Älypuhelin ''leikkii'' wifin kanssa

  • 15 October 2016
  • 24 kommenttia
  • 239 katselukertaa

Hei!

 

Osaisiko joku kenties neuvoa, että miksi puhelimeni laittaa välillä wifiä itsekseen päälle? Myös kun olen itse laittanut wifin päälle, ja kun laitan puhelimeni näppäinlukkoon, niin wifi sammuu, kun taas avaan puhelimeni niin wifi taas käynnistyy. Miksi puhelimeni tekee näin?


24 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Sinulla on varmaan tallennettuna puhelimessa wifi-verkko tai verkkoja, joita puhelin hakee koko ajan kun ne ovat saatavilla.


Jos wifi-verkkoja ei ole saatavilla, ei puhelin voi laittaa wifiä päälle. Itsellä oli ennen puhelimen asetuksissa wifi-verkon etsiminen päällä ja kun wifi-verkkoja ei ollut käytettävissä, niin puhelin käytti mobiilidataa.


Jos haluat ettei puhelin etsi wifi-verkkoja, niin se täytyy laittaa puhelimen asetuksista pois.

Oletko kirjautunut verkkoon?  

Jos et halua Wi-Fiä käyttää,  niin käy tarkistamassa asetukset ja ota mahdollisesti se pois. 

 

Itse kotona käytän myös Wi-Fiä tabletilla ja kännyköillä,  sillä siten matkapuhelimen nettiä ei kulu liikaa.  Eli kelpo ominaisuus. 

Osaisitteko vastata, että miksi puhelin sitten sammuttaa wifin kun laitan sen näppäinlukkoon? Ja taas menee päälle kun avaan puhelimen.

ja lisäys: wifi on siis päällä koko tuon ajan mutta tekee tätä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kuuluu ilmeisesti puhelimesi ominaisuuksiin/asetuksiin, olisiko virransäästö juttuja?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@jokkeli22 kirjoitti:

ja lisäys: wifi on siis päällä koko tuon ajan mutta tekee tätä




Jep, kuten @kiisseli67 tuossa yllä kirjoitti, on tuo wifin katkeilu hyvin varmasti virransäästöominaisuudesta kiinni. Kerro toki,, mikä puhelin on merkiltään ja malliltaan, niin voidaan antaa vinkkiä ongelmanratkaisuun, jos et itse asetusta bongaa. 

Samsung Galaxy A3 on käytössä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onko sinulla käytössä Samsungissa Ultra Power Saving Mode? Se sammuttaa ainakin wifin näppäinlukon mennessä päälle ;)

Ei ole päällä sitä ominaisuutta, joten en usko että johtuu siitä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@jokkeli22 kirjoitti:

Ei ole päällä sitä ominaisuutta, joten en usko että johtuu siitä.




No sitten on jokin toisen niminen virransäästö juttu kyseessä. Löytyy lisätietoja varmaan puhelimen käyttöohjeesta, jonka voi ladata tuolta : http://www.samsung.com/fi/support/model/SM-A300FZKUNEE/

Minulla on Samsung Galaxy A5. 

 

Onko sulla ruksi siinä asetuksessa  "Älykäs verkon vaihto"?  Minulla ei ole sitä ruksia siinä,  mutta silti on automaattisesti Wi-Fi nytkin päällä, kun olen kotona.  

 

Tarkoittaa! 

" Vaihda automaattisesti Wi-Fi - yhteyden ja matkapuhelinverkkojen sekä 2,5GHz:n 5GHz:n taajuuskaistojen välillä vakaan internet yhteyden säilyttämiseksi."  

Okei, tekeekö sullakin niin, että kun laitat puhelimen näppäinlukkoon, niin wifi menee pois päältä ja kun laitat takaisin niin wifi palaa takaisin?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Tietysti WiFi-yhteys palaa takaisin mikäli et ole kytkenyt sitä pois päältä (pika)asetuksista? 🙂

Symbooli näkyy,  vaikka näyttö on  näppäinlukossa.  

Niinpä niin,  niin kuin Sekunti mainitsi.

 

Oletko valinnut Aktiiviset painikkeet ilmoituspaneliin? 

Kunniamerkki +10

Enpä tähän oikein syytä tai ratkaisua tiedä, mutta yksi juttu tuli mieleen.

 

Mistä tiedät, että tuo wifi on kokonaan ja pysyvästi pois päältä tuona aikana, kun puhelinta ei varsinaisesti käytetä?

Tulipa vain mieleen, jos se tietyn väliajoin kuitenkin käy päällä. Toimisi virransäästötilassa siis siten, että sammuu laittettaessa näppäinlukko päälle/näyttö sammutettuna (aktiivikäyttö lopetetaan) ja aika ajoin käy sitten wifi aina päällä tuona "lepoaikana". Siten otettaessa puhelin taas käyttöön herää se heti päälle pysyväksi koko aktiivikäytön ajaksi.

 

Ainakin minulla android puhelimessa on virransäästö toiminto, joka saattaa lopettaa verkkoyhteydet melkein kaikista sovelluksista lepotilassa. Sitten voi erikseen valita ne sovellukset joiden vuoksi verkkoyhteyttä pidetään päällä. Näistä hyvänä esimerkkinä on whatsapp. Jos virransäästö on "täysin oikeuksin", niin whatsapp viestit ei tule läpi ennenkuin puhelimen ottaa käyttöön. Mutta laitettaessa valinta, että whatsapin vuoksi verkkoyhteyttä sallitaan lepotilassa, niin viestit tulee heti ajallaan.

Okei. Otin yhteyttä Samsungin asiakastukeen ja siellä sanottiin, että joku sovellus voisi aiheuttaa tuon että wifi lähtee ja palaa takaisin. Ja siellä myös kehoitettiin lataamaan päivutykset kuntoon. No sen tein muttei auttanut. Täytyne seurailla, jos joku sovellus tuon aiheuttaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Tarkista Wi-Fi lisäasetuksista kohta "Pidä Wi-Fi käytössä lepotilassa" (oletusasetuksena aina päällä)

Sekunti,  just meinasin minäkin kirjoittaa silleen,  kuin sinä.  Minulla se on aina käytössä. 

Päällähän se on. Silti tuollaista tekee :smileyfrustrated:

Mistä tiedät,  että se katkee? 

Otin kännykän ohjeen kuvan. 

 

Virransäästö on kyseessä, niin kuin jotku jo mainitsi. 

 

Kunniamerkki +10

Sitä minäkin jo tuossa aiemmin tiedustelin, kuten myös , että mistä tiedät  wifin olevan pois päältä (koko ajan) puhelimen ollessa lepotilassa eli pois käyttäjän aktiivikäytöstä?

 

Itse tiesin omassa puhelimessani, että kaikki asetukset eivät olleet kunnossa, kun whatapp viestit eivät tulleet puhelimeen kuin vasta otettaessa se käyttöön (näyttö ja puhelin "heräsi henkiin"). Silti wifi oli asetuksista päällä, mutta virransäästö-asetus sammutti sen aktiivitilasta pois, jolloin se ei ollut yhteydessä palvelimeen. Säästi siis akkua. No, nyt se on sallittu, mutta monet muut sovellukset eivät ole sallittujen listalla.

Minulla  oli kefiiri sama selitys tuohon, mistä tiesin että ei ole kokoajan päällä. Päivitin sovellukset ja nyt näyttäisi kuitenkin toimivan.

Vastaa