Laitelähettiläät testaavat OnePlus Nord -puhelinta ja Buds-kuulokkeita

  • 23 July 2020
  • 9 kommenttia
  • 33 katselukertaa


 


 


Tässä ketjussa laitelähettiläämme @Heidihelene ja @JoonasPNieminen kertovat kokemuksiaan uutuuslaitteesta OnePlus Nordista ja Buds-kuulokkeista.


 


Aiempia testiketjuja ovat:



9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Lähetys viivästyi joten myös kokemuksien jakaminen tässä ketjussa on viivästynyt. Kohta alkaa kuitenkin tapahtumaan ?


 


 


Kaupallinen yhteistyö Telia & OnePlus


 


Kädessäni komeilee nyt Oneplussan uusi Oneplus Nord puhelin. Olen melkein sanaton siitä, kuinka hyvän ja edullisen puhelimen Oneplussa on koonnut asiakkailleen. Siinä on kaikki tarvittava, ja enemmänkin. Ja sen saa vain 399€ tai 499€ hintaan (riippuen toki muistista)!! Uskomatonta? Niin minustakin.


 


Saman hintaluokan puhelimien vierellä Nord on varmasti yksi parhaimpia, ellei paras. Se on valmis tulevaisuudelle ja tukee 5G-verkkoa. Nord tukee erittäin nopeaa Warp Charge 30T -pikalatausta joten et tarvitse kuin puolituntia ja akun taso on noussut 70%. Kaiken tämän lisäksi Nordissa on kameroita enemmän kuin yksi, niin takana kuin edessäkin. Oneplus Nordissa on neljä takakameraa ja kaksi etukameraa, pääkamera, sekä ultralaajakulmakamera, jolla saat mahdutettua kaikki kaverit yhteiseen selfieen!


 


Oneplus Nord on myös todella mukava kädessä. Se ei ole liian suuri eikä liian pieni. Lisäksi, mistä minä todella tykkään, on tasainen kosketusnäyttö. Se ei ole kaareva, joten vahinkokosketuksia tapahtuu vähemmän, jos ollenkaan. Nordin näytön virkistystaajuus on 90Hz, joten puhelimella selaaminen on ihanan sulavaa ja nopeaa.


 



On edelleen vaikea uskoa, kuinka monipuolinen puhelin Oneplus Nord on sen hintaansa nähden. Ja juuri se, ettei se matki edeltäjiäänsä, vaan on tuonut käyttäjilleen täysin uusia ominaisuuksia.


 


Mutta siinä vähä ensituntumaan! Ei voi muuta kuin suositella jos hakusessa on alle 500€ puhelin, jossa on hyvä kamera ja loistava akku + kaupanpäälle kaikki muut mahtavat ominaisuudet mitä Nordista löytyy!

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

Kiinnostaisi kuulla laitelähettiläiden @Heidihelene ja @JoonasPNieminen kokemuksia, että huomaako OnePlus 8 Pro:n ja Nordin välillä mitään nopeuseroa käytössä? Esimerkiksi sovellusten avaaminen, kameran toiminta tai pelaaminen?

Uuden OnePlus Nord -malliston ensimmäisen puhelimen arvostelu. Lunastaako NORD puhelin lupauksensa? Onko käyttökokemus lippulaivapuhelimien tasoa - vaikka ollaan siirrytty mid-range hintaluokkaan? Katso video alta 👇>

 

 

Alla on vielä otsikoittain hieman enemmän avattuna asioita mitä en videoon sisällyttänyt (olisi tullut muuten aivan liian pitkä pätkä).


