Käyttökokemukset Samsung Galaxy Note 8

  • 17 October 2017
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10326 kommenttia

Note 8 -puhelimia on ollut myynnissä jo hyvän aikaa, kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä puhelimesta. Jos olet suunnittelemassa sellaisen hankintaa, täällä voit kysyä puhelimen jo hankkineilta vinkkejä ja kokemuksia.


 



 



3 kommenttia

 

Se tuli, vihdoin!

 

Odotin pakettia kuin kuuta nousevaa ja oloni olikin kuin pikkulapsella jouluaattona, kun pääsin repimään auki laatikkoa. Olin vältellyt jokaista foorumia ja puhelinliikettä, jotta saisin mahdollisimman aidon ja autenttisen kokemuksen puhelimesta. En halunnut kenenkään ennakko-odotusten tai kokemusten vaikuttavan omaani. Note 8:lla on kaksi värivaihtoehtoa: musta ja kultainen. Valitsin oman puhelimeni väriksi Maple Gold. Yleensä aiemmin olen valinnut puhelimeni väriksi mustan, mutta nyt ajattelin kokeilla jotakin muuta. 

 

 

 

 

 

 

 

Note 8 saapuu Samsungille tutussa laatikossa. Puhelin on päälimmäisenä ja sen alta löytyy kaikki puhelimen mukana tulevat tarvikkeet. Näistä kuva alempana postauksessa.

 

 

 

 

                                                               Note 8 Maple gold -värisenä.

 

Paketin mukana tulee paljon erilaista tarviketta: USB-kaapeli, USB-virtasovitin, nappikuulokkeet, Pikaopas, poistotyökalu, S Pen -kynän kärjet ja pinsetit. Aluksi mietin vaikka kuinka pitkään mihin pinsettejä tarvitaan ja lopuksi päättelin, että niitä käytetään kynän kärkien vaihtamiseen. Ratkaisin siis arvoituksen muita mahdollisia tolloja varten, hah!

 

 

 

 

 

 

 

 

Jokaiseen paketissa olevaan juttuun on laitettu myös QR-koodi. Itselläni ei ollut tähän sitä lukijaa, mutta olettaisin, että koodin takaa löytyy käyttöohje/-tarkoitus.

 

Ekaksi kiinnitin huomioni siihen, miten kevyt laite oli, vaikka puhelin onkin melko isokokoinen. Lisäksi huomasin jo ensimmäisen pyörittelyn jälkeen kuinka helposti puhelin kerää sormenjälkiä. Note 8 on kaunis ja elegantin näköinen puhelin (värivalinta oli täysi kymppi!), mutta melkoinen sormenjälkimagneetti. Jätin puhelimeen näytössä olevan kalvon siksi aikaa, että ostan siihen panssarilasin. Takakannesta otin kalvon pois, jonka vuoksi se onkin sormenjälkiä täynnä. Vältellessäni sormenjälkien ilmaantumista puhelimeen huomasin myös, kuinka liukas puhelin on. Se meinasi livetä kädestäni useaan otteeseen ensimmäisten tuntien aikana. Täytynee käydä ostamassa puhelimeen jonkinlainen suojakotelo. Toki tämä asia tulee vastaan kaikkien puhelimien kanssa, jos haluaa suojella niitä parhaansa mukaan, mutta on harmi piilottaa tämä kaunis puhelin suojakuorien sisään.

 

Puhelimen akkua oli valmiiksi jo 56%. Kello oli noin puoli, kun laitoin sen lataamaan. Akku oli täynnä jo tasan maissa. Puhelimen mukana tullut fast charger ajaa siis hyvin asiansa. Laturissa on myös se hyvä puoli, että se on uudenmallinen, USB tyyppi C. Tämä tarkoittaa siis sitä, että se on periaatteessa ovaalin muotoinen, joten ei ole väliä kumpi puoli on ylhäällä ja kumpi alhaalla. Enää ei siis tarvitse pimeässä arpoa kuinka päin laturi lykätään puhelimeen (Y) :-)

 

Aluksi pelkäsin puhelimen olevan iso mötikkä, jota olisi vaikea pidellä kädessä. Jo pian huomasin Samsungin infinity-näytön helpottavan käyttöä hurjasti. Lisäksi puhelin on hieman kaareva myös takapuolelta, joten se istuu käteen älyttömän hyvin. Aiempi puhelimeni Note 4 tuntui isolta, mutta se olikin hyvin kulmikas ja paksuhko. Note 4 meni minulla rikki kesän lopussa, joten ostin itselleni Samsungin Galaxy S8+. Minulla on siis hyvä tilanne, kun voin verrata uutta Note 8 aiempaan Note 4, mutta myös S8+. Note 8 on jonkin verran enemmän "kulmaa" kuin esimerkiksi muissa Samsungin sarjan puhelimissa, mutta näytön ja yleisesti puhelimen kaarevuus tuo puhelimeen sulavuutta ja helppokäyttöisyyttä.

