Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
tellunkana
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 21 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Merkillistä markkinointia - reitittimen sijaan tarjotaan modeemia

Olen ottamassa käyttöön taloyhtiölaajakaistaa, asunnnossa, jossa on Valokuitu/Ethernet. Yritin ensin Telian sivuston kautta, mutta liittymän tilauslomakkeella ei ollenkaan mainittu vastikkeeseen sisältyväää perusnopeutta, ja lisäksi annettiin ymmärtää että tarvitsisin muka modeemin. Valokuitu/Ethernet-liittymän teknisistä ohjeista käy selvästi ilmi että tarvitsen korkeintaan reitittimen. Kysyin asiaa ensin myymälässä ja sitten soitin taloyhtiönetin puhelinnumeroon (saadakseni sen maksuttoman perusnopeuden; netistä sen tilaamine ei onnistunut), ja kumpikin vastaaja väitti että langaton verkko vaatii modeemin. Kumpikin lopulta myönsi että reititin riittää.

 

En ymmärrä miksi väen väkisin tyrkytetään modeemia täysin tarpeettomasti. Onko kyse vain siitä että modeemeja on tilattu kaukomailta liikaa ja niitä sitten käytetäään reitittiminä? Vai kuvitteleeko Telia että asian esittäminen tarpeettoman monimutakisena on asiakkalle yksinkertaisempaa? Vai onko hekilöstön koulutus puutteellista? Vai mikä juttu tää nyt on?

28 vastausta
HannaMarikaL
Moderaattori
Moderaattori
  • 87 custom-general.kudos
  • 319 custom-general.replies
  • 19 custom-general.solutions

Modeemi -käsitettä on käytetty sanana lähinnä sellaisessa paikassa, mihin itse yhteys tulee ja langattomasti jakaa nettiä ympäri asuntoa. Ilman modeemia yhteyttä ei ole mahdollista saada toimimaan. Reititin on sama asia, mutta tätä käytetty ehkäpä pääsääntöisesti sanana ethernet-kohteissa, koska seinään itsessään pistokkeeseen tulee yhteys ja reititin jakaa sen suoraan eri langattomiin laitteisiin. Ethernet-kohteissa kaapelilla voi ottaa yhteyden siis joko suoraan laitteeseen pistokkeesta tai sitten käyttää reititintä.
 
Saitko tuota laajakaistaa tilattua? Meidän verkkosivuilta saa kyllä tilattua myös taloyhtiöön kuuluvan perusnopeuden. Eli kun hakee oman osoitteensa, näyttää se tuloksena yleensä pari eri nopeusvaihtoehtoa ja niiden alapuolella on teksti "Lisää nopeusvaihtoehtoja", josta löytyy sitten myös tuo perusnopeus. 

| Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Sarjat | Musiikki | Kaikkea maan ja taivaan väliltä |

tellunkana
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 21 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@HannaMarikaL  kirjoitti:
Modeemi -käsitettä on käytetty sanana lähinnä sellaisessa paikassa, mihin itse yhteys tulee ja langattomasti jakaa nettiä ympäri asuntoa. Ilman modeemia yhteyttä ei ole mahdollista saada toimimaan. Reititin on sama asia, mutta tätä käytetty ehkäpä pääsääntöisesti sanana ethernet-kohteissa, koska seinään itsessään pistokkeeseen tulee yhteys ja reititin jakaa sen suoraan eri langattomiin laitteisiin. Ethernet-kohteissa kaapelilla voi ottaa yhteyden siis joko suoraan laitteeseen pistokkeesta tai sitten käyttää reititintä.
 
Saitko tuota laajakaistaa tilattua? Meidän verkkosivuilta saa kyllä tilattua myös taloyhtiöön kuuluvan perusnopeuden. Eli kun hakee oman osoitteensa, näyttää se tuloksena yleensä pari eri nopeusvaihtoehtoa ja niiden alapuolella on teksti "Lisää nopeusvaihtoehtoja", josta löytyy sitten myös tuo perusnopeus.

Ei kyllä pidä paikkaansa että reititintä olisi nimitetty modeemiksi, koska kumpikin laite jota tilauslomakkeella tarjotaan ihan oikeasti on ADSL/VDSL-modeemi.

 

Tuo viimeksi mainittu linkki oli kyllä niin taitavasti  piilotettu ettei sieltä löytynyt kun oli jo noihin modeemeihin kompastunut.

 

Ylipäätään esitystapa on sellainen että asiakas, joka ei ole jo valmiiksi perillä teknisistä asioista, menee kyllä vipuun armotta. Hyvin rumaa markkinointia tällainen.

