Senioripuhelin DORO -kokemuksia

  • 17 September 2020
  • 9 kommenttia
  • 1641 katselukertaa

Kunniamerkki +9

Aloitin uuden ketjun, kun en saanut aihetta muualle sopimaan. Olen pikäaikainen DOROn käyttäjä ja eläkeläinen. Ymmärtän puhelimen saaman maineen enkä kuitenkaan häpeä käyttä sitä. Näitäkin tarvitaan,

 

Uusi hankintani on DORO 7070 simpukkamalli. Sitä ennen minulla oli DORO 1372, joka muistuttaa entistä Nokia peruspuhelinta, siis pieni näyttö ja ”oikeat” fyysiset näppäimet. Ei kosketusnäyttöä kummassakaan, Uudessa on hieman suurempi näyttöruutu: 2,8 tuumaa kun edelisessä se oli 2,4 tuumaa.

 

Kehitystä on tapahtunut. Mm. söhköposti esim gmail on mahdollinen molemmissa, mutta en halua sitä. Tekstiviestitys riittää aivan hyvin. Uudessa on mahollsta myös Youtube (aktivoin sen heti), Facebook ja Whatsup mahdollista, mutta en halua niitä tähän latteeseen. 

 

Uuden puhelimen mobiilikaistan tyyppi on 4 G / LTE. Akun kapasiteetti on hieman suurempi.  Laitteen ulkomitat ovat suurentuneet.

 

 


9 kommenttia


@soittajaeino@  kirjoitti:

Aloitin uuden ketjun, kun en saanut aihetta muualle sopimaan. Olen pikäaikainen DOROn käyttäjä ja eläkeläinen. Ymmärtän puhelimen saaman maineen enkä kuitenkaan häpeä käyttä sitä. Näitäkin tarvitaan,


 


Uusi hankintani on DORO 7070 simpukkamalli. Sitä ennen minulla oli DORO 1372, joka muistuttaa entistä Nokia peruspuhelinta, siis pieni näyttö ja ”oikeat” fyysiset näppäimet. Ei kosketusnäyttöä kummassakaan, Uudessa on hieman suurempi näyttöruutu: 2,8 tuumaa kun edelisessä se oli 2,4 tuumaa.


 


Kehitystä on tapahtunut. Mm. söhköposti esim gmail on mahdollinen molemmissa, mutta en halua sitä. Tekstiviestitys riittää aivan hyvin. Uudessa on mahollsta myös Youtube (aktivoin sen heti), Facebook ja Whatsup mahdollista, mutta en halua niitä tähän latteeseen. 


 


Uuden puhelimen mobiilikaistan tyyppi on 4 G / LTE. Akun kapasiteetti on hieman suurempi.  Laitteen ulkomitat ovat suurentuneet.


 


 




Tämä aloitus on juuri sopivassa osiossa täällä! Kiva, että avasit Dorostakin käyttökokemusketjun. Tällaista ei vielä ollut ja näistä on aina uusille laitteen käyttäjille apua. Kerro vain jos tulee vielä lisää huomioita mieleen nytkun olet vähän aikaa käyttänyt laitetta.🙏>

Kunniamerkki +9

@ReOlivia@  kirjoitti:

@soittajaeino@  kirjoitti:

Aloitin uuden ketjun, kun en saanut aihetta muualle sopimaan. Olen pikäaikainen DOROn käyttäjä ja eläkeläinen. Ymmärtän puhelimen saaman maineen enkä kuitenkaan häpeä käyttä sitä. Näitäkin tarvitaan,

 

Uusi hankintani on DORO 7070 simpukkamalli. Sitä ennen minulla oli DORO 1372, joka muistuttaa entistä Nokia peruspuhelinta, siis pieni näyttö ja ”oikeat” fyysiset näppäimet. Ei kosketusnäyttöä kummassakaan, Uudessa on hieman suurempi näyttöruutu: 2,8 tuumaa kun edelisessä se oli 2,4 tuumaa.

 

Kehitystä on tapahtunut. Mm. söhköposti esim gmail on mahdollinen molemmissa, mutta en halua sitä. Tekstiviestitys riittää aivan hyvin. Uudessa on mahollsta myös Youtube (aktivoin sen heti), Facebook ja Whatsup mahdollista, mutta en halua niitä tähän latteeseen. 

 

Uuden puhelimen mobiilikaistan tyyppi on 4 G / LTE. Akun kapasiteetti on hieman suurempi.  Laitteen ulkomitat ovat suurentuneet.

 

 


Tämä aloitus on juuri sopivassa osiossa täällä! Kiva, että avasit Dorostakin käyttökokemusketjun. Tällaista ei vielä ollut ja näistä on aina uusille laitteen käyttäjille apua. Kerro vain jos tulee vielä lisää huomioita mieleen nytkun olet vähän aikaa käyttänyt laitetta.🙏>


Hei

Lisään pari asiaa. 

