Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
kustaa1967
Konkari
  • 451 custom-general.kudos
  • 1005 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Huawei B525s-23a ja tilainfo ym.

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moikka,

 

Hommasin Telialta otsikon mobiilireitittimen , jossa on softa 11.232.05.00.07 , joka lienee uusin. Ei ainakaan päivitystä ole saatavilla. Liittymä on toistaiseksi Telia prepaid.

 

Kotvan laitetta testattuani heräsi purkista joitakin kysymyksiä ja myös muita huomioita:

 

- Laite on pakotettu vain LTE-verkkoon ja Speedtestillä nopeudet vaihtelee DL-suunnnassa 30...80 Mbit/s ja UL-suunnassa 5...30 Mbit/s. Siis ihan siedettävää. Laite kytkeytyy noin 0,5 km päässä olevaan tukiasemaan joko 2600 MHz tai 1800 MHz taajuuksilla. 800 MHz ei ole saatavilla käyttöpaikallani. Tietsikka on kytketty LAN:lla reitittimeen ja siitä on WLAN kokonaan pois päältä.

 

Sitten niitä kysymyksiä:

 

- Menussa Settings / System / Device information on tietoja verkkoyhteydestä (CELL_ID , RSRQ , RSRP , RSSI , SINR ja Band mm.). Reititin on kuitenkin LTE CA-kelpoinen ja em. tukiasemassa on myös CA päällä Cellmapperin mukaan ( Band 3 ja 7). Mistä näkee onko modeemilla CA-yhteys? Em. Device info kertoo vain , että CELL_ID on kyseisen tukiaseman ja band on 7 (2600MHz) juuri nyt.

 

- Info kertoo vain WAN-llitännän IP-osoitteen , mutta ei DNS-osoitteita. Miksi? Olisi myös suotavaa , että softassa olisi asetusmahdollisuus itse valituille DNS-osoitteille. Onko asiaan tulossa muutosta softapäivityksen muodossa lähiaikoina?

 

- Laitteen asetuksissa on joukko kohtia , jotka ovat vähän hämääviä. Siis esim. Dial-up / Connect kohdassa on Mobile datalle nappi Off , kun data on päällä. Näyttää siltä , että kun asetus on tuommoinen toggle-typpinen (On tai Off) , niin sivulla näytetään seuraava mahdollinen toiminto , mutta sitä nykyistä tilaa ei missään. Osa asetuksista on kuitenkin sellaisia , että nykyinen tila on luettavissa asetuksesta. Tämä on vähän sekavaa. Miksi kaikkien asetusten tilaa ei näytetä samalla tavalla, vaan osan kohdalla sen joutuu arvaamaan?

 

-Onko laitteelle tulossa ylipäätään softapäivitystä lähiaikoina ja mitä muutoksia siinä mahdollisesti on?

 

5 vastausta
kustaa1967
Konkari
  • 451 custom-general.kudos
  • 1005 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Olisiko Telialla asiaan mitään kommentoitavaa?????

Pekka_Koo
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 127 custom-general.kudos
  • 531 custom-general.replies
  • 50 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
@kustaa1967 kirjoitti:

- Menussa Settings / System / Device information on tietoja verkkoyhteydestä (CELL_ID , RSRQ , RSRP , RSSI , SINR ja Band mm.). Reititin on kuitenkin LTE CA-kelpoinen ja em. tukiasemassa on myös CA päällä Cellmapperin mukaan ( Band 3 ja 7). Mistä näkee onko modeemilla CA-yhteys? Em. Device info kertoo vain , että CELL_ID on kyseisen tukiaseman ja band on 7 (2600MHz) juuri nyt.

Hallintasivulla yhteyden tilana näkyy 4G+ jos CA on käytössä. 4G+ saattaa kuitenkin aktivoitua vasta, kun netistä lataa vaikkapa isoa tiedostoa.

 

@kustaa1967 kirjoitti:

- Info kertoo vain WAN-llitännän IP-osoitteen , mutta ei DNS-osoitteita. Miksi? Olisi myös suotavaa , että softassa olisi asetusmahdollisuus itse valituille DNS-osoitteille. Onko asiaan tulossa muutosta softapäivityksen muodossa lähiaikoina?

Totta, tämä ei taida onnistua tällä hetkellä. Mahdollisesta softapäivityksestä ei ole tällä hetkellä tarkempaa tietoa.

