Käyttökokemuksia Sony Xperia M5


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10304 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.


 


Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.


 


---


 


Avaan pelin omilla kokemuksillani.


 


Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 


 


Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.


 



 



 


Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.


 


Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.


 


Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.


 


Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.


 


Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.


 


Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten :)


 


Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!


 


299 kommenttia

Sama kohtalo oottaa luultavasti meikäläistäki sen Sonynkans että tulee samanlainen tilalle. Ei oo varmaa tietoo vielä kumminki toista kertaa jo huollossa. Niin kyllä se merkki vaihtu mulla jo siinä kohtaa kun toista kertaa kiikutin veikon koneeseen sitä Sonya, tätä ennen ollu yks z3 compact mikä ei sitte kestänkää vettä eikä menny mihinkää takuuhommiin. Itellä nyt tosiaa s6 edge ja kyllä toimii ilman mitää valittamista + näyttö on aivan käsittämättömän upea. Jotku valittanu että akku kuluu nopeesti mut mulla melko ahkerassa käytössä ollu, Ti iltana ladattu nii To aamuna vasta uudestaa piuhaan ku akkua oli 16% jäljellä. Siskolikka hommas sen Honor 7 ja taitaa olla hintalaatu suhteeltaan parhaimpia luureja. Ei oo ainakaa paljon valitellu kun iphonesta siihen vaihtoi. 🙂 Mutta joo nää kaks edellä mainittuu luuria on mun tietojen/kokemusten mukaan ainakin hyviä vaihtoehtoja Sonyn tilalle. Honor 7aika samassa hintaluokassa kun m5 ja s6 edge sitte jonku verran hintavampi.

Itsekin aion kallistua, jos mahdollista, Honor7 puoleen JOS käy niin hyvin etten joudu enää sonya ottamaan.

 

Tällä hetkellä tilanne on se, että puhelimen ostopakkauksen toimitin tosiaan maanantaina TeleFinlandin myyntipisteelle (heillä oli kiire saada se että asia saataisiin ennen joulua etenemään) mutta valitettavasti huollon sivuilla on edelleen sama päivitys kuin jo perjantaina, vain kellonaika ja päivämäärä on muuttunut 

TYÖNTILA / SERVICE STATUS:
Odottaa lisätietoa
Waiting information from customer 22.12.2015 11:43"

 

Himppasen ehkä kyrsii vaikka toisaalta, onhan se kiva että taskussa on 160 ekkeä maksava lainakapine teleltä joka TOIMII toisin kuin se 350 maksanut sony teki. Kivaa on toki sekin, että stalkkaamalla sivustoja löysin tiedon siitäkin että joku telen asiakkaista oli ottanut yhteyttä jo sonyyn suoraankin, vastausta ei tosin ole vielä tullut. Kyseisellä henkilöllä takana jo yksi kapulan vaihto, kakkonen lähti takaisin myös ja nyt odottelee kolmatta...

 

Tähän asti on itselläni tiedossa KAKSI toimivaa kapulaa, toinen yhdellä telen työntekijällä, toinen yhden firman työntekijän kaverilla. Jotain kai sekin on. Itse en moiseen pskaan tahdo enää käsiäni laittaa jos ei ihan ehdoton pakko ole.

Eihän tuo tämänkään talouden Sony oikein vakuuta, vaikka toimiessaan onkin hyvä puhelin.
Lähtee jouluhässäkän jälkeen huoltokierteeseen syinä mm. se että sammuu miten sattuu eikä lähde päälle ilman laturiin laittamista. Sammumiselle ei näyttäisi olevan mitään loogista yhteyttä, vaan voi sammua vaikkei tekisi mitään.
Ja toinen, vielä ikävämpi, syy on valokuvat. Päivällä oli poseeraushetki joulun tiimoilta ja kun kuvaan yrität asetella sakemannin, pojan, kuusen, lahjat ja mitä ikinä keksitkään niin ei ole yhtään hyvä juttu kun 6/10 kuvasta on täysin vihreää. Siis pelkkää tasaista vihreää, kuin olisi ruutu täytetty vihreällä värillä.
Puhelin on toimiessaan hyvä ja akku kestää, mutta hittoako tuolla tekee. Ikävämpi tapaus olisi vaikka se, että olet jossain liikenteessä ja kävisi jotain. Miten soittaisit vaikka apua, kun puhelin sammuu eikä sitä laturia olekkaan laitettavaksi seinään kiinni?

