peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
57177 Jäsentä
160045 Kirjoitusta

Telia yhteisö on nyt myös laiteyhteisö

Lue lisää
Yhteistyössä OnePlus

Käyttökokemukset OnePlus 7 Pro

Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎09-05-2018
Kirjoituksia: 4
11/11

Vs: Käyttökokemukset OnePlus 7 Pro

Heippa!

Tässä käyttökokemuksiani vähän pidemmin reilun parin viikon ajalta. Puhelin on osoittautunut erittäin hyväksi ja ylittänyt odotukseni. Kerron seuraavassa hieman arkikokemuksistani puhelimen kanssa sekä sen hyvistä että huonoista puolista.

Minulle merkittävin parannus edelliseen puhelimeni (OnePlus 3) nähden lienee vähän yllättävä: OnePlus 7 Pron stereokaiuttimet. Katson puhelimellani päivittäin YouTubea ja YLE Areenaa, ja puhelimen kaiuttimet ovat mukavan kovaääniset ja kuulostavat selkeiltä. Kaiuttimet sijaitsevat puhelimen pohjassa sekä näytön yläreunassa, joten ei ole niin justiinsa, miten puhelimen sijoittaa pöydälle, ääni kuitenkin kuuluu tasaisesti. OnePlus 7 Pron näyttö on myös ilo silmälle 90 hertsin virkistystaajudellaan ja värinämoottori tuntuu laadukkaammalta kuin aiemmassa puhelimessani. Myös OnePlussan pikalataus on nopeampi kuin ennen ja se sujuvoittaa arkea huomattavasti.

Mainitsin kilpailuvideossani, että olisin kiinnostunut testaamaan OnePlus 7 Pron näytönalaista sormenjälkilukijaa. OnePlus 3:n sormenjälkilukija oli aikansa parhaimmistoa ja se palveli minua kiitettävästi useamman vuoden ajan. Pohdin, että voiko OnePlus 7 Pron sormenjälkitunnistus olla yhtä nopea kuin edellisessä puhelimessani, vaikka sensori on siirtynyt näytön alle. Ilokseni voin todeta, että se on yhtä nopea ja helppokäyttöinen kuin ennenkin. Jos minun täytyisi keksiä siitä jotain huonoa sanottavaa, niin minusta tuntuu, että sensori on alttiimpi sille, jos kännykkää koittaa avata peukalo huonossa kulmassa. Sormenjälkitunnistukselle on valittavissa useampi animaatio, mutta minun silmääni näytti parhaalta, kun animaation laittoi kokonaan pois päältä. Merkillepantavaa on myös se, että vaikka näytön kirkkaus olisi minimissä, niin se kohta näytöstä, jonka alla sensori on, kirkastuu hetkellisesti sormenjälkitunnistuksen ajaksi.

Mainitsin myös kilpailuvideossani, että haluan testata, toimiiko OnePlus 7 Prossa sormenjälkieleet yhtä hyvin kuin ennenkin. Kyllä, taskulampun saa päälle ja pois piirtämällä V-kirjaimen näyttöön sen ollessa lukittuna. Tämä on mielestäni yksi puhelimen parhaista ominaisuuksista enkä ole tietoinen, että tätä toimintoa olisi muissa puhelimissa – voin toki olla väärässäkin.

OnePlus 7 Pron kamera on ymmärtääkseni parannus verrattuna valmistajan edellisiin malleihin ja se palvelee perustarpeitani paremmin kuin hyvin. Pohdin kilpailuvideollani, että pystyykö puhelimella kuvaamaan keikkavideoita ilman, että ääni puuroutuu täysin. Lyhykäisyydessään: kyllä pystyy! Äänenlaatu keikkataltioinneissa on osoittautunut hyväksi ja aivan käyttökelpoiseksi. Harmittavaa on se, että kolmoiskamerajärjestelmän laajakulmalinssillä ei voi kuvata videota. Tämä olisi tietenkin korjattavissa ohjelmistopäivityksellä, mutta OnePlus on sanonut, ettei sen suunnitelmissa ole korjata tätä – tiedä heitä. Ohessa pätkä rumpusoolosta, jonka soitin keikalla Sloveniassa afrobändini kanssa, josta käy ilmi hämärän keikkapaikan kuvan- ja äänenlaatu.

Tekniikkavloggarit sanovat, että OnePlus 7 Pron kamera ei vedä vertoja uusimman iPhonen tai Samsung Galaxyn kameroille, mutta samapa tuo – minun käytössäni OnePlus 7 Pron kamera on melko lailla erinomainen eikä minulla ole ollut siitä valitettavaa. Kamera onnistuu tallentamaan värit luonnollisina ja hämäräkuvaus toimii pääosin todella hyvin. Ohessa satunnaisia kuvia Mikkelistä ja Ljubljanasta.