00:17 - Nord puhelimien idea

Lippulaivapuhelimien hinnat ovat nousseet vuosivuodelta ja tällä hetkellä kärkimallien hinnat ovat 1000 euron hintaluokassa (kuten OnePlus 8 Pro). Näiden puhelimien myyntiluvut ovat olleet laskussa jo jonkin aikaa kaikilla puhelinvalmistajilla. Tästä syystä on syntynyt edullisempi mid-range hintaluokka. Nord -mallisto on OnePlussan odotettu paluu edullisempien puhelimien joukkoon ja pienten kompromissien kautta Nordin hintaa on saatu tiputettua alas säilyttäen lippulaivapuhelimien käyttökokemuksen - perus käytössä. @Mikroautouuni kyselikin käyttökokemuksia Nordin ja 8 Pro:n välillä - näistä lisää alempana.

 

00:36 - Käyttökokemukset ja suorituskyky vertailu OnePlus 8 Pro:n kanssa
Suurimmat erot Nord ja 8 Pro -puhelimien välillä tulevat esiin vasta raskaammissa 3D-peleissä, kuten Fortniten FPS Nordissa MAX 45 fps kun taas 8 Pro:ssa 90 fps eli puolet pienempi virkistystaajuus Nordissa. PUBG Mobilessa kun yrittää valita parempia grafiikka-asetuksia niin näyttöön lävähtää ilmoitus missä sanotaan että "kyseinen valinta ei ole vielä saatavilla laitteellasi" tai että "tämä valinta ei ole mahdollinen."

 

 

 

 

Myös puhelimen asetuksista huomaa, että kyseessä on karsitumpi luuri 8 Pro:n verrattuna - vaikka monia samojakin ominaisuuksia löytyy kuten, elekomennot mistä tykkään paljon OnePlus puhelimissa.

 

01:01 - RAM ja kovalevy mallit
Itselläni on kevyempi malli (jos Intian 6 GT RAM + 64 GT kovalevy versiota ei lasketa, saa nähdä tuleeko tämä myös muualle myyntiin myöhemmin) eli siis tämä 8 GT RAM + 128 GT kovalevy. Tällä kevyemmälläkin mallilla on saatu käyttökokemus erittäin sulavaksi ja voisi siis olettaa että 12 GT mallilla käyttökokemus olisi vieläkin parempi. Micro-SD -kortille ei ole paikkaa, mutta itse en näe sille tarvetta.

 

01:20 - Takakuori ja värivaihtoehdot
Väreja on kaksi ja minulla on Gray Onyx mikä on metallin/kiven harmaa. Ja sitten on Blue Marble mikä on lähellä turkoosia. Takakuori on kiiltävää Gorilla Glass 5 -lasia, eli sormenjälkiä tulee näkymään enemmän kuin 8 Pro:n mattalasissa.

 

01:41 - Takakuoren design muutokset
Isoin muutos takakuoressa muihin OnePlussan puhelimiin on kameramoduulin sijainti mikä Nordissa löytyy ylänurkasta. Aiemmin kameramoduuli on OnePlussalla yleensä ollut ylhäällä keskellä mitä olisin Nordiinkin toivonut, sillä itse yhdistän keskitetyn kameramoduulin lippulaivapuhelimiin miltä Nord mielestäni tuntuu vaikka ei sitä hinnaltaan ole. Kameramoduulin sijoittaminen reunaan on ollut kuulemma tuotannollinen kustannus säästö, joten tämän avulla on saatu tiputettua puhelimen hintaa alas.

 

02:35 - Virallisen IP-luokituksen puuttuminen
Tämä on yksi ehkäpä isoimmista seikoista mikä vaikuttaa puhelimien hintaan. Virallisen IP-luokituksen saaminen on todella työläs prosessi mikä vie aikaa ja rahaa. Vaikka Nord -puhelimesta löytyy vesitiivisteitä, niin virallista IP-luokitusta tällä ei ole. Roiskevettä kestää varmasti ja hetkellistä upotusta tiettyyn rajaan asti mahdollisesti - mutta en ole itse uskaltanut Nordia veden alle upottaa.