Niinpä niin, kyllä kännykän pitää pysyä päällä ilman sitä laturiakin jos akku on ladattuna. Käytännössä monella tuntuu olevan tällä hetkellä sonyn matkapuhelin joka toimii kuin lankapuhelimet konsanaa; jos ei ole verkkovirtaa käytettävissä niin luotettavuus toiminnan osalta on luokkaa nolla. Ei hyvä.

 

Itse ennätin ottaa muutaman kuvan sillä upealla Sonyllani ja ne kyllä onnistui ihan hyvin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irmuska kirjoitti:

Niinpä niin, kyllä kännykän pitää pysyä päällä ilman sitä laturiakin jos akku on ladattuna. Käytännössä monella tuntuu olevan tällä hetkellä sonyn matkapuhelin joka toimii kuin lankapuhelimet konsanaa; jos ei ole verkkovirtaa käytettävissä niin luotettavuus toiminnan osalta on luokkaa nolla. Ei hyvä.

 

Itse ennätin ottaa muutaman kuvan sillä upealla Sonyllani ja ne kyllä onnistui ihan hyvin.


Hei! On harmillista että nuo Sony Xperia M5 puhelimet eivät toimi oikein, tietääkseni Sonylla on nyt jotain päivitysjuttuja tulossa noihin ja kenties jotain korjauksiakin. Sonyn tukisivustolta voi kysellä apuja : http://support.sonymobile.com/fi/xperiam5/

Ps. Sonylla on kuitenkin paljon toimivia puhelinmalleja, joissa akku kestää useamman päivän. Eiköhän tuokin saada kuntoon piakoin.

Aivan varmasti on toimiviakin, siis malleja, mutta nyt kun liki kaks viikkoa olen ollut lainapuhelimen (lumia) varassa ostettuani mielestäni kalliin puhelimen niin pakko todeta että ei oikein enää nappaa koko sony. Olen tarkalleen kerran aiemmin ostanut ihan itse itselleni uuden puhelimen ja sehän pelitti kuin unelma ja pelittää edelleen. Nyt kun päätin siirtyä windows-puhelimesta androidiin ja otin myyjän suosituksesta ja kehujen perusteella sonyn vaikka alunperin katselin iphonea niin juu ei. Ei sonya enää ikinä oli malli mikä tahansa. Ja tuli mitä päivityksiä tahansa. Kyllä niin syvään kuraan tuli kätensä työnnettyä että ei mitään rajaa.

 

PS. miten tarkistat päivityksiä puhelimella joka ei käynnisty edes laturissa ...

Hide content

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Sonyn tukisivustoa ja tukikeskustelupalstaa voi katsella tietokoneella tai vaikka tabletilla. Ei tarvitse siis yrittää toimimattomalla puhelimella katsoa. Toivottavasti kaupan purku onnistuu, jolloin voit sijoittaa rahasi toisenlaiseen puhelimeen.

:smileyvery-happy: Eipä se tukisivuston tuijottaminen taida puhelinta korjata saati päivittää, mutta totta, ehkä sony saa ongelman korjaantumaan jollain päivityksellä. Puhelin itsessäänhän oli ihan mahdottoman ihana sen hetken kun se toimi... 

Nyt olen kokeillut kännyä muutaman viikon ja mitään suurempia ongelmia ei ole ollut. Jostain syystä en vain pidä tästä. Kuoret tuo mieleen halvan puhelimen vaikka onkin keskitasoa hinnaltaan. Käytettävyys ei ole hyvä. Kokonaisuudessaan kuitenkin hyvä puhelin. Onneksi testailen tällä puhelimella vain sovelluksia ym asioita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Kyosti80 kirjoitti:
Noniin. Itselläkin lähti m5 huoltoon ? noh kuulemma pitänyt tulla softa päivitys jo???


