Käyttökokemuksia Apple Watch GPS + Cellular


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia


 


Kauan odotettu Apple Watch mobiiliyhteydellä on viimeinkin täällä. Series 3 & 4 Apple Watch GPS + Cellular -kellojen toimitukset ovat käynnistyneet tänään 14.6. ja ensimmäiset kellot sekä niiden eSIM:iä hyödyntävät mobiiliyhteydet ovat jo käytössä.


 


Jos sinulla on tällainen kello niin tässä ketjussa voit kertoa kokemuksiasi. Tai jos mietit tällaisen hankintaa niin tässä ketjussa voit kysyä kellon hankkineilta lisätietoja etukäteen.


 


Tilaa Apple Watch GPS + Cellular -kello verkkokaupastamme.


 


Lue myös:


 



44 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Ketäs meitä on joilla on nyt Apple Watch mobiiliyhteydellä käytössä, @Jalle1 oli ainakin? Kerrohan kokemuksistasi tässä ketjussa, kiinnostaa tosi paljon kuulla että mitä olet mieltä ja miten mobiiliyhteys toimii ja miten akku kestää jne :)


 


Mulla on oma vielä tilaamatta, kun tarkoitin että testaan etukäteen eri rannekkeita. Pitkä aika odottaa, ollut vähän työkiireitä (seli seli).

Nyt käytössä apple watch cellular telian mobiiliyhteydellä kuutisen tuntia. Kaupungilla helsinki verkko pysyi aikaslailla hyvin koko ajan päällä mutta välillä käy 2 tolpassa mutta kertaakaan ei hukannut sitä eli kyllä ihan hyvin verkkoyhteys pysyy.

Se on ärsyttävää että ei erikseen näe kuinka kello vaihtaa eri verkkoja eli 4G 3G ym

eli ei tiedä periaatteessa että minkälaisessa verkossa on. Galaxy watch kertoo koko

ajan missä verkossa se on jos hiukan rinnastetaan kilpailijaa. Hiukan olen joutunut tekemään virityksiä, sähköposteihin piti kirjautua kokonaan uudelleen icloudia lukunnottamatta ja tekstiviiestit täytyi brukata myös koska minulla oli imessage pois

päältä. Jotta viestit toimivat , puhelimessa pitää olla imessage liukusäädin vihreänä.

Kannattaa myös muistaa laittaa tavallinen tekstiviesti liukusäädin myös vihreäksi muuten

viestit ei lähde esim androideihin. Käyttöönotossa oli pientä ongelmaa alussa kun kytkin

multiyhtryden päälle. KANNATTAA MUISTAA SAMMUTTAA JA KÄYNNISTÄÄ UUDELLEEN

JOS TULEE HERJAA ETTÄ TULI VIRHE YRITÄ MYÖHEMMIN UUDELLEEN.

Muutamaan kertaan jouduin painimaan, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Hiukan tietty ihmettelen rajoitettua nopeutta 10mb mikä on varsin alhainen nopeus.

Hinta kuitenkin sama kuin multisimissä missä galaxy watch käyttää pääliittymän

koko nopeutta. Ehkä terore osaa selittää miksi niin alhainen nopeus vaikka kello pystyy

paljon kovempiin nopeuksiin datasiirrossa? Muuten nyt kaikki toiminnot toistaiseksi ok,

Apple pay onnistui hienosti pelkällä kellolla kaupungilla! Yksi asia mistä vielä en osaa sanoa. Tulevatko kaikkien sovelluksien viestit ongelmitta kelloon esim. hesari iltis iltasanomat whatsapp jne kello oli kaupungilla kyllä hiljainen siihen ei tullut siihen tahtiin

ilmoituksia kuin galaxy watchiin joka kyllä peilaa kaiken ongelmitta ollessaan mobiiliyhteydessä. Kirjoitan lisää sitten kun näen kunnolla tulevatko kaikkien puhelimen

viestit mikä on tärkeä ominaisuus tietty. esim whatsapp kun on mobiilina liikkeellä.

