Käyttökokemukset Samsung Galaxy Note 10 ja 10+



 


Ainutlaatuisen ja odotetun Samsung Galaxy Note 10 -puhelimen toimitukset ovat käynnistyneet tänään 23.8.


 


Jos sinulla on Samsung Galaxy Note 10 tai 10+ käytössä, niin tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi! Tai jos mietit tällaisen hankintaa, niin tässä ketjussa voit kysyä kysymyksiä ja lisätietoja puhelimen hankkineilta. :smileyhappy:


 


Voit osallistua Yhteisössä arvontaan, josta voit voittaa Galaxy Note 10 -puhelimen testiin ja omaksesi! Arvomme yhden puhelimen, ja voittaja tulee julkaisemaan testiraporttinsa tähän samaiseen ketjuun. Arvonta on voimassa 23.8-8.9.2019.


 


Kurkkaa esittely Samsung Galaxy Note 10 -puhelimesta ja nappaa omasi ostoskoriin! :smileyhappy:


11 kommenttia

Hyödyntäisin ehdottomasti S pen kynää piirtämiseen ja ideoiden suunnitteluun! 

 

Ehdottomasti siistein ominaisuus on isonäyttö! Ja todella todella tarkka kamera! Koska harrastan valokuvaamista, ja aina isokamera ei ole mukana niin puhelimessa on pakko olla hyvä ja tarkka kamera! 

Isonäyttö on enemmän kuin plussaa! Se tekee näyttävän ja cooleimman puhelimen ikinä!

 

Wau!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +13

Olithan @Janinaagg jo osallistunut Note 10 -skabaan täällä ketjussa? :smileyhappy:

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Note 10 ollut nyt käytössä 29. päivästä lähtien.

Iphonesta vaihtaneena suurin ero tietenkin android-käyttöjärjestelmään totuttautuminen... näyttököön kasvun ohella (4" => 6.1").

Perusteet (android & puhelin) sai kohtuullisesti haltuun lukemalla manuaalin, katsomalla useamman youtube-videon android 9 piestä ja one ui:sta sekä note 10 ja 10+ arvosteluja.

Haastavin projekti oli saada whatsapp-historia siirtymään uuteen laitteeseen, mutta pienellä puuhastelulla sekin onnistui. Muiden tietojen siirtäminen onnistui varsin mutkattomasti varmuuskopioimalla tiedot pilveen ja sieltä uudelle laitteelle.

Valitettavasti laitteen mukana ei tullut usb-c => usb donglea jolla whatsapp-tietojen siirto olisi luultavasti sujunut nopeimmiten, nyt hankin erikseen sovelluksen tietojen siirtämistä varten (https://drfone.wondershare.com/) .

Itse puhelin tuntuu laadukkaalta ja ehkä kaikkein paras ominaisuus on ollut puhelimen akkukesto ja sen latausnopeus. Iphone oli "kahdeksan tunnin puhelin"... tässä akku kestää vuorokauden normaalikäytöllä: jonkin verran netflixin ja spotifyn käyttöä, FB, sähköpostit, valokuvaus & muistiinpanot. Olen nyt ladannut puhelinta aamuisin heräämisen ja töihinlähdön välillä ~30minuuttia ja nyt uutena akku kestää hyvin vuorokauden ajan. Tuntuu varsin huolettomalta puhelimelta käyttää.

Kynää on tullut lähinnä käytettyä pikaisten muistiinpanojen tekemiseen suljetulla ruudulla sekä viestitellessä/ sähköposteja kirjoittaessa, voittaa kirjoitusnopeudessa ne kuuluisat nakkisormet... Ainut ongelma gboardin kanssa on, että kynän kontakti katoaa välistä ja sitten näytöllä lukeekin mitä sattuu.

Plussaa saa tietenkin upea näyttö verrattaessa vanhaan, mutta tämä on tietenkin varsin subjektiivinen kokemus.

Tähän asti puhelimen käyttö on ollut positiivinen kokemus ja suurin "ongelma" on ollut tottua lähinnä käyttöjärjestelmän erilaiseen logiikkaan kun kokemusta on ollut vain Iphoneista.

Vaihdoin Applen leiristä pois lähinnä siitä syystä, että nykyisten Applen puhelimien hinta-laatusuhde ei vaikuttanut tällä hetkellä kovin järkevältä ja uusien julkaisu oli vielä parin viikon päässä kun tarve puhelimelle oli "pian" tai jopa "heti".

En nyt mene sanomaan, että tonnin puhelin on kovin järkevä hankinta muutenkaan, mutta... päädyin tähän one plus 7:n sijaan ehkä siromman rakenteen ( ja nyt napit yhdellä puolella), wifi 6 (kotiverkko), kamera (ehkä parempi, ehkä ei, linssit reunassa, ei poikittain, ei keskellä), vedenkestävyys.

