Käyttökokemukset Samsung Galaxy A50

  • 15 March 2019
  • 7 kommenttia
  • 46 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10305 kommenttia


Samsung Galaxy A50:n myynti on alkanut. Tässä keskustelussa jaetaan kyseisen laitteen käyttökokemuksia ja jos mietit tällaisen hankintaa niin tässä ketjussa voit kysyä lisätietoja ennen hankintaa.


 


Ajalla 15.3 - 22.3.2019 kello 12 asti meillä oli käynnissä myös skaba, josta voit voittaa itsellesi testiin uuden Samsung Galaxy A50 -puhelimen. Voittajat julkaisevat testiraporttinsa tässä ketjussa.

Tsekkaa myös tarkempi laite-esittely täältä.


7 kommenttia

Postista saapui kaunis valkoinen puhelin. Kaksi edellistä puhelintani ovat olleet myös valkoisia, joten sattuipa hyvin laitetestaajan historiaan. Väri on kaunis, vähän helmiäisen näköinen, sillä takaosa puhelimesta heijastaa kivasti valon spektrejä. Puhelimen mukana tuli alkuun sopivat tarvikkeet. Laturi, uudenmallinen USB-piuha, joten täytyy olla tarkkana, ettei survo vanhoja latureita tähän. Nappikuulokkeet, joita en kyllä yleensä käytä, koska ne eivät pysy korvissani. Täytynee testata, kuinka näiden laita on. Eniten ihmetystä herätti minussa poistotyökalu, mutta siitä myöhemmin lisää.


Ensimmäisenä ihmetystä herätti laitteen koko, se on huomattavasti isompi kuin edeltävä puhelimeni. Mutta näinhän se trendi taitaa mennä, että puhelimet suurenevat. Käteen laite tuntui kevyeltä. Edeltävä puhelimeni oli alumiinirunkoinen, joten siihen verrattuna laite ehkä tuntui hieman heppoiselle. Mutta ei kuitenkaan liian, kenties tähän tottuu. Sormien venymistä laite vaatii, sillä ainakaan näin äkkiseltään naisen kädelle, ei yhdellä kädellä toimiminen toteudu.


Sitten se poistotyökalu. En meinannut millään ymmärtää, kuinka sitä käytetään vaikka ohjetta katsoin. Poistotyökalua tarvittiin SD- ja SIM- korttipaikan aukaisuun. Se piti painaa kunnolla pieneen reikään korttipaikkojen vieressä. Naps, ja korttipaikka aukesi. Korttipaikoille tarkoitettu kelkka vaikutti mielestäni heppoiselle, pieni muovinlätkä, mihin nämä minikortit piti asetella. Kortit asettui kivasti kelkkaan ja kelkka sujahti ongelmitta paikoilleen. Kuulemma tämmöinen pienellä rautalangalla, tms. tökkiminen on ihan nykyaikaa, mieheni tiesi kertoa. No, ei ole mulla tullut vastaan. Mutta oikeasti, nykyaikaa?!


Tässä on vasta yhden päivän kokemuksia laitteesta, seuraavan parin viikon aikana aion katsoa millaisia kuvia saa ja kuinka muutenkin laite taipuu käyttötarpeisiini. Mietityttää myös se, että kuinka totun laitteen suureen kokoon.


 


Edit Tero: muokkasin fonttia

Kunniamerkki +2

On hienoa päästä ensimmäisten joukossa käyttämään aivan uutta Samsungin Galaxy A50 mallia. Puhelin oli tyypillisessä Samsungin pakkauksessa ja juuri sen värinen kuin toivoinkin eli kauniin, hohtavan valkoinen. Toki jos tähän suojakotelon hankkii, niin sama minkä värinen olisi, sillä valkoinen on vain takakansi. Sivuilta puhelin on harmaa, mikä toisaalta on vähän erikoista, sillä yleensä takaosan väri on puhelimissa yhtenäinen. Puhelin istuu itselle ainakin todella hyvin käteen ja on yllättävänkin miellyttävän tuntoinen ja kevyt. Se on ihanan ohut ja kieltämättä kyllä liukaskin kädessä, eli varovainen saa olla suojakuoren hankintaan saakka, vaikka onkin valmistettu kuinka kestävästä 3D-lasista tahansa :)

 

Paketissa tuli mukana myös perustarvikkeet eli kuulokkeet ja laturi ja apuri sim-kortin asennusta varten. Galaxy A50:ssä on pikalatausta tukeva 4000 mAh akku ja mielenkiinnolla alankin tätä testaamaan, kuinka hyvä akun kesto oikein onkaan käytössä. Pikalataus on aina todella hyvä juttu, sillä useinkaan ei olisi edes aikaa ladata tuntitolkulla puhelinta.

