Kännykkä modeemina, miksi nopeus huononee?

  • 15 October 2016
  • 19 kommenttia
  • 369 katselukertaa

Koska sonera ei jostain syystä tarjoa multisim palvelua liikkuva netti liittymiinsä (?), niin joudun käyttämään kännyä modeemina. Ikävää olisi jatkuvasti irrotella korttia mokkulasta -> puhelimeen, joten käytän tosiaan luuria modeemina. Ihmetyttää vaan, miksi nopeus laskee jopa 100%, kun yhteys tulee kännyn kautta. Pelkällä puhelimella nopeus on yli 100Mbit/s, mutta kun kytken puhelimen usb kaapelilla pöytäkoneeseen, niin kone pukkaa vain 50-60Mbit/s nopeuksia? Vaikka känny on täsmälleen samassa paikassa. Onhan sekin ihan hyvä ja riittävä nopeus, mutta ihmettelen vaan mihin se nopeus katoaa, kaapeliin, vai? Kaapeli on 1m pituinen.

 

Mokkulallakin saa lähes 100Mbit/s nopeuksia samalla paikalla, ja tulisi varmaan enemmänkin, jos olisi cat4 tason mokkula, mutta kyseessa huawei e392, eli cat3 tason laite. Mutta tosiaan, kännyllä modeemina, vain puolet tuosta. Onko tähän vain tyytyminen?


19 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Mikä kännykkä sinulla on? Kännykkä ei pysty reitittämään liikennettä niin nopeasti kuin mokkula. Eikä kännykkä ole paras vaihtoehto jakaa internet yhteyttä.

 

Nopeus katoaa tossa varmaan kännykkään ja sitten kaapeliin...

Känny on Samsung Galaxy Ace 4, jolla tosiaan pääsee ihan päivittäin 120-140Mbit/s nopeuksiin samalla paikalla, mutta nopeus hyytyy kun sitä käyttää modeemina. Ei tosiaan mikään varsinainen ongelma, mutta mielenkiintoista joka tapauksessa. Eihän mokkulankaan nopeus kärsi yhtään, jos se on metrin piuhan päässä.

 

Olisi muuten mukava kuulla soneran kanta, miksi liikkuva netti liittymiin ei anneta multi-simiä? Onko kyse vain siitä ettei haluta antaa käyttäjälle mahdollisuutta käyttää rajattomasti dataa, kahdella eri laitteella? Multi siminhän saa vain liittymiin, missä on datakatto.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

En nyt ihan osaa sanoa tarkkaan missä tuo nopeus on mutta mahdollisesti mokkulassa menee piirissä ja kännykässä prossun kautta. Tämä on ainakin omassa reitittimessäni joskus ollut ongelmana. Nyt itse reititän liikenteen suoraan piirissä joten on yhteydet nopeampia. 

 

Multi-sim niin halvasta netistä... 20€/kk kun saa 4G 150Mbps liittymän? Liittymä on muutenkin todella edullinen, tietenkin hienolla vaihteluvälillä, mutta ei kai sille voi mitään. Vielä kun puhelut ja tekstarit ei tuota operaattoreille rahaa, kiitos Whatsapp. Kai olet tiennyt että datasiirto ei ole operaattorille ilmaista? Suomi vielä harvinainen maa jossa ylipäätään on rajaton netti, josta tietenkään TeliaSonera ei pidä koska rahaa ei tule sisälle tarpeeksi ja verkkoa pitää rakentaa. Sonera vain ei voi datakatottaa kaikkea koska silloin kaikki asiakkaat siirtyisivät Elisalle / DNAlle. Mutta pian Elisan ja DNA:nkin tulisi laittaa periaatteessa datakatto koska kapasiteettia ei voi rakentaa äärettömästi ja se maksaa. Se huomataan jo ruuhkaisilla alueilla jossa päästään 4G:ssä 1Mbps lukemiin, jos sitäkään. 

 

Eli sinuna ottaisin vain edullisen 20€ liittymän, se ei ole todellakaan paljon. Kannattaa vaikka verrata ulkomailla oleviin hintoihin, jossa lisäksi se datakatto. 

Eihän se 20e olekaan paljon yhdestä liittymästä, mutta kaksi liittymää tekee jo 40e/kk. Kyllä ajattelin selvitä jatkossakin tällä yhdellä Max 150M liittymällä. Multi-sim olisi ollut juuri sopiva minun tarpeisiini, mutta kun sitä ei tosiaan saa mokkulaliittymiin, niin minkäs teet. Pakko käyttää kännyä modeemina. Kun ei tosiaan viitsi jatkuvasti vaihdella korttia mokkulasta puhelimeen. Ja päinvastoin. Eipä sitä multi-simmiä saa tosin muiltakaan operaattorilta, joten sikäli turha haukkua soneraa.

