Käyttökokemuksia Apple Watch GPS + Cellular


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia


 


Kauan odotettu Apple Watch mobiiliyhteydellä on viimeinkin täällä. Series 3 & 4 Apple Watch GPS + Cellular -kellojen toimitukset ovat käynnistyneet tänään 14.6. ja ensimmäiset kellot sekä niiden eSIM:iä hyödyntävät mobiiliyhteydet ovat jo käytössä.


 


Jos sinulla on tällainen kello niin tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi. Tai jos mietit tällaisen hankintaa niin tässä ketjussa voit kysyä kellon hankkineilta lisätietoja etukäteen.


 


Tilaa Apple Watch GPS + Cellular -kello verkkokaupastamme.


 


Lue myös:


 



44 kommenttia

Hei,

 

Noinhan se on aina beta-versioiden kanssa, että toimivuutta ei voida taata, mutta olisihan se kiva, jos operaattori tietäisi itse missä järjestelmissä puhelin/kello toimii ja missä ei. Nyt vaikuttaa siltä, että Telialla ei ole mitään käsitystä. Version 12 ja 5 betat kyllä toimivat. Mutta versio 13 ei. Sekin on luultavasti kiinni Applesta, mutta Telialla ei uskalleta vastata mitään, kun he itsekään eivät tunne olevan varmoja, mistä homma kiikastaa. Homma on valitettavan reaktiivista.

Käytössä ollut julkaisupäivästä saakka. Toimii erittäin hyvin ja vapauttavaa aina välillä lähteä talosta ulos ilman puhelinta, mutta silti pysyä kellon kautta yhteyksissä. Loistava tuote ja palvelu!?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Public Beta on Applen hallinnoima ja uusien ohjelmistoversioiden ongelmista tulee ilmoittaa Applelle Betan palautekanavan kautta. Kätevästi sen voi tehdä ainakin puhelimilla Feedback-sovelluksen kautta.

 

Olemme oheistaneet, että Multi-palvelun kanssa yhteensopivia puhelimia ovat iPhone 6 tai sitä uudemmat mallit sekä pyytäneet varmistamaan, että puhelimessa on aina viimeisin julkisessa jakelussa oleva ohjelmistoversio. Tällä hetkellä viimeisin ohjelmistoversio on 12.3.1 ja kellossa 5.2.1. Operaaattoriasetusten versio on Telia FI 36.2.

Tämä on tullut selväksi ja sen kaikki ymmärtävät. Ihmiset ovat kysyneet, miksi beta-versiot eivät toimi. Tähän kysymykseen ette ole missään vaiiheessa vastanneet. Vaihtoehtoja on kaksi. Te ette tiedä mistä vika johtuu tai ette halua vastata. Kumpikin vaihtoehto on yhtä huono. Tässä suhteessa teidän viestintä on ollut luokatonta ja palvelu beta-testaajille olematonta. Miten koette tukevanne peli- ja ohjelmistokehitystä, jonka pitäisi olla Suomen tulevaisuuden ala?


@AnneAn@  kirjoitti:

Public Beta on Applen hallinnoima ja uusien ohjelmistoversioiden ongelmista tulee ilmoittaa Applelle Betan palautekanavan kautta. Kätevästi sen voi tehdä ainakin puhelimilla Feedback-sovelluksen kautta.


 


Olemme oheistaneet, että Multi-palvelun kanssa yhteensopivia puhelimia ovat iPhone 6 tai sitä uudemmat mallit sekä pyytäneet varmistamaan, että puhelimessa on aina viimeisin julkisessa jakelussa oleva ohjelmistoversio. Tällä hetkellä viimeisin ohjelmistoversio on 12.3.1 ja kellossa 5.2.1. Operaaattoriasetusten versio on Telia FI 36.2.




Joo, ilmoitin ongelmasta ensin Applelle. Mutta teidän chatin tuki ehdotti ongelman ratkaisemiseksi teidän maksullisen(!) tukipalvelun apua. 

