Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64241
Kirjoituksia 174742

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5



Highlighted

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

Käyttökokemuksia Sony Xperia M5

1/300

Kerätään tähän ketjuun käyttökokemuksia tästä Soneralla yksinoikeudella myynnissä olevasta keskihintaisesta mutta itseasiassa tosi pätevästä puhelimesta.

 

Käy lukemassa pienet alkuesittelut blogin puolelta eli täältä --> linkki.

 

---

 

Avaan pelin omilla kokemuksillani.

 

Olen käyttänyt tätä nyt pari päivää. Niinkuin blogin puolella videolla kerron niin olen vaikuttunut tämän puhelimen laadukkuudesta, tätä ei millään usko 349eur hintaiseksi luuriksi. Sileä olemus, kulmiin sijoitetut metalliset "suoja"palat, kuoret ei nitise eikä natise. 

 

Olen soittanut tällä puheluita yhteensä ehkä 1,5h ajan, surffannut netissä ja Facessa, ja akku porskuttaa edellen vielä sen verran että virtaa on 41% jäljellä! Yksi Sonyjen valteista eli akunkesto, on myös myös tässä mallissa. Ja huom, tämä on saavutettu ilman Stamina-tilaa.

 

Screenshot_2015-11-21-11-52-40.jpg

 

Screenshot_2015-11-21-11-53-01.jpg

 

Tosin huomasin ensimmäisenä iltana, kun latasin puhelimeen kymmenisen appsia että siinä ehkä viiden minuutin aikana akku tyhjeni 20% tasosta muistaakseni 8% tasoon. Ihan yht äkkiä siis, outoa. Johtuneeko sitten siitä että en ollut tehnyt vielä siinä vaiheessa pitkää ensi latausta. Puhelin muuten kuumeni tosi paljon, vaikka en tehnyt muutamkuin vain latasin ja asensin nuo appsit.

 

Itselle tärkeää kameraa en hirmuisesti ole vielä testannut mutta tänä aamuna otin pari kuvaa kun nyt viimeinkin on satanut lunta 🙂 ja huomasin että tarkkuutta riittää todella hyvin mutta ainakin näissä olosuhteissa kontrastia on liikaa. Jostain syystä en saanut aamulla kameraa päälle, herjasi vain jotain, luuri piti bootata että sain kameran päälle.

 

Kun selaan ottamiani kuvia, niin vaikuttaa siltä että näyttöön ladataan jollain tavalla vain "esikatselukuva", kuva joka ei ole täydellä tarkkuudella. Sitten jos zoomaat kuvaa niin näkee selvästi että pienellä viiveellä kuvassa näkyy lisää yksityiskohtia.

 

Alussa pidin näyttöä hyvän kokoisena ja useille tämä 5" onkin varmasti hyvä kompromissi mutta omaan makuun tämä on aavistuksen liian pieni. Olen tottunut iPhone 6 Plussan isoon näyttöön. Mutta nämä on näitä makukysymyksiä.

 

Yleinen käyttö on sujuvaa, näyttö reagoi hyvin painalluksiin ja näyttö on terävä. Kamera aukeaa hitaasti, muiden sovelluksien kohdalla en ole huomannut vastaavaa. Puhelin kuumenee aika paljon joissain tilanteissa, mutta jäähtyy myös nopeasti.

 

Äänenlaadusta en osaa sanoa, tuo 1,5h on mennyt puhelinpalavereissa ja ne soitan aina kuulokkeilla. Pitää testata jossain vaiheessa, tosin itselle älypuhelin on melkein kaikkea muuta kuin puhumista varten 🙂

 

Tässä muutamia nopeita huomioita ja ajatuksia, myöhemmin lisää. Lyhyesti sanottuna hyvältä vaikuttaa!

