Käyttökokemuksia Sony Xperia M5


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.


 


Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.


 


---


 


Avaan pelin omilla kokemuksillani.


 


Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 


 


Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.


 



 



 


Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.


 


Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.


 


Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.


 


Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.


 


Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.


 


Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten :)


 


Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!


 


299 kommenttia

Ohhoh. Onko teillä ollu nyt niitä kuumenemisongelmia? Voiko sekkii vaikuttaa akkuun? Tää on ihme kyllä nyt toiminu.. Vai onkohan tää tyyntä myrskyn eellä vaan.. ?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irmuska kirjoitti:

Enpä tainnut sitten kuvitella akun tyhjenevän vauhdikkaammin, eilen illalla latasin täyteen ennen nukkumaan lähtemistä ja irrotin laturista vasta sänkyyn lähtiessä. Nyt viideltä latausta oli jäljellä 55% eli puolet oli yön aikana (7h) lähtenyt. Ja päällä oli ainoastaan herätyskello, joka ei edes ennättänyt soida ennen heräämistäni.




Testaa vähän akkua, jos voit tällä tavoin: ota mobiilidata pois käytöstä ja wlan myös yön ajaksi. Herätyskello voi olla päällä, mutta sulje muut sovellukset. Jos vieläkin purkaa akkua huomattavasti, niin akku on viallinen. Akkuvirtaa kuluu paljon jos mobiilidata on päällä ja puhelin hakee jostain syystä koko ajan verkkoa ( itselle kävi näin reissussa elokuussa, kun Soneralla oli verkkovikaa niillä seuduin ). Onko sinulla Stamina-tila päällä, sen pitäisi säästää virtaa? Toivottavasti se päivitys myös auttaisi näihin puhelimiin.

Sovellukset olikin yön kiinni, ihan kuten ennenkin ja esim eilen aamulla latausta oli herätessä jäljellä 78 %. Kokeilen nyt sitä staminaa lisukkeena ensi yön ajan, katsotaan vaikuttaako mitenkään ihmeellisesti. 

Huollon jälkeen näytön himmeneminen on ongelma, eli ei toimi. Huollossa vaihdettu akku on (tai joku tehdasasetuksen palautus) mennyt huonompaan suuntaan sillä aamulla latauksesta otettu akku on tyhjä illalla. Suurin virtasyöppö on näyttö. Kyllä se ennen huoltoa toisen päivän iltaan kesti.

Huollon jälkeen on tökkinyt puhelimen käynnistyminen, kamera, muistikortti, näytön himmentäminen ja akku. Muutenhan tuo on toiminut ihan ok.

Puhelin ollut nyt käytössä kolmisen viikkoa. Suhteellisen tyytyväisenä vielä laitteen kanssa. Laite lämpenee kunnolla käytössä. Taitaa olla ihan tyyppi vika. Erityisesti lämpenemisen huomaa silloin, kun näytöltä vaaditaan paljon mm. videoita katsottaessa. Tällöin myös akku kuluu vauhdilla, mutta palataan siihen kohta. Jonkunlaiset kuoret on oltava, jotta puhelinta oikeastaan pystyy pitämään kädessä pidemmän aikaa. Näytössä huomasin samoja ongelmia kuin muutkin eli ei pysty kirkkautta  säätämään. Itse en ollut vikaa aiemmin huomannutkaan, kun olen ollut tyytyväinen näytön kirkkauteen ja muutenkin näytön ominaisuuksiin yleisesti. 

 

Lataus kestää omalla laturilla tosiaan todella kauan, mutta itse olen laittanut aina yöksi johdon päähän niin siitä ei ole ollut haittaa. Vanhemmalla sonyn laturilla lataus on nopeampi, mutta niin on myös mielestäni akun kestokin. Olen siis pysynyt yölataamisessa. Akku kestää pari päivää pienellä käytöllä, mutta jos hiemankaan katsoo pidempään videoita tai pelailee pelejä niin ei puhettakaan parista päivästä. Kovalla käytöllä saa ladata pari kertaa vuorokaudessa, jotta saa akun kestämään. Laitteen kuumentuessa myös omasta mielestäni virran kuluminen kasvaa ja akku tyhjenee vielä käytön lopetettua yllättävän paljon. Välillä, kun laite kuumenee ja lopettaa käytön, tunnissa saattaa olla yhtäkkiä 15-20 % kulunut akkua ilman käyttöä. Silti en ole vielä tavannut laitetta, joka kestää pari päivää ilman latausta kovassa käytössä. Olen siis pysynyt tyytyväisenä, että akku kestää näinkin hyvin.