 




@irmuska kirjoitti:


Väittivät että vika ei ole puhelimessa itsessään vaan ohjelmistossa johon Sonylta piti tulla päivitys viikolla 50. Kyseinen päivitys korjaisi kuulemma sammuilut, ongelmahan tosin on siinä ettei kyseistä päivitystä ole näkynyt tähän päivään mennessä. 




 


 


Tiedoksi ketjuun että jos jossain on ollut tieto että viikolla 50 tulee päivitys niin se tieto on ollut ikävä kyllä väärä ja siitä pahoittelut ko tahon puolesta.


 


Odotamme edelleen Sonylta tietoa siitä milloin päivitys tulee, en ole siksi palannut vielä asiaan koska aikataulua ei ole vielä tullut. Kuten lupasin aikaisemmin niin palaan kyllä asiaan kun saan tiedon.


Kuuluiskohan tästä ajasta mitä on ollut ilman kyseitä puhelinta (huollossa) saada jotain rahallisia hyvityksiä? Kumminki omalla kohalla rahotuksella ja maksan sitä joka kk aina pois. Tokaa kiekkaa huollossa ja nyt alkaa tulla 4vkoa yhteensä "huollossa" oloa täyteen.

@KepaT kirjoitti:
Kuuluiskohan tästä ajasta mitä on ollut ilman kyseitä puhelinta (huollossa) saada jotain rahallisia hyvityksiä? Kumminki omalla kohalla rahotuksella ja maksan sitä joka kk aina pois. Tokaa kiekkaa huollossa ja nyt alkaa tulla 4vkoa yhteensä "huollossa" oloa täyteen.

Eikö puhelimen toimimattomuus ole käteisostajalle ihan yhtä kiusallista ? Jos luottokaupan kuukausimaksuja ei perittäisi, pitäisi käteisellä ostaneille palauttaa varmaan vastaava summa.

Tuo korvausasia lienee hiukan hankala, vaikka kuluttajasuojassa maininta onkin.

Kuluttajasuojalaki (virhevastuu) mukaan ostajalle on korvattava korjauksen tai vaihdon aiheuttamat kustannukset, esimerkiksi toimituskulut. (tosin jos siitä aiheutuu myyjälle kohtuuton kulu, niin ei tarvitse korvata. Otappa siitä selvä)

 

Tuotteessa/tavarassa on virhe jos se ei sovellu sen tavanomaiseen käyttötarkoitukseen, tai ei vastaa kestävyydeltään sitä mitä ostaja voisi perustellusti olettaa.

 

Ostaja voi ensisijaisesti vaatia tavaran korjausta tai vaihtamista virheettömään (paitsi jos virhe on vähäinen, mitenhän lie jos puhelin ei ole käyttökuntoinen) ja ostajalla pitäisi olla oikeus maksun pidättämiseen virhettä vastaavan verran. 

 

Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingoista joita kärsii tavaran virheen takia, esim. selvittelykustannukset (matka- posti- puhelinkulut) Myös välilliset vahingot kuuluvat näihin (jos ostaja ei voi käyttää tuotetta), eli oikeus saada korvauksia vaikkei synny taloudellista haittaa.

 

Nuo siis kuluttajasuojassa, mutta takuuasiat ovat taas erikseen.

 

Nuo löytyy varmasti jokaisen osapuolen luettavaksi ja väiteltäväksi. Jos olisi itselläni akuuttia tarveta kinata, niin tekisin kirjallisen reklamaation. Tästä selviäisi viat, virheet tms. ja mahdollinen korvausvaade. Näin asia olisi "avoin" ja tiedoksituotu.

 

Ja täälläkin odotellaan M5:seen uutta toimivuutta varapuhelinta käyttäen.

Joo PasiS asettelin sanani vähän väärin, tottakai haitta on ihan sama olkoon maksutapa mikä tahansa ja hyvitykset myös sen mukaan jos niitä on tullakseen. Ja tohon korvaus asiaan, en kyllä ehkä rupea vielä tässä vaiheessa reklamointia vääntämään vaan sitten jos tää homma pitkittyy vielä kovinki paljon.