Mutta kiitos, että kerroit nuo tuetut ohjelmistoversiot. Yritin hakea tietoa Telian sivuilta, kun kellon mobiilidatan käyttöönotto ei onnistunut Teidän eikä Applen ohjeilla.  Ja olisihan se ollut kiva tietää nuo tuetut versiot jo tuotetta tilatessa (myös Telian aspassa). Ehkä tämän myötä joku muu ei aja samaan kuoppaan.


 


Edit SannaMKoo: Korjattu lainaus kohdilleen

Tänään julkaistut iOS 13 beta 3 ja WatchOS beta 3 näyttäisivät toimivan ja tarjoavan myös kelloon  data -palvelun.

 

Suuret kiitokset kaikille Teille jotka saitte tämän aikaa!

Näin tosiaan näyttäisi olevan. Kannattaa asentaa puhelimeen beta ensiksi ja vasta sitten kelloon, vaikka kellossakin 6 beta 2 jo olisi. Itselläni meni kello ainakin päivityksen lopussa sellaiseen juntturaan, että vain resetillä pääsin eteenpäin ja odottelin kuitenkin tunnin verran.

Kommunikointi Telian suunnalta on ollut ala-arvoista tässä ongelmassa. Hyvä, jos saadaan toimimaan.

Omasta mielestähän tossa kellossa kuuloistais parhaalta toi maksaminen sillä, en sitä vielä vanhalla kellolla kerennyt testaamaan kun meni rikki mutta ulkonäkökin varmasti muuttunut tosta 3 nike + mallista!

Mulla on aikaisemmin ollut Iwatch 2 josta juuri särkyi lasi? Toivoisin uudelta kellolta siis ainakin vahvempaa lasia? Myös tuo Ekg ominaisuus kiinnostaa. Ja liikunta suoritukset ilman puhelinta mukana on super hyvä juttu. Työssäni älykelllo on ollut loistava, pystyn siitä äkkiä vilkaisemaan tarvitseeko oikeasti mennä puhelimeen tai kuittaanko äkkiä valmiilla viestillä, että palataan myöhemmin. Välillä vastaan kelloon jos tilanne niin vatii... olen kampaaja. Hauska katsoa asiakkaitten yllättyneitä ilmeitä? Tosiaan, vastaan asiakkaan aikana vain jos se on välttämätöntä ja tunnen asiakkaani hyvin? Ajastin ominaisuus on myös ahkerassa käytössä. Ja aivan mahtavaa jos kellon kautta voi kuunnella pod castejä pyöräillessä. Olisin vähän toivonut pyöreää mallia tulevaksi mutta ehkä sitten tulevaisuudessa. Toivottavasti onni suosii ja pääsisin tätä testaamaan♥️

Vihdoinkin eilen keskiviikkona oli töistä palatessa postin noutolappu odottamassa. Lähdin siis oitis hakemaan jo hyvinkin odotettua kelloa. 

Kaikki ei aina mene niknkuin Strömsössä, olen aina pitänyt itseäni näissä asennusjutuissa näppäränä, mutta eilisen illan jumpattuani asian kanssa sen kummemmin viisaammaksi tulematta, päätin nukkua yön yli.

Aktivointilukitus alkoi lyömään kapuloita rattaisiin ja vasta tänään torstaina sain vinkkejä miten asian saan vietyä kunnolla päätökseen ja pääsisin viimeinkin kokeilemaan kelloa ”tositoimissa”.

Kello näyttää hyvinkin selkeältä ja loogisen tuntuiselta. Pakkaus oli tuttua Applen laatua. Ainoastaan silikonirannekkeen varmaankin tulen vaihtamaan toisenlaiseen tulevaisuudessa. 

 

Lisäfiiliksiä kertoilen heti kunhan asennuksen vietyä loppuun saakka.

Kunniamerkki +2

Palkintokelloni on Apple Watch Series 4 (GPS + Cellular). Minulla on useamman vuoden ajalta kertynyt kokemuksia erilaisista älykelloista, mutta Apple Watch oli minulle uusi tuttavuus. Kaikki älykelloni ovat olleet Android käyttöjärjestelmää tukevia kelloja / älyrannekkeita.