HannaMarikaL
Moderaattori
Moderaattori
  • 87 custom-general.kudos
  • 319 custom-general.replies
  • 19 custom-general.solutions


@tellunkana  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:
Modeemi -käsitettä on käytetty sanana lähinnä sellaisessa paikassa, mihin itse yhteys tulee ja langattomasti jakaa nettiä ympäri asuntoa. Ilman modeemia yhteyttä ei ole mahdollista saada toimimaan. Reititin on sama asia, mutta tätä käytetty ehkäpä pääsääntöisesti sanana ethernet-kohteissa, koska seinään itsessään pistokkeeseen tulee yhteys ja reititin jakaa sen suoraan eri langattomiin laitteisiin. Ethernet-kohteissa kaapelilla voi ottaa yhteyden siis joko suoraan laitteeseen pistokkeesta tai sitten käyttää reititintä.
 
Saitko tuota laajakaistaa tilattua? Meidän verkkosivuilta saa kyllä tilattua myös taloyhtiöön kuuluvan perusnopeuden. Eli kun hakee oman osoitteensa, näyttää se tuloksena yleensä pari eri nopeusvaihtoehtoa ja niiden alapuolella on teksti "Lisää nopeusvaihtoehtoja", josta löytyy sitten myös tuo perusnopeus.

Ei kyllä pidä paikkaansa että reititintä olisi nimitetty modeemiksi, koska kumpikin laite jota tilauslomakkeella tarjotaan ihan oikeasti on ADSL/VDSL-modeemi.

 

Tuo viimeksi mainittu linkki oli kyllä niin taitavasti  piilotettu ettei sieltä löytynyt kun oli jo noihin modeemeihin kompastunut.

 

Ylipäätään esitystapa on sellainen että asiakas, joka ei ole jo valmiiksi perillä teknisistä asioista, menee kyllä vipuun armotta. Hyvin rumaa markkinointia tällainen.


Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.

| Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Sarjat | Musiikki | Kaikkea maan ja taivaan väliltä |

tellunkana
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 21 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@HannaMarikaL  kirjoitti:


Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.


Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.

HannaMarikaL
Moderaattori
Moderaattori
  • 87 custom-general.kudos
  • 319 custom-general.replies
  • 19 custom-general.solutions


@tellunkana  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:


Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.


Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.


Tarkoititko siis, että laajakaistan tilauksen yhteydessä sinulle tarjottiin näitä vaihtoehtoja, jotka on tässä kuvassa?

 

HannaMarikaL_0-1607276321312.png

 

Tuossa esimerkiksi tuo Telia Smart-modeemi toimii niin ADSL-/VDSL2- kuin myös ethernet-tekniikassa, se siis sisältää ethernet-reitittimen sekä ADSL- ja VDSL2-modeemin. Myös tuo kertamaksulla tilattava Zyxelin modeemi toimii noissa kaikissa kolmessa tekniikassa. Tästä pääset vielä katsomaan Smart-modeemin tiedot ja tässä tuon Zyxelin tiedot.

| Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 12 | Sarjat | Musiikki | Kaikkea maan ja taivaan väliltä |

Jimla
Uusi keskustelija
  • 7 custom-general.kudos
  • 14 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@HannaMarikaL  kirjoitti:

@tellunkana  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:


Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.


Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.


Tarkoititko siis, että laajakaistan tilauksen yhteydessä sinulle tarjottiin näitä vaihtoehtoja, jotka on tässä kuvassa?

 

HannaMarikaL_0-1607276321312.png

 

Tuossa esimerkiksi tuo Telia Smart-modeemi toimii niin ADSL-/VDSL2- kuin myös ethernet-tekniikassa, se siis sisältää ethernet-reitittimen sekä ADSL- ja VDSL2-modeemin. Myös tuo kertamaksulla tilattava Zyxelin modeemi toimii noissa kaikissa kolmessa tekniikassa. Tästä pääset vielä katsomaan Smart-modeemin tiedot ja tässä tuon Zyxelin tiedot.


Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.

tellunkana
Kommentaattori
  • 8 custom-general.kudos
  • 21 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@Jimla  kirjoitti:


Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.


 Kiitos. Juuri näin.

 

Palataan siis alkuperäiseen kysymyslistaani: Onko kyse vain siitä että modeemeja on tilattu kaukomailta liikaa ja niitä sitten tarjotaan reitittimen sijaan? Vai kuvitteleeko Telia että asian esittäminen tarpeettoman monimutkaisena on asiakkalle jotenkin yksinkertaisempaa? Vai onko henkilöstön koulutus puutteellista? Vai mikä juttu tää oikein on?

