Käyttökokemukset Apple iPhone XS / XS Max / XR

  • 27 September 2018
  • 7 kommenttia
  • 66 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10285 kommenttia

 



 


 


Nämä kolme mallia ovat hyvin samankaltaisia keskenään joten keskustellaan näistä kaikista malleista tässä yhdessä ja samassa ketjussa. Kerro käyttökokemuksistasi ja havainnoistasi tai jos olet vasta harkitsemassa tällaisen hankintaa niin tässä ketjussa voit kysyä lisätietoja ennen hankintaa.


 


Laitteiden speksit sekä tietoa toimituksista löydät Yhteisön blogista.


Tutustu myös vertailuun: Missä X? - vertailussa iPhone XR, XS ja XS Max 


 


(Apple iPhone XR-puhelimen toimitukset käynnistyvät 26.10.2018)


 



7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Voisin aloittaa käyttökokemuksien kertomisen omasta puolestani, sain vähän aikaa sitten XS Maxin. Ostin kultaisen ja 256Gt muistilla.


 


Heti alkuun kommentti tuosta väristä, en tutustunut sen kummemmin värivaihtoehtoihin mutta mitä kuvista yleensä on nähnyt niin kultainen on ollut makeen kultainen mutta petyin siinä, että takalasi on "hailakan" kultainen, ehkä jopa ruusukultaisen värinen. Puhelinta kiertävä reunus on sitten taasen tuon makean kultainen. No, tämä menee omaan piikkiin kun en tutustunut asiaan etukäteen sen kummemmin.


 



 


Tässä puhelimessa huomio kiinnittyy valtavaan näyttöön. Se on kirjaimellisesti valtava. Edellinen puhelimeni oli iPhone 8 Plus ja tämä XS Max on mitoiltaan saman kokoinen mutta nyt puhelin on yhtä pelkkää näyttöä. Ja kuten iPhone X:ssä ja monessa muussa puhelimessa nykyään, näytössä on "lovi" kaiuttimelle ja kameralle sekä sensoreille ja tämä lovi on kyllä äkkiseltään sekin aika hieno ominaisuus, vaikkakin se on vain visuaalinen kikka.


 



Parin päivän jälkeen käyttökokemuksia ei isommin ole, olen surffaillut netissä ja käyttänyt sovelluksia. Akunkestosta en osaa sanoa mitään mutta sen olen huomannut, että ainakin lataaminen piuhan kanssa tuntuu hitaalta. Lieneekö ison akun syytä vai mikä.


 


Kameraa olen kokeillut ja tässä on nyt uudistettu muotokuvaominaisuus. Voit säätää kuvan taustan blurria etukäteen ja se on aika kätevä feature.


 




Se mikä oli itselle uusi juttu edellisen puhelimen myötä niin kasvontunnistus. Parin päivän jälkeen se tuntuukin varsin kätevälle ominaisuudelle. Käytän sitä puhelimen lukituksen avaamiseen ja löysin sen toimivan myös esimerkiksi Nordean applikaation kanssa joten nyt pääsen myös verkkopankkiin ilman, että naputtelen mitään tunnuksia tai salasanoja. Apple Payta käytin myös edellisen puhelimen kanssa ja tällä uudella se on vielä kokeilematta koska se tapahtuu eri tavalla tässä uudessa puhelimessa (koska tässä ei ole Home-näppäintä). Kasvontunnistuksen avulla pystyy kirjautumaan myös esimerkiksi nettisivuille kuten tänne Yhteisöön, selain muistaa tunnukset ja ne vahvistetaan käyttämällä kasvontunnistusta.


 


Kasvontunnistus tuntuu toimivan hyvin. Myös hämärässä. Ainoa miinus tulee siitä, että joskus se tuntuu toimivan hitaasti ja joudun asettelemaan puhelinta uudelleen kasvojen eteen tai joudun odottamaan että lukitus aukeaa. Tästä huolimatta tunnistus toimii kaikenkaikkiaan hyvin ja olen alkanut pitämään siitä.


 


Tässä vaiheessa ei kummempaa, kirjoittelen lisää kokemuksia kunhan niitä kertyy matkan varrella. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen ostokseen :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Esimerkkikuvia eiliseltä iltahämärästä. Ei mitään ihmeellisiä kuvia kun vain kokeilin jotain mutta ainakaan kohinaa ei isommin näy.


 



 

Osaako joku auttaa mua tän kameran portrait moden kanssa. Kun siis mistä sen saa päälle? Ku oon tässä nyt tunnin etsiskellyt itse kamerasta, kuvista, asetuksista mutta en vaan tajua mistä sen saa päälle niin voisiko joku ihana kertoa ?


