Onneton akku kahden akun vaihdon jälkeenkin

  • 1 December 2019
  • 7 kommenttia
  • 106 katselukertaa

Vanhassa puhelimessani alkoi parin vuoden käytön jälkeen temppuilemaan. Kaipasin pienempää puhelinta joten huollon sijaan ostin uuden puhelimen. Päädyin Telialta hakemaan iPhone 8 Recycled mallina, jossa myyjän mukaan oli tehty kaikki asianmukaiset huollot ja akku tarkistettu ja vaihdettu joten se on kuin uusi. Mikäs siinä.

 

Ensimmäisessä puhelimessa oli täydellinen akku, sellainen kuten "uudessa" puhelimessa kuuluukin olla. Siitä kuitenkin löytyi muuta vikaa, nimittäin puhelimella ei voinut tehdä tai vastaanottaa puheluita joten se meni huoltoon ja vaihdettiin uuteen laitteeseen.

Uudessa laitteessa oli todella huono akku, yhtä huono kuin 2 vuotta vanhassa Android-puhelimessa jonka takia uuden kapistuksen ostinkin. Akku kesti hädin tuskin päivääkään ja yön aikana palkkeja putoaa 10-20% vaikka mitään aktiviteettia ei puhelimessa tapahdu (eli ei hae mailia minuutin välein tai pirise täynnä viestejä). Olen tarkka siitä että screen time, bluetooth, ym. härpäkkeet ovat pois päältä ja tarkastanut kaiken kolmeen kertaan, eikä siltikään mitään parannusta.

Joten vein laitteen taas huoltoon, jossa se vaihdettiin vastaavaan jossa myös taas samanlainen onneton akku. Molemmissa puhelin sanoo että "battery health" on 100% mikä herättää epäilyksen että käyttääköhän huolto aitoja akkuja.

 

Suoraan sanoen tilanne ketuttaa. Minulle oli tärkeä saada hyväkuntoinen akku koska on tiedossa matka maailmalle enkä halua olla jumissa tuntemattossa maassa jonka kieltä en puhu, tyhjän akun kanssa. Ja nyt olen 3 vuoden sopimuksen nalkissa maksamassa puhelimesta joka ei toimi luvatulla tavalla. Jos vien puhelimen taas huollettavaksi niin saan varnasti taas onnettoman akun ja siitä ilosta olla viikon ilman puhelinta.


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Ohikulkija ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Täältä löytyy Apple tuen ohjeita asiaan : https://support.apple.com/fi-fi/HT208387 


Jos akun kunto näyttää 100% niin tuskin on mikään tarvikeakku kyseessä.


Voihan olla että uusi akku vaatii muutaman lataussyklin ennenkuin siitä saadaan parhaimmat tehot irti. 


Myös käyttölämpötilat voivat vaikuttaa akun kulumiseen.


Muista huolehtia päivitykset ajan tasalle, niillä saattaa olla merkitystä akun kestoon.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Yleensä tulee antaa muutaman kerran mahdollisuus korjata vika ja jos se jatkuu,  voi vaatia kaupan purkua 


@kiisseli67  kirjoitti:


Hei @Ohikulkija ja tervetuloa Telian yhteisöön!


 


Täältä löytyy Apple tuen ohjeita asiaan : https://support.apple.com/fi-fi/HT208387 


Jos akun kunto näyttää 100% niin tuskin on mikään tarvikeakku kyseessä.


Voihan olla että uusi akku vaatii muutaman lataussyklin ennenkuin siitä saadaan parhaimmat tehot irti. 


Myös käyttölämpötilat voivat vaikuttaa akun kulumiseen.


Muista huolehtia päivitykset ajan tasalle, niillä saattaa olla merkitystä akun kestoon.



 


Tämä on kuitenkin ollut jokusen viikkoa käytössä ennen pakkasia, joten lataussyklejä on takana jo muutama ja päivitykset ovat ajan tasalla.


 


Edit ReOlivia: Muokattu lainaus kohdilleen


@Purnipsi@  kirjoitti:

Yleensä tulee antaa muutaman kerran mahdollisuus korjata vika ja jos se jatkuu,  voi vaatia kaupan purkua 


Haluaisin purkaa kaupan mutta sanottiin ettei se ole mahdollista. Ostaisin vaikka samasta liikkeestä eri puhelimen mutta tällä nykyisellä en tee mitään mikäli akkua ei vaihdeta alkuperäiseen ja toimivaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Ohikulkija !


 


Tässä vielä muutama vinkki akun keston pidentämiseen :


https://www.hs.fi/teknologia/art-2000006273641.html 


 


Dark mode sinulla varmaan onkin jo käytössä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Laitan muutaman kuvan omasta iPhone SE puhelimesta ja sen asetuksista, on tosin jo reilu 2 vuotta vanha eikä enää 100% alkuperäisen akun kunto. Nyt ollut vähemmällä käytöllä, koska siinä on prepaid liittymä, mutta kun oli vakituisessa käytössä niin joka yö latasin sen.


Jos iPhone sai vähänkin kylmää, niin se kyllä sammui herkästi ja akku kului hurjaa vauhtia.


Mutta ei tuokaan vielä kaipaa akun vaihtoa ja minusta tuo dark mode lisäsi akun kestoa.



 


 



 


 



 


 



 


 



 


 



 

@kiisseli67Dark mode on ollut käytössä siitä hetkestä kun se tuli saataville. Automaattiset lataukset tai päivitykset ym. turhakkeet ovat poissa päältä, päivitän appit itse päivittäin. Paikannus on sallittu vain muutamalle appille niiden ollessa käytössä mikä tapahtuu harvoin ja hallitusti.

 

Jos joku haluaa tulla räpläämään asetuksia ja kokeilemaan mitten akku kestää käytössä niin tervetuloa. Koen että olen itse tehnyt kaiken voitavan.

Vastaa