 

Kameran tilttaus on edelleen ollut ongelma, joka ei ole korjaantunut. Jään siis odottelemaan tulevaa päivitystä. Uutena ongelmana joulun jälkeen tuli laitteen täydellinen sammuminen. Ei lähde käyntiin ennen kuin laittaa puhelimen lataukseen. Sitten vasta käynnistyy uudelleen. Oli lähellä ettei mennyt täydellisesti hermot laitteeseen. Onneksi nyt on toiminut oikeastaan reilun viikon verran ilman mitään kameran tilttauksia ja laitteen sammumisia. Toivotaan, että pysyykin näin.

 

Kamera ei ehkä täysin vastaa ylistyssanoja, joilla laitetta myydään mutta se on silti mielestäni hyvä. Saa todella hyviä kuvia otettua, kunhan vaan on vakaa kamerakäsi. Valon kanssa saa olla myös hieman tarkkana. Hämärässä tulee todella hyviä kuvia, mutta pimeällä salaman avulla ei niinkään. Videoita kuvatessa kamera ei pysy aina ihan mukana ja joutuu välillä hieman odottamaan kuvan tarkentumista. Mutta muuten video on mielestäni ihan laadukasta.

 

Jäädään siis odottelemaan, joskos tulevat päivitykset korjaisivat ongelmat ja laitteesta tulisi jopa hyvä ellei erinomainen. Tällä hetkellä se menettelee.

Huomasin tossa ku akku alko olla tyhjä ja virransäästö nasahti päälle nii näyttö himmeni, eli se sensori todennäkösesti toimii mutta tässä on luultavasti joku softa vika edelleen. Kesti muuten akku Ti illasta (22.30 irti laturista) To aamuun mikä on kyl jo ihan hyvin aikasempaa ennen viim. huoltoa verrattuna. Kyllähän tää m5 on vieläki vähä raakile mutta hyviä toimivia päivityksiä kiitos, nii rupee homma pelittämään. Tän vkon ollu nyt käyttöluurina töissä ja vapaalla ja pelittäny ilman sammuilua ja kamera tilttejä.
Noniin, laite haettu huollosta ja nyt toimii sensori. Näyttö himmenee myös huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin, mutta on toki himmeimmilläänkin edelleen kirkkaampi kuin vaikka Samsungin yksilöt. Sain tuolta huollosta nyt sellaista päätöstä, että jatkossa jos tulee vikaa saan olla yhteydessä Soneraan ja reklamoida/vaihtaa laitteen tai sitten saan edelleen viedä normaalisti huoltoon, jos näin haluan. Ihan kiva tietää, että nyt ainakin virallisesti saa reklamoida ja homma varmaan onnistuu paljon helpommin, kun huollosta on annettu tällainen lausunto. Aion kyllä ehdottomasti antaa tälle puhelimelle mahdollisuuden vielä. Toimiessaan oikein kelpo puhelin. Jospa toi päivitys saisi nää kuumenemisongelmat pikkasen lieventymään niin hyvä olisi.



Vaihettiin sotte s
Vaihettiin sitte se sensori ilmeisesti AliceC? Aattelin vaa että laitanko omanki huoltoon jos ei päivityksillä vikaa pysty korjaamaan.
Ennen Jouluna sain m5:n johon olin tosi tyytyväinen pari ekaa viikkoa..nyt about viikon ajan tehnyt tuota sammumaan,käyntiin ei lähde kuin laturiin laittamalla. Sammuessaan ollut akkua esim.10% ja kun käyntiin lähtee laturiin kiinnittämistä,akkua onkin mukamas esim.50% tai enemmän. Akku kestää nippanappa päivän..kamerassa kuvan laatu täydellinen kunhan ei heilahta yhtään. Myös tämä tekee sitä että huutaa virhettä eikä kamera käynnisty ilman puhelimen sammuttaminen. Eli ilmeisesti olen saanut sen ö-mappiin kuuluvan version joka lähetettävä huoltoon,oikein kiva. Kauanko kestää ennenkuin puhelimen huollosta takaisin saa?

Ei ainakaan lukenu, että olis vaihdettu. Varmaan ohjelmiston asennuksessa ollut alunperin joku vika, kun eivät suositelleet varmuuskopion palauttamista. Onneksi olin siirtänyt kuvat, viestit yms toiseen puhelimeen, joten ei tarvinnu menettää mitään tietoja. Kannattaa varmaan odottaa siis sitä ohjelmistopäivitystä, jos senkään jälkeen sensori ei toimi niin vasta sit huoltoon.
Saarahi: Omalla kohalla huollot on kestäny 1-2vko.

Minulla M5 toimi ihan ok parisen viikkoa kunnes mummolamatkalla pohjanmaalle alkoi sammuilemaan. Todella rasittavaa kun monta kertaa päivässä sammuili. Kun palasimme kotiin eteläiseen suomenmaahan puhelin on toiminut kuin junan vessa. Ei ole sammuillut enää. Ihme vehje. Toivottavasti ei ala uudelleen tuota tekemään...

