Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64940
Kirjoituksia 176572

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5



Highlighted

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5

Yhteisömanageri
Viestejä 4 049 kpl

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5

1/300

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.

 

Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.

 

---

 

Avaan pelin omilla kokemuksillani.

 

Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 

 

Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.

 

Screenshot_2015-11-21-11-52-40.jpg

 

Screenshot_2015-11-21-11-53-01.jpg

 

Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.

 

Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.

 

Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.

 

Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.

 

Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.

 

Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten 🙂

 

Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!

 

Vastaa
299 vastausta
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 10 kpl

51/300
Kerro onnistuuko kaupan purku.. itse kans mietin jo samaa vaikka yhden päivän vasta ollut...
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 10 kpl

52/300
Niin ja sitten kuvat on ihan hirveää pikseli mössöä ja silleen päällekkäin vieläpä ja täynnä violettejä raitoja.. eli todellakin maanantai versio!!!
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 57 kpl

53/300

Juu eipä onnistunu kaupan purku ainakaan vielä eilen, kyseessä siis Veiko Koneesta ostettu laite Soneran rahotuksella. Eli M5 lähti taas huoltoon ja kuulemma jos lähettävät tehdas uuden tilalle nii sitte sen kaupan voi mahd. purkaa tai jotain. En oikeen ottanu selvää mitä se jantteri yritti selittää mutta se kävi kyllä selväksi että hemmetin vaikeeta on kaupan purku prkl. No tilasin uuden luurin,  ja kyllä merkki vaihtui ( Samsung ) jokatapauksessa ja otetaa sitte kuluttajansuojaa yhteyttä jos ei tätä Sonyn M5 huiputus diiliä saa purettua ku se laite tulee takasin. Sen kyllä sanon et ei näis sopimus hommis kannata luovuttaa, ite ainakin vien tän maaliin asti kesti siinä kuinka kauan tahansa.

Vastaa
Highlighted

Kunniajäsen
Viestejä 1 279 kpl

54/300

@KepaT Sulla kun on puhelin rundannut huollossa enemmänkin, ja tiedän, että mentaliteetti liikkeissä on korjata luureja vaikka maailman tappiin saakka, niin otapa mukaan liikkeeseen vähän KKV:n ohjeistusta ja kuluttajansuojalakia. Printtaa vaikka paperille ja laita myyjälle tiskille jos ei muu auta, yleensä alkavat siinä vaiheessa tokenemaan 🙂

 

Vaikka korjaus toki on se ensisijainen keino virheen korjaamiseen, ei kuluttajan tarvitse sietää sitä huoltopallottelua ihan maailman tappiin saakka. Kannattaa lukea nuo molemmat lähdesivut, laitan nyt pari tärkeintä tähän asiaan liittyvää pointteria näkyviin tähän.

 

Korjauskerrat

Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen. Muulloin ostajalla ei yleensä ole velvollisuutta antaa myyjälle tilaisuutta useampaan korjausyritykseen, jos kyse on saman vian korjaamisesta.

Standarditavaran kaupassa ostaja ei ole yleensä velvollinen antamaan myyjälle samasta viasta tilaisuutta useampiin kuin yhteen korjausyritykseen. Jos sama vika ilmenee toistuvasti, tavara on vaihdettava virheettömään.

 

Lähde: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/


Vaihtaminen

Tavaran voi vaihtaa, jos korjaaminen on mahdotonta tai aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia. Jos takuu on voimassa, takuuaika ei vaihtamisen takia pitene vaan alkuperäinen takuu pysyy voimassa. Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut.

Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu.

Jos korjaaminen tai tavaran vaihtaminen ei onnistu, virhe voidaan hyvittää hinnanalennuksella tai kauppa voidaan purkaa. Hyvitykseksi ei tarvitse hyväksyä liikkeen lahjakorttia tai muuta tuotetta kauppahinnan palautuksen sijasta.

Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.

 

Lähde: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaaminen/

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 57 kpl

55/300

Kävin hakemassa uuden luurin just äsken Veikon Koneesta (s6 edge) ei takuulla ole ainakaa huonompi ku edellinen eli xperia m5, alku vaikutelma todella positiivinen :). Samalla tuli myös hyviä uutisia , vetävät myynnistä koko mallin kuulemma eli olettaisin tehtyjen diilien raukeavan ja rahat takasin tai jotain muuta korvausta. Tällästä täältä Haminan kulmilta.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 10 kpl

56/300
Juuh. Ihan ihme luuri tuo M5 😡 yön oli lattialla missä on todella viileää niin kamera pelaa 😈..
Mietin Että onko täällä yhtäkään kellä EI ois mitään vikaa tässä luurissa???
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 50 kpl

57/300
Tekisi mieli sanoa että täällä on yksi toimiva kultainen yksilö, mutta ei.. Tänään oli tehnyt tiltin. Eli sammunut itsekseen tekstiviestin lukemisen yhteydessä ja puhelin lähti päälle vasta latausjohtoon kytkettäessä. Tällöin virtaa noin 70%. Puhelin oli koko ajan lämpimässä, joten pakkanen ei ainakaan ole vaikuttanut kuten esim. omenoissa.
Paikallinen Soneraliike on ilmeisesti tietoinen mallin ongelmista, sillä puhelin olisi lähtenyt samantien huoltoon.
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 64 kpl

58/300

Täällä ei toistaiseksi ole ollut vikaa, tosin ei ole kovassa käytössäkään. Toiminut aina kun olen käyttänyt ja päällä kokoajan. SIM korttia ei ole käytössä.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

59/300

Hohhoijaa, puhelin ollut nyt huollossa 2 viikkoa, ja odottanut viime viikon torstaista varaosaa. Enpä taida saada puhelinta jouluksi. Kyllä vähän ottaa nuppiin tää odottaminen. Mielenkiinnolla kyllä odotan, että tuleeko huollosta toimivana takaisin. 

 

Tosta kamerasta piti sanoa, kun monet valittaneet, että tulee suttuisia kuvia.. itsellä ei ole lainkaan tätä ongelmaa ollut. Minun kamerani ainakin ottanut todella tarkkoja kuvia. En ole koskaan saanut millään aikaisemmalla kännykälläni yhtä hyviä kuvia. Mun tarkoituksiini ollut todella hyvä. Myös sillä parhaimmalla videokuvanlaadulla kuvaaminen onnistui vaivattomasti yli 5 min. Aluksi toki mullakin tuli suttuisia kuvia, kun en ollut tajunnut, että takakuoren suojakalvo on myös kameran linssin päällä 😄

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 7 kpl

60/300
Joo, itsellä nyt kuukauden vanha M5, ja alkaa olla mittari täys... Alkuun oli ihan täyden kympin luuri hintaluokassaan, nyt ongelmien ilmaannuttua oon ihan kypsä. Sammuilee parhaimmillaan 20 kertaa päivässä, ei pysty käynnistämään kuin verkkovirtaan kytkettynä, kuumenee, ja sit kamera antaa ihme vikailmoituksia, yhteydet katkeaa vaikka sim-kortti pelaa ja puhelin tunnistaa sen, ym... Ja viimeinen niitti tänään, Soneraa edustava paikallinen liike, joka kyseistä mallia on myöskin myynyt, ilmoitti, että Sony on antanut heille tiedon, älkää myykö enää k.o mallia, isoja ongelmia maailmanlaajuisesti, odottakaa heidän ratkaisua asiaan. Ei takuukorjauksia tehdä ennenkuin Sony kertoo miten edetään. Ikivanha Samsung porskuttaa ilman mitää ongelmia...
Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.