Myyjän virhevastuu iPhone


Kuinka ja mitä kautta voi tehda Teliaan reklamaation koskien temppuilevasta iPhonesta, joka sammuilee itsestään ja käynnistyy ainoastaan laturin päässä?.. Laite on hankittu Soneralta maaliskuussa 2016, eli varsinainen valmistajan takuu on jo mennyt umpeen. Mutta EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tuotteen luovutuksesta. Minun hankkimaani laite on kestänyt toimivana noin 20 kuukautta - eli paljon lyhyempi kuin monen sadan euron maksavan laitteen voidaan normaalisti odottaa toimivan. Laitettani on käytetty huolellisesti, kuivissa olosuhteissa, eikä siinä ole mitään kolhuja, säröjä tms...

 

 


10 kommenttia

Asiaan saa joku Telialainen vastata, mutta ennen tuota 24 kk kulumista ostopäivästä asia kannattaa hoitaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Ensikertalainen ja tervetuloa Telian yhteisöön!


Onko mikä iPhone malli kyseessä? Ainakin iPhone 6 ja 6S malleissa on ollut tuota vikaa : http://teknavi.fi/elektroniikka/iphone-sammuu-itsestaan-kayttajat-huolissaan


Olethan päivittänyt puhelimeesi viimeisimmät päivitykset?


Reklamaation voit tehdä joko tänne kirjallisena :


Reklamaatiot
Telia Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400, 65101 VAASA 


tai yhteydenottopyyntö :


https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto


 

Kunniamerkki +14

Jep, tuo virhevastuu on Euroopassa juuri Applen kaltaisten firmojen takia, jotka tarjovat jopa tuhansien euron laitteisiin vain vuoden mittaisen takuun. Näppärä tapa ulkoistaa vastuu tuotteista myyjälle, mutta kyllä Teliakin on noita ihan sujuvasti huoltanut sen vuoden takuuajan jälkeen.


 


Reklamaatio sisään (netin kautta nopein tehdä yhteydenottopyyntönä), Telian laatutiimi käsittelee asian ja jos ei mitään ihmeellistä ilmene niin saat luvan viedä luurin huoltoon Telian huoltokumppanille.

Hei,


 


Kiitän kommenteista.


 


Apple on ollut jossain vaiheessa vaihtamassa joitain omia puhelimia samankaltaisen vian takia. Puhelimeni (IMEI xxx xxx xxx) ei kuulu vaihdettavien joukkoon. Kaikki viimeisimmät päivitykset asennettiin säännöllisesti. Minua kiinnostaa siis mahdollisuus tehhdä sähköisen reklamaation, josta jäisi jälki minullekin siitä mitkä asiat olen tuonut esiin ja mitkä vastaukset niihin sain. 


 


Edit Tero: poistin IMEI:n, sitä ei kannata jakaa julkisessa netissä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Ensikertalainen kirjoitti:

Hei,


 


Kiitän kommenteista.


 


Apple on ollut jossain vaiheessa vaihtamassa joitain omia puhelimia samankaltaisen vian takia. Puhelimeni (IMEI ) ei kuulu vaihdettavien joukkoon. Kaikki viimeisimmät päivitykset asennettiin säännöllisesti. Minua kiinnostaa siis mahdollisuus tehhdä sähköisen reklamaation, josta jäisi jälki minullekin siitä mitkä asiat olen tuonut esiin ja mitkä vastaukset niihin sain. 




Muokkaa viestistäsi tuo IMEI pois näkyvistä, koska tämä on julkinen palsta. Sähköinen reklamaatio hoituu tuolla yhteydenottopyynnöllä : https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Moikka Ensikertalainen ja tervetuloa minunkin puolestani Yhteisöön :)


 


Hienoa, saitkin jo toimintaohjeet, kiitos @kiisseli67 ja @kjns. Tiivistettynä, silloin kun vikaa ei ole itseaiheutettu (=laitetta ei ole kasteltu tai kolhittu jne) niin rekkula meille sisään jonkin sinulle sopivan kanavan kautta ja homma lähtee käsittelyyn. Liitä mukaan seikkaperäinen kuvaus tilanteesta ja mainitse, että vetoat virhevastuuseen.


 


Etukäteen en uskalla mennä lupaamaan miten käy mutta siinä se selviää kun tutkitaan.


 


Mukavaa alkanutta vuotta :)

Jep!..Kiitän taas vinkeistä ja linkeistä!

 

Reklamaationi on nyt lähetetty sähköisessä muodossa Telian asiakaspalveluun! Katsotaan miten käy... 

Sain tänään tekstiviestitse ilmoituksen siitä, että Telia hyväksyy virhevastuunsa. Laite saa toimittaa lähimpään Telia kauppaan, josta se jatkaa matkaansa Mobylife Oy:hyn. Jos laitteeni vika ei ole takuuehtojen mukainen, tai laitteeni ei ole takuuehtojen mukaisessa kunnossa, niin joudun remontin maksumieheksi... Sellon Telia kauppa, here I come!!! To be continued... :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Noni 🙂 Kerrohan sitten miten kävi, saadaan klousattua tämä case :)

Noniin... Kävin siis Sellon liikkeessä luovuttamassa puhelimeni huoltoon. Kaikki sujui ongelmitta, minua palvellut myyjä on jopa itse tarjonnut minulle lainapuhelimen huollon ajaksi (wow-wow..näistä lainalaitteista joutuu joskus taistella). Viikon kuluttua puhelimeni on tullut huollosta "korjattuna". Mobylifen teknikko ei ole löytänyt sillä vikaa, vaikka puhelin sammuilee edellenkin... Koko prosessista voin antaa Telialle täydet viisi tähtiä!!! Mobylifen kanssa keskustelu jatkuu vielä... Onneksi ne myöntävät omille "huoltotöille" 3kk takuu.

Vastaa