@TeroRe kirjoitti:

@Kyosti80 kirjoitti:
Noniin. Itselläkin lähti m5 huoltoon ? noh kuulemma pitänyt tulla softa päivitys jo???

 


@irmuska kirjoitti:

Väittivät että vika ei ole puhelimessa itsessään vaan ohjelmistossa johon Sonylta piti tulla päivitys viikolla 50. Kyseinen päivitys korjaisi kuulemma sammuilut, ongelmahan tosin on siinä ettei kyseistä päivitystä ole näkynyt tähän päivään mennessä. 


 

 

Tiedoksi ketjuun että jos jossain on ollut tieto että viikolla 50 tulee päivitys niin se tieto on ollut ikävä kyllä väärä ja siitä pahoittelut ko tahon puolesta.

 

Odotamme edelleen Sonylta tietoa siitä milloin päivitys tulee, en ole siksi palannut vielä asiaan koska aikataulua ei ole vielä tullut. Kuten lupasin aikaisemmin niin palaan kyllä asiaan kun saan tiedon.


Eli TeleFinlandin myyntipisteellä on ollut väärää tietoa, sieltä tuon minulle sanoivat kun manasin puhelimen lyhyttä ikää omassa käytössäni. Olivat itsekin kovin ihmeissään siitä että miksi päivitys ei ole ilmestynyt vaikka heidän mukaansa Sony olisi ilmoittanut sen tulevan viikolla 50.

 

No, oma puhelimeni työntila on nyt huollon sivuilla "odottaa vaihtolaitetta". Sitä, mitä se käytännössä tarkoittaa en sitten tiedäkään sillä ilmeisesti vaihtolaitteet tulee kun tulee ja toimii eli not. Siinä määrin koko homma on itseä risonut että otin ja soitin kuluttajavirastoon asian tiimoilta ja niin, eihän myyjällä tosiaankaan ole mitään pakkoa purkaa kauppaa vaan hän voi katsoa että asiakas tuo puhelimen vaikka sitten useampaan kertaan huoltoa varten kun se ei toimi.

 

Sen tosin mainitsivat että kun kyseessä on kuitenkin jo tuonkin hintainen laite niin myyjän pitää pystyä joko korjaamaan virheellinen tuote tai vaihtoehtoisesti vaihtamaan se uuteen toimivaan kohtuullisessa ajassa. Kysyinkin sitten myös sitä mitä he tarkoittavat kohtuullisella ajalla ja heidän näkemyksensä oli että jos nyt kuukaudenkin on ilman että voi käyttää sitä laitetta josta on maksanut alkaa se olla jo kohtuuton aika odottelulle ja kaupanpurku olisi tuolloin suositeltavaa.

 

Itsellähän tuohon on vielä tovi, mutta kieltämättä tuntuu kovin kornilta että tässä tosiaan ostit uuden kännykän 12.12. ja se lakkasi toimimasta 13.12. eli reilu kaksi viikkoa tässä on jo ennättänyt mennä. Kornilta tuntuu toki sekin, että vaihdoit lumia 820 -> sony xperia M5 ja kas, tässä on nyt kaksi viikkoa käytetty myyntipisteeltä lainaksi annettua lumia 640-laitetta. Joka muuten toimii eikä sammuile. Eli mitä opimme tästä? 

 

Vaihtamalla ei parane kuin ääni. Tai no, lakkaa kokonaan näköjään.

Puhelin haettu eilen huollosta. En ole oikein päässyt testaamaan nyt heikossa verkossa, että pysyykö päällä.. Ikävä kyllä huomasin vain uuden ongelman. Jos joku soittaa mulle, ne ei kuule mun ääntä muutoin kuin jos asetan puhelun kaiutin-tilaan. Ikävä juttu, mutta taitaa taas huoltoon sitten lähteä, kun vianmäärityksessäkin mikrofoni on mykkä. Pakko kyllä vielä varmaan testata tuota heikossa verkossa käyttämistä ettei sitten tule sen kanssa uudelleen mahdollisesti taas yllätyksiä. Kyllä nyt vähän ottaa päähän, kun puhelin on kuukauden huollossa ja palaa sieltä takaisin sitten uuden vian kanssa.  Aivan naurettavaa, että olen ostanut puhelimen, jota en pysty käyttämään, kun se viettää enemmän aikaa huollossa kuin käytössä.

