Käyttökokemuksia Sony Xperia M5


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.


 


Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.


 


---


 


Avaan pelin omilla kokemuksillani.


 


Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 


 


Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.


 



 



 


Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.


 


Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.


 


Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.


 


Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.


 


Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.


 


Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten :)


 


Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!


 


299 kommenttia

Ko. mallista ei kokemusta. Olisin toki voinut mainita, että käytössäni on siis Samsungeista ollut S3 4g ja S4. :) Vaihdoin Sonyyn, koska molemmat meni aivan hermoja raastavan hitaiksi suunnilleen vuoden käytön jälkeen. Lagaaminen sai mut mielikuvissani heittämään puhelimella vesilintua. Ja akun kesto aivan surkea varsinkin S3:ssa. S4:ssa sentään akun kesto pysyi siedettävänä. Mut toki, makuja on monia. Toimiessaan tämä Sony on mun makuuni paljon parempi puhelin kuin yksikään kokeilemani keskihintaluokan Samsung. 

 

Mielenkiinnolla odotan tuleeko tämä Sony vastaamaan mun toiveita nyt tän huoltokierteen jälkeen. Jos kerran muutkin alkavat kauppaamaan M5:sta niin voisi ainakin kuvitella, että ongelma olisi ratkaistu... Kakkospuhelimesta en kyllä taida silti vielä luopua.

Huomasin tossa nyt, kun etukameraa testailin, että kuvaustilassa ei tosiaan tarkenna lainkaan, mutta kun kuvan ottaa, on ihan tarkka. Tekeekö muilla kamera tätä? Olen toisinaan huomannut saman ilmiön pääkamerankin kanssa.

Soneran henkilöt voisivat tämän informoida että onko juuri nyt myytävissä M5:ssä jo tämä uuden revision akku(v3). Sillä jos on, voisin puhelimen ostaakin.

http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=3580818&d=1450436952

 

Mun käsityksen ja tietojen mukaan kaikki meidän verkkokaupassamme nyt myynnissä olevat M5 -mallit on vaihdettu uusiin.


 


Mä vielä varmistan tämän ja kuittaan tänne! :) 

Tuo tosiaan olisi mukava tietää. Toki myös että koskeeko myös liikkeissä olevia puhelimia.

Esim Vantaan Tikkurilan myymälässä M5:sta on ja itse kun tässä alueella asustelen.

Jep, kaikki verkkokaupan laitteet on vaihdettuja. 
Lisäks tosiaan ens viikolla ois tulossa tuo päivitys, joka korjaa mm. joissain laitteissa esiintyneitä kameran tarkennusongelmia. :)


 


M5-mallit tulevat jatkossa olemaan saatavilla ainoastaan meidän verkkokaupastamme.


Joillain liikkeillä taitaa noita vielä olla, mutta en osaa sanoa ovatko uutta vai vanhaa versiota. Tuo selviää varmaan nopeiten kysäsemällä suoraan sieltä liikkeestä. 


 


 


 

Ite ostin oman M5:en tossa joulukuussa ja ensimmäiset kaks viikkoa puhelin toimi kuin unelma, kunnes tosiaan tuli tämä äkillinen puhelimen sammuminen eli äkkikuolema. Käytin puhelimen takuuhuollossa ja huoltolapuissa lukee, että ovat päivittäneet uudemman firmwaren ja uuden akun. Huollon jälkeen puhelin toimii lähestulkoon niinkuin pitää. Toisinaan takakuori tahtoo kuumentua hieman, jos netti on päällä, muuten ei kuumenemista tapahdu. Onko kellään ollut tämän puhelimen kanssa kuuluvuuden kanssa ongelmia? Jotenkin ehkä tuntuu, että vanha puhelin (Samsung galaxy S4 mini) kuului paremmin joissakin paikoissa.

Ei oo nyt muita ongelmia oikeestaan ollu kolmannen huollon jälkeen kun toi valoisuus sensorin vajavainen toiminta ja kerran "jäätyny" puhelin. Kuumenemista ei häiritsevissä määrin ja taitaa kuulua pieni kuumeilu prossun/luurin ominaisuuksiin.
Uusi ohjelmisto päivitys asennettu n.600mt, eka huomio ainakin se että näytön kirkkauden säätö rupes toimimaan niinku sen kuuluuki. Android päivittyi samalla versioon 5.1, et ihan hyvältä vaikuttaa näin ensi tuntumalta.

Päivitys tosiaankin on tarjolla ja asennan parhaillaan. Tietojen perusteella ei kannata odottaa paljoakaan. Toivottavasti tuo korjauksen mun pieneen wifi ongelmaan.

Itse aloitin tämän M5 käyttämisen jouluna ja olin erittäin tyytyväinen. Kunnes huomasin muutaman bugin kuten "kamera ei ole käytettävissä" (uudelleenkäynnistyksellä saa taas toimimaan) tai sammuminen itsestään kun 4G alue loppuu (sai käyntiin vain laittamalla puhelimen lataukseen). Tänään tuli vihdoin Android 5.1 päivitys eikä näitä kahta ongelmaa ole enää näkynyt vaikka olen pitänyt 3G:lle rajattuna. Onkos muilla kyseisiä ongelmia ilmaantunut enää kyseisen päivityksen jälkeen??? Toivon että kaikki olisi korjaantunut :)

Moro. Päivitin tänään xperia m5 puhelimeeni uusimman ohjelmistopäivityksen. Meni noin minuutti niin ensimmäisen kerran puhelin sammui eikä ilman laturia käynnistynyt. Onko sitten niin ettei mikään päivitys korjaa kyseistä ongelmaa? täytyyköhän puhelin pistää huoltoon? 4g poiskytkettynä puhelin ei ole vielä koskaan tehnyt sammumistemppua.