 


Edit Tero: vaihdettu otsikko ja siirretty viesti tähän ketjuun

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@saparoPossu@  kirjoitti:

Osaako joku auttaa mua tän kameran portrait moden kanssa. Kun siis mistä sen saa päälle? Ku oon tässä nyt tunnin etsiskellyt itse kamerasta, kuvista, asetuksista mutta en vaan tajua mistä sen saa päälle niin voisiko joku ihana kertoa ?



Portrait eli muotokuva siis? Valitse vain oikean moodi tuosta valikosta:


 



 


 


Sullako ei siis ole tuollaista valintaa siellä?

@TeroRe siis joo on haha en tienny et se pitää tuolta muotokuvasta valita anteeksi tyhmyyttä ja kiitos vastauksesta ???

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Mitäs tässä on, reilu viikko takana käyttöä ja olen tyytyväinen. Tosin sillä erotuksella, että kun vaimolle tilattiin XS (mulla siis XS Max) niin totesin, että XS on tällä hetkellä todella hyvän kokoinen puhelin. Sitä voi helposti käyttää myös yhdellä kädellä ja koska näyttö on rajaton niin siinä on silti yhtä iso näyttö kuin 8 Plus -mallissa.


 


Kasvotunnistus toimii hyvin, tosin joskus huomaa että puhelinta pitää nostaa ylemmäs tai että kasvoja täytyy kääntää alaspäin, että tunnistus toimii. Se mistä olen alkanut pitämään on Apple Payn käyttö kasvojentunnistuksen kanssa. Edellinen luuri oli tosiaan 8 Plus ja koin vähän luonnottomaksi painella sormenjälkilukijaa samalla kun vie puhelinta sinne maksupäätteen kylkeen. Tässä uudessa puhelimessa otetaan kasvotunnistus etukäteen ja puhelimen voi viedä vaikka miten päin sinne maksupäätteelle. Kätevää.


 


Käytän tämän kanssa Sonyn MDR-1000XM2 -kuulokkeita ja joskus käy niin, että puhelin näyttää että kuulokkeet olisi yhdistetty mutta niin ei oikeasti olekaan. En sitten tiedä johtuuko se puhelimesta/bluetoothista vai kuulokkeista.


 


Puhelinkonffereissa olen huomannut, että kun puhelin on lukossa ja haluat avata lukituksen niin kun swaippaat näytön auki niin joskus olen sulkenut puhelun vahingossa. Koti-näppäimen puuttuminen vaatii siis vielä treeniä.


 


Kamerasta, se tuntuu hyvälle ja myös hämäräkuvausominaisuudet ovat parantuneet aikaisemmista. Muotokuvatoiminnolla tulee nättiä kuvaa:


 



 


 


Tekoäly blurraa näissä tuon taustan ja aika usein lopputulos on aika jännä:


 



 


 


Tässä sama kuva toisenlaisella blurrilla, huomaatko eron:


 



 


 


Kaikenkaikkiaan olen edelleen tyytyväinen ostokseeni. Kolme kertaa on pudonnut lattialle, sydän on joka kerta pysähtynyt koska mulla ei ole tässä mitään suojaa vielä. Onneksi naarmuakaan ei ole vielä kuitenkaan tullut ?


@TeroRe@  kirjoitti:

Voisin aloittaa käyttökokemuksien kertomisen omasta puolestani, sain vähän aikaa sitten XS Maxin. Ostin kultaisen ja 256Gt muistilla.


 


Heti alkuun kommentti tuosta väristä, en tutustunut sen kummemmin värivaihtoehtoihin mutta mitä kuvista yleensä on nähnyt niin kultainen on ollut makeen kultainen mutta petyin siinä, että takalasi on "hailakan" kultainen, ehkä jopa ruusukultaisen värinen. Puhelinta kiertävä reunus on sitten taasen tuon makean kultainen. No, tämä menee omaan piikkiin kun en tutustunut asiaan etukäteen sen kummemmin...



Samanlaiset kokemukset minulla... Ostin viime viikolla XR:n ja halusin väriksi korallin. Näkemättä sitä luonnossa... Olisi kannattanut käydä katsomassa livenä, sillä takakansi on väriltään lähinnä haalea oranssi, ei lähelläkään sitä, miltä se näyttää kuvissa. Kotelossahan tää mulla yleensä on, mutta vähän harmittaa silti... Se onkin ainoa pettymyksen aihe tässä puhelimessa. Eilen sain Telia-kaupan ystävällisellä avustuksella eSimminkin toimimaan. Tosin iMessagen aktivointi ei onnistunut ilman Apple-tukeen soittamista, mutta nyt sekin toimii. Nyt on käytössä kaksi liittymää ja molemmat toimivat melkein täydellisesti. Vähän joutuu kikkailemaan viestien kanssa, mutta onneksi vain vähän... iPhone seiskan jälkeen XR oli luonnollinen jatkumo jotenkuten järjelliseen hintaan. 


 


Edit EssiJn: muokattu lainausmerkintä kohdilleen

Vastaa