 

koska uusi DORO on simpukkamallia, ei tavallisesti sen sisälle näe, kun se on kiinni. Tässä uudessa mallissa on kätevä „ikkuna“ suljetun koneen päällä. Se näytää tavallisesti kellonajan (myös pimeässä huoneessa). Jos on tullut usi viesti tai vastaamaton puhelu, siitä kerrotaan tässä ikkunassa. Se on hyvä ja kätevä ominaisuus. Kukahan sen keksi?

 

Huonoa on mielestäni tekstiviestien hallinta. Käytän niitä paljon ja siksi asia harmittaa. Aikaisemmassa DOROssa ne hoidettiin kätevästi ja yksinkertaisesti. Tässä uudessa DORO -simpukassa on tehty uudistus, jota en ymmörrä enkä hyväksy. Uusi tapa on huonompi kuin aikaisempi. On yritetty jotain hienoa, mutta tuloksena oli pettymys. Tekstiviestien käsittely on muuttunut hankalaksi. Annan tästä syyystä miinuspisteen tälle laitteelle!

 

 

 


@soittajaeino@  kirjoitti:


@ReOlivia@  kirjoitti:


@soittajaeino@  kirjoitti:

Aloitin uuden ketjun, kun en saanut aihetta muualle sopimaan. Olen pikäaikainen DOROn käyttäjä ja eläkeläinen. Ymmärtän puhelimen saaman maineen enkä kuitenkaan häpeä käyttä sitä. Näitäkin tarvitaan,


 


Uusi hankintani on DORO 7070 simpukkamalli. Sitä ennen minulla oli DORO 1372, joka muistuttaa entistä Nokia peruspuhelinta, siis pieni näyttö ja ”oikeat” fyysiset näppäimet. Ei kosketusnäyttöä kummassakaan, Uudessa on hieman suurempi näyttöruutu: 2,8 tuumaa kun edelisessä se oli 2,4 tuumaa.


 


Kehitystä on tapahtunut. Mm. söhköposti esim gmail on mahdollinen molemmissa, mutta en halua sitä. Tekstiviestitys riittää aivan hyvin. Uudessa on mahollsta myös Youtube (aktivoin sen heti), Facebook ja Whatsup mahdollista, mutta en halua niitä tähän latteeseen. 


 


Uuden puhelimen mobiilikaistan tyyppi on 4 G / LTE. Akun kapasiteetti on hieman suurempi.  Laitteen ulkomitat ovat suurentuneet.


 


 




Tämä aloitus on juuri sopivassa osiossa täällä! Kiva, että avasit Dorostakin käyttökokemusketjun. Tällaista ei vielä ollut ja näistä on aina uusille laitteen käyttäjille apua. Kerro vain jos tulee vielä lisää huomioita mieleen nytkun olet vähän aikaa käyttänyt laitetta.🙏>




Hei


Lisään pari asiaa. 


 


koska uusi DORO on simpukkamallia, ei tavallisesti sen sisälle näe, kun se on kiinni. Tässä uudessa mallissa on kätevä „ikkuna“ suljetun koneen päällä. Se näytää tavallisesti kellonajan (myös pimeässä huoneessa). Jos on tullut usi viesti tai vastaamaton puhelu, siitä kerrotaan tässä ikkunassa. Se on hyvä ja kätevä ominaisuus. Kukahan sen keksi?


 


Huonoa on mielestäni tekstiviestien hallinta. Käytän niitä paljon ja siksi asia harmittaa. Aikaisemmassa DOROssa ne hoidettiin kätevästi ja yksinkertaisesti. Tässä uudessa DORO -simpukassa on tehty uudistus, jota en ymmörrä enkä hyväksy. Uusi tapa on huonompi kuin aikaisempi. On yritetty jotain hienoa, mutta tuloksena oli pettymys. Tekstiviestien käsittely on muuttunut hankalaksi. Annan tästä syyystä miinuspisteen tälle laitteelle!


 


 


 




Tuo "luukku" onkin oikeasti tosi kätevä. Millä tavalla tuo tekstareiden käsittely on muuttunut edelliseen DOROon verrattuna?

Kunniamerkki +9

Hei

Koetan kertoa DORO 7070 tekstiviesteistä. Vanhempi malli oli ihan helppo, mutta uusi ei. Se on muuttunut täysin erilaiseksi. Se ei ole tältä osin enää helppo käyttää meille senioireille. Jos mainostaa olevansa senioreille hyvä  ja helppo puhelin, pitäisi lupaus myös täyttää.

