Nokia 6.1 (2018)


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tänään sain itselleni Nokia 6.1 (2018) puhelimen, jossa on aika puhdas Android (Android One) ja todella edulliseen hintaan.


Nokia 6.1 puhelimessa on paljon ominaisuuksia, joita on kalliimmissakin puhelimissa : 16 megapikselin ZEISS-kamerateknologia, 8 megapikselin etukamera ja videokuvaus 4K. Dual-Sight -tilassa voi kuvata yhtäaikaa etu- ja takakameralla.


 



 




 


 


Puhelimessa on sormenjälkilukija takana kameran alla ja se on nopea, lisäksi löytyy myös kasvojentunnistus puhelimen lukituksen avaamiseksi. Smart lockissa voit määrittää luotetun paikan, jossa näytön lukitusta ei tarvitse esim kotona.


 


Viimeisen päivityksen mukana tuli myös Digitaalinen hyvinvointi, jossa voit hallinnoida ja tarkastella omaa puhelimen käyttöä (kuva näkyy alempana).


 


Kaiken kaikkiaan tämä puhelin vetää mielestäni vertoja lippulaiva puhelimillekin tietyin rajoituksin esim kameran kuvanlaatu hämärässä.



 


 


 


13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nyt kun olen jo hieman aikaa käyttänyt tätä puhelinta (tosin vieläkin hieman rajallisesti koska tässä Telian prepaid liittymä käytössä), niin olen enemmän kuin tykästynyt tämän puhelimen ominaisuuksiin.


Tästä löytyy esim. Minun puhelin sovellus (My phone), jossa voi seurata oman puhelimen tilaa mm. akun kuntoa, lämpötilaa.




 


Kaiken kaikkiaan tämä on kyllä budjettiluokan puhelin (nyt saatavana alle 200€ muutamasta kaupasta) ominaisuuksista tinkimättä.


 


Lisäksi muutama otos ?:





 


 



 



 

Käyttäjätaso 7

Jep jep.

 

Tuo sama sovellus löytyy nykyään ymmärtääkseni kaikista HMD:n Nokia-brändin Android-puhelimista. Ei paha. :smileyhappy:

 

Itse arvostan sitä , että HMD tarjoaa uusimmat päivitykset ensimmäisten joukossa puhelimiinsa ja että käyttöliittymässä ei ole turhaa krääsää ja että se on räätälöitävissa aika vapaasti.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kuvanlaatu näyttäisi olevan oikeinkin hyvä!

Harmi vaan se Kiinaan lähetys...Oikeesti kuitenkin todennäköistä, että suurinosa näistä valmistajista (muista) tekee kyl samaa...

 

Olispa joku, joka kertoisi, miten sellaiset lähettämiset estettäisiin?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Searcher@  kirjoitti:

Harmi vaan se Kiinaan lähetys...Oikeesti kuitenkin todennäköistä, että suurinosa näistä valmistajista (muista) tekee kyl samaa...


 


Olispa joku, joka kertoisi, miten sellaiset lähettämiset estettäisiin?




Se ei koskenut Nokia 6.1 puhelinta vaan Nokia 7 plus puhelinta ja vain tiettyä erää niistä. Kannattaa pitää puhelimen päivitykset ajan tasalla, koska niihin laitetaan korjaukset tälläisissa tapauksissa.


Lisäksi kun puhelimen ottaa ensimmäistä kertaa käyttöönsä niin silloin voi kieltäytyä antamasta tietoja eteenpäin niitä kysyttäessä.


 


Nokia 7 Plus puhelimessa oli applikaatio, jonka kautta tuo lähetys tapahtui.


NRK:n mukaan applikaation nimi on autoregistration.


NRK:lla ei ole pääsyä sovelluksen avoimeen lähdekoodiin, mutta se on saanut selville, kuinka sovellus toimii. Sovellus aktivoituu aina, kun puhelin laitetaan päälle. Se kertoo, mihin tukiasemaan puhelin on yhteydessä, SIM-kortin numeron ja puhelimen sarjanumeron. Näillä tiedoilla puhelimen liikkeitä voidaan seurata reaaliajassa.


