Samsung Galaxy S6 ja S6 Edge käyttökokemukset


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10345 kommenttia

Avataanpa ketju näille uutuusmalleille, näitä alkaa kohta tipahdella postista ennakkotilanneille sekä myymälöistä näitä alkaa kohta saamaan myös.


 


Kirjoitin joku aika sitten lyhyen blogikirjoituksen joka keskittyi lähinnä ominaisuuksiin ja yleiseen infoon, mutta nyt kun sain tämän kätösiini alkuviikosta niin pääsen kirjoittamaan ihan omakohtaisia käyttökokemuksia.


 


Ensi alkuun pakko todettava että tämä on niin muotoiluiltaan kuin materiaaleiltaan aivan täysi kymppi! Istuu tosi hyvin käteen, ja laatuvaikutelma mikä tulee sileistä kiiltävistä pinnoista on vaikuttava. Vaikka tässä on pyöristetyt reunat niin tämä pysyy hyvin kädessä ja se johtuu siitä että näytön ja rungon välissä on pieni pokkaus josta saa hyvän otteen. Lisäksi tämän koko puoltaa sitä että tätä on hyvä ja helppo käsitellä.


 


Joko mainitsin laatuvaikutelman? 🙂 Se on tässä aivan huippua, tämä tuntuu käsissä aivan kuin korulta ja johtunee siitä että myös takana on Gorilla-lasi. Eikä tämä myöskään nitise eikä natise.


 


Uusin Android on mukava ja helppo käyttää, en osaa erotella mitä eroa tässä on aikaisempiin verrattuna mutta tähän on päässyt helposti sisään pitkään iPhonea käyttäneenä. Puhelin ja näyttö reagoi painalluksiin välittömästi ja tarkasti, virhepainalluksia ei juuri tule ja jos tulee niin se johtuu tahmasormista 🙂 Ohjelmat aukeavat oikeastaan välittömästi, tehoa tuntuu olevan tässä laitteessa riittämiin.


 


Se mistä pidän tässä erityisesti on tämän kamera, aivan maagisen hyvä! Valottaa vakuuttavasti sellaisiakin kuvia joissa on samassa tummia sekä vaaleita kohteita, vaikka HDR ei ole päällä niin tummat kohteet eivät ole mustaa mössöä mutta toisaalta vaaleat kohteet eivät pala puhki. Ja kun kamerassa on paljon pikseleitä niin kuva on terävä ja sitä voi myös suurentaa/cropata paljonkin ilman, että tarkkuus siitä kärsii. Optinen kuvanvakain tuntuu toimivan myös hyvin.


 


Akunkestosta ei vielä hirmu paljon kokemuksia mutta tässä vaiheessa vaikuttaa olevan suht samaa tasoa iPhone 6 Plussan kanssa. Lataan tätäkin joka päivä, tosin käytänkin laitetta aika paljon mm. Spotifyn ja puheluiden kanssa sekä perus surffailuun.


 


Tässä pieni alustus aiheeseen, kerron sitä mukaa lisää kun kokemuksia kertyy itselle lisää. Te jotka saatte laitteen juuri hyppysiinne niin kertokaahan omia kokemuksianne, sana on vapaa :)


 


 


 


 


44 kommenttia

Joo samantyyppinen napsuminen kuuluu itelläkin, ei hirveen kova kylläkään. Eipä oo haitannut, kun kerran kumminkin toimii. Jos jotain probleemia tuon kanssa tulee, niin uskoisin että menee kyllä takuun piikkiin. :)

Oman laitteeni OIS on alkanut pitämään epämiellyttävää rutinaa lähes aina kun kameran käynnistää. Kyseessä ilmeisesti hardisvika jota ainakin ulkomailla on korjailtu ahkerasti. Mikä on Soneran mielipide asiaan, lähteekö puhelin huoltoon kivuttomasti kyseisen vian takia, vai kuinka toimitaan. Tässä vielä jonkun muun kuvaama video omalle kohdallenikin osuneesta viasta: https://www.youtube.com/watch?v=m72qBKlTT8k

 

Oma laitteeni alkoi temppuilemaan vasta hieman myöhemmin, eikä siis heti paketista kuoriuduttuaan. Ongelma ei ole (vielä) yhtä paha kuin ylläolevalla videolla. Koskaan en ole minkään kameran kuullut tuollaista ääntä pitävän eikä se voi olla normaalia. 700€ maksavan laitteen tulee mielestäni toimia luotettavasti myös kahden kuukauden jälkeen. 