Kappas, sekä Soneran että Telen sivuilta on poistunut kokonaan kultaiset M5-puhelimet. Vielä muutama päivä sitten molemmissa puljuissa oli mahdollisuus niiden tilaamiseen, onko kaikki vialliset olleet siis juuri näitä kullanvärisiä ja mustat ja valkoiset pelittäviä malleja? Ihan uteliaisuudesta kysyn, itsellä kullanvärinen.

Mulla on myös kultainen. Tosiaan tämä kiinnostaisi tietää, et onko mustissa ja valkoisissa ollut vastaavia ongelmia/ongelmia lainkaan... 

Itsellä valkonen m5 ja nyt siis tokalla huoltokiekalla parhaillaan. Juurikin näitä samoja ongelmia mistä täälläkin on keskusteltu aiemmin.

Mulla eka valkoinen meni vaihtoon, kun ei pysynyt kahta minuttia päällä. Ja tämä toinenkin sammuu muutaman kerran päivässä ja ei käynnisty ilman laturia, tämäkin siis valkoinen.

Juuh. Itsellä kans siis huollossa luuri ja tämmöistä tekstiä tuli sieltä... joten tänään telen myynti pisteellä käynti ja kysyn lisää.

HUOLTOTIEDOT / SERVICE INFORMATION:Laite siirretty doa/rcs-käsittelyyn ja laitteesta on tehty hyvityspyyntö Sony Mobilelle 12-2015 Hyvityksen saadakseen jälleenmyyjän tulee olla yhteydessä tukkupartneriinsa. SCF- huolto ei toimita rcs/doa/dap-tapauksissa uutta laitetta asiakkaalle tai suorita kaupanpurkuja. Jälleenmyyjän tulee toimittaa asiakkaalle joko uusi laite tai hoitaa asia muulla tavoin esim. kaupanpurun kautta.

@Kyosti80 kirjoitti:
Juuh. Itsellä kans siis huollossa luuri ja tämmöistä tekstiä tuli sieltä... joten tänään telen myynti pisteellä käynti ja kysyn lisää.

HUOLTOTIEDOT / SERVICE INFORMATION:Laite siirretty doa/rcs-käsittelyyn ja laitteesta on tehty hyvityspyyntö Sony Mobilelle 12-2015 Hyvityksen saadakseen jälleenmyyjän tulee olla yhteydessä tukkupartneriinsa. SCF- huolto ei toimita rcs/doa/dap-tapauksissa uutta laitetta asiakkaalle tai suorita kaupanpurkuja. Jälleenmyyjän tulee toimittaa asiakkaalle joko uusi laite tai hoitaa asia muulla tavoin esim. kaupanpurun kautta.

Oukkidoukki, eli saatat saada jopa kaupan purettua tässä kohtaa. Wau! Itsellä tosiaan tiedoissa vain se että "odottaa vaihtolaitetta" eli kuulostaa pitkälti siltä, että itse jäin nalkkiin tuon pskan kanssa. Edelleen elän toivossa että saan purettua kaupan ja otettua vaikka sen honorin tilalle, ei ihan hirvittävästi nappaa enää koko sony.

Toivotaan että sonera suostuu vaihtaan.. ?
Mut kerrankin ku oon ajoissa liikkellä niin soneran liike aukeaa 10.00 ?
Mut päivittelen tänne mitä net sanoo.
Ja valitin silloin luuria viedessä että kerennyt soittaa edes sillä kun viat tulivat ilmi.
Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Kyselin tätä Sony Xperia M5 kultaisen mallin tilannetta ja sain tuotevastaavalta tiedon, että kyseinen väri on tällä hetkellä loppu ja ensi viikolla saadaan lisää, jolloin sitä pystyy jälleen tilaamaan verkkokaupasta. 

Toivottavasti kaikki, kenellä nyt on puhelimia huollossa, niin saatte luurinne pian takaisin ja jatkossa homma toimisi hienosti ilman ongelmia. 

Vastaa