 

03:04 - Näytön ominaisuudet
Vaikka Nordin näyttö ei ole lippulaivapuhelimen tasoinen, niin silti se on huomattavasti parempi kuin muiden valmistajien puhelimissa samassa hintaluokassa. Virkistystaajuus on 90 Hz mikä takaa sulavan käyttökokemuksen, vaikka se ei yllä 8 Pro:n 120 Hz tasolle. AMOLED tekniikka takaa eloisat värit (HDR10+) sekä virransäästö ominaisuuksia, sillä jokainen pikseli valaisee itse itsensä. Tämän ansiosta musta näyttää mustalta, koska mustaa aluetta ei valaista ollenkaan. Muilla valmistajilla samassa hintaluokassa on nähty jopa LCD-näyttöjä, missä on taustavalo mikä valaisee koko näytön, minkä takia mustat alueet näyttää enemmänkin harmailta. Näytön resoluutio on 1080x2400 ja Gorilla Glass 5 -lasia. Näytön päällä on myös valmiiksi asennettu suojakalvo.

 

04:19 - Dark Theme (säästää akkua)

Virransäästöstä mainitsinkin jo hieman, eli näyttö ei ole päällä siltä kohdin missä se on mustana. Voit säästää virtaa vieläkin tehokkaammin jos otat eri sovelluksistasi käyttöön DARK THEME -käyttöliittymän eli tumman vaihtoehdon. Vaikka minulla ei ole ollut käytössä Dark Theme teemoja useimmissa sovelluksissani, niin silti akkua on riittänyt hyvin koko päivälle vaikka olen kuvannut ja pelannut.

 

04:34 - Tasainen näyttö
Tasainen näyttö on myös edullisempi verrattuna kaarevareunaisiin näyttöihin. Tasaisella näytöllä ei myös tule vahinkokosketuksia reunoilta, mitä jotkut ovat sanoneet 8 Pro:n kohdalla tapahtuneen. Panssarilasien asennukset ovat myös helpompia tasaisille näytöille ja laadukkaampien suojakuorienkin osalta valmistus on helpompaa ja edullisempaa. Itse pidän tasaisista näytöistä todella paljon!

 

04:59 - OxygenOS (kevennetty versio)

Nordissa on hieman heikompi prosessori 8 Pro:hon verrattuna, joten OxygenOS käyttöjärjestelmään on jouduttu tekemään lukuisia muokkauksia, että käyttökokemus on saatu lippulaivapuhelimien kaltaiseksi. Mielestäni tässä on onnistuttu erinomaisesti!

 

05:20 - Akun latausominaisuudet

Nord tukee WarpCharge 30T -pikalatausta ja pikalaturi tulee mukana laatikossa. Langatonta latausta ei löydy, mutta myös tämän avulla hintaa on saatu tiputettua alas.

 

05:35 - Kaijuttimet
Videoita katseltaessa puhelimen kaijuttimet eivät muodosta stereo-paria. Suosittelen kuitenkin käyttämään kuulokkeita ihan jokaisella puhelimella, jos oikeasti haluaa hyvän kuuntelu- ja katselukokemuksen esim. Netflixiä katseltaessa.

 

05:50 - Kokovertailu OnePlus 8 Pro:n ja Samsung S9:n kanssa
Nord on hieman 8 Pro:ta pienempi ja kevyempi, mutta ei paljon. Isompi painoero Samsung S9:iin verrattuna (S9 kädessä selkeästi kevyempi), mutta S9 onkin muutaman vuoden vanhempi ja on raudan ja ominaisuuksien suhteen paljon paljon karsitumpi luuri Nordiin verrattuna.

 

06:25 - Heitän vahingossa Samsung S9:n OnePlus 8 Pro:n päälle 😱>

Ei onneksi jäänyt pysyviä jälkiä vaikka heitin Samsung S9:n OnePlus 8 Pro:n näytön päälle.

 

06:32 - Kamerat (takakamerat)
Neljä kameraa takana:
8 MP ultralaajakulmakamera: 119 asteen katselukulma, todella virkistävä perspektiivi mitä tämän hintaluokan puhelimista ei löydy muilta valmistajilta.