 

Puhelimessa tulee siis mukana S Pen -kynä. Kynä on upotettu puhelimen alalaitaan, josta löytyvät myös paikka kuulokkeille ja monitoimiliitännälle, eli esimerkiksi lataamista ja tiedonsiirtoja varten. S Pen -kynän saa käyttöönsä painamalla kynän päätä ja irrottamalla sen sitten puhelimesta. Tätä testailen sitten paremmalla aikaa. :-)

 

 

 

 

 

 

 

En edes tiennyt, että puhelin on IP-68. Tämä tarkoittaa siis sitä, että puhelin on pölyn- ja roiskeentiivis. Älytön suuri plussa tästä! Monet minun aiemmista puhelimistani ovat menneet rikki juuri kastumisen takia, joten tämä huoli on ainakin nyt pienempi. En kuitenkaan aio alkaa kokeilemaan, miten pitkälle tämän puhelimen kastelemisen voi viedä, vaikkakin IP68-sertifioitu puhelin selviääkin jopa 30 minuutin ajan 1,5 metriä syvässä vedessä. Kuitenkin on mukava tietää, että puhelimen tippuminen lumihankeen (täällä Lapissa hyvin yleistä) tai vaikka vesisateessa valokuvan ottaminen ei tuhoa puhelinta :-)

 

Puhelimen käyttöönotto tapahtui erittäin kivuttomasti. Todennäköisesti tämä johtui siitä, että olen käyttänyt Samsungin puhelimia jo pidemmän aikaa. Käyttöönotto olisi voinut siis olla haastavampi henkilölle, joka siirtyy esimerkiksi Applen tai muun valmistajan tuotteista tähän. Minulla oli jo valmiiksi Samsung tili ja kaikki muut tarvittavat puhelinta varten. Lisäksi sain varmuuskopioitua vanhan puhelimeni sovellukset ynnä muut, joten aikaa ei mennyt siihenkään. Noin tunti puhelimen avaamisen jälkeen minulla oli kaikki samat asiat uudessa Note 8 kuin vanhassa puhelimessani. Sovellukset vanhoilla tutuilla paikoillaan alkunäyttöä ja valokuvia (noin 5600 tiedostoa) myöten. Puhelimen mukana tullut USB-connector ja smart switch toimi siis erittäin kätevästi! Tökkäsin vain johtoa vanhasta puhelimesta uuteen puhelimeen, ilmoitin mitä haluan siirtää ja sitten vain odottelin hetken 🙂 (Y)

 

 

 

 

 

 

Tästä hetkestä noin tunnin päästä puhelimeni oli jo täysin käyttövalmis ja sisälsi kaikki samat asiat kuin aikaisempi puhelimeni. (Y) Mahtavaa!

 

Tässä nyt siis ensivaikutelmat puhelimesta. Jään innolla odottelemaan, mitä kaikea puhelin tuokaan tullessaan, kun pääsen kunnolla siihen käsiksi. Jääppä sieki seurailemaan, jos yhtään kutkuttelee Note 8 hankkiminen :-)

 

No niin, nyt on pari viikkoa testailtu Note 8 ja ai että, onhan se kova! Kaikkea en ole vielä ehtinyt kiireiltäni kokeilla, sillä olen ollut joululomalla, ja se on taas tuonut omanlaisensa "ongelmat" arkeen. Töiden jatkuttua voin testailla myös esimerkiksi nuita persoonallisia herätysjuttuja, mitä puhelimesta löytyy. Lomalla en herätyskelloa halua kuunnella, haha!