 

Vielä tuosta akun kestosta mobiiliyhteydellä kirjoitan vaikka kaikki kelloihmiset tämän jo arvaavatkin niin jos mobiiliyhteydellä koko päivä mennään niin saattaa tulla lataustarve

kesken päivän jos meilejä tsekataan ja puhumattakaan musiikkipalveluista y.m

Sanoisinko suhteessa että kun bluetoothilla mennään 2 tai kolmekin päivää jos 

kello pimeänä öisin niin mobiililla ei mennä kuin vajaa päivä. Siittä pitää huolen

hyvä virtaa kuluttava näyttö, pinenenä vinkkinä pidä käsivarren nostoasetus pois päältä,

eli napauttamalla näyttöä vain se esiin. Mobiiliyhteys on verraton lisävaruste tilapäisille

lenkeille tai kun lyhykäiseen aikaan mennään vaikkapa kauppaan. Kokoaikaisessa käytössä

tulee rajoitteet vastaan. Samoin se on myös galaxy watchilla. Silti verraton lisä kelloon

ja vielä jos nuo ilmoitukset peilautuu tosiaan ongelmitta niin kyllä itse ainakin tätä

ominaisuutta arvostan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hienoa, kiitos havainnoista ja kokemuksista @Jalle1. Mukavaa lukea ensimmäisiä kokemuksia kellosta :)


 



@Jalle1@  kirjoitti:

 


Hiukan tietty ihmettelen rajoitettua nopeutta 10mb mikä on varsin alhainen nopeus.


Hinta kuitenkin sama kuin multisimissä missä galaxy watch käyttää pääliittymän


koko nopeutta. Ehkä terore osaa selittää miksi niin alhainen nopeus vaikka kello pystyy


paljon kovempiin nopeuksiin datasiirrossa?




Olemme valikoineet tähän palveluun kyseisen nopeuden joka on kyllä älykelloon tarpeisiin hyvä riittävä nopeus. Multi-SIM on eri palvelu, sitä ei voi suoraan verrata Yhteys Multi -palveluun koska ensin mainittu on tarkoitettu kahden puhelimen "välille" kun taasen viimeksi mainittu on puhelimen ja älykellon pariksi.

Tunnin kävelylenkki SportsTracker päällä, kaksi lyhyttä puhelua ja kaksi tekstaria vei 35 prossaa akusta...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@zirkoni@  kirjoitti:

Tunnin kävelylenkki SportsTracker päällä, kaksi lyhyttä puhelua ja kaksi tekstaria vei 35 prossaa akusta...




Paikannus lienee myös päällä tuon ST:n takia? Oletan, että akunkesto paranee vielä kunhan muutama lataussykli on tehtynä. 


 


Minä hain omani eilen Telia Kaupasta, mobiiliyhteyden saan tähän ehkä huomenna joten silloin pääsen testaamaan kellon kaikkia ominaisuuksia. Aika kivalle kellolle vaikuttaa ja esimerkiksi Siri toimii hyvin tai vaikka puheella viesteihin vastaaminen on näppärää. Miksihän Siri ei muuten puhu mitään, vaikka valikossa sanotaan että Siri käyttää samaa kieltä kuin puhelin ja että se latautuu kelloon kunhan kello vain on latauksessa? No ei ole ainakaan vielä latautunut.


 


Pieni harmitus tulee siitä, että näyttötauluihin ei saa Outlookin kalenteria vaan siinä on Applen oma kalenteri.


 


Testit ja käyttö jatkuu ?


 



 


@TeroRe@  kirjoitti:

Pieni harmitus tulee siitä, että näyttötauluihin ei saa Outlookin kalenteria vaan siinä on Applen oma kalenteri.

 

 


Ainakin vanhan malliseen Moduulit/Modular kellotauluun saa Outlook-kalenterin. Oliskohan ettei MS ole päivittänyt sitä tuohon uuteen sopivaksi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@JuhaPN  kirjoitti:

 


Ainakin vanhan malliseen Moduulit/Modular kellotauluun saa Outlook-kalenterin. Oliskohan ettei MS ole päivittänyt sitä tuohon uuteen sopivaksi?

No niinpäs onkin, olin väärässä. Outlookin saa tuohon näyttötauluun!

@TeroRe Tämän linkitetyn uutisen mukaan pitäisi kyllä saada myös Infograph Modular-tauluun... Laitatko vaikka screenshotin kun pääset testaamaan. Itselläni on vielä Series 3 ja olen käyttänyt yhtä näyttötaulua Outlookin kanssa työpäivinä ja toista iltaisin ja vapaapäivinä.