 

Mutta enivei, ei taida mahtaa mitään tuolle nopeudelle. Kaiketi kännystä ei saa kaikkea irti modeemikäytössä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
No sinuna en valittaisi vielä 40€/kk hinnasta... ihan normaali laajakaista kulu... Suomessakin ihan normi hinta laajakaistasta. On se minusta parempi kuin se että maksat mitä siirrät... tai se että hinnat hieman halvempia ja datakatto kaupan päälle.

Jahas, parani nopeus selvästi kun hommasin toisen datakaapelin. Ilmeisesti vanhassa on jotain vikaa. Nyt tulee parhaimmillaan jo 100Mbit/s nopeuksia. Ihmettelinkin miten nopeus voi mukamas noin paljon tippua modeemikäytössä. Kyllä kännyä voi tosiaan hyvinkin käyttää modeemina, varsinkin jos yhteyttä ei tarvitse jakaa kuin pöytäkoneelle.

 

https://www.youtube.com/watch?v=UQgVKy34qAk

 

Jotkut valittelevat että känny lämpenee turhan paljon modeemikäytössä, mutta itse en ole havainnut moista. Ihan viileänä tuo tuntuu olevan, tuntienkin käytön jälkeen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Lämpö vaikuttaa siihen kuinka paljon kännykän suoritin pitää tehdä töitä että saa reititetty liikennettä internetin ja tietokoneesi välillä. Jos nyt availet muutamia verkkosivuja tai katot Youtube videonkin niin ei varmaan vielä lämpöä paljon tule. Mutta lataappa sillä 100Mbps kaistalla tiedostoja alas 4G:llä niin kyllä siinä lämpöä tulee... 

 

Mutta normikäytöksi toki voi laskea sen verkkosivujen selaamisen... Itse nyt en voi sanoa kun en ole näitä netin normikäyttäjiä mobiilissa kuin kiinteissäkään.

En viitsinyt tehdä uutta ketjua, joten kysytään tässä samassa, miten android luurin saa yhdistämään automaattisesti nettiin, kun usb kaapeli kytketään puhelimeen? Ärsyttää kun pitää joka kerta käydä asetuksista näppäilemään usb yhteys päälle, kun tietokone käynnistetään, tai kaapelia käyttää irti. Kaiketi automaattinen yhdistäminen on mahdollista?

 

Wifi yhteys on helppo yhdistää automaattisesti, kun vain valitsee "yhdistä automaattisesti", mutta usb yhteydestä ei löydy tätä mahdollisuutta?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Googlesta se ratkaisu olisi jos sinne ekaksi suuntaisi: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mkdev.usbtethering2

Ei noista ole mitään apua. Ihan samoin joudut joka kerta itse täppäämään usb yhteyden päälle. Ajatuksena oli siis että kun avaan tietsikan, niin yhteys menisi automaattisesti päälle. Ihan kuten esim. reitittimen kanssa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Katos vain... ei tuo ollukaan kovin hyvä sovellus...

 

Viimeistään roottaamalla puhelimen pystyy mutta tutkinpas vähän tarkemmin miten saisi tuon mahdolliseksi... En kylläkään suosittelisi kännykkää koneen päämodeeemina... ainakin omani S3 4G tuntuu mukavasti lämpenevän...

 

Ihan tyytyväinen olen ollut kännykän käyttöön modeemina. Mokkulan + lisäantennin olen heittänyt romukoppaan, kun kännykällä saa parempia nopeuksia, eikä tuo tunnu kuumenevan mitenkään ihmeellisesti. Mutta ärsyttää tosiaan joka kerta käydä täppäämässä tuo ruksi sinne "yhdistä usb" kohtaan, kun tietsikan avaa. Miksi se ei pysy muistissa? Jos käyttää kännyä modeemina wifi yhteydellä, niin "mobiilitukiasema" kyllä pysyy muistissa, vaikka tietsikan sammuttaakin välillä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Se johtuu siitä että USB menee alas (ei virtaa ja ei dataa). Mobiilitukiasema tosiaan pysyy ylhäällä...

 

Olen huomannut saman että kännykässä saa parempia nopeuksia kuin mokkulalla, se on tosiasia... Kännykässä kun on parempi prossu yleensä ja parempi verkkokorttikin... 

 

Roottaamalla pääsee komentorivillä kirjoittamaan järjestelmätiedostoihin, viimeistään sillä saa mitä haluat.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kokeileppa tätä: https://android.stackexchange.com/questions/12173/auto-usb-tethering-when-phone-is-connected


@olkitu kirjoitti:

Kokeileppa tätä: https://android.stackexchange.com/questions/12173/auto-usb-tethering-when-phone-is-connected


Kokeilin tuota, mutta ei sekään oikein toiminut toivotunlaisesti. Tietsikan hiirellä joutuu klikkaamaan joka kerta usb yhteyden päälle, kun piuhaa käyttää irti, tai koneen sammuttaa. Kätevämpi tosin kuin kännykästä räplääminen, mutta ei oikein vastaa toivomaani. Ja jostain syystä nopeus oli vain 10Mbit/s luokkaa? Kun se normaalisti on aina yli 50Mbit/s. Ei hyvä.