 

Uudessa mallissa tekstiviestit ovat kukin ikäänkuin pienen ikkunan sisällä. Koko tekstiä ei näytetä, vaan on selattava edestakaisin nähdäkseen alkuosan ja loppuosan viestistä. Se tärkein lause voi olla piilossa alkunäyttöön nähden. Hankalaa.

 

Käyttäjät tulevat esille niminä yksi kerrallan. Pitää hakea henkilön nimi nähdäkseen hänen viestinsä. Viestit kerätään ketjuksi nimen taakse. Muistuttaa gmailin sähköpostia jollain tapaa - lähettäjän kaikki tekstit kerätään yhteen. Miksi ihmeessä näin?

 

Seuraava puhelimeni ei ehkä ole enää DORO: ehkä ensi vuoden lopussa vaihdan viimeistään puhelimeni.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

No jopas ollaan menty käytettävyydessä takapakkia. Kai nuo jonkun mielestä käteviä on, mutta hankalan kuuloista sukkuloida valikoissa, että löytää etsimänsä. Jos älypuhelimet nappaa, niin Samsungit sekä Oneplus ja Sony ovat ainakin melko yksinkertaiset käyttöliittymät tarjonneet. Xiaomilla ja Huaweilla on kovasti hieman erikoisia viritelmiä. 


 


Yksi vaihtoehto on iOS. Applella taas toki aivan eri logiikka, mutta monet sitä pitävät helppona.

Kunniamerkki +9

@Purnipsi@  kirjoitti:

No jopas ollaan menty käytettävyydessä takapakkia. Kai nuo jonkun mielestä käteviä on, mutta hankalan kuuloista sukkuloida valikoissa, että löytää etsimänsä. Jos älypuhelimet nappaa, niin Samsungit sekä Oneplus ja Sony ovat ainakin melko yksinkertaiset käyttöliittymät tarjonneet. Xiaomilla ja Huaweilla on kovasti hieman erikoisia viritelmiä. 

 

Yksi vaihtoehto on iOS. Applella taas toki aivan eri logiikka, mutta monet sitä pitävät helppona.


Minulla oli noin 5-6 vuotta sitten Samsung Android puhelin. Halusin näytää olevani „nykyaikainen“ ihminen. Petyin kuitenkin laitteen köytön hankaluuteen. Aikaisemmin helpot asiat muuttuivat vaikeiksi.

 

Esimerkki: Monissa asioissa on pakko soittaa puhelimella maksulliseen numeroon saadakseen asiansa hoidettua esim terveydenhuollossa. Ääni sanoo korvaan, jos haluat sitä paina tätä ..... Uudella älypuhelimella se olikin vaikeaa. 

 

Kun  otin luurin korvasra ja katsoin näyttöä, se oli pimeä!  Siinä oikeaa kohtaa etsiesä, että voisin painaa vaikkapa 2-näppäintä, kului aikaa ja puhelu jatkuu puhe jatkuu hintaa kertyy. Ei se ollut kivaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@soittajaeino@  kirjoitti:


@Purnipsi@  kirjoitti:

No jopas ollaan menty käytettävyydessä takapakkia. Kai nuo jonkun mielestä käteviä on, mutta hankalan kuuloista sukkuloida valikoissa, että löytää etsimänsä. Jos älypuhelimet nappaa, niin Samsungit sekä Oneplus ja Sony ovat ainakin melko yksinkertaiset käyttöliittymät tarjonneet. Xiaomilla ja Huaweilla on kovasti hieman erikoisia viritelmiä. 


 


Yksi vaihtoehto on iOS. Applella taas toki aivan eri logiikka, mutta monet sitä pitävät helppona.




Minulla oli noin 5-6 vuotta sitten Samsung Android puhelin. Halusin näytää olevani „nykyaikainen“ ihminen. Petyin kuitenkin laitteen köytön hankaluuteen. Aikaisemmin helpot asiat muuttuivat vaikeiksi.


 


Esimerkki: Monissa asioissa on pakko soittaa puhelimella maksulliseen numeroon saadakseen asiansa hoidettua esim terveydenhuollossa. Ääni sanoo korvaan, jos haluat sitä paina tätä ..... Uudella älypuhelimella se olikin vaikeaa. 


 


Kun  otin luurin korvasra ja katsoin näyttöä, se oli pimeä!  Siinä oikeaa kohtaa etsiesä, että voisin painaa vaikkapa 2-näppäintä, kului aikaa ja puhelu jatkuu puhe jatkuu hintaa kertyy. Ei se ollut kivaa.




