Mikä avuksi, kun Chromecast ei yhdistä Wi-Fi-verkkoon?

  • 10 January 2022
  • 8 kommenttia
  • 2945 katselukertaa

Hei, hankimme syksyllä taloyhtiöömme Valokuitusen valokuituyhteyden. Lounealta hankittu laajakaista toimii nyt hyvin, mutta eteen tuli yllättävä pulma Chromecastin kanssa. Laite herjaa joko: "Tarkasta internetyhteys. Yritä käynnistää Wi-Fi-reititin uudelleen tai valitse Google Home -sovelluksesta toinen Wi-Fi-verkko." tai: "Wi-Fi-yhteyden muodostaminen ei onnistu. Varmista, että verkon nimi ja salasana ovat oikein."

 

Olemme käyneet läpi kaikki Chromecastin vianetsintäohjeet - muun muassa Chromecast ja reititin on jo palautettu tehdasasetuksiin, molemmat on käynnistetty uudelleen useita kertoja, älypuhelin on pantu unohtamaan verkko ja yhdistetty uudelleen jne. Chromecast siis löytää oikean verkon, mutta ei suostu yhdistämään siihen. Mikähän neuvoksi? Louneasta kehotettiin olemaan yhteydessä Teliaan, mutta kysymme ensin täältä.

 

Voiko ongelma liittyä nimenomaan valokuituyhteyteen? Chromecast toimi ennen valokuidun käyttöönottoa hyvin samalla reitittimellä mutta operaattori oli eri.


8 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Minulla oli Chromecastin kanssa vastaavia ongelmia, kun ostin uuden wifi-reitittimen. Aiemmilla reitittimillä Chromecast toimi ilman ongelmia, mutta nyt uuden Asus RT-AX68U:n kanssa oli ongelmia saada yhteys pelittämään. En tiedä mitä tein tai tapahtui mutta pari kertaa kun palautti tehdasasetukset ja latasinko vielä puhelimeenkin uudestaan Google Home-sovelluksen, yhteys lähti pelaamaan. Jäi täysin mysteeriksi, mikä oli syy. Mutta Chromecastin suuntaan kyllä sen täytyy liittyä, kun kaikki muut laitteet toimii uuden reitittimen kanssa (myös Chromecast taistelujen jälkeen).


@KuitunenValo  kirjoitti:

Olemme käyneet läpi kaikki Chromecastin vianetsintäohjeet - muun muassa Chromecast ja reititin on jo palautettu tehdasasetuksiin, molemmat on käynnistetty uudelleen useita kertoja, älypuhelin on pantu unohtamaan verkko ja yhdistetty uudelleen jne. Chromecast siis löytää oikean verkon, mutta ei suostu yhdistämään siihen. Mikähän neuvoksi? Louneasta kehotettiin olemaan yhteydessä Teliaan, mutta kysymme ensin täältä.


 


Voiko ongelma liittyä nimenomaan valokuituyhteyteen? Chromecast toimi ennen valokuidun käyttöönottoa hyvin samalla reitittimellä mutta operaattori oli eri.




Monipuolisesti kuulostat jo ongelmaa jo selvittäneen niin nyt on vaikea sanoa mistä ongelma johtuu. Sen varmistaisin että oletko tehnyt nimenomaan tehdasasetusten palautuksen laitteille, etkä esimerkiksi pelkkää uudelleenkäynnistystä?


Chromecast yhdistetään kotona olevan lähiverkkoon niin käytössä oleva liittymä ei vaikuta tähän että suostuuko laite yhdistämään wifiin vai ei. 


Lounean neuvo olla yhteydessä meihin kuulostaa nyt hieman omituiselta. Itse kuitu on nyt Valokuituselta ja liittymä Lounealta niin minulle ei oikein avaudu että miksi näin opastettu. Onko se reititin meiltä peräisin vai jostakin muualta ja mikä laite on kyseessä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Oletko miten lähellä chromecastia kun yrität saada sitä liitettyä verkkoon? Olen ymmärtänyt että chromecast lähettää esim tv:n kaiuttimien kautta jonkin äänisignaalin laitteelle, jolla ohjaat yhteyden muodostamista. Varmista, että et peitä esim puhelimen mikkiä ja myös että tv:n ääni on riittävän kovalla. Ja ole lähellä tv:tä.