Mene ja tiedä. Kolmen vuoden takuu telian laitteella vaikutti myös. Tähän saakka kaikki Iphonet ovat kestäneet noin vuoden, vaihtuneet takuussa korvaavaan tuotteeseen ja sitten kestäneet noin vuoden tai puolitoista ennen vaihtoa uuteen.

Miinusta tulee lähinnä mukanatoimitetuista kuulokkeista. Ei sovi allekirjoittaneen korviin, onneksi vanhat BT-kuulokkeet eivät ole mitenkään merkkiuskollisia =)

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Valitettavasti en voinut enää muokata aiempaa viestiäni.

Lisättäköön laitteen mukana tulevista kuulokkeista sen verran, että kun vaihdoin  pakkauksen mukana tulevat pienemmät kumityynyt medium kokoisten tilalle niin käyttömukavuus koheni huomattavasti ja nyt voinkin todeta, että kuulokkeissa on todella hyvä ja selkeä ääni. Saattavat olla jopa parhaimmalta kuulostavat puhelimen myyntipakkauksen mukana tulevat kuulokkeet joita olen käyttänyt.

Toinen asia josta mainitsin on s penin kosketuksen katoaminen. Tässä suurin syy oli näppäimistön "jatkuminen reunan yli"... jolloin kynä menettää kosketuksen suhteellisen helposti. Olen nyt toistaiseksi käyttänyt kelluvaa näppäimistöä jonka koko on mitoitettu näytön tasaiselle alalle. Sormella vetämällä lauseiden muodostus onnistuu ilman ongelmia täysikokoisellakin näppäimistöllä koska kontakti säilyy paremmin verrattuna kynään ja sen minimaaliseen kosketuspinta-alaan.

Ostin Note 10+ ja haluaisin kysyä muiden kokemuksia kamerasta, kun mietin onko omani viallinen. Eli mulla on sellanen ongelma kun otan ihmisistä kuvia sisätiloissa niin kasvot ja iho muutenkin on todella epäselkeitä. Vähän kuin olisi heitetty rantahiekkaa päälle. Iho näyttää väreiltään kirjavalta ja todella rakeiselta. Ulkona kirkkaassa valossa iho näyttää suht selkeältä, mutta ei läheskään samaa tasoa kuin esim Huawei Mate 20 pro:lla otetuissa kuvissa. Joskus aikanaan S8+:n kanssa oli samaa ongelmaa ja siihen vaihdettiin kamera, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Samsungilta neuvoivat palauttamaan kameran asetukset ja tehdasasetukset, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Niin nyt mietin kannattaako lähettää huoltoon vai onko tässäkin vain tältä osin käyttökelvoton kamera.

Ensituntumia samsung galaxy note 10.


Puhelin saapui hyvin pakattuna ja näyttävässä mustassa laatikossa. Pakkauksessa oli mukana pikalaturi höystettynä usb c liittimillä, AKG nappikuulokkeet, kynän vaihtopäitä muutama kappale, ohjeet ja itse puhelin. Aura glow väri on todella upea, varsinkin auringonpaisteessa se hohtaa erilaisissa näyttävissä sävyissä! ? puhelimen kaikkiin ominaisuuksiin en ole vielä kerennyt perehtymään, mutta kynä vaikuttaa mielenkiintoiselta, sillä saa tehtyä tarkkaakin kirjoitusjälkeä esim. Valokuviin. Tämä puhelin vaatii vielä harjoittelua iphonen jälkeen, sillä käyttöjärjestelmä on täysin erilainen. Näyttö on iso ja reunoille asti kaartuva, jonka takia välillä sormet osuu väärään kohtaan ja sitten ollaankin menossa jo ihan eri sivulla, kun missä pitäisi olla! ? siitä vielä mainittakoon, että suosittelen ostamaan panssarilasin ja hyvät suojakuoret, sillä puhelimen takakuori on hyvin paljon peilimäinen ja saattaa sen takia naarmuuntua nopeastikin, mutta jos et heti omista suojuksia, on puhelimessa siistit kalvot valmiina reunoissa, takana sekä itse näytössä joten niitä ei kannata repiä irti jos et ole valmiiksi hommannut tarpeeksi hyviä suojia puhelimeen. Uskon, että tämä puhelin olisi täydellinen sellaiselle, joka tietää/osaa käyttää ja tuntee samsungin puhelimia entuudestaan. Laitan tästä puhelimesta pidemmän arvostelun, kunhan olen kerennyt tutustumaan tähän kunnolla ja paremmin! ?