Nyt tulee väkisinkin mieleen, että tuo sinun useamman vuoden takainen puhelin oli sellainen, että siinä ei ollut anturia tuntemassa puhelimen asettamista korvalle. Minulla oli tuolloin eräs hyvin edullinen Samsungin puhelin ja siinä tosiaan oli pirullisesti näyttö pimeänä puhelun aikana, koska laite ei tiennyt onko luuri korvalla vai ei. Sen jälkeen minulla on ollut monia puhelimia ja nykyisin edullisimmissakin laitteissa on tuo etäisyystunnistin.


 


Tuossa alla esimerkki iPhone X:stä , hyvinkin selkeästi laite tarjoaa tuota numeronäppäimistöä ja osaa täydellisesti tunnistaa, koska laite on korvalla ja milloinka ei. Näppämistö nappi avaa numeronäppäimistön. Kuudessa vuodessa käytettävyys on rutkasti kohentunut, mutta sehän ratkaisee, mikä on ostajan tarve. 


 



 

Kunniamerkki +9

DORO 7070 puhelin siirtyy minulla eläkkeelle. Päätin hankkia käytetyn ja kunnostetun iPhone SE puhelimen Telialta! Kyllästyin erityisesti DOROn ihmeelliseen tekstiviestin hallintaan. Jopa tärkeät tilattujen tavaroiden koodit oli vaikea hakea viestistä. Kärsivällisesti kokeilemalla se onnistuu, mutta miksi minulta vaaditaan sellaista niin yksinkertaisessa asiassa kuin tekstiviestin lukeminen?

 

Toinen asia, mikä on harmittanut, on kuvien lähettäminen ystäville. Ei paljoa ole käyttöä puhelimen kameralle, kun niitä kuvia ei ole voinut jakaa muille. Sehän on jo arkipäivää Facebookissa, ym foorumeilla. Lähettäisin kuvia vain tietyille henkilöille. Kun lähetin niitä Dorolla ja kerroin kuvasta, sain aina vastauksen: Mistä ihmeen valokuvasta puhun. Ei siinä sellaista ollut.

 

Olen toiveikas uuden iPhone SE:n suhteen. Luin sen kuvauksen tarkkaan Telian laitteen esittelytiedoista. Koska uutta en halunnut liian kalliina, oli kierrätetyn ostaminen hyvä valinta hinnan laskiessa.

 

Kerron myöhemmin, kuinka kävi.

 

 

Kunniamerkki +9

San uuden iPhone SE-puhelimen käteeni muutama tunti sitten. On vielä opeteltavaa.

 

Ensimmäisenä annan kiitoksen Telian palvelupisteelle Oulussa. Minua autettin alkuun. Laite tuli postin kautta, mutta menin sen kanssa Telialle. Sim-kortti siirtyi näppärästi vanhalta puhelimelta uuteen. Samalla kertaa puhelinliittymäni sopimus muutettiin nopeammaksi laitteen ominaisuuksia paremmin vastaavaksi. Muutos tapahtui heti kun palasin kotiin. Hyvä.

 

asia 1. Sim kortin puhelinluettelo ei siirtynytkään. Mitä ihmettä? Syynä oli se, että vaimollani on myös iPhone. Alkuasennukset tehtiin automaattisesti pilvipalvelun kautta. Koska sieltä löytyi vaimoni puhelin, kysyttiin minulta ohjeissa, voinko asentaa ohjelmistot sieltä. Vastaain kyllä ja kaikki vaimoni puhelimessa olevat apit siirtyivät minulle! Ei se hirveästi haitannut ainakaan vielä.

 

asia 2. Sähköpostiviestit näyttivät oudoilta. Kävn antamassa Gmailin sovellukselle sähköpostiosoitteeni  ja kas. Sinne tuli minun ikioma postilaatikkoni ja tutut postit. Ei tarvinnut lukea vaimon postia.

 

asia 3. Puhelimen ääni piti vaihtaa uudeksi. Valinnan varaa oli.

 

asia 4. Taustakuvat lepotilassa ja työtilassa vaihdoin molemmat oman valintani mukaan. Oletuksena oli ensin samat kuin vaimon puhelimessa.

 

asia 5. Facebook on vaimon nimellä. En aio itse käyttää sitä ihan periaatteen vuoksi. Minua ei haittaa, jos vaimon keskustelut näkyvät. En tiedä vielä, miten se estettäisiin.

 

asia 6. Kaikki valokuvat iPadilta ja vaimon iPhonesta ovat pilven kautta nähtävissä uudessa puhelimessa. Ilmeisesti ne valokuvat, jotka otan tästä eteenpäin menevät samaan yhteiseen kuvien arkistoon. Se on vain hyvä asia.

 

Tarkennus: Yhteinen iPad-laite ja vaimon iPhone oli kytketty asiantuntijan avulla jotenkin yhteen jo aikaisemmin. Syynä oli mm.valokuvien hallinta.

Vastaa