 

https://9to5mac.com/2019/05/07/outlook-for-apple-watch-update/


@zirkoni@  kirjoitti:

Tunnin kävelylenkki SportsTracker päällä, kaksi lyhyttä puhelua ja kaksi tekstaria vei 35 prossaa akusta...


Tänään muuten sama lenkki, mutta ilman mobiiliyhteyttä, akkua meni 15 prossaa. Kello oli viime yön ranteessa, asetuksista Älä häiritse oli päällä ja samoin teatteritila. Käynnissä oli vaan AutoSleep-appi ja akkua kului 8 tunnin aikana 30 prosenttia. Aiemmin samoilla spekseillä AW 3 vei vain 20 prossaa... Toivottavasti akun kulutus tästä vähän vähenee, että pärjäisi edes päivän ilman välilatauksia??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@JuhaPN@  kirjoitti:

@TeroRe Tämän linkitetyn uutisen mukaan pitäisi kyllä saada myös Infograph Modular-tauluun... Laitatko vaikka screenshotin kun pääset testaamaan. Itselläni on vielä Series 3 ja olen käyttänyt yhtä näyttötaulua Outlookin kanssa työpäivinä ja toista iltaisin ja vapaapäivinä.


 


https://9to5mac.com/2019/05/07/outlook-for-apple-watch-update/




Näyttäisi toimivan Outlookin kalenteri eri kellotauluissa :)


 



 



 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Pääsin tänään aktivoimaan myös mobiiliyhteyden tähän kellooni ja se tapahtui nopeaan puhelimen Watch-sovelluksen kautta. Sirin avulla käynnistin puhelun ja se siirtyi heti puhelimeen, varmaankin siksi kun puhelin oli siinä vieressä. Laitoin puhelimen offlineen ja soitin kellolla uudelleen. Ja hyvin kuului ääni kellon kaiuttimesta ja myös vastapuoli kuuli minut hyvin. Olin toki sisätiloissa, en tiedä miten toimisi jos menisi ulos.


 


Minulla on ollut aikaisemmin Series 3 GPS malli, enpä muista enää että näyttikö se Whatsapissa postatut kuvat notificaation yhteydessä? Ainakin tämä S4-kello ne näyttää ja se on hyvä se, vähentää puhelimen tarvetta entisestään.


 


Akunkestosta ei vielä isompia havaintoja. Sen verran kuitenkin, että olen ladannut kellon vasta kerran, ja sain tämän kolme päivää sitten. Eikä nyttenkään akku täysin tyhjä ollut.

Tee sama testi, jonka minäkin tein. Siis tunnin kävely SportsTracker ja mobiiliyhteys päällä ilman puhelinta.

Kiinnostaa tietää, kuluuko sulla akku samalla lailla...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@zirkoni@  kirjoitti:

Tee sama testi, jonka minäkin tein. Siis tunnin kävely SportsTracker ja mobiiliyhteys päällä ilman puhelinta.


Kiinnostaa tietää, kuluuko sulla akku samalla lailla...




Kunpa harrastaisinkin urheilua 🙂 No saa tuon toki muutoinkin testattua, palaan asiaan jos tulee testattua.


 


Olen käyttänyt alusta asti iPhonessa Apple Payta ja nyt se on mulla siis myös kellossa. Onpa kätevää ja helppoa maksaa ostokset kellolla. Ja ihan luontevaa tuntuu olevan nyt parin kerran jälkeen se, että työntää kellon siihen maksupäätteen viereen. Myyjät ihmeissään kun kellolla makselee :)

No enhän minäkään mitään urheilua harrasta, kunhan kävelen...

 

Ja sitten akkutesti numero 3:

 

Sama lenkki, päällä aiempien lisäksi myös musiikki ja akkua meni 50 prosenttia... Tuntuu kyllä aika paljolta... 

 


 

Olen käyttänyt alusta asti iPhonessa Apple Payta ja nyt se on mulla siis myös kellossa. Onpa kätevää ja helppoa maksaa ostokset kellolla. Ja ihan luontevaa tuntuu olevan nyt parin kerran jälkeen se, että työntää kellon siihen maksupäätteen viereen. Myyjät ihmeissään kun kellolla makselee :)


Mää oon käyttänyt Apple Payta siitä lähtien, kun se tuli mahdolliseksi ja koko ajan myös edellisellä kellolla, eli AW kolmosella. Eipä sitä juuri tule puhelimella maksettua, kun ei sitä edes tarvitse enää kantaa mukana... Jospa vaan tuo AW nelosen akkukesto tuosta paranisi...