Aiemmin olen tilannut myös halpoja kiinalaisia älykelloja, jotka ovat kestoltaan ja laadultaan olleet pettymyksiä, mutta tähän saakka käytin n. 3,5 vuotta Sonyn älyranneketta SmartBand Talk SWR30, joka oli hankinta-aikaan ainoa Sonyn malli, josta pystyi vastaamaan puheluihin suoraan laitteen kautta ilman handsfree kuuloketta. Se on hyvä ominaisuus lenkillä ollessa. Lisäksi siinä oli mukavasti muitakin älytoimintoja, kuten viestit, herätys, unen seurannat yms. Käytän päivittäin iPadia työssäni ja vapaa-ajallani, joten IOS-laitteen käyttöjärjestelmä on minulle jo entuudestaan tuttu.


Kun sain kuulla voitostani olin siitä hyvin iloinen, sillä uudet tietotekniikan laitteet ja käyttömahdollisuudet ovat kiinnostaneet minua pitkään. Harrastan myös aktiivisesti liikuntaa, jossa yhteydessä älykellon kautta saa paljon harrastusta tukevaa informaatiota treenauksesta. Ennen uusien laitteiden hankintaa perehdyn ominaisuuksiin jo usein etukäteen ja vertailen niitä keskenään.


Tälläkin kertaa aloitin perehtymisen jo paljon ennen Apple Watchin saapumista. Yllätyksenä tuli, että uuteen Apple Watchiin tarvitaan ohjelmointiin iPhone, eikä sitä pysty ottamaan käyttöön iPadin kautta, vaikka käytössäni on myös SIM-kortillinen iPad.


Jotta testauksesta tulisi riittävän monipuolinen, päädyin ostamaan itselleni iPhonen puhelimen. Älykello saapui eilen ja otin sen käyttööni saman tien. Koska laite tukee eSim-toimintoa, otin myös sen käyttöön. Alkuohjelmoinnit on tehty ja ensikokemukset laitteen suhteen ovat olleet hyvin myönteiset. Kävin tänään rullaluistelulenkillä, jossa käytin SportsTracker -sovellusta pelkästään Apple Watchin kautta. Puheluihin tuli vastattua kellosta ilman varsinaista puhelinta ja kuuluvuus oli yllättävän hyvä. 17,4 km rullaluistelulenkkini näkyi myös iPhonen SportsTrackerissa kotiin saavuttuani, joten laite toimi kuten pitikin. Testaus jatkuu hyvällä mielin eteenpäin...


 



 



 



 



 


Edit SannaMKoo: Upotettu kuvat suoraan kommenttiin

Omalle kohdalle ilahdukseksi osui arvonnassa voitto ja sain Apple Watch Nike+ Series 4 GPS + Cellular 40 mm testiin. Kello saapui vasta eilen maanantaina, joten tässä ensimmäisiä Hands-on -fiiliksiä kellosta. Olen jo Apple-ekosysteemiin hukkunut käyttäjä (iPhone, iPad ja Macbook päivittäisessä käytössä), joten tiedän mitä odottaa, mutta Apple Watchia minulla ei ole koskaan ollut. Ranteessa on killunut vaihtelevasti Fitbitin aktiivisuusranneke ja perinteinen kello.


 



 


Kello saapui makeassa Nike+ -pakkauksessa, josta oli heti tunnistettavissa urheilullinen teema. Pakkaus oli tuttua Apple-laatua, eli "unboxing experience" todella huippuluokkaa. Kello itsessään on hämmästyttävä laite. Pakkauksesta avauduttuaan itse laite vaikutti suhteellisen pieneltä, etenkin kun rannekkeet olivat erillisessä pakkauksessa laitteesta irrallaan. Kuitenkin nopean kokoamisen jälkeen kokonaisuus on uskomaton. Nike+:n rei'itetty, todella sporttinen ranneke sopii täydellisesti kellon smoothiin designiin. Kokonaisuus on vaikuttava.