 

299 vastausta
Highlighted

Lady
Lady
Viestejä 3 430 kpl

81/300

@irmuska kirjoitti:

Niinpä niin, kyllä kännykän pitää pysyä päällä ilman sitä laturiakin jos akku on ladattuna. Käytännössä monella tuntuu olevan tällä hetkellä sonyn matkapuhelin joka toimii kuin lankapuhelimet konsanaa; jos ei ole verkkovirtaa käytettävissä niin luotettavuus toiminnan osalta on luokkaa nolla. Ei hyvä.

 

Itse ennätin ottaa muutaman kuvan sillä upealla Sonyllani ja ne kyllä onnistui ihan hyvin.


Hei! On harmillista että nuo Sony Xperia M5 puhelimet eivät toimi oikein, tietääkseni Sonylla on nyt jotain päivitysjuttuja tulossa noihin ja kenties jotain korjauksiakin. Sonyn tukisivustolta voi kysellä apuja : http://support.sonymobile.com/fi/xperiam5/

Ps. Sonylla on kuitenkin paljon toimivia puhelinmalleja, joissa akku kestää useamman päivän. Eiköhän tuokin saada kuntoon piakoin.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

82/300

Aivan varmasti on toimiviakin, siis malleja, mutta nyt kun liki kaks viikkoa olen ollut lainapuhelimen (lumia) varassa ostettuani mielestäni kalliin puhelimen niin pakko todeta että ei oikein enää nappaa koko sony. Olen tarkalleen kerran aiemmin ostanut ihan itse itselleni uuden puhelimen ja sehän pelitti kuin unelma ja pelittää edelleen. Nyt kun päätin siirtyä windows-puhelimesta androidiin ja otin myyjän suosituksesta ja kehujen perusteella sonyn vaikka alunperin katselin iphonea niin juu ei. Ei sonya enää ikinä oli malli mikä tahansa. Ja tuli mitä päivityksiä tahansa. Kyllä niin syvään kuraan tuli kätensä työnnettyä että ei mitään rajaa.

 

PS. miten tarkistat päivityksiä puhelimella joka ei käynnisty edes laturissa ...

Lue lisää
 
0 tykkäystä
Highlighted

Lady
Lady
Viestejä 3 430 kpl

83/300

Sonyn tukisivustoa ja tukikeskustelupalstaa voi katsella tietokoneella tai vaikka tabletilla. Ei tarvitse siis yrittää toimimattomalla puhelimella katsoa. Toivottavasti kaupan purku onnistuu, jolloin voit sijoittaa rahasi toisenlaiseen puhelimeen.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 29 kpl

84/300

Hymiö Erittäin onnellinen Eipä se tukisivuston tuijottaminen taida puhelinta korjata saati päivittää, mutta totta, ehkä sony saa ongelman korjaantumaan jollain päivityksellä. Puhelin itsessäänhän oli ihan mahdottoman ihana sen hetken kun se toimi... 

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 64 kpl

85/300

Nyt olen kokeillut kännyä muutaman viikon ja mitään suurempia ongelmia ei ole ollut. Jostain syystä en vain pidä tästä. Kuoret tuo mieleen halvan puhelimen vaikka onkin keskitasoa hinnaltaan. Käytettävyys ei ole hyvä. Kokonaisuudessaan kuitenkin hyvä puhelin. Onneksi testailen tällä puhelimella vain sovelluksia ym asioita.

0 tykkäystä
Highlighted

Yhteisömanageri
Viestejä 4 036 kpl

86/300

@Kyosti80 kirjoitti:
Noniin. Itselläkin lähti m5 huoltoon 😡 noh kuulemma pitänyt tulla softa päivitys jo???

 


@irmuska kirjoitti:

Väittivät että vika ei ole puhelimessa itsessään vaan ohjelmistossa johon Sonylta piti tulla päivitys viikolla 50. Kyseinen päivitys korjaisi kuulemma sammuilut, ongelmahan tosin on siinä ettei kyseistä päivitystä ole näkynyt tähän päivään mennessä. 