  

Note 8 uusi juttu verrattuna esimerkiksi Note 4 oli se, että muistiinpanoja pystyy tehdä myös lukitulla näytöllä. Tämä on auttanut tällaista huonomuistista joka paikassa viipottajaa erittäin paljon! Irroitat vain kynän, kirjoitat ajatukset ylös ja kynä takaisin puhelimeen. Näitä muistiinpanoja voi sitten vielä myöhemmin muokkailla. Älytön kätevää! Joululomalle lähtiessä kirjoitin puhelimen muistiinpanoihin paljon asioita ylös, mm. mitä minun tulee muistaa ottaa kotiin mukaan/mitä tulee tehdä ennen kotiinlähtöä. Muuten koko asuntoni olisi ollut täynnä post it-lappuja. Eli winwin kaikkien osalta :-)

 

 

 

 

 

 

Kameraa en ole myöskään ehtinyt vielä ihan kamalan paljon testailla, varsinkin tuo reaaliaikainen tarkennus on itselleni vielä hieman epäselvä. Testailen sitä vielä paremmalla aikaa. Mutta muuten olen ollut erittäin tyytyväinen kameraan! Esimerkiksi selfiet (joita tähän nyt en kuitenkaan kehtaa postata) ovat hyvin tarkkoja ja niissä on mielestäni paljon paremmat värit, kuin esimerkiksi Galaxy S8+. Tämän totesimme äitini kanssa vertaamalla kahta ottamaani selfietä samasta paikasta ja samaan aikaan, toinen Notella ja toinen S8+. Pääkamera on mielestäni huippu hyvä! Se ottaa tarkkoja kuvia myös heikommassa valaistuksessa, ja kuvat ovat teräviä. Kamera on minulle puhelimessa erittäin tärkeä (jollei jopa tärkein), eikä minun tarvinut taaskaan pettyä Samsungin puhelimien kameroihin. Alla muutama esimerkki pääkameralla ottamistani kuvista. 

 

 

 

 

Kuva otettu illalla ilman valoja tässä huoneessa. Jouluvalot valaisevat kuvaa näin hyvin! 

 

 

 

 

 

 

Tämä joulupallokuva on otettu käyttäen reaaliaikaista tarkennusta. Reaaliaikainen tarkennus vaan näyttää vaativan hyvät olosuhteet, jotta kuvat onnistuvat. 

 

 

 

 

Akun kesto on mielestäni oikein hyvä. Puhelimen akku kestää iltaan saakka säännöllisen epäsäännöllistä sosiaalisen median selaamista, valokuvien ottamista, sähköpostien tarkastamista ynnä muuta. Aamulla akun ollessa 100% on se illalla yleensä ollut 15%-25% välillä. Eli oikein kovallakin käytöllä puhelimen akku jaksaa sinnitellä ainakin sen yhden päivän 🙂 Aiemmassa Note 4 minulla oli erittäin paljon ongelmia akun kanssa, se tyhjeni itsestään, ja varsinkin tietyt sovellukset tyhjensivät akun joskus jopa 90% suoraan nollille. Toivottavasti tätä ongelmaa ei ole tässä Note 8:ssa. 

 

En voisi elää enää ilman puhelimen "sivupalkkia". Sieltä löytyvät minun eniten käyttämäni sovellukset yhdellä pyyhkäisyllä. Lisäksi olen laittanut seuraavaan sivuun vanhempieni puhelinnumerot pikasoittoja varten. Tämän lisäksi sieltä löytyy helposti päivän sää. Tähän sivupalkkihommeliin voisi ladata vaikka mitä erilaisia juttuja, mutta olen ollut itse tyytyväinen näihin 🙂 Superkätevää! 

 

 

 

 

 

Tästä sitten sivulle pyyhkäisemällä pääsee nopeasti soittamaan vanhemmille ja tarkastamaan sään. (Y) 

 

Bixbyyn en ole vielä päässyt kovin kiinni. Olisi mahtava, jos se ymmärtäisi pian myös suomea. Luulen, että tämä lisäisi Bixbyn käyttöä kovasti. Mutta tällä hetkellä olen seurannut Bixbyn kautta muun muassa omia askeliani ja käyttänyt oikeastaan tätä S-Health sovellusta sen kautta. Muutoin koen, että Bixby ei ole ollut itselleni se tärkein tai vaikuttavin asia tässä puhelimessa. Kokeilin toki ottaa kuvan eräästä akvaariokalasta ja katsoa löytääkö Bixby kyseessä olevan kalan googlen kautta ja kyllähän se löysi! Jos siis joskus mietityttää jokin asia, josta ei ole varma, niin nappaa vain kuvan ja antaa Bixbyn tehdä salapoliisityön puolestasi :-) 

 

Paljon olen siis jo päässyt puhelimen kanssa kokeilemaan, mutta vielä paljon asioita koettavana! Edelleen innolla puhelinta käytän 🙂 Ei ole ollut pettymys tähän mennessä! 