Päivitetty täällä myös. Puhelin kuumenee hitaammin. Päivityksen jälkeen puhelin ei enää avaa ollenkaan yhtä pelisovellusta ja tämä oikeasti harmittaa eniten. ?Päivityksen jälkeen kamera tarkentaa etukamerankin kanssa normaalisti taas kuvaustilassa. Tässä tällaiset pikahavainnot.

Sammumisongelmat taitavat liittyä ihan vain puhelimen akkuun, joten se kannattaa käydä vaihdattamassa.
Sovelluksen aukeamattomuus korjaantui asentamalla sovellus uudelleen. Kerrankin pääsi helpolla ?
Eilen asennettu päivitys. Odotus oli suuri,liian suuri. Pettymys tuli.. Kun kenttä ol huonohko 4g alueella ni johan sammui. Taas. Eli ei auta kun viijä huoltoon.. Ärsyttää. Toivottavasti se auttaa! Ei paljoo jaksa tämmöstä että laturi mukana kuljettava paikasta toiseen.. Huoh.

Mun M5 kokeilu sai surullisen päätöksen. Puhelimessa itsessään oli kuulumisen kanssa ongelma, että sitä ei enää laitettu huoltoon.. 😕 Kävin tänään sonera liikkeessä mainitsemassa tästä ongelmasta, niin laite on kokonaan myyntikiellossa näiden tyyppivikojen takia toistaiseksi. Eikun kaupan purkuun ja uusi puhelin testiin, tällä kertaa Z5. Jospa tämä kestäis paremmin :D

Itsellekin ilmaantui tuo kamera ongelma, mutta nykyään valittaa ettei taskulamppua löydy 😃 en ymmärrä miten se on edes mahdollista. Sammuilua ei ole vielä ilmaantunut mutta huonojen verkkojen alueella tulee harvoin liikuttua.
Netistä olen lukenut että Android 6.0 olisi tulossa. Jos eivät siinä ongelmia saa korjattua täytyy lähteä Oulun Sonera puljuun räyhäämään mistä puhelin on ostettu.
Milloinkohan se 6.0 on tulossa? Onko tietoa? Miula tul päivityksen mukana nyt semmonen,ettei yhdistä automaattisesti wifi-verkkoon enää. Saako sen jostain silleen että yhdistää? En ensiyrittämällä löytänyt.. Ei puhelin oo sammuillu,kun kestää hyvissä kentissä. No mistäs v*****a tietää missä on hyvät kentät.. ?
Päivitystä pukkasi. Ihmeitä se ei luvannut, mutta jospa se toimintavarmuuteen vaikuttaisi.
Kamera on ottanut taas joitain vihreitä kuvia, akun kesto on mitä on, mutta epämääräistä sammuilua ei ole ilmennyt.
Liekkö puhelimen myyntikieltoa edes peruttu missään vaiheessa kun se jo tovi sitten asetettiin. Eikä sitä toivottavasti ihan heti edes peruttaisi.
Puhelin viety huoltoon tänään. Toivon kyllä kovasti jotta saisivat nyt kuntoon. Mutta onks se myyntikiellossa..? Tänään tul veikonkoneen mainos ja siellä komeili mainos m5:sta.. ? Hitto että ärsyttää kyllä. Argh!!
Tänään päivällä puhelin sammui ja olin vieläpä koulussa niin piti kotiin lähteä puhelinta "elvyttämään" no ostan tällä viikolla matkalaturin ja pidän sitä aina takin taskussa. Jos puhelimen huoltoon vieminen oikeasti korjaa ongelman niin kertokaa ihmeessä. Tähän mennessä olen vain lukenut että sama ongelma ilmenee aina uudestaan.
No minähän nyt en voi puhuu ku omasta puolestani mutta SamuliLe kun selaat näitä viestejä taaksepäin nii jossain on mun viesti ja kuva liitteenä mitä viimisessä huollossa tehtiin ja mulla ei sen jälkeen ole pahemmin mitää ongelmia tän luurin kanssa ollu. Vika päivityski paransi vielä toimivuutta lisää. Tosin mulla M5 on työ kännykkänä ja siten käyttöä ei ehkä ole iha niin paljoa kun jollain muulla.

SamuliLe, oman käytin silloin kuukausi takaperin huollossa. Kertaakaan ei ole sammunut sen jälkeen ja pelannut muutenkin niinkuin pitää. Vie se nyt vain sinne huoltoon ja kerro oireet niin saat apua ongelmaan. Kaikilla täältä huollossa käyttäneillä mielestäni nimenomaan on tullut se apu, eikä päinvastoin niinkuin sanoit.

 

Ohjelmistopäivitys teki mielestäni puhelimesta vielä paremman ja jouhevamman. Myös täälläkin puhuttu näytön kirkkauden automaattisäätö herkistyi selvästi. Itselläni toimi se myös aiemminkin, mutta nyt se tehostui silmiinnähden selkeästi. Ei todellakaan huono.

Mulla näköjään lakkas valosensori toimimasta sen jälkeen kun puhelimen päivitin. Huomasin sattumalta kun päätin laittaa automaattisen kirkkaudensäädön käyttöön, ja se ei sitten toiminutkaan. Varmaan taas ohjelmistossa vikaa.

Vastaa