 

 

Tiedoksi ketjuun että jos jossain on ollut tieto että viikolla 50 tulee päivitys niin se tieto on ollut ikävä kyllä väärä ja siitä pahoittelut ko tahon puolesta.

 

Odotamme edelleen Sonylta tietoa siitä milloin päivitys tulee, en ole siksi palannut vielä asiaan koska aikataulua ei ole vielä tullut. Kuten lupasin aikaisemmin niin palaan kyllä asiaan kun saan tiedon.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 57 kpl

87/300
Kuuluiskohan tästä ajasta mitä on ollut ilman kyseitä puhelinta (huollossa) saada jotain rahallisia hyvityksiä? Kumminki omalla kohalla rahotuksella ja maksan sitä joka kk aina pois. Tokaa kiekkaa huollossa ja nyt alkaa tulla 4vkoa yhteensä "huollossa" oloa täyteen.
0 tykkäystä
Highlighted

Konkari ☆
Viestejä 1 234 kpl

88/300

@KepaT kirjoitti:
Kuuluiskohan tästä ajasta mitä on ollut ilman kyseitä puhelinta (huollossa) saada jotain rahallisia hyvityksiä? Kumminki omalla kohalla rahotuksella ja maksan sitä joka kk aina pois. Tokaa kiekkaa huollossa ja nyt alkaa tulla 4vkoa yhteensä "huollossa" oloa täyteen.

Eikö puhelimen toimimattomuus ole käteisostajalle ihan yhtä kiusallista ? Jos luottokaupan kuukausimaksuja ei perittäisi, pitäisi käteisellä ostaneille palauttaa varmaan vastaava summa.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 50 kpl

89/300

Tuo korvausasia lienee hiukan hankala, vaikka kuluttajasuojassa maininta onkin.

Kuluttajasuojalaki (virhevastuu) mukaan ostajalle on korvattava korjauksen tai vaihdon aiheuttamat kustannukset, esimerkiksi toimituskulut. (tosin jos siitä aiheutuu myyjälle kohtuuton kulu, niin ei tarvitse korvata. Otappa siitä selvä)

 

Tuotteessa/tavarassa on virhe jos se ei sovellu sen tavanomaiseen käyttötarkoitukseen, tai ei vastaa kestävyydeltään sitä mitä ostaja voisi perustellusti olettaa.

 

Ostaja voi ensisijaisesti vaatia tavaran korjausta tai vaihtamista virheettömään (paitsi jos virhe on vähäinen, mitenhän lie jos puhelin ei ole käyttökuntoinen) ja ostajalla pitäisi olla oikeus maksun pidättämiseen virhettä vastaavan verran. 

 

Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingoista joita kärsii tavaran virheen takia, esim. selvittelykustannukset (matka- posti- puhelinkulut) Myös välilliset vahingot kuuluvat näihin (jos ostaja ei voi käyttää tuotetta), eli oikeus saada korvauksia vaikkei synny taloudellista haittaa.

 

Nuo siis kuluttajasuojassa, mutta takuuasiat ovat taas erikseen.

 

Nuo löytyy varmasti jokaisen osapuolen luettavaksi ja väiteltäväksi. Jos olisi itselläni akuuttia tarveta kinata, niin tekisin kirjallisen reklamaation. Tästä selviäisi viat, virheet tms. ja mahdollinen korvausvaade. Näin asia olisi "avoin" ja tiedoksituotu.

 

Ja täälläkin odotellaan M5:seen uutta toimivuutta varapuhelinta käyttäen.

0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 57 kpl

90/300
Joo PasiS asettelin sanani vähän väärin, tottakai haitta on ihan sama olkoon maksutapa mikä tahansa ja hyvitykset myös sen mukaan jos niitä on tullakseen. Ja tohon korvaus asiaan, en kyllä ehkä rupea vielä tässä vaiheessa reklamointia vääntämään vaan sitten jos tää homma pitkittyy vielä kovinki paljon.
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.