kännykkä tarttisi olla ainakin lähellä.

Nimenomaan, siks tuo Gear S oliskin se ykkösvaihtoehto.


Toisaalta, jos en oo valmis maksamaan montaa satasta kellosta, niin jostain se on sillon tingittävä. :D


 


Tota Smartwatch 3:sta oon kanssa miettinyt, mutta siinä ei taasen taida tota sykeominaisuutta olla, eikä tosiaan korttipaikkaa. Eikä toi sykehomma niin välttämätön toisaalta ole, mutta plussaa kumminkin.


 


 

Noniin, tiiettekö, menin nyt sitten ja tilasin tuon Gear S -kellon itelleni.


 


Oon tota tosiaan jo pidempään miettinyt, ja nyt nähtävästi kävi niin että tän viestiketjun myötä innostus nousi sekä impulsiivisuus iski!


 


Ens viikon alussa pitäs kellon saapua ja tuun sit jakamaan ensifiiliksiä siitä!


 


Kaikkea mäkin kans ostan...

Kunniamerkki +14

@RaMaria kirjoitti:

Noniin, tiiettekö, menin nyt sitten ja tilasin tuon Gear S -kellon itelleni.


 


Oon tota tosiaan jo pidempään miettinyt, ja nyt nähtävästi kävi niin että tän viestiketjun myötä innostus nousi sekä impulsiivisuus iski!


 


Ens viikon alussa pitäs kellon saapua ja tuun sit jakamaan ensifiiliksiä siitä!


 


Kaikkea mäkin kans ostan...




Odotan mielenkiinnolla mitä mieltä olet tuosta kellosta! :)

Minua myös houkuttelisi ko. laite.

 

Eikös tuon käyttöön tarvita kuitenkin Android puhelin? Minulla kun ei ole yhtäkään Android-laitetta, niin pitäisi sitten tehdä alustan vaihdos...

 

Minulta löytyy iOS ja WP laitteita ja ainakaan Applen älykello ei tuntunut niin houkuttelevalta kuin Gear S.

Kunniamerkki +14

@ajn85 kirjoitti:

Minua myös houkuttelisi ko. laite.


 


Eikös tuon käyttöön tarvita kuitenkin Android puhelin? Minulla kun ei ole yhtäkään Android-laitetta, niin pitäisi sitten tehdä alustan vaihdos...


 


Minulta löytyy iOS ja WP laitteita ja ainakaan Applen älykello ei tuntunut niin houkuttelevalta kuin Gear S.




Samsungin kelloihin ei valitettavasti riitä edes Android puhelin yleensä, vaan Samsungin Android puhelin jossa on vähintään 4.3 versio Androidista. Noin karkeasti S-mallit 3 ja uudemmat, Note ja Mega -sarjat malleista 2 ja uudemmat.

Hyvä tietää tuo Samsung-vaatimus.

 

Pitää vähän seurata nyt laajemmin ja ajellan nykyisellä laitekannalla kunnes tulee tarpeen enempi vaihtaa. Katsotaan sitten mitä tehdään.

 

Hyvin vain nämä hankitut sovellukset saavat sitoutumaan alustaan jota on monta vuotta käyttänyt.

Eilen sain vihdoin tämän Samsungin Gear S -kellon. Aika cool vehjehän tämä on!



 


Käyttöönotto oli ihan näppärä, ei muuta tarvinnu kuin Bluetoothilla S6 Edgeen kiinni, puhelimeen


asentumaan Gearin sovellus ja ruveta pläräämään


asetuksia ja toiminnallisuuksia. Iltahan tuon kanssa meni leikkiessä ja tutustuessa!


 


 


Aamulla kävin salilla ja pääsi Gearikin toden teolla testiin.
Latasin Endomondon sovelluksen laitteeseen, joka mittaa sykkeen lisäksi ajan sekä kaloreiden kulutuksen. Sovelluksessa pystyi valitsemaan painonnoston tätä tarkoitusta varten.


Endomondo vaati toimiakseen bluetoothin, mutta hyvin kantoi, kun salin pukkarissa puhelin oleskeli.


