Käyttökokemuksia Sony Xperia M5


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.


 


Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.


 


---


 


Avaan pelin omilla kokemuksillani.


 


Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 


 


Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.


 



 



 


Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.


 


Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.


 


Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.


 


Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.


 


Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.


 


Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten :)


 


Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!


 


299 kommenttia

Noniin.. kaupanpurku onnistui ja hyvittävät sen mitä olen maksanut. Että omalla osallani onnistui hyvin. ☺️ toivon että muutkin saapi onnistuun sen.

@Kyosti80 kirjoitti:
Noniin.. kaupanpurku onnistui ja hyvittävät sen mitä olen maksanut. Että omalla osallani onnistui hyvin. ☺️ toivon että muutkin saapi onnistuun sen.

Mahtava juttu! Edes yhden kohdalla onnistui kaupan purkaminen!

Pikakysymys vielä Kyostille, ostitko puhelimen netin / asiakaspalvelun kautta vai myyntipisteeltä?

Joo hemmetin hieno homma Kyosti80, itseäki kiinnostais ostitko jostain liikkeestä vai netistä koska oma on veikon koneen kautta ja ei oo hirveesti luottoo et kaupan purku onnistuis.

Nyt olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mikä mahtaa olla marssijärjestys tässä kohtaa. Puhelimesta tehtiin reklamaatio 30.12. mutta liikkuuko tieto sitten huollon, asiakaspalvelun ja myyntipisteen välillä, sitä en tiedä. Uusi laite kun on tänään lähtenyt huollosta kohti myyntipistettä josta pojat sanoi jo aiemmin että soittavat siinä kohtaa kun laite on heille saapunut. 

 

Reklamaation tiimoiltahan tilanne ei ole edennyt tuon 30.12. jälkeen mihinkään mutta mistä sen nyt edes tietää kauanko reklamaation käsittelyssä edes menee. Käsittääkseni sitä laitetta ei kuitenkaan tarvitse vastaanottaa ennen kuin reklamaatio on käsitelty loppuun, vai? 

Mulla on Sony Xpera M5 kultainen malli.  Ostin joulukuun alussa. Ei käynnistynyt kuin laturin avulla!

Laitettiin huoltoon. Sain samanlaisen uuden, toimii hieman paremmin, tässäkin on myös samanlaisia käynnistysvaikeuksia. Eli lähtee käyntiin vain kun laittaa laturin johdon.  Lähden nyt matkalle ja tarvitsen puhelinta, mutta matkan jälkeen lähetän puhelimen huoltoon. Onko vika tosiaan vain näissä kultaisissa malleissa.


@Risumaija kirjoitti:

Mulla on Sony Xpera M5 kultainen malli.  Ostin joulukuun alussa. Ei käynnistynyt kuin laturin avulla!


Laitettiin huoltoon. Sain samanlaisen uuden, toimii hieman paremmin, tässäkin on myös samanlaisia käynnistysvaikeuksia. Eli lähtee käyntiin vain kun laittaa laturin johdon.  Lähden nyt matkalle ja tarvitsen puhelinta, mutta matkan jälkeen lähetän puhelimen huoltoon. Onko vika tosiaan vain näissä kultaisissa malleissa.




Edellisellä sivulla on myös valkoisissa samaa vikaa.

Vaikka keskusteluketjun perusteella saa kuvan siitä että M5:llä ei tee mitään, niin toimiessaan puhelin on hyvä. Sony olisi kyllä saanut hiukan panostaa vielä toimivuuteen ennen massajulkaisua, vielä enempi siihen että vikojen selvittely olisi nopeampaa.

Puhelimessa on hyvä akku, hyvä kamera, näyttö hyvä eikä ylimääräisiä kikkailuja ulkomuodossa. Vielä kun hinta ei ole "ylilyöty" (vertaa xperia z5compact (omasta mielestäni)) niin kovasti odotellaan korjaavan päivityksen/käyttiksen saapumista. Koneessa on potkua pyörittää käyttistä, joten ei toimiminen luulisi olevan siitä kiinni.

Vai joko jossain on kiertänyt huhuja että laitteen fyysisissä osissa koneen lamauttava vika?

Ostin telen myyntipisteestä. Mutta asioin rovanimen soneranpisteen kanssa..