Toi sun mummolamatka sen aiheutti. Sama ongelma oli itsellä sammumisen suhteen kun meni taajaman ulkopuolelle. Keskustassa ja hyvän 4G kentän läheisyydessä toimi kyllä hyvin, mutta muualla se sammuilu sillon alkokin. Enään ei ole huollon jälkeen kertaakaan sammunut.

Kohta kaks viikkoa käytetty vaihdettua Mvitosta ja joo, tuntuu toimivan ja se akun purkautumisnopeuskin on asettunut tässä. Jos vain toimii kuten nyt on tehnyt niin mikäs, kelpo puhelin, harmillista kyllä mutta luotto toimintaan on edelleen aika huonossa. 

Sama homma kun vvuorella, huonolla kentällä sammuilu alko yleensä mutta huollon jälkee ei ole ollu sammuilu ongelmaa.
Hauska huomata tällain viikko jälkikäteen (huollosta) että taka"kansi" repsottaa yhdestä nurkasta. Ei saa painettua kiinni, vaan pomppaa hetken päästä uudestaan ulos. En oo kertaakaan puhelinta tiputtanut, eli tainnu huollon seurauksesta jäädä auki. Rupee vähän rassaa hermoja tää puhelin. Muuten on toiminut nyt hyvin. Ei ole huonossakaan kentässä sammunut kertaakaan. Eli kohta kuukauden toiminut akun vaihdosta.

Olen nyt meinaamassa ostaa tämän kyseisen m5 mutta nyt näitten viestien perusteella ja youtube videoiden perusteella olen alkanut epäröimään. Itsellä on näyttönlasi hajonnut nokia lumia 920 joka on toiminut aivan jumalattoman hyvin ja kestänyt 3 vuotta iskuja, tiputuksia ja heittämistäkin aivan liikaa ja nyt sitten meni näyttönlasi rikki (ei pahasti). Ei sinänsä haittaa tuo lasi mutta hävittää signaalin ja korjaukseen en vie koska tulee liian kalliiksi. Nyt kumminkin olisi androidi puhelin hakusessa ja tuo m5 on kyllä mieleeni. No nyt kun luen näitä juttuja että sammuilee sun muuta niin ei se oikein houkuta että viikon tai edes kuukauden vanha puhelin temppuilee. Tuossa 920 oli kanssa sellainen ongelma alussa että näytti pelkkää vihreää kun kameran käynnisti. Se ongelma kyllä hävisi eikä ole ollut reilu 2 vuoteen mitään ongelmaan kameran kanssa joten ne saadaan varmaan tuostakin korjattua. Se akku vaan tuossa m5 huolestuttaa. No kannattaisiko minun tuota kyseistä puhelinta sitten ostaa?  Kovasti kyllä tekisi mieli ostaa mutta en nyt reilu 300 halua *******aan käyttää. Menen nyt ainakin Sonera kauppaan varmaan jossain vaiheessa katsomaan tuota puhelinta ja tuo samsung s5 neokin on kiinnostava.

On kyllä hintansa arvonen luuri kun toimii ja mulla toiminu moitteetta ton viimisen huollon jälkeen lukuunottamatta tota näytön kirkjauden säätöä mistä himmennys uupuu lähes kokonaan. Korjaantunee sillä seuraavalla päivityksellä (toivotaa ainaki) 🙂

Itse kanssa olen miettinyt juuri tätä puhelinta, mutta nämä sammumiset vain askaruttaa.

Näyttää siltä, että Sony on joutunut vaihtamaan kännykässä käytettävän akun toiseksi.

Käytännössä muualla on jouduttu vaihtamaan akku versiosta v2 versioksi v3.

Tietoa siitä miten nämä eroavat toisista en ole löytänyt.

Joissakin myös puhutaan emolevyn vaihdosta, mutta en ole varma ovatko emolevyn vaihdot vain

yksittäistapauksia.

 

Mitä versiota akusta täällä on käytössä.

Puhelin on toimiessaan hyvä, mutta itse odottelisin hankintaa vielä tovin. Ainakin tulevan päivityksen tuovia kokemuksia. Parannettavaa olisi vielä ainakin akun kestossa ja toimintavarmuudessa.

Nykyisellään akku ei kyllä pääse lähellekään sitä toiminta-aikaa mitä luvataan. Tuntui huollossa huonontuneen.

Muuten epämääräisiä sammumisia ei ole ilmennyt, mutta näytön valojen vilkkumista kyllä. Eli näyttö "herää" ja nukahtaa itsekseen.