48 MP pääkamera: Suoraan napattu OnePlus 8:sta. OIS eli optinen kuvanvakain, takaa terävät valokuvat ja vakautetun videon.

5 MP syvyys"kamera": Ei ota kuvaa eli en itse kutsuisi tätä kameraksi vaan anturiksi/sensoriksi. Olen OnePlussalle lähettänyt kehitysideoita miten syvyysdataa saisi hyödynnettyä jos tästä datasta saisi luotua syvyyskarttakuvan.


 

 

 

Syvyyskartan avulla pystyttäisiin luomaan 3D-kuvia ja syvyyskartalla voidaan nopeuttaa myös eri alueiden valintoja esim. kuvankäsittelyssä. Katsotaan saadaanko syvyyskarttakuvia tulevaisuudessa päivityksien kautta 😉>

2 MP makrokamera: Pieni sensori makrokamerassa on sen heikoin kohta. Jos on vähänkään hämärää niin tarkkuus ja sävyt alkavat kärsimään pahasti. Parempia lähikuvia saa otettua 48 MP pääkameralla vaikka kuvaa rajaakin hieman.

 

 

 

 

 

08:48 - Kuvia takakameroilla

 

 

 

 

 

 

09:05 - Oma visio Nordin kameramoduulista
Itse näen enemmän käyttöä laajakulmakameralla ja pääkameralla. Syvyyskameran olisi voinut jättää anturin/sensorin asemaan salaman viereen - enkä lähtisi sekoittamaan kuluttajia kutsumalla tätä kameraksi (ellei päivityksen kautta saataisi syvyyskartta kuvaa niin sitten). Nyt ollaan menty markkinointikoneisto edellä ja lisätty kameroiden määrää että se näyttäisi otsikoissa hyvältä - mielestäni vähemmälläkin oltaisiin pärjätty mid-range hintaluokassa. Makrokameran jos olisi jättänyt pois niin hintaa oltaisiin voitu alentaa entisestään tai jos tämän budjetin olisi laittanut hieman laadukkaampaan laajakulmakameraan niin tämä olisi ollut erittäin bueno 👌>

 



 

 

09:46 - Kamerat (etukamerat)

Etukameroita on kaksi mikä ei ole kovinkaan yleistä missään hintaluokassa! Nordin pääetukamera on laajempi verrattuna muiden puhelinvalmistajien etukameroihin. Tämän lisäksi Nordista löytyy VIELÄKIN LAAJEMPI etukamera. Tämä on erittäin iso ero muihin puhelimiin! Ryhmäselfiet onnistuu nyt ilman selfie-keppiä!

 

10:13 - Kuvia etukameroilla

 

 

 

 

 

 

 

10:50 - Sormenjälkitunnistin näytön alla
Näytön alta löytyy myös sormenjälkitunnistin mistä tykkään erittäin paljon! Tämä on tosin hieman alempana verrattuna 8 Pro:hon, mutta silti hyvin ulotettavissa yhden käden otteella.

 

11:06 - Alert Slider
OnePlussalle ominainen kytkin mistä pystyy nopeasti säätämään onko puhelin äänet päällä, värinällä tai täysin mykistettynä. Erittäin kätevä ja käytän tätä todella paljon! 

 

OnePlus Nord -puhelimet Telian Kaupasta:

OnePlus Nord (8 + 128): https://tinyurl.com/nord8-128

OnePlus Nord (12 + 256): https://tinyurl.com/nord12-256

 

Kaupallinen yhteistyö Telian ja OnePlussan kanssa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

Siinäpä oli niin kattava arvio puhelimesta, että en osaa sanoa, mitä tuosta enää puuttuisi.

 

Video oli hyvin jäsennelty, puhetapa selkeä ja rauhallinen ja graafisia tehosteita oli käytetty hyvin, kuten speksien näyttäminen ruudulla sitä mukaa, kun niitä mainittiin. Tämä oli hieno yksityiskohta.