 

@kustaa1967 kirjoitti:

- Laitteen asetuksissa on joukko kohtia , jotka ovat vähän hämääviä. Siis esim. Dial-up / Connect kohdassa on Mobile datalle nappi Off , kun data on päällä. Näyttää siltä , että kun asetus on tuommoinen toggle-typpinen (On tai Off) , niin sivulla näytetään seuraava mahdollinen toiminto , mutta sitä nykyistä tilaa ei missään. Osa asetuksista on kuitenkin sellaisia , että nykyinen tila on luettavissa asetuksesta. Tämä on vähän sekavaa. Miksi kaikkien asetusten tilaa ei näytetä samalla tavalla, vaan osan kohdalla sen joutuu arvaamaan?

Valikot ja nappulat yms. ja niiden logiikka on Huawein käsialaa. Toivottavasti tämä selkeytyisi tulevien softapäivitysten yhteydessä.

Viestistä saa tykätä, jos se on hyvä, ja merkata ratkaisuksi, jos auttoi ongelmassasi. 🙂 Telia.fi -sivulla hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi milloin tahansa. Chat-yhteys asiakaspalveluumme 24/7

kustaa1967
Konkari
  • 451 custom-general.kudos
  • 1005 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Pekka_Koo kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:

- Menussa Settings / System / Device information on tietoja verkkoyhteydestä (CELL_ID , RSRQ , RSRP , RSSI , SINR ja Band mm.). Reititin on kuitenkin LTE CA-kelpoinen ja em. tukiasemassa on myös CA päällä Cellmapperin mukaan ( Band 3 ja 7). Mistä näkee onko modeemilla CA-yhteys? Em. Device info kertoo vain , että CELL_ID on kyseisen tukiaseman ja band on 7 (2600MHz) juuri nyt.

Hallintasivulla yhteyden tilana näkyy 4G+ jos CA on käytössä. 4G+ saattaa kuitenkin aktivoitua vasta, kun netistä lataa vaikkapa isoa tiedostoa.

 


 



Kiitos vastauksesta.

 

Latasin 1GB filen Funetista ja toden totta etusivulla yhteyden tila näytti latauksen aikana 4G+ eli kyllä se CA näköjään päälle meni. Latauksen loputtua yhteys palautui 4G:ksi , joka on asetuksissa lukittu kiinteästi.

 

Ei varmaan olisi pahitteeksi , että se CA ilmoitettaisiin vähän selvemmin esim. Device infossa. Nyt se kyllä menee ohi silmien varsin helposti. Näyttää siltä , että CA-tila on dynaaminen eikä sitä voi lukita päälle. Onko se tukiasemista kiinni vai modeemista???

Pekka_Koo
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 127 custom-general.kudos
  • 531 custom-general.replies
  • 50 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967 kirjoitti:

Ei varmaan olisi pahitteeksi , että se CA ilmoitettaisiin vähän selvemmin esim. Device infossa. Nyt se kyllä menee ohi silmien varsin helposti. Näyttää siltä , että CA-tila on dynaaminen eikä sitä voi lukita päälle. Onko se tukiasemista kiinni vai modeemista???


Jep, hyvähän se olisi olla selkeämmin, samaa mieltä tuosta. Modeemista riippuva asia tämä on, mutta vaikuttaisi toisaalta olevan lähinnä ongelma siinä, miten asia esitetään modeemin hallintasivulla eikä itse modeemin toiminnassa.

Viestistä saa tykätä, jos se on hyvä, ja merkata ratkaisuksi, jos auttoi ongelmassasi. 🙂 Telia.fi -sivulla hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi milloin tahansa. Chat-yhteys asiakaspalveluumme 24/7

kustaa1967
Konkari
  • 451 custom-general.kudos
  • 1005 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Pekka_Koo kirjoitti:

@kustaa1967 kirjoitti:

Ei varmaan olisi pahitteeksi , että se CA ilmoitettaisiin vähän selvemmin esim. Device infossa. Nyt se kyllä menee ohi silmien varsin helposti. Näyttää siltä , että CA-tila on dynaaminen eikä sitä voi lukita päälle. Onko se tukiasemista kiinni vai modeemista???


Jep, hyvähän se olisi olla selkeämmin, samaa mieltä tuosta. Modeemista riippuva asia tämä on, mutta vaikuttaisi toisaalta olevan lähinnä ongelma siinä, miten asia esitetään modeemin hallintasivulla eikä itse modeemin toiminnassa.


Jaahas. Jos kerran tuo CA-tilan lukitseminen on modeemista kiinni eikä vaadi muutoksia tukiasemiin , niin laittakaapa asian muuttaminen työlistalle pikimmiten ja samalla sitä CA-tilan näyttöäkin voisi tosiaan parantaa.

Tämän osion uusimmat keskustelut