 

Itselläni on tätä nykyä käytössä Z5 premium, eikä noita lapsuksia ole ilmaantunut. Ainoa mikä välillä tökkii on se, että kun yläpalkin ilmoitusalue näyttää s-postin saapuneen ja sen yrittää vetästä alas ja auki, niin kone ilmoittaa androidin pysähtyneen. S-posti löytyy sitten omasta ohjelmastaan, eli aukeaa sieltä.

Mä neuvoisin kans odottamaan seuraavaan päivitykseen saakka, jollei mikään kiire ole uutta luuria saada. Mulla on akku kestäny paljon kauemmin kun Samsungeissa. Toki jos on raskasta käyttöä (videoiden katselua, pelaamista) niin tottahan toki akku kestää vähemmän aikaa niinkuin muissakin puhelimissa. Jos en katso videoita tai pelaa mitään pelejä, on akku kestänyt n. 2 vrk. Pelailemalla tai videoita katselemalla riittää hyvin aamusta iltaan. Näyttö on kyllä tosi hyvä, ainoaksi miinukseksi miellän sen kirkkauden. Himmeimmilläänkin ainakin mun makuun liian kirkas. Tämä tosin häiritsee ainoastaan hämärässä/pimeässä ja erityisesti siis nukkumaanmennessä.

Kamera on mun käytön aikana kaatunut vissiin 3 kertaa ja silloin ei ole saanut kameraa toimimaan ennen kuin on käynnistänyt puhelimen uudelleen. Nämä kolme kertaa tapahtui mielestäni ennen ensimmäistä huoltoa. Muutoin kamera toiminut moitteettomasti. Kuvaan paljon myös videoita ja mielestäni laatu on hyvä. Toivoisin kylläkin että päivityksen myötä valokuvausprofiileja parannettaisiin. Mielestäni myös takakameralla kuvattaessa kuva tärähtää ehkä turhan helposti -vakaa käsi saa siis olla. En ole niin paljon testannut eri kuvausprofiileja että osaisin sanoa, onko niissä kaikissa sama ongelma. Etukamerassa mua ärsyttää, että se ei tarkenna aina kauheen hyvin jos pitää kameraa liian lähellä kohdetta (oma naama). Siltikin tulee tällä etukameralla 100 kertaa parempia kuvia kuin vaikka Samsungin etukameroilla oon ikinä saanu. Joten lyhyesti sanottuna olen tyytyväinen kuvien laatuun.

Tosiaan mun puhelin on nyt käynyt neljä kertaa huollossa. Jos sammuilu alkaa uudelleen, niin luultavasti aion purkaa kaupan, kun huollosta on näytetty asialle vihreää valoa. Kovin vaan nyt toivon, että akun vaihto auttoi. On tämä hintaansa nähden aivan erinomainen puhelin (kun toimii). Esim. Samsungin vastaavat ei samassa hintaluokassa pääse lähellekään tätä.






@AliceC kirjoitti:
 Esim. Samsungin vastaavat ei samassa hintaluokassa pääse lähellekään tätä.


Kyllä Galaxy S5 Neo on aika lähellä.

Itse olen kiinnostunut tästä puhelimesta, mutta toki tuo yleiset ongelmat tässä mallissa pitävät vielä

ostamasta. Sonyhan on myöntänyt että puhelimessa on ongelma akku/virtapuolella, toki osa ongelmista voi olla softalla korjattavissa myös.

 

Kun nyt puhelin tulossa myös muille myyntiin Soneran lisäksi, niin kiinnostaisi tietää tietääkö maahantuovat tahot että onko Sony alkanut tekemään uudempaa revisiota puhelimesta josta alkutuotannon ongelmat on korjattu? Ja jos niin on, voiko sen jotenkin todeta esim puhelimen sarjanumerosta että onko jo korjattua tuotantosarjaa? Akkuhan niissä pitäisi olla ainakin vaihdettu toisenlaiseksi.

 

En tokikaan osta puhelinta jos sen joutuu heti laittamaan huoltoon. Varsinkin kun tottunut edelleen itsellä käytössä olevan Galaxy S2:n kanssa vuosikausien ongelmattomaan käyttöön.

Eka "jäätyminen" viimisimmän huollon jälkee kävi tänään. Puhelimesta jämähti alotusnäyttö päälle ja mistää napista/hipasusta ei tapahtunu mitää, joku minuutin verran ku piti virtanappia pohjassa nii käynnisty vihdoin uudestaa. Seuraillaan tilannetta. Voi olla et oli joku ohimenevä mielenhäiriö mut kun ei toi luottamus suhde tähän vekottimee oo ihan parhaalla pohjalla. Muuten pelaa niinku pitää....melkein.

Vastaa