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 118 custom-general.kudos
  • 630 custom-general.replies
  • 61 custom-general.solutions


@Jimla  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:

@tellunkana  kirjoitti:

@HannaMarikaL  kirjoitti:


Laajakaistan tilauksen yhteydessä tarjotaan kaikkia niitä nettilaitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa. Niistä asiakas voi sitten valita itselleen sopivan.


Koska liittymä on jo avattu, en enää pysty tarkistamaan lomaketta sellaisena kuin se näkyi ennen avaamista, mutta siellä ei todellakaan ollut tarjolla "kaikkia niitä laitteita, jotka toimivat kyseisessä tekniikassa". Siellä oli tasan kaksi ADSL/VDSL-modeemia, toinen vuokrattavaksi, toinen ostettavaksi. Toki modeemia voi käyttää reittimenä, mutta xDSL-modeemin tarjoaminen valokuitu/ethernet-asiakkaalle ei ole asiallista. Yhtään reititintä siellä ei ollut tarjolla -- ellei sitten sen "muut nopeudet" -linkin takana joka minulta jäi huomaamatta.


Tarkoititko siis, että laajakaistan tilauksen yhteydessä sinulle tarjottiin näitä vaihtoehtoja, jotka on tässä kuvassa?

 

HannaMarikaL_0-1607276321312.png

 

Tuossa esimerkiksi tuo Telia Smart-modeemi toimii niin ADSL-/VDSL2- kuin myös ethernet-tekniikassa, se siis sisältää ethernet-reitittimen sekä ADSL- ja VDSL2-modeemin. Myös tuo kertamaksulla tilattava Zyxelin modeemi toimii noissa kaikissa kolmessa tekniikassa. Tästä pääset vielä katsomaan Smart-modeemin tiedot ja tässä tuon Zyxelin tiedot.


Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.


Toimitamme yhteyden mukana vain yhteydelle sopiivia laitteita, nämä kyseisest modeemit/reitittimet (sanon laitetta modeemiksi, mutta se sisältää myös reitittimen ominaisuuden) ovat toimivia laitteita ja jakavat yhteyden myös langattomasti. Langattoman yhteyden tarjoavan modeemin tarjoaminen yhteyden mukana on monelle asiakkaalle positiivinen vaihtoehto, emme kuitenkaan pakota laittetta tilaamaan.

Mainitsemasi perehtynyt henkilö ja oikean reitittimen kytkeminen sillatun portin perään on varmasti niitä tapauksia, jotka haluavat käyttää tehokkaampia reitittimiä joissa on myös eri ominaisuuksia lisää. Toimittamamme laitteet on kuitenkin peruskäyttäjälle sopivia ja toimivia laitteita, joille tarjoamme myös käyttöohjeet. Modeemin nimi voi tosiaan olla harhaanjohtavaa joissain tapauksissa, mutta sivuillamme on chat -palvelu 24/7, jossa mielellään autamme tarkistamaan, onko modeemin uusiminen / hankkiminen tarpeen uuden yhteyden kanssa.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 118 custom-general.kudos
  • 630 custom-general.replies
  • 61 custom-general.solutions


@tellunkana  kirjoitti:

@Jimla  kirjoitti:


Nyt oikeasti. Jokainen vähänkin asioihin perehtynyt henkilö heti ensimmäisenä muuttaa nämä modeemit siltaavaan tilaan ja kytkee niiden perään oikean reitittimen. Ja te myytte niitä reitittiminä? Ei siinä mitään, mutta mielestäni pitkässä juoksussa olisi fiksumpaa joko myydä asiakkaille oikeita toimivia laitteita tai olla tarjoamatta mitään. Kyllä tyytyväinen asiakas tuo enemmän rahaa, uskokaa pois.


 Kiitos. Juuri näin.

 

Palataan siis alkuperäiseen kysymyslistaani: Onko kyse vain siitä että modeemeja on tilattu kaukomailta liikaa ja niitä sitten tarjotaan reitittimen sijaan? Vai kuvitteleeko Telia että asian esittäminen tarpeettoman monimutkaisena on asiakkalle jotenkin yksinkertaisempaa? Vai onko henkilöstön koulutus puutteellista? Vai mikä juttu tää oikein on?


Vastasinkin laajemmin jo yläpuolelle @Jimla :n viestiin, mutta kyse on siitä, että haluamme tarjota asiakkaillemme helppoa tapaa hankkia yhteydelle sopivan ja toimivan modeemin, joka sisältää myös reitittimen ominaisuuden. Laitteita kutsutaan modeemeiksi, koska ne kykenevät toimimaan myös ADSL/VDSL -kohteissa, joissa modeemin ominaisuutta tarvitaan. Ne sisältävät kuitenkin myös tarvittavan reitittimen ominaisuuden.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.