 



S healthin puolelta löytyy myös toiminnallisuudet lenkkejä varten, mm. juoksulle, kävelylle ja pyöräilylle. Mittaa matkat, sykkeet jne.


 


 


Itselläni on myös päällä askelmittari, joka mittaa siis päivän aikana kävellyt askeleet, kalorit sekä matkan. Toiminteeseen voi asettaa hälytyksen, jos on ollut esimerkiksi tunnin "passiivinen", eli ei kävellyt. Tavoitteen asetus onnistuu myös! :)


 


 


 


 



Notifikaatiot (mm. Whatsap-viestit, puhelut, sähköpostit ja normiviestit) saapuvat kelloon hienosti ilman, että laite on kytkettynä puhelimeen. Mulla on kellossa Multi-SIM käytössä. 🙂 Vastaaminenkin jokaiseen onnistuu halutessaan. Voi tehdä valmiita vastauspohjia, tai kirjottaa itse. Toimii. :)


 


 


 


 


Personointiin löytyy runsaasti vaihtoehtoja. Kellontauluja voi ladata älypuhelimen kautta lisääkin. Jo ladattuja tauluja voi hallinnoida kellon kautta myös. Taustavärin ja fontinkin muokkaus onnistuu, sekä kellon että puhelimen kautta. Sovelluksia erilaisiin käyttötarkoituksiin löytyy runsaasti kaupasta.


 


Mikäli kello tai puhelin hukkuu tai menee piiloon, voi nämä etsiä toisen laitteen kautta. Esimerkiksi puhelin on hukkateillä mutta kello ranteessa, voi valita etsi laitteeni-toiminteen, jolloin puhelin rupeaa hälyttämään. Sama toisin päin! Ihan kätevää ainakin mulle, kun tuppaa puhelinkin olemaan ajoittain ties missä sohvan välissä.


 


Kaiken kaikkiaan ihan mahtava kello tuntuu olevan! I'm impressed! :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

No niin nyt vähän rauhotutaan näiden aparaattien kanssa, minä tahon tällasen kellon myös! :D


 


Hyvä ketju, kertakaikkiaan! Me, kenellä tällaista ei vielä ole, saadaan hyviä vinkkejä millainen kannattaisi itselle hankkia, valikoimaa meinaan ilmeisesti riittää aika paljonkin tällä hetkellä?

Onpas se pieni ja siro. :smileywink:

Olen hintavertailun ja pariin kunnon android luuuriin (LG G2 Flex ja Samsung) tutustuttuani siirtymässä iPhonesta Androidiin. Tällä hetkellä käytän Polar Loopia aktiivisuusmittarina, mutta olen harkinnut älykelloa. Kellon pitäisi pystyä hoitamaan myös tuo aktiivisuusmittaus jotta kelpuutan käyttöön. Nykyisin uudet kellothan mittaavat sykkeen ranteesta jolloin erillistä vyötä ei tarvita. Hyvältä kuulostava ominaisuus. MUTTA Miten käy, kun oikeasti hiki ja rapa lentää. Olet metsässä, likainen, märkä. ehkä suo alueen ojassa hiukan uimaan pudonnut ja muuta vastaavaa. Pystyykö tuo mittaustapa mittaamaan vaativissa olosuhteissa? Ymärtääkseni mittaus toimii jotenkin linssisysteemillä jolloin tuo voi olla melkoisen vaativa tilanne. Samalla kehitysthän on ollut aivan valtavaa. Varmasti joulumarkkinoille tungetaan laiteita vielä lisääkin. Kertokaappa kokemuksia, laidasta laitaan. Missä toimii, missä ei. Miltä tuntuu käytössä ja miten paljon poikkeavat ominaisuuksiltaan.

Siirsin  tämän sun aloituksen tämän olemassaolevan älykelloketjun jatkeeksi. 🙂

Mulla on tosiaan toi Gear S, ja hyvin on pelittäny joka tilanteessa. Ranteesta kello löytyy joka päivä, sykeominaisuus on mulla käytössä lenkillä sekä salilla.