Kannattaa se kyllä huoltoon toimittaa, huolto sitten tarkistaa laitteen ja toimii laitevalmistajan ohjeiden mukaan.

Eli ei muutakuin Sonera Kauppaan, he lähettävät puhelimen edelleen SCF -huoltoon.

Haluaisin kysyä että onko tämä ihan normaalia, jos näyttö on himmeällä näyttöön ilmestyy pieni vihreä piste joka on ollut siinä alusta asti ja puhelin on ollut käytössä reilun viikon?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Melissam kirjoitti:
Haluaisin kysyä että onko tämä ihan normaalia, jos näyttö on himmeällä näyttöön ilmestyy pieni vihreä piste joka on ollut siinä alusta asti ja puhelin on ollut käytössä reilun viikon?

Hei Melissam ja tervetuloa klaaniin! Kannattaa ainakin seurailla ettei se vihreä väri leviä ja kenties käyttää mahdollisesti takuuhuollossa tai kysyä huollosta. Samsungissa on ollut jonkinverran noita näyttövikoja esim. : http://blog.androidsuomi.fi/2015/04/samsung-galaxy-s6-edge-laitteissa-havaittu-nayttovikoja/

Itselläni s6 edge putosi maahan kuukauden käytön jälkeen ja näyttö meni heti aivan kokonaan säröille eli ei todellakaan ole kestävä eikä tule reuna edellä maahan.

Muuten ollut tosi tyytyväinen edgeen, toki kuumenee kovasti välillä. .
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Kun on kyse lasista niin ei voi olettaa että kestää mitä vain?


 


Kyllä sopivasti lasi kun osuu niin menee rikki. Hieno se lasi on mutta menee rikki helposti. 

Itse oon ollu kyllä erittäin tyytyväinen parin Sonyn jälkeen joista toinen eli m5 vieläkin huollossa. Vähän oon kuullu kritisointia akun kestosta mutta itellä kestää kevyesti 1.5 vrk suht kovalla käytöllä ja vielä on vähän virtaa jälellä. Näyttö on iha hemmetin hyvä ja tarkka, ei kyllä oo paluuta honompaan ku tähän on tottunu 🙂 eka luri itellä missä qhd super amoled. Värit kohillaan vois sanoa, kamerat ihan riittävä hyvät. Auto systeemeillä vaa räpsiny nii hämärässä ainakaa ei mitää kovin ihmeellistä jälkee kyllä tule. Päivän valossa hyvä. Puhelin tuli ostettua vähä erikoisella värillä (Emerald Green) mutta omaa silmää kyllä hivelee. Ja s6 edge ulkonäöltään mun mielesä siistein kaikista malleista/merkeistä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@KepaT kirjoitti:
Itse oon ollu kyllä erittäin tyytyväinen parin Sonyn jälkeen joista toinen eli m5 vieläkin huollossa. Vähän oon kuullu kritisointia akun kestosta mutta itellä kestää kevyesti 1.5 vrk suht kovalla käytöllä ja vielä on vähän virtaa jälellä. Näyttö on iha hemmetin hyvä ja tarkka, ei kyllä oo paluuta honompaan ku tähän on tottunu 🙂 eka luri itellä missä qhd super amoled. Värit kohillaan vois sanoa, kamerat ihan riittävä hyvät. Auto systeemeillä vaa räpsiny nii hämärässä ainakaa ei mitää kovin ihmeellistä jälkee kyllä tule. Päivän valossa hyvä. Puhelin tuli ostettua vähä erikoisella värillä (Emerald Green) mutta omaa silmää kyllä hivelee. Ja s6 edge ulkonäöltään mun mielesä siistein kaikista malleista/merkeistä.

Hienon värinen! Oli ihan pakko tarkistaa, upea vihreä väri :smileyhappy:

Itselläni on työpuhelimena S6 ja kyllähän se työkaluna toimii. Akku on kohtalainen ja sillä pärjää kyllä peruskäytössä hyvin. Sähköposti synkkaa 5 min välein (ruuhka-aikana) ja vapaalla ei ollenkaan, bluetooth on päällä koko ajan, sillä puhelin "keskustelee" älykellon kanssa.

Näyttö on loistava, kamera mielestäni hyvä ja virtuaalikuvaustila aivan loistava keksintö (tätä kaipaan siviiliSonyyn eniten)

Kuuluvuus on hyvä, vaikka katkoksia esiintyy silloin kun vaihtaa normaaliin puhelinverkkoon. Yhtään "tilttiä" ei ole ollut käytössäolon aikana, mutta puhelin toimiikin vain työkaluna eikä "leluna"

Ainoa negatiivinen asia on sormenjälkitunnistin, joka ei vain toimi minulla. Ei tässä, ei Sony Z5compactissa eikä Sony Z5premiumissa.