Teehän vielä yksi akkutesti ja vaihda SportsTracker Apple omaan Harjoittelu-appiin. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on 3rd party softan akunkäytön ero Applen omiin.

Eiköhän se huomenna onnistu...? Matkapuhelinverkko täällä mökillämme on yleensä kaks-kolme tolppaa 4G:tä. Jossain paremmassa verkossa akku voi kestää paremminkin...?

Akkutesti numero 4:

 

Sama lenkki Harjoittelu-appi päällä, mobiiliyhteys päällä ja musiikin toistaminen kirjastosta vei akkua 56 prosenttia. En kyllä tykkää...!

Hei,


 


Mobiilidatan kanssa on hieman haasteita alussa, mutta siihen auttoi, kun laittoi Omilla sivuilla asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti 4G Puheen asetuksista wifipuhelut pois päältä.


 


Pyörälenkillä olen kuunnellut podcasteja Applen omalla softalla, käyttänyt Polarin H10-sykevyötä ja laittanut tiedot talteen Applen omalla harjoittelusovelluksella. Tunnin lenkillä akkua on kulunut hieman yli 40 prosenttia. Olen liikkunut Espoon ja Vantaan ympäristössä. HealthFit on hyvä softa, jolla datan saa siirrettyä sujuvasti Stravaan.


 


Kaikki meni mukavasti tähän päivään saakka. Päätin sitten asentaa kelloon watchOS 6 beta 2 version. No oma mokahan tämä oli, vaikka missään ei varoiteltu, että taaksepäin ei sitten voi enää tulla muuten kuin Applen liikkeessä. Ongelmaksi tuli siis se, että tuo versio ei tunnista Teliaa viralliseksi kumppaniksi. Ilmoitus kuuluu jotenkin sillä tavalla, ettei Telian verkko tue Apple Watchia.


 


Katsotaan nyt miten tässä käy. Toisaalta haluaisin käyttää jo nyt versiota 6, koska niin paljon käytän Applen omia sovelluksia, mutta jos mobiilidatan kuntoon saamisessa kestää pitkään, niin sitten pitää yrittää käydä Applen huollossa ruinaamassa palautusta vanhaan versioon ihan vain sillä syyllä, että Apple Watch on ilmeisesti ainoa laite, jota ei voi palauttaa vanhempaan versioon.


 


Edit ReOlivia: Korjattu allekirjoitus. Saat käyttöön automaattisen allekirjoituksen profiilin asetuksista.


@zirkoni@  kirjoitti:

Akkutesti numero 4:

 

Sama lenkki Harjoittelu-appi päällä, mobiiliyhteys päällä ja musiikin toistaminen kirjastosta vei akkua 56 prosenttia. En kyllä tykkää...!


Akkutesti numero 5:

 

Edelleen sama lenkki Harjoittelu-appi päällä, mutta nyt puhelin mukana ja musiikin toistaminen puhelimesta. Akkua kului 10 prosenttia... Mobiiliyhteys kellossa lienee siis melkoinen akkusyöppö, mikä on kyllä harmi, sillä se oli ainoa syy, miksi vaihdoin kolmosesta tähän neloseen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@KimmoLinna@  kirjoitti:

Hei,

 

Mobiilidatan kanssa on hieman haasteita alussa, mutta siihen auttoi, kun laittoi Omilla sivuilla asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti 4G Puheen asetuksista wifipuhelut pois päältä.

 

Pyörälenkillä olen kuunnellut podcasteja Applen omalla softalla, käyttänyt Polarin H10-sykevyötä ja laittanut tiedot talteen Applen omalla harjoittelusovelluksella. Tunnin lenkillä akkua on kulunut hieman yli 40 prosenttia. Olen liikkunut Espoon ja Vantaan ympäristössä. HealthFit on hyvä softa, jolla datan saa siirrettyä sujuvasti Stravaan.