 

Itseäni kiinnostaa kovasti myös päästä lähipäivinä tutustumaan puhelimen kameraan enemmän, sillä ainakin ensivaikutelmalta vaikuttaa hyvältä. Tässähän on kolmoiskamera ja ainakin toivon saavani sillä hyviä kuvia. Kaiken kaikkiaan ensivaikutelma puhelimesta on hyvä! :)

Kunniamerkki +2

Olin innokas saatuani uuden hienon Samsung Galaxy A50 puhelimen testiin ja otin sen tietenkin käyttöön heti. Puhelimen käyttöön otto oli entisenä Samsungin käyttäjänä helppoa. Puhelin kyselee, opastaa ja ehdottelee asetuksia ja kaikkea mahdollista sitä mukaan kun aloittaa käytön. Itse käytin Smart Switchiä siirtämään vanhasta puhelimesta kuvia, yhteystietoja ja muuta tarpeellista uuteen puhelimeen. Todella näppärää!

 

A50 puhelin on todella miellyttävän tuntoinen kädessä. En ole vielä saanut hankittua tähän suojalasia tai koteloa, sillä niitä ei ole ollut myynnissä vielä yhdessäkään liikkeessä jossa olen käynyt. Sen vuoksi olen yrittänyt olla erityisen varoivainen puhelimen kanssa, etten vaan tiputtaisi, sillä kyllähän lasinen takakansi tuntuu melko liukkaalta. Puhelin tuntuu myös yllättävän kevyeltä. Värejähän tästä on saatavilla neljä: koralli, musta, sininen ja valkoinen joka on itsellä ja tässä on takakannessa RGB-heijastusefekti. Hienon näköinenkin on siis 🙂 Alkunäyttö on heti erilainen entiseen puhelimeeni verrattuna, tottakai sillä onhan tämä paljon uudempi malli. Tuntuu oudolta ettei näytössä ole kotinäppäintä, vaan näppäimet mitä löytyy on puhelimen sivuilla. Uuden puhelimen käyttö vaatii aina hieman totuttelua.

 

A50:n SuperAMOLED-näyttö on kooltaan 6,4-tuumainen eli kokoa riittää ja siitä kelpaakin katsella kuvia ja videoita. Itse ainakin olen tykännyt, että näyttö on selkeä ja kuva tarkka. YouTube pyörittää videoita pätkimättä ja äänenlaatu on hyvä. Entiseen puhelimeeni verrattuna tämä on isompi ja tuntuu mahtavalta katsella tästä kaikkea. Näytössä on myös sormenjälkilukija, mutta sitä en itse asiassa ole kokeillut, koska en ole aikaisemminkaan missään puhelimessa siitä oikein innostunut. Olisi varmasti kuitenkin ihan kätevä!

 

Akku on kooltaan 4000 mAh ja puhelimesta löytyy myös virransäästötilan mahdollisuus. Akkuun saa ladattua nopeasti lisää virtaa pikalatauksella. Itselle ei nämä akkujen kokoluokitukset numeroina sano yhtään mitään oikeastaan, mutta käytössä todettuna voin sanoa että yllättävänkin hyvä akku ja tosiaan tuo pikalataus juttu on ihan mahtava, sillä lisää virtaa saa ja nopeasti.

 

Puhelimessa on 4 RAM-muistia ja 128 gigatavua sisäistä tallennusmuistia. Tällä pärjää pitkälle ja jos ei tallennustila silti kuitenkaan riitä, niin tähän on mahdollisuus hankkia MicroSD-muistikortti erikseen vielä. Itsellä ei ainakaan vielä ole ehtinyt tulla kuitenkaan tarvetta tälle hankinnalle :)

 

Ja sitten siihen kameraan. A50:stä löytyy kolmoiskamera. Pääkamera on 25 MP, 5 MP syvyyskamera ja 8 MP ultrawide-laajakulma. Puhelinta mainostettiin että hyvän etukameran ansiosta sillä saa loistavia selfieitä. Testasin toki ja toimiihan se vallan mainiosti. Kaiken kaikkiaan mitä olen tällä puhelimella nyt valokuvia ottanut, niin kuvien laatu on kyllä yllättänyt positiivisesti. Kuvat ja värit ovat tarkkoja ja en ole tällaisena ei ammattilaiskuvaajana keksinyt mitään moitittavaa.

 

Sovelluksista itsellä päivittäisessä käytössä on mm. Facebook, Instagram, Messenger ja lehtien sovellukset. Käytän puhelimella mobiilipankkia ja tsekkaan sähköpostit. Koin sovellusten toimivan hyvin ja ainakaan vielä ei ole tapahtunut yhdenkään sovelluksen kaatumista tai muuta kesken kaiken. A50:n tehokkuudesta vastaa kahdeksanytiminen Exynos 9610-järjestelmäpiiri, mikä ilmeisestikin sitten on toimiva juttu.