Ei minulla tahdo toimia edes salaman vieressä oleva syketunnistus tai stressitasomittari, mutta en noilla mitään tee muutenkaan. S-health kuitenkin on jonkunlaisessa käytössä, lähinnä askeleiden seuraamiseksi.

Pikalataus varsinkin työkäytössä hyvä juttu. Ja Samsungin oma ikkunallinen suojakotelo myös, se  näköjään ottaa vastaan onnistuneesti pienet kolhutkin. Vain suojakuoren kaksi kulmaa on tähän mennessä rikki.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@Niki2014 kirjoitti:

Itselläni on työpuhelimena S6 ja kyllähän se työkaluna toimii. Akku on kohtalainen ja sillä pärjää kyllä peruskäytössä hyvin. Sähköposti synkkaa 5 min välein (ruuhka-aikana) ja vapaalla ei ollenkaan, bluetooth on päällä koko ajan, sillä puhelin "keskustelee" älykellon kanssa.


Näyttö on loistava, kamera mielestäni hyvä ja virtuaalikuvaustila aivan loistava keksintö (tätä kaipaan siviiliSonyyn eniten)


Kuuluvuus on hyvä, vaikka katkoksia esiintyy silloin kun vaihtaa normaaliin puhelinverkkoon. Yhtään "tilttiä" ei ole ollut käytössäolon aikana, mutta puhelin toimiikin vain työkaluna eikä "leluna"


Ainoa negatiivinen asia on sormenjälkitunnistin, joka ei vain toimi minulla. Ei tässä, ei Sony Z5compactissa eikä Sony Z5premiumissa.


Ei minulla tahdo toimia edes salaman vieressä oleva syketunnistus tai stressitasomittari, mutta en noilla mitään tee muutenkaan. S-health kuitenkin on jonkunlaisessa käytössä, lähinnä askeleiden seuraamiseksi.


Pikalataus varsinkin työkäytössä hyvä juttu. Ja Samsungin oma ikkunallinen suojakotelo myös, se  näköjään ottaa vastaan onnistuneesti pienet kolhutkin. Vain suojakuoren kaksi kulmaa on tähän mennessä rikki.




Sormenjälkilukija toimii hyvin kunhan kädet eivät ole märät tai sitten rasvaiset ainakin minulla. Oletkohan määrittänyt oikein sen? 

Sormenjälkitunnistin toimii jos sormet eivät ole kylmät, kuivat, rasvaiset, likaiset, juuri hanskoista otettu tai kosteat. Eli siis joskus 1/1000 kerrasta minun kohdalla. Eikä tunnistin toimi jos olet juuri kirjoittanut/piirtänyt/ luonnostellut kynällä tai näpytellyt tietokonetta. Muuten se toimii varmasti hyvin.

Ja kaikkia puhelimia missä omituisuus on ollut, niin on sitä yritetty opettaa moneenkin otteeseen. Ei vain toimi minulla, enkä loppupelissä näe sitä edes tarpeelliseksi ominaisuudeksi vaikka työpuhelin pitääkin suojata tietojensa takia.


@Niki2014 kirjoitti:

Sormenjälkitunnistin toimii jos sormet eivät ole kylmät, kuivat, rasvaiset, likaiset, juuri hanskoista otettu tai kosteat. Eli siis joskus 1/1000 kerrasta minun kohdalla. Eikä tunnistin toimi jos olet juuri kirjoittanut/piirtänyt/ luonnostellut kynällä tai näpytellyt tietokonetta. Muuten se toimii varmasti hyvin.


Ja kaikkia puhelimia missä omituisuus on ollut, niin on sitä yritetty opettaa moneenkin otteeseen. Ei vain toimi minulla, enkä loppupelissä näe sitä edes tarpeelliseksi ominaisuudeksi vaikka työpuhelin pitääkin suojata tietojensa takia.




Samsung vaatii vaan vähintäin 6-merkkisen salasanan tuohon sormenjälkitunnistuksen kiertämiseen, kun esim. Sonyssä riittää helpompi 4-merkkinen pin-koodi. Kyllä se itselläkin kohtalaisesti toimii, muttei ihan joka kerta kuitenkaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@Niki2014 kirjoitti:

Sormenjälkitunnistin toimii jos sormet eivät ole kylmät, kuivat, rasvaiset, likaiset, juuri hanskoista otettu tai kosteat. Eli siis joskus 1/1000 kerrasta minun kohdalla. Eikä tunnistin toimi jos olet juuri kirjoittanut/piirtänyt/ luonnostellut kynällä tai näpytellyt tietokonetta. Muuten se toimii varmasti hyvin.