 

Plussaa myös siitä, että kaupallinen yhteistyökin voidaan toteuttaa niin, että kritiikkiäkin esitetään, perusteluja unohtamatta, eikä kaikki ole vaan täydellistä ja parasta.

 

Tämän perusteella Nord vaikuttaa oikein tasapainoiselta kokonaisuudelta ja kyllä tästä sen kuvan saa, että tehoa löytyy riittävästi. En puhelinarvosteluissa kiinnitä niin paljon huomiota eri testiohjelmiin ja niiden tuloksiin, vaan minulle selkeämmän kuvan nopeudesta tai sen puutteesta antaa vertailu johonkin toiseen laitteeseen ja testaajan omin sanoin selitetyt kokemukset.

 

Minulla ei ole kokemusta OnePlus-puhelimista ja kiinnosti eniten tämä nopeusero lippulaivan ja Nordin välillä. Tällä hetkellä Nord on omasta mielestäni se malliston kiinnostavin puhelin.

 

Kiitos @JoonasPNieminen vastauksesta, sekä hyvästä arvostelusta.

Kiva kuulla @Mikroautouuni että arvostelumme ovat olleet mieluista luettavaa ja katseltavaa 🙂> Meidän laitelähettiläiden sopimuksissahan lukee, että saamme olla täysin rehellisiä julkaisuja tehdessä. Tämän kautta pystymme antamaan realistisen kokemuksen tuotteista ja palveluista.

 

OnePlus Nord vaikuttaa erittäin pätevältä luurilta ja varmasti kävisin sen ostamassa jos nyt olisi uudelle puhelimelle tarvetta.

 

Vaikka FPS:n ja hienoimpien grafiikoiden suhteen ei yllä samalle tasolle OnePlus 8 Pro:hon verrattuna raskaimmissa peleissä - niin omasta mielestäni tämä on toissijainen seikka, koska muussa käytössä en havainnut isoja eroja näiden väliltä. MEMC-piiriä (eli tätä liikkeenpehmennys ominaisuutta) ei löydy Nordista - mutta itse en tykkää ylisulavista videoista enkä käytäkkään tätä 8 Pro:ssa.

OnePlus Buds ja Bullets Wireless Z -arvostelut ovat tulossa myös (Bullets tulee toiseen lankaan) joten jos langattomia kuulokkeita olet vielä vailla niin hetki vielä menee niin näistäkin on juttua/videota tulossa 🙂>


Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +4

Jos lisää juttuja tai videoita on tulossa laitelähettiläiltä, niin kiinnostaa ehdottomasti. Hyvää settiä on ollut tähänkin asti molemmilta. 👍>

OnePlus Buds, täysin langattomat kuulokkeet

 

 

On tullut vihdoin aika sille, että OnePlussaltakin saa täysin langattomat nappikuulokkeet, OnePlus Budsit. Helpot, laadukkaat, siistit ja yksinkertaiset, toisin sanoen mahtavat.

 

Budsit ovat nappikuulokkeina täysin erinlaiset, mihin olemme ennen tottuneet OnePlussalta saamaan. OnePlus Wireless ja Wireless Z ovat olleet silikoni nappikuulokkeet, jolloin käyttäjillä on ollu mahdollisuus vaikuttaa napin kokoon. Nyt, OnePlus Budsit eivät ole enää tämäntapaset. Ne muistuttavat muodoltaan paljon AirPodseja, ja tuntuvatkin niiltä. Tämä sopii itselleni ainakin hyvin, sillä tämän malliset kuulokkeet sopivat omaan korvaani paremmin kuin silikoninapilliset.

 

Kuitenkin, vaikka mainitsinkin Airpodsit, on OnePlus pystynyt tekemään näistäkin kuullokkeista OnePlus tuotteen näköisen. Niissä on sama kuviointi kuin OnePlus Bullets Wireless -sarjassa. Tämän lisäksi OnePlus Budsit on saatavilla kolmella eri värillä, perinteiset valkoinen ja musta/harmaa, sekä sininen. Joten jokaiselle varmasti löytyy mieluisat. Itse henkilökohtaisesti pidän OnePlussan kuulokkeiden ulkonäestö, ja minusta nämä ovat varmasti yhdet tyylikkäimmistä nappikuulokkeista, mitä markkinoilla tällä hetkellä on saatavilla.

