Nexus 7 ja akku


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Tervehdys kaikille! :smileyhappy:

 

Tämänkertainen aiheeni koskee Nexus 7 7-tuumaista tablettia ja jossa on akun latausongelma. Tabletti on jo ollut muutamia vuosia käytössä. Akku latautuu nykyisin hitaasti. Viime kerralla tyhjän akun lataaminen kesti n. 9 tuntia jolloin akku oli 70% täynnä ja akun käyttöaikaa sen jälkeen n. 84 tuntia. USB-portissa en usko että on vika, koska laite latautuu.

 

Olen lähtökohtaisesti tarkistanut Android 6.0.1 Marshmallow -käyttöjärjestelmän ja kaikki tuntuu olevan kunnossa niin käyttöjärjestelmä kuin akku.

 

Kysymys kuulukin: kuinka paljon akun vaihtaminen ilman takuuta huoltopisteessä on suurin piirtein?


15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:

Tervehdys kaikille! :smileyhappy:


 


Tämänkertainen aiheeni koskee Nexus 7 7-tuumaista tablettia ja jossa on akun latausongelma. Tabletti on jo ollut muutamia vuosia käytössä. Akku latautuu nykyisin hitaasti. Viime kerralla tyhjän akun lataaminen kesti n. 9 tuntia jolloin akku oli 70% täynnä ja akun käyttöaikaa sen jälkeen n. 84 tuntia. USB-portissa en usko että on vika, koska laite latautuu.


 


Olen lähtökohtaisesti tarkistanut Android 6.0.1 Marshmallow -käyttöjärjestelmän ja kaikki tuntuu olevan kunnossa niin käyttöjärjestelmä kuin akku.


 


Kysymys kuulukin: kuinka paljon akun vaihtaminen ilman takuuta huoltopisteessä on suurin piirtein?




Kannattaa varmaan kysellä suoraan huollosta hinta-arviota. Voinet olla suoraan laitevalmistajaan (Asus) yhteydessä https://eu-rma.asus.com/pick_eu/fin/ sivulla ihan alhaalla tiedustelupuhelinnumero, näyttää olevan 09 alkuinen. Tai sitten laitteen myyneestä liikkeestä kysellä infoa. Näyttää myös esim. Infocare hoitavan huoltoja: http://www.infocare.fi/ota-yhteyttae/


 


Mulla kans tuo laite (2013-malli), eikä vielä ollut tuota oiretta, vaikka laite jokapäiväisessä käytössä netti tv:tä 2-3h pvä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:

Tervehdys kaikille! :smileyhappy:


 


Tämänkertainen aiheeni koskee Nexus 7 7-tuumaista tablettia ja jossa on akun latausongelma. Tabletti on jo ollut muutamia vuosia käytössä. Akku latautuu nykyisin hitaasti. Viime kerralla tyhjän akun lataaminen kesti n. 9 tuntia jolloin akku oli 70% täynnä ja akun käyttöaikaa sen jälkeen n. 84 tuntia. USB-portissa en usko että on vika, koska laite latautuu.


 


Olen lähtökohtaisesti tarkistanut Android 6.0.1 Marshmallow -käyttöjärjestelmän ja kaikki tuntuu olevan kunnossa niin käyttöjärjestelmä kuin akku.


 


Kysymys kuulukin: kuinka paljon akun vaihtaminen ilman takuuta huoltopisteessä on suurin piirtein?




Kannattaa varmaan kysellä suoraan huollosta hinta-arviota. Voinet olla suoraan laitevalmistajaan (Asus) yhteydessä https://eu-rma.asus.com/pick_eu/fin/ sivulla ihan alhaalla tiedustelupuhelinnumero, näyttää olevan 09 alkuinen. Tai sitten laitteen myyneestä liikkeestä kysellä infoa. Näyttää myös esim. Infocare hoitavan huoltoja: http://www.infocare.fi/ota-yhteyttae/


 


Mulla kans tuo laite (2013-malli), eikä vielä ollut tuota oiretta, vaikka laite jokapäiväisessä käytössä netti tv:tä 2-3h pvä.




Tuli tuossa mieleen, että itsellä joku viikko takaperin latautui Samsungin tabletti tosi hitaasti. Nyt latautuu taas normaalisti, mutta silloin hitauteen vaikutti netin hitaus. (Laite haki verkkoa koko ajan) Jotain huoltotöitä oli 4G-verkossa ja netin nopeus oli alhaisimmillaan 1,54 Mbit/s. Eli kokeile vielä laittaa vaikka lentotila päälle tai sammuttaa tabletti ennen latausta, onko vaikutusta?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Katson seuraavassa latauskerrassa. Kun akku on huono niin eikös se yleensä tyhjene nopeammin kuin lataa hitaammin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:
Katson seuraavassa latauskerrassa. Kun akku on huono niin eikös se yleensä tyhjene nopeammin kuin lataa hitaammin?