 


Kelloa käynnistellessä aikaa kuluu tavallista kauemmin, Applen laitteiden asennukseen helppouteen ja nopeuteen tottuneena. Noin puolen tunnin odottelun ja asentelun jälkeen kello on käyttökunnossa. Ensivaikutelmat ovat epäuskoisen ilahtuneet. Naurunpurskahduksilta ei voinut välttyä: "Ai tällä voi tehdä näinkin, vau!". Olen toki katsellut useita videoita kellon käytöstä ja ominaisuuksista, mutta tässä kun sitä omassa ranteessa katselee, swaippailee kellotaulujen välillä ja pyörittelee Digital Crownia, niin hämmästyy sen käyttöliittymän sulavuudesta, kellon ulkonäöstä ja erittäin tarkan näytön väriskaalasta. Alkuun olen erittäin vaikuttunut, kyllä nykyteknologia yhdistettynä Applen todella tyylikkääseen designiin on mieletöntä! Jatkan tästä testausta, eri ominaisuuksiin tutustumista ja päivittäiseen käyttöön totuttelemista. Todella innostuneet fiilikset kyllä heti alkuun! :smileyvery-happy:


 


Edit SannaMKoo: Editoitu nimitieto lopusta, voit lisätä automaattisen allekirjoituksen profiilisi asetuksista

Kunniamerkki +2

Apple Watch 4 testaus alkoi toki jo laitteen käyttöönottamisesta, josta vinkkinä kerron, että hae paperille muistiin tarvittavat käyttäjätunnukset ja salasanat. Silloin älykellon käyttöönotto on helpompaa ja saattaa mennä ensimmäisellä kerralla suoraan läpi 🙂 Myös Wifi-asetukset / tunnukset kannattaa olla paperilla muistissa.

Asennusvaiheessa voi valita kellossa käyttöönotettavat sovellukset siirrettäväksi iPhonen kautta kerralla tai omien valintojen kautta erikseen. Itse valitsin sovellukset yksitellen, jotta en turhaan kuormittaisi kellon muistia sovelluksilla, joita en tarvitse siinä. Sovelluksista tehdään vielä tarvittaessa erikseen kytkentä käytä Apple Watchissa. Eniten käyttämäni sovellukset Apple Watchissa ovat olleet Terveys, Aktiivisuus ja Sleep++, sekä SportsTracker.

Terveys -sovelluksen kautta löytyy paljon erilaista tietoa mm. aktiivisuudestasi, liikkumisesta, varsinaisista liikuntasuorituksista (treenit), seisomisesta jne. Aktiivisuus appi seuraa niitä automaattisesti, kun annat siihen luvat käyttöönottovaiheessa. Se tunnistaa myös liikuntalajin liikkeen perusteella. Pientä erehtymistä saattaa toki tulla, kuten rullaluistelun se tunnisti automaattisesti rullalautailuksi.

Laite muistuttaa myös, että on aika nousta seisomaan hetkeksi, jos olet ollut pidempään istumassa tai lepoasennossa. 
 

Lisäksi hyvä ”mikrotauotus” tapahtuu myös hengitysharjoituksen kautta, jossa minuutin ajan rentoudut älykellon opastuksen mukaisesti.


Monipuolisten muistutusten vuoksi kellosta kannattaakin kytkeä äänet pois eli hiljainen tila päälle yöajaksi. Saat asetuksen esiin vetämällä näytön päällä sormea ylöspäin ja valitsemalla soittokellokuvakkeen. Kuun sirppi -valinnalla saat laitettua vaihtoehtoisesti Älä häiritse -tilan käyttöösi.

Kellon SportsTrackerin sovelluksen kautta pystyt määrittelemään itse treenisi lajin ja käyttämään sovellusta täysin ilman puhelinta. 



Tiedot suorituksesta siirtyvät automaattisesti Sportracker-tilisi kautta esim. iPhonelle tai iPadiin.