 

Mutta se siitä ulkonäöstä, keskitytääs nyt minun käyttökokemuksiini. Eli, OnePlus Budsejahan mainostetaan pitkällä akunkestolla. TODELLA pitkällä akunkestolla. Niillä luvataan jopa 30 tunnin kuunteluaikaa yhdessä kotelon kanssa, joka toimii myös kuulokkeiden varavirtalähteenä. En nyt itse ole kuitenkaan aikaa ottanut, että onko tämä 30 tuntia täyttynyt, mutta kyllä on pakko sanoa, että kyllä se akku kestää ihan oikeasti! Jo pelkästään pelkillä kuulokkeilla voi kuunnella 7 tuntia musiikkia putkeen, joka on todella paljon. Ja koska näissäkin on pikalataus, niin 10 minuuttia ja kuulokkeilla ja kotelolla on 10 tuntia lisää kuunteluaikaa. Aika hurjaa! Mut tosiaan, ehkä pitäisi oikein ajan kanssa testailla kuullokkeiden akunkestoa, että mikä se tosissaan oikeasti on! Mutta toistaiseksi minulle riittää se, että tiedän akun kestävän enemmän kuin tarpeeksi.

 

 

Sitten kuuntelukokemukseen. Budseilla on todella miellyttävää kuunnella musiikkia, podcasteja ja katsoa ohjelmia. Oma lemppari compo on ehdottomasti OnePlus 8 prolla katsominen jotain sarjaa tai Youtube videota Budsit korvissa. Sillon jos joskus on sellainen olo, että olen sarjan/videon sisällä! Ääni on hyvä, selkeä ja taustamölytkään ei liiaksi puske päälle, joten voisi sanoa kuulokkeiden hoitavansa hommansa oikein moitteettomasti. Kaiken lisäksi kuulokkeet kestävät vesiroiskeita, joten ne voi pitää korvissa myös pienessä sateessa tai urheillessa, kun hiki pukkaa päälle.

 

Ja kuten mainitsinkin Oneplus Wireless Z kuulokkeiden arvostelussa, että ne ovat minun luotto kuulokkeet pyöräillessä, niin Budsit ovat sitten minun luotto kuulokkeet kävelyllä. Koira hihnan päähän, Budsit korviin ja rikospodcastit tulille. Täydellistä!

 

Mutta kaiken kaikkiaan, tässä on kyllä sellaiset kuulokkeet, että hinta-laatusuhde on kyllä parasta antia!

 

+ Täysin langattomat

+ Akunkesto

+ Nopea lataus

+ Pieni helppo kotelo → aina mukana

+ IPX4-luokitus

+ oman näköiset

+ kosketus -ohjeet

 

- ei täysin vedenkestävät

- yhden koon -nappikuulokkeet

 

Tässä vielä pari kuvaa, jotka julkaisin instagram tarinaani kun kuulokkeet sain:

 

Joten loppuun hyvä vielä muistuttaa, että sisältöä tulee itselläni varsinkin instagramin storyn puolelle, niin siellä kannattaa ottaa minut seurantaan! Heidihelene_ 

 

Arvostelussa OnePlussan ensimmäiset täysin langattomat kuulokkeet, Budsit. KATSO VIDEO ALTA

 

30 tunnin kuunteluaika

Kun korvanapit ja kotelo on ladattu täyteen, pystyt kuuntelemaan Budsien avulla 30 tunnin ajan ilman että näitä pitää laittaa seinään kiinni. Korvanapeilla on 7 tunnin akku ja tämän jälkeen napit tulee laittaa koteloon lataukseen. Kotelossa on virtaa noin neljälle latauskerralle.