Ja kaikkia puhelimia missä omituisuus on ollut, niin on sitä yritetty opettaa moneenkin otteeseen. Ei vain toimi minulla, enkä loppupelissä näe sitä edes tarpeelliseksi ominaisuudeksi vaikka työpuhelin pitääkin suojata tietojensa takia.




Noh kyllä minulla toimii ihan hyvin kyllä... 9/10 toimii minulla että mitä lupaisin... Vaikka koneella itse näpyttelen niin kyllä toi sormenjälkilukija toimii. 

itselleni on nopein tapa piirtää kuvio näyttöön. Sormen liikuttaminen 4 pisteen läpi toimii paljon paremmin kuin sormenjälki.

En moiti tunnistinta, mutta ei ole minun juttu kun ei toimi.

Ja omassa Samsung S6:ssa riittää 4 numeroinen PIN, tai 4 merkkinen salasana, jossa oltava vähintään 1 kirjain. (Viestiä kirjoittaessa tarkistettu ja testattu)

Mulla edgessä toi käytettävissä oleva Ram-muistin määrä vaihtelee yleensä 500-900 megan välillä ja sitä on olemassa kumminki 3gb niin luulis että sitä olis käytettävissä vähintää 1.5gb. Mites muilla? Taitaa olla kyllä aika yleinen ongelma tän muuten hemmetin hyvän puhelin mallin kohalla. Auttaakohan se Androidin 6.0 päivitys asiaa ja milloonkohan se mahtaa tulla?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@KepaT kirjoitti:
Mulla edgessä toi käytettävissä oleva Ram-muistin määrä vaihtelee yleensä 500-900 megan välillä ja sitä on olemassa kumminki 3gb niin luulis että sitä olis käytettävissä vähintää 1.5gb. Mites muilla? Taitaa olla kyllä aika yleinen ongelma tän muuten hemmetin hyvän puhelin mallin kohalla. Auttaakohan se Androidin 6.0 päivitys asiaa ja milloonkohan se mahtaa tulla?

Tarkoitatko että puhelimesi käyttää vain 500 - 900MB ramia / 3GB:sta? Kyllä Android tuppaa minulla ainakin käyttämään kaikki mitä löytyy ja sitten vähentää jos tarvetta. Android 6.0 tulossa sitten kun Samsung joskus viitsisi pistää jakoon. Q1 aikana uusimmille laitteille. Saa nähdä kuinka kauan odotellaan... Android 6.0 on jo kuitenkin testissä että luulisi pian tulevan.

Nii siis tarkotin että käyttää melkeen kaiken ramin, vapaana on yleensä se 500-900m. Ei aina toimi kovin sujuvasti varmaan sentakia ja etenki jos tekee montaa juttua yhtäaikaa. Mutta pärjää kyllä hyvinki. Tuntuu vaa että toi mun Xperia M5 on nopeempi jopa ajoittain.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

@KepaT kirjoitti:
Nii siis tarkotin että käyttää melkeen kaiken ramin, vapaana on yleensä se 500-900m. Ei aina toimi kovin sujuvasti varmaan sentakia ja etenki jos tekee montaa juttua yhtäaikaa. Mutta pärjää kyllä hyvinki. Tuntuu vaa että toi mun Xperia M5 on nopeempi jopa ajoittain.

Kyllä se osaa vapauttaa ramia tarvittaessa... Mutta rebootti niin pitäisi näyttää paremmalta yleensä kun kaikki softat uudelleen käynnistyy.


 


Itsellä ilmeni ongelma S6 kanssa eilisestä lähtien ettei 4G enään yhdisty ollenkaan. Liittymässä ei mitään vikaa, testattu kahdella eri laitteella ja toimii hyvin 4G. 


 


Testattu jo:


* APN resetti


* Factoty Reset


* Softa uusiksi Kiessin avulla...


* Liittymät testattu ristin rastin, parilla Soneran liittymällä, DNA:llakin lisäksi myös. Toimivat toisessa puhelimessa


* Parhaimmillaan hetken on 4G verkossa mutta putoaa 3G:lle. Kuuluvuus ei ole heikkoa sillä täälä saa Soneralla kyllä reilusti yli 100Mbps toisilla laitteilla.


 


 


Mahdollinen ongelma on antennissa.


 


 


 

Vastaa