 



Edit JoonasLam: Upotettu kuva viestiin

 

Noniin. Tässä tulisi nyt rehellisiä mielipiteitä samsung galaxy note 10 puhelimesta omasta näkökulmastani.
Puhelin kaikenkaikkiaan on näyttävä ja tämä aura glow väri vivahtelee mahtavissa sävyissä varsinkin aurongonvalossa. Kynällä saa kirjoitettua tarkkaakin tekstiä ja toimii hyvin esim. Laukaisimena valokuvien ottaminen on helppoa, jätät vaan puhelimen kauemmas ja nappaat kynän mukaan ja naps kuva on valmis. Näytön kaarevuus on kaikenkaikkiaan todella hieno, kun näytön reunuksia on vain hyvin pieni osa koko puhelimessa.. Eli koko etunäyttö on pelkkää näyttöä lähestulkoon kokonaan. Näytön värit ja tarkkuus on selkeää katseltavaa. Pikalatausmahdollisuus lataa akun täyteen hyvin pienessä ajassa n. 1h 15 min, mutta minun käytössä se ei oikein koko päivää meinannut jaksaa. Kaiutin ja äänentoisto ylipäätään on suht selkeää ja kirkasta. Sitten mennään niihin ei ehkä niin miellyttäviin mielipiteisiin.. Ensimmäisenä haluan sanoa siitä, että puhelin ei jostain kumman syystä jaksanut pyörittää kaikkea, kun välilehtiä oli päällä joten se päätti tiltata eikä suostunut hetkeen liikkumaan suuntaan eikä toiseen. Hetken odottelin ja sitten se alkoi taas wörkkimään. Pieni kameran linssi ylhäällä on varmaan käytännössä hyvä idea, mutta minua se häiritsi esim. Elokuvien ja musiikkivideoiden katselussa, tuntuu kun näytössä olisi roskia tms varsinkin vaalealla taustalla. Reunoille asti ulottuva näyttö on tosi hieno kuten jo mainitsin, mutta sen takia myös pienetkin osumat sormella heittää sivulta toiselle joka on tavallaan myös häiritsevää. Koko tänä aikana myös netti toimi todella huonosti, eikä ollut operaattorissa vika koska iPhonessa netti oli samantien todella nopea kun kokeilin. Minulla on siis 200M netti. Pahimmillaan esim. tori.fi sivuston lataaminen kesti muutamia minuutteja. Kynällä kirjoittaminen on hidasta eikä tuo kynä muutenkaan ollut mun mieleen, vaikka se soveltuukin moneen. Sormenjäljet näkyy hyvin selkeästi puhelimessa olisikohan mahdollisesti tuon peilimäisyyden vuoksi. Kamerat on kyllä hyvät, mutta itse tykkään iPhonen kuvanlaadusta ja tarkkuudesta enemmän. Mielipide kysymys. 🙂 Muistia puhelimessa on reilusti eli 256gb, mutta android puhelin kun on kyseessä, vie käyttöjärjestelmä ja valmiit sovellukset muistia jo käynnistäessä n. 25-35gb ja se on minun mielestä paljon se. Samsungia pitkään käyttäneet varmasti rakastuvat tähän puhelimeen ja suosittelenkin sen hankkimista jos niistä tykkää. 999€ tästä puhelimesta on todella paljon liikaa, mutta onneksi samsungien hinnat romahtavat suht nopeasti, eli kannattaa ehkä hetki odotella! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoitin aikaisemmista käyttökokemuksista ja tässä tulisi vielä vähän niitä lisää. Ensimmäisenä korjaan, että nettiyhteyden toimivuus olikin ilmeisesti elisan päässä jokin kuuluvuusongelma ja sen myötä netti toimi myös huonosti note 10:ssä. Olisikohan tällä ollut myös vaikutusta siihen ''lagimiseen/tilttaamiseen''?. Ketjussa on myös lisää note 10 puhelimella otettuja kuvia, toivottavasti pidätte niistä! : ). Sitten kynän ominaisuuksiin.. Kynällä pystyy mm. Jatkamaan videotoistoja, laittamaan päälle pausen ja ottamaan valokuvia kauempaa yhdellä napinpainalluksella, kuten aiemmassa kirjoituksessa kerroinkin. Volumetasoa pystyy myös säätämään kynällä, esimerkiksi vetämällä ylöspäin jolloinka se lisää äänenvoimakkuutta ja taas alaspäin vetämällä saa äänenvoimakkuutta pienemmälle. Kynällä pystyy myös kirjoittamaan täysin omalla käsialalla jolloinka sen pystyy muuttamaan puhtaaksi tekstiksi. Itse en tätä ominaisuutta käytä, kun se on hitaampaa mutta jonkun mieleen se voi olla helpompaa! Kynällä pystyy myös kirjoittamaan valokuviin esim tekstejä/viestejä esilaisilla väreillä ja juuri sillä paksuudella kuin itse haluat. Minusta kynällä kirjoitetut tekstit esim valokuvissa näyttää tosi siisteiltä! 🙂 Näyttö tunnistaa kynän hyvin ja vieläpä ilman kosketusta! Voisin jopa kuvitella, että kynän ansioista olisi helppo pitää esim koulutuksia tai kotona vaikka tv ruudulta esitellä matkakuvia ystäville! :)

Vastaa