Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64419
Kirjoituksia 175214

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5



Highlighted

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5

Yhteisömanageri
Viestejä 4 038 kpl

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5

1/300

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.

 

Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.

 

---

 

Avaan pelin omilla kokemuksillani.

 

Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 

 

Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.

 

Screenshot_2015-11-21-11-52-40.jpg

 

Screenshot_2015-11-21-11-53-01.jpg

 

Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.

 

Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.

 

Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.

 

Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.

 

Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.

 

Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten 🙂

 

Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!

 

299 vastausta
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 57 kpl

61/300
Jep joo itellä alko ongelmat tokana päivänä ja nyt siis tokaa kertaa huollossa. Saas nähä nyt mitä sen koko hommankans käy. Myyjä kyl anto ymmärtää et hyvityksii on tulossa. Mutta nyt on puhelimena Samsung s6 edge ja ei voi kyl edes verrata, toimii ku unelma.
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

62/300

Joopa joo. Ostin kapulan viime lauantaina telefinlandin myyntipisteeltä ja hyvältähän tuo vaikutti. Ongelmia toki oli matkassa mutta ne johtui tasan tarkkaan siitä että windows-käyttäjä siirtyi ekan kerran androidiin joten numeroiden saaminen takaisin puhelimeen ym säädöt vei alussa aikansa. Sen jälkeen pelittikin ihan ok!

 

Aina seuraavaan aamupäivään asti jolloin jumitti puheluvalikkoon soitettuani puhelun. Suostui kyllä katkaisemaan puhelun mutta eipä suostunut poistumaan näytöstä mihinkään.

 

Resetoimalla kapineen sai uudelleen pelittämään mutta ilo oli suht lyhytaikainen, pari tuntia ja koko kapula otti ja sammui. Sen jälkeen ei sitten lähtenytkään enää päälle millään jipolla, ei sen paremmin virtapiuhassa kuin ilmankaan saati resetoimalla.

 

Akun latausta oli tuossa vaiheessa reilu 60 prosenttia ja laturissa oli silläkin hetkellä kiinni, latausvalo alkoi tosin palaa punaisena. Punaisena se sitten jatkoikin palamistaan aina kun laittoi uudelleen laturiin kiinni, herännyt ei tosin edelleenkään millään ilveellä. Että huoks ja silleen.

 

Maanantaina kysyin jo kaupan purkamisen perään, himppasen turhan lyhytikäinen rakkine mun makuun. Ei käynyt koska ostettu myyntipisteeltä eikä asiakaspalvelusta tai verkosta eli huoltoon. Sain sentään varakapulan tilalle ettei tarvinnut ihan ilman puhelinta olla.

 

No, siellä se nyt edelleen on, huollossa, joku päivitys oli huoltosivulle tullut jonka mukaan odottavat jotain laitevalmistajan jotain ennen kuin selviää mitä tehdään. Olisiko tosiaan niin, että koko sarja poistettaisiin markkinoilta ja tilalle saisi sitten jonkun muun, itsellä ei ainakaan oikein luottoa nyt ole kyseiseen merkkiin. 

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 57 kpl

63/300

Toivotaan että ainakin purkavat kaupat niiden asiakkaiden kans ketä sitä on halunnutki ja rahat takas mitä siitä on kerenny maksamaan. Ei sekää huono olis jos lähettävät jotku z5 mallit tilalle, nehä vois sitte vaikka myydä jos ei itellä ole käyttöä 🙂 No eiköhän nämä hommat selkene jo viimTammikuun aikana, olis syytä ainakin.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

64/300
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

65/300
Tuossa postauksessa tarkemmin ratkaisusta: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=64373547&postcount=6
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

66/300

Pääsinpä kurkkaamaan puhelimen tilannetta ihan suoraan sieltä huollon sivuilta IMEI-koodin avulla ja tarkalleen siellä sanotaan nyt näin:

 

"Laitteen vikaantumistilanne täyttää laitevalmistajan doa-ehdot. Laite voidaan käsitellä doa-tapauksena mikäli jälleenmyyjä toimittaa laitteen alkuperäisen ostopakkauksen varusteineen Scf huoltoon."

 

Työn tilan kohdalla taas lukee: "Odottaa lisätietoa
Waiting information from customer 18.12.2015 15:16"

 

Mitähän tämä sitten mahtaa käytännössä tarkoittaa? Onkohan kaupan purkaminen mahdollista sillä JOS sony tosiaan vetää koko malliston pois niin enpä tosiaan tahdo ottaa samanlaista hyllystä tilalle ennen sitä pois vetäisyä. Osaisiko kukaan sanoa?

 

0 tykkäystä
Highlighted

Konkari ☆
Viestejä 1 234 kpl

67/300

DOA (Dead On Arrival) tarkoittaa yleensä laitteen vaihtoa samanlaiseen.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

68/300
Näinpä ajattelinkin olevan. Joka sinänsä olisi muuten ok mutta jos tosiaan käy niin että Sony vetää koko malliston pois myynnistä niin jostain kumman syystä en tahdo vastaavaa tilalle. Eihän siihen tule sitten enää edes päivityksiä jne jakoon sen jälkeen. Voi sanonko mikä!
0 tykkäystä

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

69/300

Löysinpä tällaisen kun nettiä kaivelin http://static.also.fi/RMA/doc/Huolto-opas_jalleenmyyjille.pdf

 

Tuohan ei tosin koske, yllätys, puhelimia, mutta jos hiemankaan samalla kaavalla mennään niin "Kun huolto on tarkastanut tuotteen ja hyväksynyt vaihdon, Sony hyvittää tuotteen taholle joka on ostanut tuotteen Sonyltä."

 

Hyvitys tarkoittanee ostohintaa, ei uutta tuotetta tilalle. Toivonpa tosiaan että tässä mennään samalla kaavalla.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 50 kpl

70/300

No joo.. Kai se tämänkin talouden kultainen M5 lähtee kierrokselle kunhan varapuhelin saadaan kuntoon.

Puhelin sammuilee itsekseen, vaikka mitään ei tekisi. Nyt oli sammunut kesken facen tarkistelun kun akkua jäljellä 90% ja käynnistyi vain laturin perässä. Puhelin käyntiin, näppäimet lukkoon ja luuri taskuun. Kellon tarkistus, mutta puhelin sammunut. Taas piuhaan ja akkua 94%.

Muuten hyvä peli, mutta jos tuon varassa pitäisi pärjätä niin ei luottoa.

Jos jotain havaintoja tuosta sammumisesta pitäisi miettiä, niin joko puhelimen käyttäminen tai heikot kentät sen saavat sen täysin mykäksi. Tai jos kenttiä on paljon, niin puhelin mykistyy.

 

Puhelin tilattu verkkokaupan kautta, Soneralta. 

0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.