 


Tuo applikaatio löytyy myös parista muusta Nokia puhelimesta, mutta Nokia 6.1 puhelimessa sitä ei ole.


 


https://yle.fi/uutiset/3-10701507


 


 


 


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nyt minulla on ollut jo jonkun viikon Nokia 6.1 puhelin ihan ykköspuhelimena ts. Telian normaali SIM-kortti ollut siinä ja ihan jatkuvassa käytössä.


Minkäänlaista lagaamista ei ole esiintynyt, kaikki toimii sujuvasti.


Hurahdin kaiken lisäksi linssipalloihin ja olen ottanut monen monta kuvaa puhelimella käyttäen linssipalloa tehosteena ?





 


Harmi ettei tähän puhelimeen saa lastu -kuoria, olisi ollut hienoa saada kotimaisesta puusta valmistetut suojakuoret puhelimeen ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Hyviä kuvia tuolla kyllä tulee. Varsinkin kirkkaat maisemakuvat näyttävät laadukkailta. Ja linssipallo on kyllä ❤ Pakko varmaan itsekin hankkia :smileyhappy:

Kunniamerkki +14

@kiisseli67@  kirjoitti:

 


Harmi ettei tähän puhelimeen saa lastu -kuoria, olisi ollut hienoa saada kotimaisesta puusta valmistetut suojakuoret puhelimeen ?




Mulla olikin aikoinaan iPhone 4S:ssa nuo ja muuten olin tyytyväinen mutta taskukäytössä varsinkin näytön reunat (liima+rosoinen leikkaus) keräsi aika äkkiä kamalan pölyn ja nukan joka teki kuorista käyttökelvottomat.


Toivottavasti tuosta on muuttunut, laitoin kyllä palautteen valmistajalle ja sain uudet kuoret samojen "vikojen" kanssa. :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nyt olen hankkinut Nokia 6.1 puhelimeen Nillkin suojakuoret, jossa on hyvä tarttumapinta.


Lisäksi tilasin vasta uuden panssarilasin joka kattaa koko näytön eli kaartuu hieman reunoilla.


Nykyinen panssarilasi jää hieman vajaaksi reunoilta.


Olisi kiva jos tähänkin tulisi Volte/VoWifi mahdollisuus, voisin luopua sitten vähälle käytölle jääneestä multisimistä ( koska Volte/VoWifi ei toimi multisim palvelun ollessa käytössä ).


 


Sitten pari kuvaa eilen otettuja ja tehosteena linssipallo ?


 


 


 


 


 


 


 


 



 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Vihdoin tuli Volte/VoWifi puhelimeeni tai on ollut jo kohta 2 viikkoa, mutta tänään virallinen julkaisu tullut ?


Luovuin siis multisim palvelusta, joka olisi estänyt tuon.


Mukavaa että Nokiaan tulee vielä kuukausittain tietoturvapäivityksiä ja Android 10 vuodenvaihteessa ?



 

Mistä sen linssipallon saa käyttöön. En löytänyt. Ei osaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @urpoturpo74 ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Linssipallo on erillinen lasinen pallo, jota voi käyttää kuvaustehosteena. Linssipalloa voi pitää vaikka kädessä ja puhelimella otetaan kuva siitä ja sen läpi näkyvästä maisemasta, esineestä etc.


Esim. täältä voi tilata linssipallon : 


https://www.google.com/amp/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/29314/kkxgn 


Tai täältä :


https://www.e-ville.com/fi/3257-muut/32577-linssipallo-samettipussilla-60mm-80mm.html 


 


Linssipalloa voi käyttää siis minkä tahansa puhelimen kanssa, jossa on kamera tai oikean kameran kanssa ;)


 


------------------------------------------------------


 


Nokia 6.1 puhelin saa tammikuussa muuten Android 10 päivityksen :smileyvery-happy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No niin tänään tuli puhelimeen Android 10 päivitys ??


https://mobiili.fi/2020/01/08/nokia-6-1lle-android-10-paivitys-naille-nokia-alypuhelimille-paivitys-on-jo-julkaistu/ 



 


On upea tämä tumma tila nyt puhelimessa ja sen joissakin sovelluksissa.



 

Vastaa