Kävin liikkeessä kyselemäss että missäs se mun m5 luuraa kun oli jo useampi viikko kulunu huoltoon lähetyksestä, no oli lähteny viesti mun vanhaa numeroo nii en tienyy että oli jo 29.12 tullu takasin. Laitoin toho liitteeks kuvan listasta mitä sille oli tehty ja kyllä se nyt taas tuntuis ihan hyvin pelaavan kaikin puolin. Kuva otettu kans kyseisellä luurilla. Ei nyt sitte onnistunu kaupan purku kun korjasivat vanhan laitteen, mutta kyllä toi työpuhelimena menee ihan hyvin jos nyt vaa toimii jatkossaki, en oo liittymää tohon hommannu vielä ku aattelin muutaman päivän testailla ihan pelkästää wifi yhteyttä käyttäen tässä kotosalla. Päivitellää tänne sitte lisää jos ilmenee jotain probleemia.

Puhelimeen tuli viesti että tämänkin talouden M5 olisi noudettavissa. Jos huomenna kehtaa liikahtaa, niin noutaa sen niin näkee mitä tehty.
Kyllä se tästä.
Tänään lähtee oma M5 huoltoon, toivotaan nyt että rupeis sen jälkeen toimimaan.
M5 haettu huollosta. Vaihdettu akku ja kamera, samalla palautettu tehdasasetukset. Kotiin saavuttua puhelin työn alle, mutta eipä käynnisty ilman laturia. Laturissa käynnistyy heti, akkua 55%. Ikävä tunne heti alussa, mutta kyllä se tästä. Käynnistymisen jälkeen toiminut ok.
Jos vielä temppuilee, niin puhelin uudelleen huoltoon tai kaupan purkuun. Uusia ei tällä hetkellä myydä ja huollon tilakin taitaa olla niin ja näin.
Ja tulipa itsekin päivitettyä puhelinta. Xperia Z2 vaihtui Z5 Premiumiin.

Kaupan purku ei sitten onnistunut reklamaatiosta huolimatta joten eilen hain sonyn (uuden) kotiin. Kohta tulee täyteen se maaginen 20 tunnin raja toimimisessa ja pakko myöntää, että nämä 19 tuntia onkin toiminut varsin hyvin. Odottelen kauhulla miten käy...

 

Sanoivat myyntipisteellä etteivät yhtään ihmettele luottamuspulaa puhelimen kohdalla, 70% myydyistä on palautunut huoltoon... Yksi vaihdokin saanut ja sen huoltoon laittanut kertoi että paikalliselta myyntipisteeltä oli myyty 15 puhelinta joista 10 oli toimimattomia.

 

No, itselleni lupasivat että jos kapula ei toimi niin enää ei huoltoon laiteta vaan kauppa puretaan suoraan jos sen joudun palauttamaan ja kapula lähteekin tukkuun. Sikäli suht turvallinen olo.

Mulla toiminut puhelin hienosti sammuilematta akun vaihdon jälkeen (samanlainen lista kuin Kepat:llä). Nyt tosin tajusin että valosensori ei toimi ollenkaan (testattu myös vianmäärityksessä):. Olen muutenkin ihmetellyt kun himmeimmilläänkään pidettynä näyttö on tosi kirkas kun vertaa vaikka Samsungiin. En sitten tiedä eikö tätä näyttöä oikeasti saa niin himmeäksi kuin Samsungeissa, mutta kyllä se illalla, kun valot on pois, on tosi ikävää kun näyttö on niin kirkas että kyllä se silmiin ottaa jonkin verran.
Hoksasin just itteki kun luin AliceC:n tekstin et ei toimi mullakaa toi valosensori tai sitte tätä näyttöä ei vaa saa niin himmeeks ku esim. tossa mun s6 edgessä. Ihan hemmetinmoinen ero ku vetää molemmista näytöt niin himmeeks ku pystyy ja laittaa rinnakkain. Johtuuko sitte erilaisesta näytty paneelista mahollisesti. Ei toi nyt nii älyttömästi haittaa meikäläist ku pidän työluurina tota Sonya.

Itse hankin myös M5 itselleni joululahjaksi. Mallin ongelmat iskivät itsellenikin, tosin sammuilu yleensä osui aina vain huonolle kuuluvuusalueelle eli 4G alueen katvealueille. Jotenkin tuo sammuilu liittyi tuohon väkisinkin tai sitten vain sattumaa. Kotona/keskusta-alueella hyvällä kentällä ei ollut ongelmia. Katvealueilla saattoikin tiltata vartin välein.