Kyllä, tyhjenee nopeammin ja lataaminen ei juurikaan auta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:
Katson seuraavassa latauskerrassa. Kun akku on huono niin eikös se yleensä tyhjene nopeammin kuin lataa hitaammin?

Käykö laite kuumana? Onko pullistumia? Kuumana käyvä akku ei oikein ota vastaan latausta myöskään. @kiisseli67 tuossa mainitsikin tuon verkon haun. Joskus olen itse törmännyt siihen, että esim. GPS tai Bluetooth jäävät "jumiin". Tai joku softa.


 


Kokeile myös toisella usb kaapelilla ja laturilla. Voihan nekin olla rikki. Ainakin Aida64 niminen softa osaa kertoa akun kunnon, mitä android ilmoittaa.


 


Ymmärsin, että on uudempi 2013 -malli? Voitko kokeilla langatonta latausta, että lataako sillän miten?


 


Kokeile myös hard resettiä viimeisenä keinona. Jos sittenkin ohjelmisto on jumissa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Kyllä, tämä on Nexus 7 2013 WiFi -versio. Laite ei käy kuumana eikä pullistumaa ole. Minulla ei ole käytössä langatonta latausta.

 

Latasin tuon DU Battery Saver -sovelluksen, jonka pitäisi korjata suurempia ongelmia. Ainakin kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

 

Tässä kuva akun tilasta Aida64-sovelluksessa:

 

Aida64: Akun tila

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
63% akkua. Laitoin lataukseen ja täyteen lataamiseen aikaa 3 tuntia 20 minuuttia (DU Battery Saver).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:
63% akkua. Laitoin lataukseen ja täyteen lataamiseen aikaa 3 tuntia 20 minuuttia (DU Battery Saver).

Suurin piirtein samaa luokkaa minun Samsungissa 😉 Laita virrat sammuksiin niin lataa nopeammin. Ei sulla akku vielä sökö ole :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Eli ilmeisesti sinullakin kestää lataaminen 0%:sta vähintään 70%:iin 9 tuntia?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:
Eli ilmeisesti sinullakin kestää lataaminen 0%:sta vähintään 70%:iin 9 tuntia?

En tiedä, kun en ole päästänyt 0%:iin asti. Yleensä vain 15%:iin ja sitten on tosiaan kestänyt aika kauan (yleensä olen antanut latautua yön yli). Arvioisin jotain 6 tuntia ja risat tuosta 15%:sta :)


Äsken 78%:sta latauksen kestoarvio oli 1h12min. Kannattaa varmaan laittaa laturiin jo jotain 30-40 %:in paikkeilla. Muistaakseni näille akuille mitä nykyään käytetään, niin ei suositella päästää niitä tyhjentymään täysin. Täydellinen tyhjeneminen heikentää akkua.


 


Löysin tälläisen ohjeen :) http://www.voimapankki.fi/page/6/akkujen-hoito-ohje

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:
Eli ilmeisesti sinullakin kestää lataaminen 0%:sta vähintään 70%:iin 9 tuntia?

Mulla ei kyllä noin hidas ole lataamaan. Käytä mieluusti alkuperäislaturia ja kaapelia, mutta kokeile jotain muuta kaapelia ja laturia myös. Jos ne ovat rikki? Jotenkin tuntuisi siltä, ettei lataudu ihan täydellä voimalla.


 


Latautuuko nopeammin sammutettuna?


 


Entäs tietokoneen USB-portista?


 


Ihan tyhjäksi ei pitäisi akku normaalilla käytöllä mennä, vaikka antaisi laskea 0% Koska noissa on itsessään sen verran älyä, ettei lataus ikinä tipahda liian alas.


 


Jossain tapauksissa voi olla tarpeellistakin käyttää 0% --- 100%, varsinkin kun uusi laite, jossa ei vielä akun varausta mittaava logiikka ole kalibroitunut oikein.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Totta!

 

Oli 80% jäljellä akkua niin sovellus ilmoitti 1 t 51 min jäljellä (Android 1 t 15 min). Eli käytännössä se lataisi n. 10% per tunti?

 

Nyt laitoin USB-porttiin niin sovellus ilmoittaa 48 min jäljellä :smileyhappy:

 

Katsotaan miten käy.

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ei vaikutusta. 1% prosentin oli saanut aikaiseksi tunnissa tietokoneen kautta :smileymad:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Sekunti kirjoitti:

Ei vaikutusta. 1% prosentin oli saanut aikaiseksi tunnissa tietokoneen kautta :smileymad:




 


Mitäs latureita olet käyttänyt? Mitä niissä on ampeerit? Tuo mukana tuleva on 1,35A laturi.


 


Voihan se vain olla, että akku kaputt.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16
Olen käyttänyt Asuksen alkuperäistä että Samsungin laturia.

Mutta toisaalta ei ole ongelmaa, jos lataan aina öisin. Toisaalta akkua kuluu enemmän kuin lataa esimerkiksi Netflixiä katsoessa päivällä 🙂

Vastaa