 

Warp Charge latausajat

10 minuutin pikalataus antaa 10 tuntia kuunteluaikaa. Täydet 30 tuntia kuunteluaikaa saadaan 80 minuutin latauksella.

 

Kotelon latausajat

Kun virtapiuhaan ei ole pääsyä ja korvanapit pitäisi saada ladattua, niin 10 minuuttia latausaikaa kotelossa takaa 100 minuuttia kuunteluaikaa korvanapeille. Täyden 7 tunnin kuunteluajan saa noin tunnin kotelossa pidon jälkeen.

 

Pikaparitus

Kun avaat Budsien kotelon niin tämä etsii ympärillä olevia BlueTooth -laitteita. Jos sinulla on OnePlussan puhelin niin tämä ehdottaa paritusta tämän laitteen kanssa ilman että sinun tarvitsee mennä BlueTooth asetuksiin muodostamaan paria. Monissa muissakin OnePlussan kuulokkeissa on pikaparitus ominaisuus kuten Bullets Wireless Z:ssa.

 

Korvanapit on magneeteilla kiinni

Korvanapit ovat tukevasti kiinni magneeteilla kotelon sisällä. Korvanapit eivät tipahda kotelosta vaikka kuinka paljon tätä ravistelee (katso vaikka videolta). Magneettien vetovoima on omasta mielestäni sopiva, sillä korvanapit saa helposti irroitettua sormilla.

 

Kotelo mahtuu kolikkotaskuun

Kotelon muotoilu on kivan pyöreä ja mahtuu sopivasti esimerkiksi farkkujen kolikkotaskuun.

 

Kovamuovinen muotoilu korvanapeissa

Täysin kovamuovinen muotoilu on tuotannollisesti edullinen ratkaisu. Kaikkien korvaan kovamuoviset kuulokkeet tosin eivät sovi ja valitettavasti minä itse kuulun tähän korvaryhmään kenellä kovamuoviset kuulokkeet eivät pysy korvissa. Kuitenkin suurimmalla osalla ihmisistä on sen mallinen korva, että näiden pitäisi istua hyvin. Vaikka nämä eivät omaan korvaan sovi, niin tykkään näiden tuottamasta äänimaailmasta. Uskon että äänimaailma on vieläkin parempi heillä kenellä nämä kuulokkeet istuvat hyvin.

 

Miksi valitsin NORD BLUE värin (syy nro 1)
Stem-tyylisiä korvanappeja on todella monella eri valmistajalla, joten muotoilun perusteella erottuvuustekijää on hankala luoda. Mutta uniikin värivalinnan avulla pystyy erottumaan muista valmistajista. Tämä oli yksi syy miksi valitsin NORD BLUE värin. Valkoiset stem-kuulokkeet sekoitetaan nopeasti Applen kuulokkeisiin, joten halusin selkeästi eriväriset kuulokkeet. NORD BLUE väriä (tai lähellä vastaavaa) ei ole kenelläkään muulla isolla valmistajalla, joten kun näet siniset stem-kuulokkeet jollain käytössä - on lähes satavarma että ne ovat OnePlussan Budsit.

 

Miksi valitsin NORD BLUE värin (syy nro 2)

Kun nämä minulta tipahtavat päästä, haluan että nämä myös löytyvät. Toinen syy värivalinnalle olikin helppo löydettävyys. Kirkas sininen sävy pomppaa esiin maasta - oli sitten kesä tai talvi.