 

Otin kellossa käyttöön eSim-liitännän ja se on toiminut hyvin. Puheääni ja kuuluu selkeänä sekä eikä kelloa tarvitse silti pitää suun lähellä. Myös soittaja kuulee oman puheesi selkeänä. Liikuntatreenin yhteydessä toki liikenteen melu saattaa häiritä kuuluvuutta hieman. Mielenkiintoinen huomio oli myös se, että saapuvasta puhelusta tulee ilmoitus kellon lisäksi tietysti myös puhelimeesi, mutta myös iPadiin, jos käytät sitä puhelun saapuessa.

Kelloon voi kytkeä myös bluetooth kuulokkeet, jolloin voit esim. kuunnella iTunesin kautta siirtämääsi musiikkia rauhassa tai puhumaan puhelimessa niin, että puheluäänet eivät kuulu ulkopuolisille.



EKG:n seurantaan on oma appinsa. Kello ohjaa mittauksen suorittamisessa. Mittaus tapahtuu sormenpäästä kiertonupin päältä.

Sydänsähkökäyrän näet iPhonen kautta mittauksen jälkeen.


Myös sykkeen automaattiseurantaan on oma appi. Mittaus tapahtuu automaattisesti ja näet sykevaihtelut suoraan kellosta.   

Unen seurantaa varten kannattaa asentaa sovellus Sleep++.
Se seuraa automaattisesti yöunesi laatua.



Herätys toiminto on miellyttävä tapa herätä, sillä kello värisee ranteessasi eikä sinun tarvitse herätä radion surinaan.

Asetus tapahtuu herätys apin kautta. Aika asetetaan sopivaksi kiertonupin kautta.

Saapuneet viestit näkyvät suoraan kellon näytöllä. Vastaaminen tapahtuu kätevästi puheentunnistuksen avulla tai valitsemalla luettelosta valmis vakioteksti. Puheentunnistus toimii hienosti, ja sanelun jälkeen vastausviesti lähetetään suoraan yläkulman Lähetä -valinnan kautta.


Matkalla ollessasi löytyy kartat sovelluksen kautta kätevästi etäisyydet esim. lähimmälle pankkiautomaatille tai huoltoasemalle.

 

Omat hakunsa löytyy vastaavasti myös ravintoloille. Kartat sovellus paikantaa myös sijaintisi kartalla, ja voit myös navigointitoiminnon kautta hakea reitin etsimääsi paikaan, jotta et eksy. Voit tarkastella tulevaa reittiä myös etukäteen. Navigointi näyttää myös arvioidun saapumisajan.


Akun kesto Apple Watchissa riippuu kovasti käyttötarpeesta. Peruskäytössä akkuvirta riittää hyvin koko päivän ajaksi. (n. 1h lenkki / SportsTrackerilla seuraten + muutama lyhyt puhelu sekä viesteihin vastaamiset.) Musiikin kuuntelu pidempään tai navigointi toki syö myös akkuvirtaa, mutta peruskäyttöön se riittää ihan hyvin koko päiväksi. Itse olen illalla ladannut akun täyteen, jotta voin seurata myös unen laatua ja käyttää herätystoimintoa.

 

Aiempiin älykelloihini verrattuna Apple Watchia, joutuu lataamaan paljon useammin. Niissä akku kuitenkin kesti 3-5 päivää yhdellä latauksella. Toki Apple Watchissa on paljon enemmän toimintojakin, kuin aiemmissa älykelloissani. 


Lataamiseen laitteen mukana tulee magneettikiinnitteinen laturi, joka kiinnittyy kellon pohjaan. Suosittelen hankkimaan lataustelineen, jolloin lataus on kätevämpää ja turvallisempaa tai toki sellaisen voi tehdä myös itse esim. pleksimuovista taivuttamalla kuumailmapuhaltimen avulla, kuten itse tein. Telineen muodot sahasin levyaihioon vannesahalla ennen kuumennus- ja taivutusvaihetta.


Kokonaisuutena Apple Watch 4 on ollut hyvin toimiva kokonaisuus ja testaaminen on ollut mukavaa. Sovellusten valinnassa välillä tulee virhepainalluksia, kun ne ovat lähellä toisiaan valintanäkymässä.