 



Tältä näyttää tää kellon sisäpuoli, eli tuossa keskellä on tuo härveli joka sykettä mittaa. (Pitäs vissiin putsata tuota joskus, kun näyttää olevan sottanen)


 


Mulla on toiminut erittäin hyvin tuo mittari, oli se ranne sitten miten hikinen tahansa. Sen oon huomannut, että aika tarkka pitää olla tuon kellon sijoituksen kanssa, itellä tuo toisen kyynärluun  pää on todella ulkoneva, joten käytännössä kun sykettä haluan mitata, täytyy kello sijoittaa niin että tuo luun pääty ole suoraan siellä alla. Jos sijoitus on huono, haittaa se myös sykkeen mittausta.

Ihan siellä suossa en oo kellon kanssa rypenyt, mutta kokemukset löytyy ihan perusolosuhteista, on siellä lenkillä oltu satoi tai paistoi.

Itse olen ollut kovasti tyytyväinen LG Watch Urbaneen, joka minulla on käytössä Sony Xperia Z5-luurin kera. Eniten hyötyä on ehkä ilmoituksista: näkee tekstarit, WhatsApp-viestit sekä sähköpostit kellosta. Periaatteessa vastauksen voi sanellakin kellon kautta, mutta sitä en ole kauheasti viitsinyt julkisilla paikoilla harrastaa. 

Jos bluetooth-handsfree on korvilla, kello kädessä ja puhelin taskussa, niin puhelut voi hoitaa kellon kautta luuriin koskematta.

Monien sovellusten ilmoitukset tulevat kelloon näkyviin, mutta harvoin tarkempaa sisältöä voi katsoa suoraan ranteesta. Yksi kiva sovellus on Spotify, jota voi rajoitetusti ohjata kellon kautta.

Itselläni oli noin 4 kuukautta käytössä Gear 2 älykello. Pitihän se hankkia, jostain syystä.

Aparaatin akkuhan kesti käytössä noin 3 vuorokautta, vaikka yhteys puhelimeen oli koko ajan. Näyttö ilmoitteli puheluista, viesteistä, sähköposteista ja aktiivisuudesta.

Käyttö painottui askeleiden seuraamiseen ja puheluiden tarkistamiseen.

Laitteen koko oli itselleni liian iso, enkä muutenkaan keksinyt älykellolle mitään järkevää käyttöä. Itse kelloa ei tullut sen kautta katsottua ja askelmittarikin meni tauolle liian helposti.

Voisi sanoa että:"ei jatkoon" ja näin ollen jatkaakin jo toimintaansa jonkun toisen ranteessa.

En siis keksinyt itselleni mitään hyötyä siihen nähden paljonko siitä oli haittaa, mutta joku toinen saa laitteesta varmaan irti enemmän kuin minä. Käyttötarkoituksen määrittelee jokainen itse. Itselläni ei ole ollut edes perus rannekelloa kädessä vuoden 1997 jälkeen.

Moniko esim. aktiiviisuusrannekkeen vuosi sitten hankkinut käyttää sitä edelleen ? Tyypillisiä tuotteita, jotka jäävät laatikkoon, kun uutuuden viehätys loppuu. Laitteiden tarve on laitevalmistajien keksimä, eikä perustu kuluttajien tarpeeseen. Itsekin mennyt tuohon vuosia sitten, silloin tuote vaan oli askelmittari.

Mulla ei aktiivisuusranneketta ole ollut, mutta tuo Gear S on käytössä edelleen päivittäin. :) 

Kunniamerkki +14

Sama mulla, Pebble on edelleen ranteessa joka päivä, eikä muita kelloja tule oikeastaan edes käytettyä nykyään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

En ole yhtään tutustunut Applen älykelloihin. Niitä näyttäisi olevan karkeasti useampaa mallia:


 


- 38mm taululla


- 42mm taululla


- alumiinikuorella


- teräskuorella


- erilaisilla rannekkeilla


 


Tyhmä kysymykseni kuuluu että onko kelloissa teknisesti mitään eroa, erot tulevat vain noissa koossa ja noissa materiaaleissa?

Vastaa