 

Kaikki meni mukavasti tähän päivään saakka. Päätin sitten asentaa kelloon watchOS 6 beta 2 version. No oma mokahan tämä oli, vaikka missään ei varoiteltu, että taaksepäin ei sitten voi enää tulla muuten kuin Applen liikkeessä. Ongelmaksi tuli siis se, että tuo versio ei tunnista Teliaa viralliseksi kumppaniksi. Ilmoitus kuuluu jotenkin sillä tavalla, ettei Telian verkko tue Apple Watchia.

 

Katsotaan nyt miten tässä käy. Toisaalta haluaisin käyttää jo nyt versiota 6, koska niin paljon käytän Applen omia sovelluksia, mutta jos mobiilidatan kuntoon saamisessa kestää pitkään, niin sitten pitää yrittää käydä Applen huollossa ruinaamassa palautusta vanhaan versioon ihan vain sillä syyllä, että Apple Watch on ilmeisesti ainoa laite, jota ei voi palauttaa vanhempaan versioon.

 

Terveisin,

 

Kimmo


Beta-versiot ovat tosiaan ei virallisia versioita eli toimii tai ei toimi. Siinä on riskitilanne olemassa taustalla, että johonkin voi stopata. Harmittava tilanne, mutta virallisia versiota kannattaa ainoastaan käyttää mikäli haluaa säästyä harmeilta. 


@KimmoLinna@  kirjoitti:

Hei,

 

Mobiilidatan kanssa on hieman haasteita alussa, mutta siihen auttoi, kun laittoi Omilla sivuilla asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti 4G Puheen asetuksista wifipuhelut pois päältä.

 

Pyörälenkillä olen kuunnellut podcasteja Applen omalla softalla, käyttänyt Polarin H10-sykevyötä ja laittanut tiedot talteen Applen omalla harjoittelusovelluksella. Tunnin lenkillä akkua on kulunut hieman yli 40 prosenttia. Olen liikkunut Espoon ja Vantaan ympäristössä. HealthFit on hyvä softa, jolla datan saa siirrettyä sujuvasti Stravaan.

 

Kaikki meni mukavasti tähän päivään saakka. Päätin sitten asentaa kelloon watchOS 6 beta 2 version. No oma mokahan tämä oli, vaikka missään ei varoiteltu, että taaksepäin ei sitten voi enää tulla muuten kuin Applen liikkeessä. Ongelmaksi tuli siis se, että tuo versio ei tunnista Teliaa viralliseksi kumppaniksi. Ilmoitus kuuluu jotenkin sillä tavalla, ettei Telian verkko tue Apple Watchia.

 

Katsotaan nyt miten tässä käy. Toisaalta haluaisin käyttää jo nyt versiota 6, koska niin paljon käytän Applen omia sovelluksia, mutta jos mobiilidatan kuntoon saamisessa kestää pitkään, niin sitten pitää yrittää käydä Applen huollossa ruinaamassa palautusta vanhaan versioon ihan vain sillä syyllä, että Apple Watch on ilmeisesti ainoa laite, jota ei voi palauttaa vanhempaan versioon.

 

Edit ReOlivia: Korjattu allekirjoitus. Saat käyttöön automaattisen allekirjoituksen profiilin asetuksista.



Mulla on tänään siirto Elisalta Telialle. Ja tosiaan liittymän siirron tein vain tuon mobiiliyhteyden kelloon saamisen takia. Omassa kellossa mulla on myös watchOS 13 beta 2. Onkohan tää nyt Teliasta vai Applesta kiinni ettei Telia löydy sitten tässä betassa tuettujen operaattorien listalta?

Täältä löytyy Applen testaamat akun kestoajat. Niistä jos vähentää 30-60 min, niin ollaan ehkä lähellä totuutta...?

Sama homma mullakin. Harmittaa, että ehdin vaihtamaan operaattorin Teliaan perjantaina just Apple Watch -tuen vuoksi,

Telia ei näyttäs yleisellä tasolla tukevan beta-versioita: ”toimivuutta ei voida taata”. Se on ihan ymmärrettävää, mutta taitaa päättää mun asiakkuuden, koska mun Apple-laitteet on lähes aina beta-versioissa. 

Olis tietysti kiva, että asiakaspalvelu osaisi kertoa asian jo ennen tilaamista tai edes nyt, mutta onneksi on edes tämä yhteisö, jossa tieto vaihtuu.

Vastaa