 

Vein puhelimen suoraan huoltopaikkaan ja sain pois jo seuraavana päivänä. Osalista sama kuin edeltävillä huollossa käyneillä. Puhelin tuntuu huollon jälkeen pelaavan jouhevammin eikä sammuilua ole vielä esiintynyt parissa päivässä.

 

Valosensori ei muuten toimi ellei se ole kytketty toimintaan. Itsekin alkuun testasin toimintaa eikä toiminut testitilassa. Mutta kun huomasi kytkeä sekä kirkkauden säädön + alykkään taustavalon ohjauksen päälle niin alkoi testitila mennä hyväksytysti läpi ja sensori toimia.

 

Josko nyt sais niitä "huolettomia kilometrejä" luurin kanssa alkukangertelujen jälkeen. Vielä kuitenkin tyytyväinen puhelimeen, vaikka nyt lastentautia ilmenikin. Toimiessaan mahtava laite.

Mun m5 ei kyllä läpäse testiä vaikka kirkkauden säätö ja älykäs taustavalo systeemi on päällä. Kunhan nyt muuten tomis niinku pitää, pääsee kunnol testailee vast ku tulee sim-kortti tähä vekottimee. Wifissä tuntuu pelaavan ihan hyvin kyllä.
KepaT: eikös nuo pääasiassa olekin toimineen wifissa, mutta ei mobiiliverkossa.
Täällä jatkuu toiminta jo eilisestä lähtien, eikä kamerakaan ole tökkinyt.
Vaikuttaa lupaavalta, mutta silti epäilevältä.
Joo Niki2014 niihän se vissiin on ollu. Oma kyl kettuili wifissä ollessanki ennen ja jälkee ekan huollon missä ei tehty muuta ku palautettii tehdas asetukset.. Tein sen silloo kyl jo kerran itekin. Nyt on ainaki kamera toiminu ja ei lämpenemis ongelmaa enää. Voiha se olla että kun tuuppa simin tupaa nii asiat muuttuu. En nyt viitti tost käyttöpuhelimesta vaihtaa tähä korttia ku maanantaina pitäs tulla rinnakkaiskortti himaa.
Mullakaan ei toimi vaikka kirkkauden säätö ja älykäs taustavalo on päällä. Mites vvuori saatko näytön himmeäksi? Mulle tää kirkkaus on ihan liikaa pimeässä. Ja kuitenkin mulla on se huono tapa nukkumaanmennessä näprätä puhelinta niin näytön himmeys on aika tärkeä juttu. Vai onko tämmönen tosi kirkas näyttö sit vaan Sonylle ominaista?

Täällä toimitaan edelleen, toimittu jo 28 tuntia... Outoa. Puhelinhan on ominaisuuksiltaan varsin mainio, ainoa mitä jäin kaipaamaan on mahdollisuus mykistää puhelu kääntämällä puhelin näytölleen. Kyseinen ominaisuus löytyy näköjään pojankin sonysta, samoin se oli omassa vanhassa puhelimessa, siinä lumiassa. 

Johtuisko ton ominaisuuden toimimattomuus siitä ettei valosensori toimi?
Ostin kyseisen puhelin joulukuun puolessa välissä. Toimi alkuun,ehkä viikon verran moitteettomasti,sit alko sammuilemaan.. Alkuun harvemmin ja sitten päivittäin,vähintään kerran päivässä. Hermoja kiristellen oon toivonu että josko semmonen päivitys tulis jotta ruppeis toiminaan.. Kunnes siskoni,hällä sama puhelin,sano että oli poistanu sen ar effectin eikä oo sammuillu. Poistin itekii sen ja siirsin ladatut sovellukset sd kortille ja tyhjensin välimuistit. Nyt ei oo kahteen vuorokauteen sammunu (ja koputan nyt tässä välissä puuta ja kovaa..!!) ja toivon kovasti että nuo ois vaikuttanu ja auttas eikä ois vaa hetkellinen toimiminen.. Koska tykkeen kyllä tästä puhelimesta kovin ?
Tirppaliisa1 kyllä puhelimen pitää toimia ilman että siitä pitää poistaa mitään jo tehtaalla siihen asennettua ohjelmaa j

Vastaa