Jo vain, nyt on menny kuukausi Noten kanssa touhuillessa ja onhan se pojat edelleenkin kova! 🙂 Mie en osaa oikeestaan tässä alkaa hirveän paljon enempää ruotimaan tätä, menis vaan yltiömäiseksi itsensä toistamiseksi ja hypettämiseksi! Katso siis aiemmat postaukset, jos haluat tarkempaa infoa joistakin tietyistä asioista, sieltä saattaa löytyä paremmin :-) 

 

Mie oon tykänny tästä herätyskellon ominaisuudesta, jossa voi valita siihen herätykseen Bixby-tiedotuksen. Sieltä tulee heti aamulla kellonaika ja sää aika hyvin selville samalla kun herää. Samalla saa usein mukavan "have a nice day"-toivotuksen. Musiikkikin taitaa vaihdella herätysajan mukaan? Tähän en sen enempää perehtynyt, että miten tämä sitten käytännössä toimii. Mutta mukava oli herätä aamuisin! (Yleensä ei ole) 

 

Kameraan mie oon ollu enemmän ku tyytyväinen! Sillä räpsii hyvin selfieitä myös huonommassa valaistuksessa ja pääkamera itsessään on kyllä makia. Jos siis tykkää ottaa kuvia esimerkiksi pimeässä, niin tällä se kyllä onnistuupi 🙂 Kamerassa on myös erilaisia siistejä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi hyperlapse ja hidastus. Näistä mie en saa tähän mitään materiaalia, mutta suosittelen kokeilemaan! Mukava ollut leikkiä ja testailla kameraa!!

 

Puhelimen mukana tulevat nappikuulokkeet ovat todella hyvät! Kuntosalilla soi musiikki todella isolla, mutta se ei kantaudu ollenkaan korviini, kun kuuntelen omia musiikkejani. Lisäksi myös itse puhelimen äänet ovat kantavia ja hyvän kuuloisia. Saatan monesti kuunnella musiikkia tiskatessani tai suihkussa, ja minun ei tarvitse yhtään pinnistellä musiikin kuuntelemista veden äänien läpi. Tai minkään muidenkaan äänien. Olen siis ollut tyytyväinen äänentoistoon :-) 

 

Seuraavaksi sitten pienimuotoinen summa summarum!

 

Plussat:

- Pitkä akunkesto. Hyvin on pystyny somettamaan, kirjottamaan säpöjä, ottamaan kuvia ja muuten vaan räpläämään puhelinta, ja silti on illallla ollut edes jonkin verran akkua jäljellä. Pikalataus on myös ollut mukava, kun on saanut nopeasti puhelimeen poweria!

- Kamera (!!!) Niin etu- kuin takakamera :-)

- Näyttö; suuri koko, terävät värit. Vaikka puhelin onkin melko iso, se ei tunnu mitenkään massiiviselta kädessä. Jopa tällaiselle melko pienikätiselle ihmiselle on ollut helppoa käyttää puhelinta 🙂 Edge-ominaisuudesta tuli itselleni lemppari, ilman tätä ei voisi enää toimia!

- Veden- ja pölynkestävä. Lisäksi kestää talvella pakkasilla ja voi tipahtaa vaikka hankeen ilman rikkoutumista. Suomen kesän säistä minun ei edes varmaan tarvitse mainita..... Mutta Note pärjää niillekin!

- S-pen, varsinkin muistiinpanojen tekeminen lukitulla näytöllä. On pelastanut itseni useaan otteeseen! Lisäksi puhelimella on ollut kätevä kirjoittaa esim. yliopiston kurssien muistiinpanoihin vielä omia huomautuksia ja kommentteja. Mie oon myös suunnitellu matkareittejä tämän toiminnon kanssa, kä-te-vää!

 

Miinukset: 

- Liukas & sormenjälkimagneetti

- Hinta. Note 8 ei kovinkaan paljoa eroa esimerkiksi Samsung galaxy S8 tai S8+. Suurin ero Noten ja S8/S8+ välillä on S-Pen. Jos siis ei koe tarvetta kynäominaisuudelle, niin saa pari kertaa pohtia näiden puhelinten välillä. 

 

Sen suurempia muita miinuksia minulle ei tällä kuukauden kestäneellä käytöllä tullut mieleen. Jatkan kuitenkin puhelimen testailemista ja kirjotan siitä mahdollisesti myös tänne lisää, jos tulee jotakin uutta :-)

 

Toivottavasti näistä minun postauksista oli edes jollekin hyötyä. Ja sitten eiku Teliakauppaan! 

 

Vastaa