Yksi parannustoive kuitenkin olisi: Yhteensopivuus Android-puhelinten kanssa olisi toivottavaa, koska tällöin Apple Watchin käyttäjämäärä varmasti laajenisi. Joissakin halvemmissakin älykelloissa tuki molemmille käyttöjärjestelmille jo löytyy.

Muuten olen ollut Apple Watchiini erittäin tyytyväinen ja suosittelen sitä, mikäli älykellolta halutaan enemmän toimintoja kuin perinteisiltä sykemittareilta. Toki hankintahinta on korkea niihin verrattuna, mutta oma valintani olisi selkeästi Apple Watch 4.

Tässä kävi vähän niinkuin ”pelkäsinkin”. Hankin samaisen kellon myös kaksikymppiselle tyttärelleni, ja olemmekin kilpailleet aktiivisuudessa toisiamme vastaan. Tytär on huomattavasti kovakuntoisempi kuin minä, joka yritän päästä muutamasta kymmenestä ylikilosta ja rapakunnosta eroon. Minulla on joskus vuosia sitten ollut Polar Loop jonka toivoin antavan minulle sysäyksen aktiivisempaan elämään, nyt voin todeta että Apple watch lunastaa nämä odotukset monin verroin. Ei pelkästään se, että parissa viikossa on painoa pudonnut parin kilon verran, vaan myös kellon käytettävyys on kyllä vakuuttanut minut.

Puhelimesta kun etsin reitin johon haluan, kellon ruudulle tulee opasteet eikä tarvitse puhelinta pitää kädessä (ei ole niin turistifiilis) ja bookbeatin sekä spotifyn hallinta on näppärää samoin kuin viestit ja puhelut, jotka näkyvät kellosta. Lisänä vielä se, että aktiivisuustasoa on mahdollista nostaa viikottain, pitää fiiliksen hyvänä ja edistymisen nousujohdanteisena. Pidän kovasti myös mahdollisuudesta mukauttaa kellon näyttöä omiin tarpeisiin sopivaksi. 

Tästä kellosta en luovu! Tytär on kaikenlisäksi samaa mieltä kanssani, että on kyllä huippulaite!

Kaipa se on pakko sitten seuraavaksikin puhelimeksi hankkia Applen tuote.

Apple Watch Nike+ Series 4 Cellular on ollut nyt testissä jokapäiväisessä käytössä pari päivää vaille kaksi viikkoa. Kello on vastannut kaikin puolin odotuksia, ominaisuuksia on tullut käytettyä laidasta laitaan ja käyttökokemus on ollut pelkkää timanttia.

 

 

Olen testaillut useampia kellotauluja käytössä, simppelimmät taustat ovat erittäin tyylikkäitä ja minimalistisiakin (jos niin itse haluaa ja säätää), mutta silti jopa häiritsevän paljon tietoa sisältävä infograafitaulu on jäänyt jokapäiväiseen käyttöön. Siitä näkee yhdellä vilkaisulla kellonajan lisäksi aktiivisuuden, sään, akun varaustason, askeleet ja jopa auringonlaskun ajan. Jokainen moduuli on tietenkin vaihdettava, joten jos haluaa lisää dataa vaikkapa säätilasta (vaikkapa UV-säteilyn tason tai ilmankosteuden), voi valita mitä haluaa itse nähdä. Applen omia moduuleja on valmiina reipas määrä, mutta myös muiden kehittäjien sovelluksista saa vastaavia moduuleja kellotauluun mukaan. Tämä on ollut ihan maaginen ominaisuus ja kellotaulujen säätämistä on tullutkin harrastettua aina mielen muuttuessa. :smileyhappy:

 

 

Pakko mainita kellotauluista vielä, että Watchista vakiona löytyvä Mikki Hiiri-kellotaulu on ollut yllättävän paljon käytössä, sillä näpäyttämällä kelloa, Mikki kertoo kellonajan. Tämä on huvittanut etenkin puolitoistavuotiasta kummityttöä, joka jaksaa pienillä sormilla näpäyttää kelloa miljoona kertaa putkeen, "Kello on neljätoista kaksikymmentä, hyvää iltapäivää kamu!" :smileyvery-happy:

 

Eniten Apple Watchin ominaisuuksista kellotaulun vilkuilun ja ilmoitusten lukemisen lisäksi on ollut käytössä SportsTracker, UDisc ja musiikki (jolla muuten voi striimata musiikkia Telian Multi-SIM -palvelulla ilman puhelinta lähistöllä). SportsTrackerilla voi treenin aloittaa suoraan kellosta, sen avulla saa dataa GPS-sijainnista koko treenin ajalta, korkeustiedosta ja sykkeestä. Olen myös huomannut, että Applen oma harjoittelu-sovellus synkkaa treenit SportsTrackeriin, kätevää! Olen käyttänyt SportsTrackeria pitkään jo aikaisemmin, ja nyt tuntuu että sen käyttö nousi täysin uudelle tasolle. Frisbeegolffarina UDiscin Watch-sovellus on helpottanut elämää merkittävästi, voin merkata kierroksen aikana heitot suoraan kellosta näpäyttämällä, eikä joka väylän jälkeen tarvitse kaivaa puhelinta taskusta (tai koittaa muistaa päässä montako heittoa on heittänyt).

 

 

Muutkin ominaisuudet ovat olleet vaihtelevasti käytössä urheilusovelluksien lisäksi. Siriä käskyttämällä voi asettaa vaikkapa ajastimen, jos kokkaillessa on kädet täynnä. Kaupan kassalla ei tarvitse kaivaa taskusta lompakkoa, eikä edes puhelinta, vaan Apple Pay toimii näppärästi suoraan Watchilla ranteesta. Musiikin äänenvoimakkuutta voi säätää Digital Crownia pyörittämällä. Puheluun voi vastata agenttityyliin suoraan ranteesta ja puhumalla kellolle. Kaikki nämä ja paljon muuta on pienen totuttelun myötä arkipäivää ja Apple Watch onkin hyvä esimerkki ubiikista teknologiasta. Se sulautuu muuhun elämään, helpottaa ja mahdollistaa asioita.

 

Olen ollut vaikuttunut kellon toiminnasta koko sen käyttämisen ajan, en ole löytänyt siitä mitään valittamista (paitsi ehkä akunkesto voisi olla aavistuksen pidempi, joka yö on pakko jättää kello laturiin) ja kahden viikonkin jälkeen aina jaksaa hymyilyttää miten hienolta kello näyttää ja miten hyvin se toimii. Jos tätä lukee joku, joka pähkäilee älykellon hankkimista: jos sinulta löytyy iPhone, ei parempaa vaihtoehtoa ole ranteeseen kuin Apple Watch S4. Sen design on huomiota herättävä, mutta silti niin yksinkertainen ja siisti. Se toimii kuin ajatus ja toimintoja siinä on enemmän kuin osaat toivoa. Ehkä pelkkään urheilukäyttöön en Apple Watchia hankkisi, mutta sillä hoituu kyllä perus juoksulenkkien, treenien ja uintien seuranta (kyllä, se kestää vettä ja harjoittelu-sovelluksesta löytyy harjoitteluvaihtoehtona uinti). Olen ollut niin tyytyväinen ja kuin ällikällä lyöty kellon toiminnasta, että minun oli pakko hankkia myös puolisolle oma Apple Watch.

 

 

 

Miten olet saanut askeleet näkyviin infograafi-tauluun?

Tuohon numeeriseen askelmäärään piti ladata Pedometer++ -appi, joka tarjoaa tuollaisen komplikaation. 

Olen käyttänyt Apple Watchia nyt about kuukauden päivät ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Käyttöliittymä on hyvä ja helppo. Plussaa tyylikkäästä kellosta, jota voi pitää urheilussa tai töissä ihan normaalisti. Tilasin itselleni pari uutta ranneketta, että voi vaihdella tilanteen mukaan. Pienenä miinuksena akunkesto, joka voisi olla parempi. Suosittelen jokaiselle Apple käyttäjälle kelloa, sillä toimii hyvin puhelimen jatkeena!

Vastaa