 

Pakko kait se on uskoa ettei tuota saa yhdistämään automaattisesti. Netistä yritin kaivella tietoa, mutta eipä kukaan oikein tiennyt ratkaisua.:smileysad:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Android = Linux eli kyllä pystyy mutta miten niin hiukan eri asia miten... 

 

Langaton vaatii enemmän tehoa joten kännysi ei jaksa jakaa vain... 

Minulla on 10M 4G liittymä kännykässä ilman rajaa, jaan ainoalle läppärille, puhelin LG Leon 4G ??

 

On toimiva ratkaisu ,, mutta puhelin on tulikuuma aina kun katselen YouTubesta kissavideoita.

 

Olen testannut kotimokkuloita ja niissä tämä sama juttu enkä halua kahta nettiä kotiin. Kyllä tuon kanssa voi elää. Puhelin toimii hyvin ja nettiä tulee aina. Minulla on nyt kiinteä 4G reititin testissä operaattoriltani, kyllähän se toimii eikä sen modeemi lämpene, mutta ei vastaa tarvettani. Lisäksi tuossa on 50M nopeus joka on 23 Mbps eli en senkään puolesta haluaisi maksaa turhasta.

 

Akun kannalta toki huono olla aina laturissa, mutta toimii, jos asuu yksin eikä ole muita laitteita.

 

Lähden huomenna palauttamaan vekottimet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä Ace 4 jaksaa puksuttaa ihan hyvin, ihan kohtuullinen laite ja Cat4 modeemi. Itse olen päässyt tietokoneella usb yhdistämällä jopa 70Mbps nopeuteen 800MHz verkossa. Ongelmaksi katsoisin kuumenemisen ja akun tyhjentymisen. Minulla ei ainakaan mikään laite jaksanut ladata puhelimen akkua sitä tahtia, mitä sitä kului. Pystyy tuossa muutamalla kikkailulla jopa taajuuslukittamaan, ja jopa solulukittamaan. Tosin vaatii vanhan ohjelmiston, uudemmissa Samsung rampautti Service Moden. Rootattuna entistäkin helpompaa.


 


Tuohon automaattiseen yhdistämiseen en löydä minäkään ratkaisua. Ehkä voi olla, mutta kohtalaisen pieni vaiva kuitenkin napsauttaa se puhelimesta päälle. En muutes tiedä, pystyisikö luomaan NFC-tägin, joka automaattisesti netin jaon päälle? Tägejä saa edullisesti ainakin netistä ja sitten ihan myymälöistä, Clas Ohlson ja verkkis varmaan myyvät.


 


Hienoa, että  on löytänyt itselleen sopivat liittymät. Onneksi on sentään jonkin verran varaa valita. :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@handsupfinland kirjoitti:

Minulla on 10M 4G liittymä kännykässä ilman rajaa, jaan ainoalle läppärille, puhelin LG Leon 4G ??


 


On toimiva ratkaisu ,, mutta puhelin on tulikuuma aina kun katselen YouTubesta kissavideoita.


 


Olen testannut kotimokkuloita ja niissä tämä sama juttu enkä halua kahta nettiä kotiin. Kyllä tuon kanssa voi elää. Puhelin toimii hyvin ja nettiä tulee aina. Minulla on nyt kiinteä 4G reititin testissä operaattoriltani, kyllähän se toimii eikä sen modeemi lämpene, mutta ei vastaa tarvettani. Lisäksi tuossa on 50M nopeus joka on 23 Mbps eli en senkään puolesta haluaisi maksaa turhasta.


 


Akun kannalta toki huono olla aina laturissa, mutta toimii, jos asuu yksin eikä ole muita laitteita.


 


Lähden huomenna palauttamaan vekottimet.




Tämä ei ihan ole suoraan tähän aiheeseen mutta ihan miten haluat toimia. Muista että 4G:ssä vaihteluväli on se 5-50Mbps tolla liittymätyypillä. (jotkut sanoo että 5Mbps on yhteysnopeus ja kaikki sen päällä extraa). Vähän sätämällä yleensä saa parannettua yhteyksiä mutta se aina maksaa. Puhelimia ei ole tarkoitettu pääsääntöisesti nettiyhteyden jakamiseen vaikka se sillä toimii. 10Mbps yhteys riittää niin onhan se turha maksaa ylimääräistä. Itsellä paloi puhelimesta 4G modeemi pitkällä käytöllä...

Vastaa