Chromecastin pitäisi toimia sekä 2,4 että 5 gigahertsin wifissä, mutta voisi kokeilla yrittää kytkeä sitä 2,4 GHz verkkoon. Tarkista myös että chromecastin virransyöttö tapahtuu laitteen omalla virtalähteellä, eikä esim tv:n usb-portista.

Hei,

kiitos vastauksistanne! Vastaan tässä jatkokysymyksiin:

-Kyllä, tehdasasetukset on palautettu pari kertaa sekä Chromecastiin että reitittimeen. 

-Reititin on ostettu pari vuotta sitten Verkkokauppa.comista. Malli on TP-Link Archer MR600.

-Olen ollut parin metrin etäisyydellä Chromecastista, kun kokeilen liittymistä.

 

Tuleeko näistä lisäideoita, mitä kokeilla seuraavaksi? Pitäisikö olla yhteydessä Louneaan tai Googleen? Tuli mieleen vielä yksi muutos aiempaan: reititin on nyt hyvin lähellä televisiota, kun aiemmin se sijaitsi noin kolmen metrin päässä. Voiko tällainen vaikuttaa? Uusia laitteita en haluaisi ostaa kuin pakon edessä, koska nämä ovat aiemmin toimineet moitteettomasti.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@KuitunenValo  kirjoitti:

Hei,


kiitos vastauksistanne! Vastaan tässä jatkokysymyksiin:


-Kyllä, tehdasasetukset on palautettu pari kertaa sekä Chromecastiin että reitittimeen. 


-Reititin on ostettu pari vuotta sitten Verkkokauppa.comista. Malli on TP-Link Archer MR600.


-Olen ollut parin metrin etäisyydellä Chromecastista, kun kokeilen liittymistä.


 


Tuleeko näistä lisäideoita, mitä kokeilla seuraavaksi? Pitäisikö olla yhteydessä Louneaan tai Googleen? Tuli mieleen vielä yksi muutos aiempaan: reititin on nyt hyvin lähellä televisiota, kun aiemmin se sijaitsi noin kolmen metrin päässä. Voiko tällainen vaikuttaa? Uusia laitteita en haluaisi ostaa kuin pakon edessä, koska nämä ovat aiemmin toimineet moitteettomasti.


 


 




 Kun omalla kohdallani olen käyttöönottanut oman kotini Chromecasteja niin puhelin/tabletti yhdistetään Google Home sovelluksen avulla ensin vain Chromecastiin langattoman wifi-yhteyden kautta. Päätelaite siis muodostaa yhteyden Chromecastin kanssa langattomasti ja reitittimen verkolla ei tässä vaiheessa ole merkitystä. Kun yhteys on muodostunut asetetaan kodin reitittimen langattomanverkon tiedot Chromecastille käyttöönoton yhteydessä ja tämän jälkeen Chromecastin tulisi muodostaa yhteys reitittimen muodostomaan langattomaan verkkoon. 


 


Pystytkö tarkentamaan mihin kohtaan asennus/käyttöönotto pysähtyy?

Käyttöönotto pysähtyy siihen, että chromecast löytää kyllä oikean verkon, mutta ei yksinkertaisesti vain millään suostu yhdistämään siihen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@KuitunenValo  kirjoitti:

Käyttöönotto pysähtyy siihen, että chromecast löytää kyllä oikean verkon, mutta ei yksinkertaisesti vain millään suostu yhdistämään siihen.




Oletko kerennyt testata toistuuko ongelma mikäli muutat verkon nimeä eli SSID:tä reitittimen asetuksista? Suostuuko laite yhdistämään muuhun langattomaan verkoon? Olithan kerennyt tutustua laitevalmistajan tukiohjeisiin?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Jos on mahdollista, niin voisi kokeilla tehdä puhelimestä wifi-hotspot ja yrittää kytkeä tähän wifi-verkkoon Chromecastia. Asentaminen pitää tehdä tosin tietokoneen tai toisen mobiililaitteen avulla. Jos tähän verkkoon ei yhdistyminen onnistu, alkaa vika rajaantumaan kyllä Chromecastiin. 

Mikä reititin muuten on tässä käytössä?

Mulla oli aivan samanlaista ongelmaa uuden reitittimen kanssa, mutta tuntemattomasta syystä lähti toimimaan yllättäen. Tai ainut ero oli, että käytin Applen laitetta verkon yhteyden määrittelyyn, aiemmin Android-laitteella meni kerralla läpi. 

Vastaa