 

TESTI: ETSI KORVANAPPI LUONNOSTA

Skenario: Olen maastojuoksulla ja korvanappi tipahtaa päästä. Annoin tehtävän kahdelle henkilölle piilottaa korvanapit luontoon ja sitten lähden etsimään näitä. NORD BLUE värin lisäksi esintöjä helpottamassa on Buds sovelluksen kautta löytyvä ominaisuus millä voin soittaa kovaa ääntä korvanapeista ja suunnistaa äänen avulla tipahtaneen korvanapin luokse. Tein testin kahdesti ja toisella kerralla testitulos oli paljon paljon parempi ensimmäiseen vetoon verrattuna. Toivoisin kyllä että tätä ääntä saataisiin nostettua softapäivityksellä, joissakin tilanteissa oli hieman hankaluuksia löytää pudonnutta nappia. Esimerkiksi vilkkaan tien varrelta näitä olisi hankala löytää äänen perusteella. Lasten kanssa näiden avulla saa kivan leikin kun piilottelee korvanappeja ympäri kotia ja sitten lähdetään etsimään äänen avulla 🙂>

 

ENC ominaisuus

ENC tulee sanoista Environmental Noise Cancellation. Tätä ei kannata sekoittaa ANC:n kanssa (eli Active Noise Cancellation) mikä on vastamelu ominaisuus - sitä ominaisuutta tästä ei löydy. ENC ominaisuus toimii puheluiden ja videopuheluiden aikana ja tämä poistaa ympäröivän melun ja päästää läpi pelkästään läheltä tulevan puheäänen.

 

ENC TESTI

Videolla ENC testi missä on kuvattu videota sekä OnePlus 8T:n omalla mikrofonilla ja OnePlus Budsien mikrofonilla mistä löytyy ENC. Buds videon ääniraita on saatu BT Mono sovelluksen avulla (sovellus ajaa Budsien BlueTooth ääniraidan puhelimen oman ääniraidan yli ja Budsit luulee, että kyseessä on videopuhelu).

 

Toiminnot

Buds korvanapeissa on Bullets kuulokkeista tuttu CD-kuvio ja nämä ovat Budsien kohdalla myös kosketuspinnat millä ohjataan kuulokkeiden toimintoja. Käytettävät toiminnot ovat pohjassa pitäminen (3s vaihtaa kahden viimeksi paritetun laitteen kanssa & 5s tulevan puhelun aikana hylkää tulevan puhelun) ja tuplanäpäytys. Oletuksena tuplanäpäytys musiikkia kuunneltaessa on "seuraava kappale" molemmissa kuulokkeissa. Tätä toimintoa voi muokata Buds sovelluksen kautta. Itselläni on vasemmassa kuulokkeessa "play/pause" ja oikeassa "seuraava kappale".

 

Buds sovellus (Android & IOS)
Tällä hetkellä Budsien toimintoja voi muokata vain OnePlussan puhelimien kautta. OnePlussa on parhaillaan tekemässä sovellusta myös muille Android laitteille ja IOS laitteille mikä mahdollistaisi myös toimintojen muokkaamisen näiden kautta. Viimeisimpien tietojen mukaan julkaisu Android ja IOS sovellukselle on vuoden 2021 Q1 aikana.

 

Musiikki pysähtyy kun poistaa napin korvasta

Erittäin kätevä ominaisuus kun törmää lenkillä vaikka kaveriin tai olet kassalla suorittamassa ostoksia. Musiikki pysähtyy automaattisesti kun poistaa toisen napin korvasta, ja jatkuu taas kun laittaa napin takaisin korvaan - ei tarvitse kaivaa luuria taskusta, kätevää!

 

PRO TIP: Kuinka jatkaa musiikin kuuntelua vain yhdellä korvanapilla.

Poistettuasi toisen napin korvasta - musiikki pysähtyy. Aktivoi korvassa oleva kuuloke tuplanäpäytyksellä (ohjelmoidulla toiminnolla ei ole väliä). Voilá! 

 

Yhteenveto

OnePlus Budsit ovat erittäin hyvät kuulokkeet mikäli kovamuoviset korvanapit pysyvät korvissa. Näissä on todella houkutteleva hintalaatusuhde - ja tulevan Buds sovelluksen avulla toimintojen muokkaaminenkin tulee onnistumaan myös muillakin kuin OnePlussan puhelimilla.

 

Kaupallinen yhteistyö Telian ja OnePlussan kanssa.

Vastaa