IMG_20190728_141857.jpgVohvelit Mikkelin torilla.IMG_20190728_192946.jpgMikkelipuiston raitiovaunun ohjaamo.IMG_20190728_194737.jpgKenkäveron puput.IMG_20190802_094952.jpgTelelinssi tositoimissa: piisami havaittuna Ljubljanica-joessa.IMG_20190803_171408.jpgLjubljana kuvattuna Ljubljanan linnasta.IMG_20190805_145323.jpgBohinj-järvi kuvattuna päälinssillä 1/2.IMG_20190805_145834.jpgBohinj-järvi kuvattuna päälinssillä 2/2.IMG_20190805_214137.jpgKamera toimii yllättävän hyvin pimeälläkin, vaikkei tämä mikään maailman onnistunein otos olekaan. Kuvassa ilmeisesti Hangon satama.

Puhelimen motorisoitu etukamera on selkeästi sen huomiota herättävin ominaisuus. Olen onnistunut herättämään paljon kysymyksiä joka kerta, kun olen ottanut selfien jonkun kanssa. Mielestäni etukamera toimii hyvin enkä sinänsä epäile sen toimivuutta, sillä en ota selfieitä usein. Jouduin kuitenkin puhelimeni kanssa keskellä kaatosadetta ja päätin ottaa itsestäni selfien sateen kastelemana. Seuraavan kerran kun käytin etukameraa, huomasin, että etukameramoduuliin oli jäänyt kosteutta/likaa kaatosateen jäljiltä. Puhelin on toki vesitiivis, mutta minua huolestuttaa se, että puhelimen sisään alkaisi kerääntymään pölyä ja karstaa. Aika näyttää miten motorisoitu etukamera kestää, mutta se on ainakin osoittautunut nopeaksi ja käyttökelpoiseksi. En uskaltanut testata puhelimen vesitiiviyttä, mutta en myöskään epäillyt viedä puhelinta veden varaan.

Photo from Henry Lightfoot.jpgMitäpä sitä EI tekisi selfien eteen?IMG_20190803_180858.jpgIroninen turistiselfie slovenialaisen lohikäärmeen kanssa.

Minulle OnePlus 7 Pron harmittavin ominaisuus on se, että siitä puuttuu perinteinen 3,5 millimetrin kuulokeliitäntä, sillä joudun käyttämään langallisia kuulokkeita arjessani jatkuvasti. Puhelimen mukana ei myöskään toimiteta adapteria, vaan se on hommattava erikseen. Puhelimessa on siis pelkästään USB-C-liitäntä, mikä tuntuu olevan nykyajan standardi älypuhelimissa. Pohdin kilpailuvideollani, että onko USB-C-kuulokeadapterin kanssa työskentely sujuvaa vai ei. Yllätyksekseni adapterin kanssa eläminen on osoittautunut ärsyttävämmäksi kuin olisin kuvitellut. Jo toisena päivänä olin puhelimeni kanssa tilanteessa, jossa halusin kuunnella musiikkia (tässä tapauksessa langallisilla kuulokkeilla) ja ladata puhelinta samaan aikaan, mutta tämähän ei ole suoraan mahdollista, sillä et voi kytkeä kuulokkeita ja laturia samaan aikaan kiinni puhelimeen. Näyttää siltä, että joudun investoimaan adapteriin (10–15 €), jolla pystyn kytkemään nuo kummatkin kiinni samaan aikaan. Mainittakoon, että olen tässä vaiheessa ostanut jo OnePlussan USB-C-kuulokkeet (20 €, aivan hyvät hintaisekseen) ja OnePlussan USB-C-kuulokeadapterin (8 €, vaikuttaa äkkiseltään heikkolaatuiselta), mutta ilmeisesti tarvitsen kolmannenkin USB-C-tuotteen, jotta saan saman toiminnallisuuden kuin edellisessä puhelimessani.

Onnekseni Bluetooth-kuulokkeet toimivat OnePlus 7 Prolla paremmin kuin edellisellä puhelimellani. Olen testannut puhelinta Bose QuietComfort II -vastamelukuulokkeilla ja äkkiseltään kokeiltuna niissä esiintyy vähemmän häiriöitä kuin aiemmalla puhelimellani. Aivan virheetöntä toisto ei kuitenkaan ole, sillä ääni saattaa pätkiä hieman pyöräillessä puhelimeni ollessa farkkujeni taskussa.

Kaiken kaikkiaan olen puhelimeen erittäin tyytyväinen ja vaikka olenkin listannutkin tähän useamman valituksen aiheen, niin ne ovat loppujen lopuksi pieniä juttuja. Puhelinta on erittäin hyvä käyttää ja se on salamannopea. En lähtökohtaisesti suosittelisi ystävilleni muita kuin OnePlussan puhelimia ja voin hyvillä mielin todeta, että OnePlus 7 Pro on paras puhelin, jota olen tähän mennessä käyttänyt.