 

Kohtuulliseen hintaansa nähden puhelin on hyvä paketti, jossa hinta-laatusuhde kohtaa. Miellän tämän melko peruspuhelimeksi, jolla pärjää varmasti jokainen, joka ei superhienoja ominaisuuksia puhelimeltaan vaadi. Tavalliselle tallaajalle oikein oiva puhelin ja itse ainakin tulen pärjäämään tämän kanssa pitkälle :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Pmarjatta ?


 


Jos et löydä vielä liikkeistä suojakuorta/suojakoteloa puhelimelle, niin näistä verkkokaupoista löytyy ainakin ja ilman postikuluja jopa : https://mobiilitukku.fi/puhelimet/samsung/galaxy-a50-kuoret


https://www.suojakalvotukku.fi/category/781/galaxy-a50

Nyt on reilu kaksi viikkoa takana Samsung Galaxy A50 testausta. Aiemmin en ole omistanut Samsungia, joten tämä on minulle ihan uutta.

Käyttöönotto sujui helposti toisesta Android puhelimesta Smart  Switchin avulla. Kaikki edellisen puhelimen tiedot siirtyivät vaivatta uuteen. 

Puhelimeen tilasin suojakuoret heti, sillä puhelin tuntuisi ilman niitä liukkaalle. Puhelin on kevyt suojakuorista huolimatta. Alkuun pohdin sitä, kuinka totun puhelimen kokoon. Käteen se tuntuu isolle, eikä aluksi yhdellä kädellä toimiminen onnistunut. Eikä se onnistu vielä kahden viikon jälkeenkään. Liikkeellä ollessa on pakko käyttää molempia käsiä. Paikoillani ollessa olen ratkaissut tilanteen niin, että puhelin on pöydällä, josta sitä voi käyttää helposti. 

Tarvitsen harrastuksessani puhelinta ja saatan liikkua hyvin erilaisissa maastoissa. Tähän käyttöön pienempi puhelin on parempi. Ihan myös sen takia,että puhelimen saisi välillä taskuun. Eikä tarvitsisi puhelinta varten kuljettaa laukkua/ kassia mukana.

Iso plussa tulee nopeasta latauksesta sekä akun kestosta. Tarvitsen liikkuessani paikannusta, joka syö akkua aika paljon. Hyvin on toistaiseksi kestänyt.

Jonkin verran puhelin lagaa pelejä pelatessa, mutta vain kun on paljon toimintaa hetkellisesti.

Kameralta odotin aika paljon. Tämä odotus täyttyy hyvin. Paljon olen saanut otettua hyviä kuvia. Jopa sellaisissa tilanteissa missä on paljon liikettä. Myös puhelimen älykäs toiminto kertoo, mikäli jollakin on ollut kuvassa esim.silmät kiinni. Toki voi miettiä, että onko tämä toiminto turhaa kikkailua, koska nykyäänhän kuvat saa tarkastettua heti ilmankin tätä toimintoa. Videoinnissa plussaa myös hidastettu ja nopetettu toiminto.

Reissussa ollessani huomasin myös, että puhelin ilmoittaa koti ajan sekä paikallisen ajan näytöllä. Siitä myös plussaa.

Yksi iso huolenaiheeni on se, että kun lasken puhelimen pöydälle, niin puhelin rämisee (tai pitää jotain vastaavaa ääntä) siitä kohdasta missä kamera on. Suojakuorista huolimatta. Liekkö minulla maanantai kappale, vai onko tämä tämän puhelimen ominaisuus?! Joka tapauksessa en haluaisi,että puhelimestani kuuluu mitään ylimääräisiä ääniä. Ääni kuuluu myös, kun puhelimen takaosaa naputtelee sormilla kevyesti.

Kaikkinensa antaisin puhelimelle 3/5 arvosanan. Risut: koko, ylimääräiset äänet, ajoittainen hitaus. Ruusut: tyylikäs, kamera, nopea lataus.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Tosi mielenkiintoiset ja kattavat esittelyt @NtiKJ ja @Pmarjatta!


 


Kumpikin teistä kehui kameraa, ja se ainakin teknistenkin tietojen osalta vaikuttaisi olevan tosi hyvä! Olisi kiva nähdä jokin puhelimen kameralla otettu otos, pystyykö kumpikaan liittämään tähän? :smileyhappy: Tuliko vaikka pääsiäisenä otettua jotakin hienoa aurinkoista maisemakuvaa tai ruokakuvaa yms. :smileyvery-happy:


 


Kuvan voi itselleen tallentamisen jälkeen liittää tuon "Valokuvat" -kohdan kautta mikä näkyy tämän kirjoituspalkin yläpuolella ^ :smileyhappy:

Tässä muutama  kuva uudella Samsung Galaxy A50 

 

 

Vastaa